Ηταν 30 Νοεμβρίου, όταν μια επιστολη του ΣΑΠΟΕ προς τον Υπουργό Ψηφιακής διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη θορύβησε ολόκληρη την ελληνική οπτικοακουστική κοινότητα, αναφερόμενη στο εν μία νυκτί κλείσιμο της πλατφόρμας ΠΣΚΕ για τα οπτικοακουστικά έργα, που ήρθε για να ενισχύσει τις ανησυχίες για τη συνέχεια στη χρηματοδότηση του οργανισμού που - ακόμη και με αναταράξεις, προβλήματα και αναγκαίες διαρκείς διορθώσεις υπήρξε ζωοδότης για την ελληνική παραγωγή αλλά και για την παραγωγή ταινιών στην Ελλάδα.
Λίγες ώρες αργότερα, μετά τη δημοσιοποίηση της επιστολής, η πλατφόρμα του ΕΚΟΜΕ λειτούργησε ξανά, αφού είχε σταματήσει για τρεις μέρες λόγω τεχνικών λόγων, όπως ανάφερε η ανακοίνωση του ΕΚΟΜΕ.
Η ανησυχία όμως γύρω από το παρόν και το μέλλον του ΕΚΟΜΕ και των διαδικασιών του, δεν διασκεδάστηκαν. Γεγονός που ήρθαν να ενισχύσουν και δημοσιεύματα με ηχηρούς (αντιπολιτευτικούς) τίτλους, αλλά και ένας θόρυβος που ενισχύθηκε από τους ανέκαθεν πολέμιους του προγράμματος που βρήκαν ευκαιρία να γιορτάσουν για το τέλος του.
Το Flix θέλησε να μάθει την αλήθεια με ψύχραιμο, αντικειμενικό τρόπο, ρωτώντας και τις δύο εμπλεκόμενες πλευρές.
Ρώτησε τον ΣΑΠΟΕ για το τι συνέβη με την πλατφόρμα καθώς και για το πριν, το τώρα και το μετά του ΕΚΟΜΕ και των προβληματισμό της κοινότητας γύρω από τη βιωσιμότητά του.
Ρώτησε και τον ΕΚΟΜΕ για το επεισόδιο με την πλατφόρμα, αλλά και την εξασφαλισμένη (ή όχι;) συνέχειά του στο μέλλον.
Ο ΣΑΠΟΕ απαντάει στο Flix:
Η πλατφόρμα αιτήσεων (ΠΣΚΕ) του ΕΚΟΜΕ είναι το βασικότερο εργαλείο λειτουργίας και επικοινωνίας της οικονομοτεχνικής αυτής διαδικασίας που είναι το cash rebate. Ξαφνικά -και χωρίς καμία προειδοποίηση - η πλατφορμα ένα πρωι έγινε ανενεργή και, σε τηλεφωνικές μας επικοινωνίες με τον ΕΚΟΜΕ, στελέχη του απαντούσαν ότι θα παραμείνει ανενεργή μέχρι τις 15 Ιανουαρίου, με την αιτιολογία των εργασιών προσαρμογής του λογισμικού λόγω της αλλαγής του τρόπου χρηματοδότησης του προγράμματος με κονδύλια ΕΣΠΑ. Αντιλαμβάνεστε τι σημαίνει παύση της πλατφόρμας για 45 ημέρες, χωρίς καμία συνενόηση και πρόβλεψη για την ομαλή λειτουργία του προγράμματος, για τις παραγωγές και τον σχεδιασμό τους, για την εικονα του προγράμματος στην Ελλάδα και το εξωτερικό κ.ο.κ.
Σε συνδυασμό λοιπόν με τις διάφορες καθυστερήσεις του οργανισμού - και πέρα από το άμεσο πρόβλημα μιας απόλυτης παύσης χωρίς προηγούμενο και χωρίς συνεννόηση για το interim - η de facto κατάλυση της πλατφόρμας έφερε σε επισφάλεια παρα πολλά projects σε εξέλιξη ή που ξεκινούν τώρα, ενώ δημιούργησε φόβους για το τι μέλλει γενέσθαι. Να σημειωθεί ότι το γεγονός αυτό ήρθε σε μια συνέχεια πολλαπλών και σοβαρών προβλημάτων που προκύπτουν από τη διοικητική ανεπάρκεια του οργανισμού που έχουν δημιουργήσει ένα γενικότερο κλίμα ανησυχίας για το μέλλον του.
Από τη στιγμή που τα στελέχη του ΕΚΟΜΕ δεν ήταν βοηθητικά σε σχέση με όλα τα παραπάνω, αναγκαστήκαμε να προβούμε σε δημόσια έκκληση στους πολιτικούς τους προϊστάμενους, για να δούμε που βρισκόμαστε. Μετά την επιστολή μας και την άμεση παρέμβαση του Υπουργού το θέμα λύθηκε, πλατφόρμα επανήλθε, ενώ επίσης έχουμε διαβεβαιωθεί ότι όλες οι εργασίες θα γίνουν χωρίς άλλες εκπλήξεις. Υπάρχει διαβεβαίωση από πλευράς του ότι όλα τα θέματα που σχετίζονται με την αναδιοργάνωση της πλατφόρμας θα λυθούν με την πλατφόρμα να συνεχίζει την ομαλή της λειτουργία. Ταυτόχρονα βρισκόμαστε σε ανοικτό διάλογο με το Υπουργείο για τα θέματα συνέχισης και βελτίωσης του προγράμματος, και είμαστε αισιόδοξοι ότι τα διοικητικά προβλήματα του οργανισμού θα αρθούν. Τέλος, υπάρχει απόλυτη διαβεβαίωση από το Υπουργείο για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης του προγράμματος, κάτι που καθησυχάζει τους Ελληνες παραγωγούς και τους διεθνείς συνεργάτες και χρηματοδότες τους.
Ο ΕΚΟΜΕ απαντάει στο Flix:
Η πενταετής πορεία του ΕΚΟΜΕ, από τη σύστασή του έως τώρα, ταυτίζεται με την επιτυχή διαχείριση των χρηματοδοτικών εργαλείων για τη στήριξη της οπτικοακουστικής παραγωγής, η οποία προσέδωσε στη χώρα ένα δυναμικό οπτικοακουστικό προϊόν και μια «έκρηξη» από ξένες και εγχώριες παραγωγές.
Η αρχική χρηματοδότηση (2018-2022) της επιχορήγησης του προγράμματος cash rebate με 75 εκατομμύρια ευρώ , εξασφαλίστηκε μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, με βασικό στόχο την ενδυνάμωση της οπτικοακουστικής παραγωγής στην Ελλάδα και την προσέλκυση ξένων παραγωγών κατά την έναρξη λειτουργίας του προγράμματος. Η προσήλωση της εθνικής πολιτικής στην ανάπτυξη ενός ανθηρού οικοσυστήματος που θα αναδεικνύει τη δυναμική της Ελλάδας στον ο/α τομέα είναι ξεκάθαρη και έχει επισημανθεί εμφατικά σε όλες τις δημόσιες ανακοινώσεις που υπογραμμίζουν την αξία του προγράμματος αυτού, όπως συνέβη πρόσφατα στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Από αυτό το πλαίσιο του μακροπρόθεσμου προσανατολισμού προκύπτει και η απόφαση του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης να ενταχθεί η νέα χρηματοδοτική περίοδος του cash rebate στο πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα 2021-27» του ΕΠΑΝ (πρώην ΕΠΑνΕΚ), από όπου έχουν δεσμευτεί 200 εκατομμύρια ευρώ. Χάρη στο βήμα αυτό, το ΕΚΟΜΕ αναβαθμίζεται σε Ενδιάμεσο Φορέα Διαχείρισης του Προγράμματος και η εξασφαλισμένη επιπλέον χρηματοδότηση δημιουργεί περαιτέρω ασφάλεια στους παραγωγούς που επιλέγουν την Ελλάδα για την υλοποίηση του οπτικοακουστικού τους έργου.
Η διαδικασία μετάπτωσης από το ένα χρηματοδοτικό πλαίσιο στο άλλο είναι αναγκαστική και εξαιρετικά περίπλοκη ενώ συνδέεται και με τεχνικές αλλαγές στη λειτουργία της πλατφόρμας. Η όποια επίδειξη σπουδής στο να κατονομαστεί αυτό ως «κλείσιμο του προγράμματος» μόνο κακό μπορεί να κάνει στο έργο των ίδιων των εταιριών παραγωγής που βρίσκονται σε διαδικασία κλεισίματος συμφωνιών, κυρίως με τους ξένους συνεργάτες τους.
Στο ΕΚΟΜΕ συνεχίζουμε την υλοποίηση του έργου του, προσηλωμένοι στους στρατηγικούς του στόχους. Το έργο της ψηφιοποίησης βρίσκεται σε διαδικασία ένταξης στο Ταμείο Ανάκαμψης, με την άντληση ποσού ύψους 12 εκατομμύρια ευρώ για την στήριξη του Εθνικού Αποθετηρίου Οπτικοακουστικών Αρχείων. Ταυτόχρονα, ολοκληρώνεται η διεθνής διαγωνιστική διαδικασία για την ανάδειξη αναδόχου που θα εκπληρώσει το 4ετές Στρατηγικό και Επιχειρησιακό σχέδιο του φορέα.
Σύντομα θα ανακοινωθεί η σύναψη Μνημονίων με σημαντικούς φορείς που υποστηρίζουν την υλοποίηση των στρατηγικών στόχων του ΕΚΟΜΕ αναφορικά με την προσέλκυση επενδύσεων, την ανάδειξη της χώρας στο παγκόσμιο στερέωμα ως ιδανικού προορισμού για γυρίσματα, την προώθηση του εκπαιδευτικού του έργου, το σχεδιασμό και την ανάπτυξη προγραμμάτων κατάρτισης και την ψηφιοποίηση. Παράλληλα, συνεχίζουμε την υλοποίηση του έργου που θα λειτουργήσει υποστηρικτικά στο Εθνικό Δίκτυο Film Offices ενώ εξακολουθούμε να εργαζόμαστε αδιάλειπτα για την εξασφάλιση ακόμη περισσότερων πόρων που θα χρηματοδοτούν την εγχώρια οπτικοακουστική παραγωγή.