Από μια χρονιά που προσπάθησε ν' αποβάλλει από πάνω της την πανδημία κι όπου το σινεμά αναζήτησε τη νέα του θέση και ταυτότητα, το Flix επιλέγει 22 πρόσωπα, πράγματα, ιδέες και στιγμές που θα μας φτάσουν ως το 2023.
Η ψηφοφορία των αναγνωστών: Εσύ ψήφισες για την καλύτερη ταινία του 2022;
Το 2022, εάν το ελληνικό σινεμά ήταν κάτοχος κάρτας μιλίων, θα είχε κερδίσει τουλάχιστον ένα ταξίδι στο γύρο του κόσμου και μάλιστα πρώτη θέση. Από την άλλη πλευρά, στο εσωτερικό, ενώ η παραγωγή κάνει προσπάθεια για συστηματική και συνεπή δουλειά, ενώ το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου μοιάζει να έχει αποβάλλει πολλές από τις ασθένειες του παρελθόντος και να λειτουργεί οργανωμένα, ενώ το Υφυπουργείο Σύγχρονου Πολιτισμού έχει αποκτήσει ένα συμμετοχικό ρόλο στο προσκήνιο της ελληνικής κινηματογραφικής βιομηχανίας, δεν έλειψαν οι διαμάχες με βασική εστία σημεία δυσλειτουργίας του ΕΚΟΜΕ.
Διαβάστε ακόμη: Top Flix 2022: Οι ελληνικές ταινίες της χρονιάς
Καθώς η χρονιά κοντεύει στο τέλος της, φυλλομετράμε όσα γράφτηκαν στο Flix φέτος για το ελληνικό σινεμά, κρατώντας τις επικεφαλίδες.
Ταξίδια στον κόσμο
To «Broadway» του Χρήστου Μασσαλά κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ του Ρότερνταμ, για να επιβεβαιώσει το δημιουργό του που δηλώνει πως το «ελληνικό σινεμά είναι το καλύτερο του κόσμου». Η συνεργασία του Χρήστου Πασσαλή και του Σύλλα Τζουμέρκα, «Η Πόλη και η Πόλη», επιλέγεται για το Διαγωνιστικό Τμήμα Encounters του Φεστιβάλ Βερολίνου. Λίγους μήνες αργότερα, η «Ησυχία 6-9» που υπογράφει, αυτή τη φορά μόνος, ο Χρήστος Πασσαλής, κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στο Κάρλοβι Βάρι. H «Σελήνη, 66 Ερωτήσεις» της Ζακλίν Λέντζου προβάλλεται στις βρετανικές αίθουσες και το ICA διοργανώνει αφιέρωμα στη σκηνοθέτη. Η «Βάρδια» του Γρηγόρη Ρέντη ντεμπουτάρει στο στο περίοπτο Visions Du Réel, η «Δήμητρα Κ.» της Εύας Στεφανή πάει ως την Αμερική, το «My Superhero Husband» των Αλεξάνδρας Ταγκαλή και Μικαέλας Κακαρίδη-Δεληγιάννη επιστρέφει με το Πρώτο Βραβείο Παρουσίασης Σειράς από το Annecy, ενώ η «Airhostess-737» του Θανάση Νεοφώτιστου χαράζει τροχιά γύρω από τον πλανήτη: αρχή με Λοκάρνο και Τορόντο, 30 ενδιάμεσες στάσεις και τώρα Σάντανς και Κλερμόν-Φεράν. Το «Προς τον Βορρά» του Μιχάι Μινκάν, Ρουμανο-ελληνική συμπαραγωγή, διαγωνίζεται στο Orizzonti της Βενετίας. Την Πέμπτη, 14 Απριλίου, μια μέρα που γράφεται με bold στην κινηματογραφική εξιστόρηση της χρονιάς, το ελληνικό σινεμά δεν προλαβαίνει να πανηγυρίζει: Στο Φεστιβάλ Καννών, το «Dodo» του Πάνου Χ. Κούτρα επιλέγεται στο επίσημο πρόγραμμα για την επίσημη πρεμιέρα του, την ίδια ώρα που το «Στο Θρόνο του Ξέρξη», η μικρού μήκους της Εύης Καλογηροπούλου, διαγωνίζεται και βραβεύεται στην Εβδομάδα Κριτικής και δυο ελληνικές συμπαραγωγές αποτελούν κάποιους από τους ηχηρότερους τίτλους της διοργάνωσης. Το γυρισμένο στην Αθήνα «Crimes of the Future» του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ και το γυρισμένο στη Χιλιαδού της Εύβοιας «Τρίγωνο της Θλίψης» του Ρούμπεν Εστλουντ που, κερασάκι στην τούρτα, κερδίζει τον Χρυσό Φοίνικα του Φεστιβάλ Καννών και το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Κι η χρονιά κλείνει εξίσου θεαματικά, με την «Αγία Εμυ» της Αρασέλης Λαιμού να βρίσκεται υποψήφια για δύο Independent Spirit Awards.
Μαγνητίζοντας το Κοινό
Τα «Μαγνητικά Πεδία» του Γιώργου Γούση, με πρωταγωνιστές την Ελενα Τοπαλίδου και τον Αντώνη Τσιοτσιόπουλο, το δίχως άλλο χαρακτήρισε τη σεζόν: όχι μόνο γιατί ξεκίνησε να κερδίζει βραβεία τον περασμένο Νοέμβριο, στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης του '21 και δεν σταμάτησε ακόμα, αλλά κυρίως γιατί είναι η ταινία - μια από τις ελάχιστες - που δημιούργησαν word of mouth στις προβολές στα θερινά σινεμά, αντικείμενο συζήτησης, έσπασαν το φράγμα διαχωρισμού του κοινού σε «καλλιτεχνικό», «εμπορικό», «ελληνικό» κι αγαπήθηκαν με ειλικρίνεια, trendiness και φούξια διαλόγους.
Ολα είναι δρόμος, έτσι κι αλλιώς...
Καθώς η «Χώρα Σε Βλέπω», η εξαιρετική πρωτοβουλία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, διοργανώνει προβολές αποκατεστημένων ελληνικών ταινιών στη χώρα και το εξωτερικό (συν μια έκδοση που επιτέλους χαρτογραφεί τον 21ο αιώνα του ελληνικού σινεμά), καθώς ο κόσμος και ο Τύπος τιμά με διάφορους τρόπους τα ήδη δέκα χρόνια απουσίας του Θόδωρου Αγγελόπουλου, ένας άνθρωπος και το έργο του δημιουργούν το σύνδεσμο ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν. Ο Παντελής Βούλγαρης βλέπει το Ολύμπιον να γεμίζει στην προβολή του «Ολα Είναι Δρόμος» κατά τη διάρκεια του 63ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και η ρετροσπεκτίβα στο έργο του που ακολουθεί, στη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα, συναντούν γεμάτες αίθουσες, ενώ το Flix κερδίζει ένα συναρπαστικό φωτογραφικό άλμπουμ αλλά και μια ξεχωριστή συνέντευξη με τον δημιουργό.
Ματιές αγάπης
Στο «Ι.Ω.», τη φαντασιακή έμπνευση και την υπαρξιακή μελαγχολία του Αλέξη Αλεξίου. Στις «Πικροδάφνες» της Πάολας Ρεβενιώτη και την πολυπρισματική βόλτα που μας πήγαν στη Συγγρού του παρελθόντος. Στους νέους ηθοποιούς που ξεπήδησαν από το «18» του Βασίλη Δούβλη, από την Κλέλια Ανδρεαολάτου ως τον Ιωσήφ Γαβριελάτο. Στο «Femicidio» της Νίνας Μαρίας Πασχαλίδου που αποτυπώνει καίρια και κινηματογραφικά την τρέχουσα συζήτηση για τη γυναικοκτονία. Στο «Broadway» του Χρήστου Μασσαλά επειδή έριξε φως και χρυσόσκονη στην αθέατη πλευρά της Αθήνας.
Βραβεία
Τα «Μαγνητικά Πεδία» του Γιώργου Γούση τιμήθηκαν με την Ιριδα Καλύτερης Ταινίας στα Βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (κι αποτέλεσαν την επίσημη πρόταση της Ελλάδας για το Οσκαρ Διεθνούς Ταινίας). Στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης διακρίθηκαν το «Πίσω από τις Θημωνιές» της Ασημίνας Προέδρου, το «Black Stone» του Σπύρου Ιακωβίδη, τα «Μπάσταρδα» του Νίκου Πάστρα. Τόσο στις Νύχτες Πρεμιέρας, όσο και στο Φεστιβάλ Δράμας, η μικρού μήκους ταινία που κέρδισε το πρώτο βραβείο ήταν το «5pm Seaside» του Βάλεντιν Στέισκαλ. Ωστόσο, η αληθινή ανακάλυψη/αποκάλυψη της φετινής Δράμας δεν ήταν άλλη από τα «Τσουλάκια» της Δέσποινας Μαυρίδου, που κέρδισαν το πρώτο βραβείο στο νεοσύστατο Εθνικό Σπουδαστικό Διαγωνιστικό Πρόγραμμα.
Miscellaneous
Νέος Πρόεδρος και Διοικητικό Συμβούλιο εκλέχθηκε στην Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, με καθήκοντα επικεφαλής ν' αναλαμβάνει ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος. | Διχάστηκε η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, με μια ομάδα μελών ν' αποχωρεί και να ιδρύει το «Directors Movement». | Σύσσωμη η κινηματογραφική κοινότητα αλλά και ικανό μέρος του κοινού ανησύχησε για το μέλλον των κινηματογράφων Αελλώ Cinemax, Αστορ και Ιντεάλ, προκαλώντας επεξήγηση, ίσως και υπαναχώρηση, από το ΕΦΚΑ. Ηταν όμως το Embassy, ένας από τους πραγματικά ιστορικούς κινηματογράφους της Αθήνας - και όχι μόνο επειδή εκεί μπροστά έγιναν οι «μάχες» για τη λογοκρισία του «Τελευταίου Πειρασμού» - που κατέβασε οριστικά τα ρολά του.
Τα εισιτήρια
Η ελληνική ταινία που βγήκε το 2022 κι έκανε τα περισσότερα εισιτήρια είναι (μάλλον, μια και η χρονιά δεν έχει τελειώσει και μόλις βγήκε το «Army Baby»), τα «Μαγνητικά Πεδία» με 27.000 εισιτήρια. Ωστόσο, πρακτικά τα πρωτεία έχει το «Σμύρνη μου Αγαπημένη», που μπορεί να βγήκε τον Δεκέμβριο του 2021, όμως τα περισσότερα από τα 265.000 εισιτήριά της τα έκανε το 2022, συμπεριλαμβανομένης της καλοκαιρινής της καριέρας, όταν ξαναβγήκε στο σινεμά σε νέο μοντάζ.
Λόγοι να χαιρόμαστε
Ο Ματ Ντίλον, το όνειρο της εφηβείας μας και διακεκριμένος, πια, ηθοποιός, ήρθε στην Ελλάδα, για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας «Haunted Heart», σε σκηνοθεσία του Φερνάντο Τρουέμπα, με την Blonde να κρατά την ελληνική πλευρά της παραγωγής στο Πήλιο - επισκέφτηκε μάλιστα και τη Θεσσαλονίκη και τον κινηματογράφο Ολύμπιον. | Η Γιορτή του Σινεμά, στις 27 Οκτωβρίου, με ενιαία τιμή εισιτηρίου 2€ σε όλους τους κινηματογράφους της χώρας, με διαθέσιμες τις περισσότερες ταινίες της σεζόν, έφερε, έστω για λίγες μέρες, εντατικά τον κόσμο στις αίθουσες και το τετραήμερο σημείωσε 184.926 εισιτήρια. Η ελληνική ταινία που βρέθηκε στην καρδιά της ήταν το «Εκεί που Ζούμε», η επιστροφή του Σωτήρη Γκορίτσα. | Αγαπάμε τον Τζέισον Σουόρτσμαν και γι' αυτό χαρήκαμε διαβάζοντας ότι πρόκειται να διασκευάσει σε τηλεοπτική σειρά τα «Μήλα» του Χρήστου Νίκου.
Το cliffhanger της χρονιάς
Παραμονές Χριστουγέννων, ανακοινώνεται ότι ο ΕΚΟΜΕ μεταφέρεται, από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, στο Υπουργείο Πολιτισμού όπου και μοιάζει να είναι η φυσική του θέση. Η προοπτική είναι να συνενωθεί με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και τον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας. Πράγμα που μπορεί να δείχνει μια κατεύθυνση προς την ενιαία πολιτική για τον κινηματογράφο που εδώ και χρόνια είναι το ζητούμενο από την ενεργή κινηματογραφική δύναμη της χώρας. Προτού, ωστόσο, δούμε εάν θα λειτουργήσει η χρηματοδότησή του από το ΕΣΠΑ, εάν θ' αλλάξει ο/η επικεφαλής του κι αν η μεταφορά θα διευκολύνει την παραγωγή ή θα φέρει πρόσθετη ολιγωρία... τρώμε έναν κουραμπιέ και κρατάμε την ανάσα μας.
Διαβάστε ακόμη: Top Flix 2022: Οι ελληνικές ταινίες της χρονιάς
Η ανασκόπηση του 2022 από το Flix:
Οταν το σινεμά βγήκε... στο έξω διάστημα
Οταν οι γυναίκες του Ιράν εξεγέρθηκαν (για όσα το ιρανικό σινεμά έδειχνε για χρόνια)
Οι δύο ταινίες που έβαλαν φωτιά στα social media
Χαμογελάστε, είναι… φονικό!
Η ανατομία ενός χαστουκιού
Running up that Chart
Οπου θυμηθήκαμε ότι το δικαίωμα στην έκτρωση δεν είναι αυτονόητο
Το GPS του Evia Film Project
Εσείς θυμάστε ποια ταινία κέρδισε το Οσκαρ;
Οταν το (νεο)ελληνικό σινεμά βρήκε... τη μελωδία της ευτυχίας
«Η Γιορτή του Σινεμά» ήταν λόγος για να γιορτάσουμε!