Άποψη

Η Ανασκόπηση του 2022 από το Flix: «Η Γιορτή του Σινεμά» ήταν λόγος για να γιορτάσουμε!

στα 10

Το Flix διαλέγει τις 22 στιγμές που δεν θα ξεχάσουμε, για καλό ή για κακό, από το 2022. Σήμερα, θυμόμαστε πώς μια ιδέα έκανε τις κινηματογραφικές αίθουσες όλης της χώρας να γεμίσουν κόσμο.

Η Ανασκόπηση του 2022 από το Flix: «Η Γιορτή του Σινεμά» ήταν λόγος για να γιορτάσουμε!

Από μια χρονιά που προσπάθησε ν' αποβάλλει από πάνω της την πανδημία κι όπου το σινεμά αναζήτησε τη νέα του θέση και ταυτότητα, το Flix επιλέγει 22 πρόσωπα, πράγματα, ιδέες και στιγμές που θα μας φτάσουν ως το 2023.

Λίστες, καλύτερα, χειρότερα, βραβεία και ανασκόπηση της χρονιάς, στην ειδική ενότητα FLIXMAS 2022 που ανανεώνεται καθημερινά


Η ψηφοφορία των αναγνωστών: Εσύ ψήφισες για την καλύτερη ταινία του 2022;


αίθουσα

Η άδεια αίθουσα Αυτός παρέμεινε και φέτος ο μεγάλος πονοκέφαλος (συναισθηματικός και οικονομικός) του κινηματογραφικού κόσμου και στην Ελλάδα. Στον απόηχο των lockdown, με τον κόσμο ακόμα να φοβάται τους κλειστούς χώρους (τα θερινά σίγουρα πήγαν καλύτερα από την κλειστή αίθουσα), να μετρά τις οικονομικές πληγές που άφησε πίσω της η πανδημία και, ταυτόχρονα, να έχει εκπαιδευτεί δύο χρόνια στο «σινεμά στο σπίτι», οι αίθουσες δεν γεμίζουν. Κι όταν, για παράδειγμα, η νέα ταινία του Στίβεν Σπίλμπεργκ, οι «Fabelmans» (μια υπέροχη ταινία, αφιερωμένη στο ίδιο το σινεμά, έχει ελάχιστη προσέλευση, τα πράγματα αγριεύουν. Διαβάστε αναλυτικά: Μπορεί οι καρδιές μας να είναι γεμάτες, αλλά... οι αίθουσες είναι άδειες

Πώς θα επιστρέψουν λοιπόν οι θεατές πίσω; Ο μόνος τρόπος μοιάζει να είναι τα events. Οταν πρόκειται για φεστιβάλ, ειδικές προβολές, δωρεάν πρεμιέρες, όταν Ινστιτούτα, σχολές, σύλλογοι οργανώνουν κάτι πολύ συγκεκριμένο, βλέπεις ότι ο κόσμος ανταποκρίνεται. Βέβαια, μπορεί να είναι ο ίδιος κόσμος - αυτό το σινεφίλ ποσοστό που δεν αρκεί για να στηρίξει την επένδυση ενός παραγωγού, τις αγορές ενός διανομέα, τα έξοδα ενός αιθουσάρχη.

Η ιδέα ήρθε από τη Γαλλία. Παραδοσιακά, και πολύ πριν τον κορωνοϊό, οι Γάλλοι επέλεγαν μιά μέρα το χρόνο για τη «Γιορτή του Σινεμά»: μειωμένο εισιτήριο, previews ταινιών που αναμένονται, συζητήσεις με συντελεστές, δώρα για το κοινό.

Θα έπιανε κάτι τέτοιο στην Ελλάδα; Οι Ελληνες διανομείς ένωσαν δυνάμεις και το ίδιο έκαναν πανελλαδικά και οι αθουσάρχες (η κίνηση είχε την υποστήριξη των επιχειρήσεων των κινηματογραφικών αιθουσών όλης της χώρας).

Κι έτσι η Πέμπτη 27 Οκτωβρίου 2022 βαφτίστηκε ως «Η Γιορτή του Σινεμά»: ενιαία τιμή εισιτηρίου 2€, σε όλους τους κινηματογράφους της χώρας, με διαθέσιμες (όχι όλες, αλλά σίγουρα) τις περισσότερες ταινίες της σεζόν.

γιορτή του σινεμά

Και, ναι, το ελληνικό κοινό ανταποκρίθηκε!

Μπορεί να συνετέλεσε ότι η επομένη μέρα ήταν αργία , ή ότι ήταν διαθέσιμη πληθώρα οικογενειακών ταινιών (που πάντα βρίσκουν το κοινό τους), αλλά η εκτόξευση στα νούμερα ήταν πανηγυρική κι ο Οκτώβριος έκλεισε με 184.926 εισιτήρια σύνολο τετραημέρου, το καλύτερο της πανδημικής τριετίας [αν εξαιρέσουμε τον Δεκέμβριο του 2021 που το άνοιγμα του «Spider-Man No Way Home» είχε αγγίξει τα 187.121].

Βέβαια, παρά τις διαθέσιμες 38 ταινίες που συγκέντρωσαν αυτά τα εισιτήρια πανελλαδικά, αναλογικά, ο μέσος όρος ανά αίθουσα, ήταν χαμηλός. Θα μπορούσαμε να το δούμε και με μεγαλύτερη λεπτομέρεια, αλλά θα χάσουμε το δάσος. Στο σύνολό της (και σε σύγκριση με κάποια τυχαία άλλη Πέμπτη της χρονιάς) «Η Γιορτή του Σινεμά» ήταν ένα επιτυχημένο στοίχημα.

αίθουσα

Αυτή η επιτυχία δημιουργεί και μία σειρά ερωτημάτων: μήπως κάπου εκεί κρύβεται και η απάντηση για το πώς θα ξαναπροσεγγίσουμε το μαζικό κοινό; Μήπως τέτοιες εκδηλώσεις, αν γίνονται πιο συχνά, θα δίνουν ένα φιλί της ζωής στους επαγγελματίες του χώρου, αλλά, το κυριότερο, θα εκπαιδεύουν από την αρχή τον θεατή στην εμπειρία του σινεμά, στο να βλέπει τις ταινίες με κόσμο, στην κινηματογραφική αίθουσα;

Κακά τα ψέματα. Δεν μπορεί να περιμένει κανείς μία ταινία να φέρει την άνοιξη. Πρόπερσι το «Spider-Man No Way Home», πέρσι το «Top Gun: Maverick», τώρα το «Avatar: The Way of Water». Το να πάει ο κόσμος σινεμά, μαζικά και σε βάθος χρόνου, είναι αποτέλεσμα πολιτισμού. Θεσμικής στήριξης από μία χώρα που θα ξυπνήσει επιτέλους και θα βάλει πλάτες στον νέο πολιτισμό - όχι μόνο στον αρχαίο πολιτισμό. Εκπαίδευσης νέων γενιών από το σχολείο ακόμα, ώστε να μάθει ο θεατής από παιδί όχι μόνο να βλέπει σινεμά, αλλά και πώς να βλέπει σινεμά. Κατασκευής art-house πολυχώρων που θα πακετάρουν την έξοδο για ταινία με μπαρ, καφε, live, διαλέξεις, εκθέσεις, διασκέδαση και πληροφόρηση. Ωστε ο έφηβος, ο νέος, ο μεσήλικας να κάνει το σινεμά στέκι του και να αντιμετωπίζει την νέα ταινία του Κρόνεμπεργκ ή του Αλμδόβαρ ή του Κούτρα ως άχαστο γεγονός.

Εχουμε πολλή δουλειά ακόμα. Αλλά ας έχουμε και ιδέες. Οσο πιο φιλόδοξες, τόσο το καλύτερο. Φτάσαμε σ' ένα σημείο, ιστορικά και παγκόσμια, που απαιτεί δράσεις.

Ελπίζουμε ότι η «Γιορτή του Σινεμά» είναι μόνο η αρχή.



Η ανασκόπηση του 2022 από το Flix:

Οταν το σινεμά βγήκε... στο έξω διάστημα
Οταν οι γυναίκες του Ιράν εξεγέρθηκαν (για όσα το ιρανικό σινεμά έδειχνε για χρόνια)
Οι δύο ταινίες που έβαλαν φωτιά στα social media
Χαμογελάστε, είναι… φονικό!
Η ανατομία ενός χαστουκιού
Running up that Chart
H Ανασκόπηση του 2022 από το Flix: Οπου θυμηθήκαμε ότι το δικαίωμα στην έκτρωση δεν είναι αυτονόητο
Η Ανασκόπηση του 2022 από το Flix: Το GPS του Evia Film Project
Η Ανασκόπηση του 2022 από το Flix: Εσείς θυμάστε ποια ταινία κέρδισε το Οσκαρ;
Η Ανασκόπηση του 2022 από το Flix: Οταν το (νεο)ελληνικό σινεμά βρήκε... τη μελωδία της ευτυχίας

Λίστες, καλύτερα, χειρότερα, βραβεία και ανασκόπηση της χρονιάς, στην ειδική ενότητα FLIXMAS 2022 που ανανεώνεται καθημερινά