Η κάμερα εστιάζει πάνω στα κορμιά των στρατιωτών, κάτω από τον ήλιο, ενώ εκτελούν ασκήσεις, κινήσεις, τελετουργίες με έναν τρόπο που τους κάνει σχεδόν να φαίνονται σαν εκείνοι να είναι οι άγριοι (σε μια εκπληκτική και εκπληκτικά αβίαστη περίπτωση αντιστροφής της συνήθους ματιάς του δυτικού σινεμά στη σχέση αποικίας - αποικιοκράτη). Οι κινήσεις, η ενέργεια των κορμιών των Γάλλων στρατιωτών στο Τζιμπουτί εκτός από μια από τις κατεξοχήν περιπτώσεις μη-αντρικού βλέμματος πάνω σε αντρικά σώματα, καδράρονται από την Κλερ Ντενί με έναν τρόπο ρυθμικά περιορισμένο. Οι άντρες του «Beau Travail» εκτελούν διαταγές, ακολουθούν οδηγίες, κι ακόμα και οι περιστασιακές τους εκρήξεις (εκφρασμένες είτε μέσω σωματικής ενέργειας, είτε μέσα από μια εμφανή ένταση στη διαρκή τους πάλη ισχύος) συμβαίνουν μέσα σε όρια. Του κάδρου, της χώρας, των κανόνων που διέπουν τις συμπεριφορές και τις ζωές τους.
Η ταινία είναι η ανάμνηση του Γκαλουπ (Ντενί Λαβάντ), των ημερών του στη λεγεώνα των ξένων στο Τζιμπουτί, και τη σύγκρουσή του με έναν νεοεισελθόντα στο στράτευμα, τον νεότερο, ομορφότερο, δυνατότερο Σενταίν. Συναισθήματα καταπιέζονται και εντάσεις καταπνίγονται στη διάρκεια μιας ταινίας-ανάμνησης-θεάτρου σκιών, για την αφήγηση της οποίας η Κλερ Ντενί στηρίζεται απόλυτα σε σώματα, κινήσεις και σκιές, και καθόλου σε λόγο και εξιστόρηση.
To καλοκαιρινό mixtape του Flix:
- Το καλοκαιρινό mixtape του Flix #1 | Theme from A Summer Place από το «A Summer Place»
- Το καλοκαιρινό mixtape του Flix #2 | «California Dreamin’» από το «Chungking Express»
- Το καλοκαιρινό mixtape του Flix #3 | «Sealed With A Kiss» από το «Lemon Popsicle»
- Το καλοκαιρινό mixtape του Flix #4 | «Every Time» από το «Spring Breakers»
- Το καλοκαιρινό mixtape του Flix #5 | «Le Temps de L’ Amour» από τον «Ερωτα του Φεγγαριού»
- Το καλοκαιρινό mixtape του Flix #6 | «One Summer's Day» από το «Ταξίδι στη Χώρα των Θαυμάτων»
- Το καλοκαιρινό mixtape του Flix #7 | «Our Last Summer» από το «Mamma Mia!»
- Το καλοκαιρινό mixtape του Flix #8 | «In Summer» από το «Ψυχρά κι Ανάποδα»
- Το καλοκαιρινό mixtape του Flix #9 | «Against All Odds (Take a Look at Me Now)» από το «Against All Odds»
- Το καλοκαιρινό mixtape του Flix #10 | «Reality» από το «Το Πρώτο μου Πάρτυ»
- Το καλοκαιρινό mixtape του Flix #11 | «All Summer Long» από το «American Graffiti»
- Το καλοκαιρινό mixtape του Flix #12 | «Mystery of Love» από το «Να με Φωνάζεις με τ’ Ονομά σου»
- Το καλοκαιρινό mixtape του Flix #13 | «Jane» από το «Wet Hot American Summer»
- Το καλοκαιρινό mixtape του Flix #14 | «Playground Love» από το «Αυτόχειρες Παρθένοι»
- Το καλοκαιρινό mixtape του Flix #15 | «One From the Heart» από το «One From the Heart»
- Το καλοκαιρινό mixtape του Flix #16 | «Forever Young» του Μπομπ Ντίλαν από τους «Απέναντι»
- Το καλοκαιρινό mixtape του Flix #17 | «Dancing in the Dark» του Μπρους Σπρίνγκστιν από το «Lawn Dogs»
- Το καλοκαιρινό mixtape του Flix #18 | «Mambo Bardot» από το «Και ο Θεός Επλασε τη Γυναίκα»
- Το καλοκαιρινό mixtape του Flix #19 | «Pony» από το «Magic Mike XXL»
- Το καλοκαιρινό mixtape του Flix #20 | «Devil in Disguise» από το «Lilo & Stitch»
- Το καλοκαιρινό mixtape του Flix #21 | «Don't Dream It's Over» από το «Adventureland»
- Το καλοκαιρινό mixtape του Flix #22 | «True Love Will Find You in the End» από το «Medianeras»
- Το καλοκαιρινό mixtape του Flix #23 | «Summer Dream» από το «Eπιχείρηση Απόλλων»
- Το καλοκαιρινό mixtape του Flix #24 | «Please, Please, Please, Let Me Get What I Want» από το «(500) Days of Summer»
- Το καλοκαιρινό mixtape του Flix #25 | «Θάλασσα Πλατιά» από τη «Μανταλένα»
- Το καλοκαιρινό mixtape του Flix #26 | «The Sound of Silence» από το «The Graduate»
- Το καλοκαιρινό mixtape του Flix #27 | «The Summer Knows» από το «Summer of ‘42»
Αυτή ακριβώς η αισθητική της αφήγησης είναι που κάνει την τελευταία σκηνή του «Beaut Travail» μια από τις καλύτερες τελευταίες σκηνές στην ιστορία του σινεμά. Έχοντας αφήσει πίσω του το Τζιμπουτί, ο Γκαλούπ έρχεται αντιμέτωπος με τα λάθη του, μακριά από τη λεγεώνα, έτοιμος να αυτοκτονήσει. Η Ντενί τον παρακολουθεί στεγνά, καθώς τακτοποιεί τα πάντα στο κρεβάτι, με πειθαρχία στρατιωτική, σε ένα κάδρο καθαρό, φωτεινό, κλινικό. Και τότε, ξαφνικά, βρισκόμαστε στο κλαμπ όπου ανοίγει η ταινία, κι ο Λαβάντ χορεύει. Σταδιακά, απελευθερωμένος όλο και περισσότερο. Σπάει ακόμα και τα δεσμά των τίτλων τέλους: Η σεκάνς επανέρχεται εν μέσω των τελικών credits με τον Λαβάντ να χορεύει ακόμα πιο δυναμικά, ακόμα πιο σα-να-μην-κοιτάει-κανείς.
Η σκηνή χορού πάνω στο «Rhythm of the Night» των Corona, δεν διαδραματίζεται τότε. Ούτε και πιο πριν. Μοιάζει με φλάσμπακ, αλλά δεν είναι. Μοιάζει με επίλογος, αλλά δεν είναι. Μοιάζει με όνειρο, αλλά δεν είναι. Δεν διαδραματίζεται ποτέ. Διαδραματίζεται πάντα, παντού. Κάπου, λίγο πιο έξω, λίγο πιο μακριά. Εκτός τόπου, εκτός χρόνου, εκτός συνείδησης. «Τοποθέτησα τη σκηνή στο τέλος επειδή ήθελα να δώσω την αίσθηση ώς ο Γκαλούπ μπορούσε να αποδράσει από τον εαυτό του», λέει η Ντενί στο Sight & Sound. Ο στρατιώτης ανακαλύπτει την κίνηση, τον ρυθμό, μακριά από κανόνες, εντάσεις και γήινες έλξεις. Υπάρχει μόνο ο χορός, το σώμα, η κίνηση, μέσα σε ένα χώρο κλειστό και σκοτεινό, αλλά περιέργως φωτεινό και φαινομενικά δίχως τείχη ή όρια. Τα σύνορα συνθλίβονται - δεν έχουν υπάρξει καν.
To «Rhythm of the Night» στο τέλος του «Beau Travail»:
Εδώ στην επίσημη εκδοχή του:
Και νωρίτερα, στο ίδιο κλαμπ, η εναρκτήρια σκηνή της ταινίας με το «Kiss Kiss»:
Διαβάστε και δείτε ακόμη:
- To Flix στις αξέχαστες παραλίες του σινεμά
- Ταινίες για ένα αξέχαστο καλοκαίρι
- Το Flix βουτάει στις πιο αξέχαστες πισίνες του σινεμά
- Καύσωνας! 10 ταινίες που αγνόησαν τις πολύ υψηλές θερμοκρασίες!
- Τα ασπρόμαυρα καλοκαίρια μιας άλλης εποχής
- To Flix ταξιδεύει στα νησιά του ελληνικού σινεμά
- Αφιέρωμα - 31 αξέχαστες καλοκαιρινές σκηνές του σινεμά