Θαυμάσιος φωτογράφος, ο Πάνος Αρβανιτάκης τοποθετεί το πρώτο του μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ στα λιγνιτωρυχεία της ΔΕΗ στην Εορδαία, στη Δυτική Μακεδονία: μόνο που ο τόπος αυτός, ο πραγματικός, στα πλάνα του μεταλλάσσεται σε κάτι άλλο, πολύ μεγαλύτερο από την ανθρώπινη διάσταση.
Διαβάστε ακόμη: **21 ΦΝΘ | Ο «Κλειστός Φάκελος Χάμαρσκελντ» αποκαλύπτει το μεγαλύτερο σχέδιο εξόντωσης στην Ιστορία που ίσως και να μην συνέβη ποτέ
Στο φακό του Αρβανιτάκη, τον σταθερό και παρατηρητικό, η σκαλισμένη γη, τα μοτίβα που αφήνουν πάνω της οι τροχοί από τα γιγαντιαία οχήματα που τη σαρώνουν και τη διανοίγουν, μοιάζει με τοπίο μεταποκαλυπτικό, ένας νέος πλανήτης βγαλμένος από το σινεμά της επιστημονικής φαντασίας, κατοικημένος από τεράστιες μηχανές και λιγοστούς, μικροσκοπικούς ανθρώπους-εργάτες. Η μουσική του Κανάρη Κεραμάρη παίζει σ' αυτή τη μεταμόρφωση ρόλο εξίσου σημαντικό με την εικόνα. Ενα φιλμ με παρατακτικό μοντάζ, προς μια σκόπιμα κατανυκτική, ανθρώπινη κορύφωση, που θα μπορούσε να λειτουργήσει και ως installation, απλώς με την έννοια ότι οι συνδέσεις και οι ερμηνείες εναπόκεινται στους συσχετισμούς που κάνει, μόνος του, ο θεατής, προχωρώντας από τη μια σεκάνς στην άλλη.
«Το τοπίο που βρίσκεται σε μια διαρκή μεταμόρφωση, που μοιάζει να μην είναι γήινο,» λέει ο Πάνος Αρβανιτάκης, «ήταν η αφορμή για να ξεκινήσει αυτή η καταγραφή. Εβλεπα πολλές δυνατότητες που επιβεβαιώθηκαν με το χρόνο παραμονής μου εκεί. Κατά τη διάρκεια της έρευνάς μου στην περιοχή βρήκα ενδιαφέροντες συσχετισμούς του γεωλογικού παρελθόντος της περιοχής, με την μεταμόρφωση των επιφανειακών ορυχείων από τις δράσεις της ΔΕΗ. Σαν μια προσομοίωση της γεωλογικής μεταμόρφωσης, που δημιούργησε και το ίδιο το κοίτασμα του λιγνίτη.»
Για τον τρόπο με τον οποίο, σταδιακά, οδηγεί την ταινία του σ' ένα ανθρωποκεντρικό φινάλε, ο Αρβανιτάκης εξηγεί, «Η πρόθεση σ' ένα πρώτο, ρεαλιστικό επίπεδο, ήταν η καταγραφή μιας "διαφυγής" του ενός εκ των δυο κεντρικών ηρώων, όπως αναφέρεται στην σύνοψη στην αρχή της ταινίας, που εισάγει τον θεατή στο πρώτο πλάνο. Ταυτόχρονα, όμως, πρόθεση ήταν η μεταμόρφωση και πάλι του "ζοφερού" σε κάτι ανθρώπινο και οικείο. Η γνωριμία με τους κατοίκους ενός χωριού κατά τη διάρκεια της πρωινής Κυριακάτικης λειτουργίας νομίζω ότι συμβάλει σ' αυτό. Το τέλος φλερτάρει με την αμφισημία. Τα δυο τελευταία πλάνα οδηγούν σε μια αντίφαση που είναι πιο χρήσιμη από μια ξεκάθαρη θέση.»
fossils trailer from mise en scène-panos arvanitakis on Vimeo.
Το Flix βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη και θα σας μεταφέρει όλα όσα θα συμβαίνουν εντός και εκτός των σκοτεινών αιθουσών του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
Περισσότερα για το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης:
- 21 ΦΝΘ | Ο «Κλειστός Φάκελος Χάμαρσκελντ» αποκαλύπτει το μεγαλύτερο σχέδιο εξόντωσης στην Ιστορία που ίσως και να μην συνέβη ποτέ
- 21ο ΦΝΘ: «Να είστε αποφασισμένες!» Η Ντέμπρα Ζίμερμαν του Women Make Movies δίνει συμβουλές στις γυναίκες του σινεμά
- 21ο ΦΝΘ | «A Dog Called Money»: Η PJ Harvey γεννά το νέο άλμπουμ της στην εμπόλεμη ζώνη
- 21ο ΦΝΘ | Στο «Animus Animalis» τα ζώα μοιάζουν σχεδόν ζωντανά!
- 21o ΦΝΘ | Ο Σταύρος Ψυλλάκης συναντά τον Γιώργο Μανιάτη «για πολύ σοβαρούς λόγους»
- 21ο ΦΝΘ | «Diamonds in the Night Sky»: O Mελέτης Μοίρας νοσταλγεί παρέα με το Flix τις μέρες ενός τζαζ ραδιοφώνου
- 21o ΦΝΘ | Το «Isis, Tomorrow» είναι η ταινία τρόμου του 21ου αιώνα
- 21o ΦΝΘ | «Νορμάλ» είναι τα κορίτσια να παίζουν με κούκλες και τ' αγόρια πόλεμο
- 21o ΦΝΘ | «The City and the City»: O Σύλλας Τζουμέρκας και ο Χρήστος Πασσαλής ετοιμάζονται ν' αναβιώσουν τη μνήμη της εβραϊκής κοινότητας της Θεσσαλονίκης
- 21ο ΦΝΚ | «California Dreaming»: Ο Φαμπρίτσιο Μαλτέζε εξηγεί στο Flix πώς το ντοκιμαντέρ του είναι γουέστερν
- 21ο ΦΝΚ | Το «Ιρβινγκ Παρκ» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη είναι ένα sitcom για αφέντες και σκλάβους
- 21ο ΦΝΘ | Ο Λούι Ψυχογιός εξηγεί στο Flix πώς το σινεμά μπορεί να σώσει τον κόσμο
- 21 ΦΝΘ | Ο «Λεμεμπέλ» έντυσε την αντίσταση στον Πινοσέτ με φωτιά, αίμα και παγιέτες
- 21 ΦΝΘ | Ο Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μιλά στο Flix. 20 χρόνια μετά, επιστροφή στον Ηρακλή, τον Αχελώο, τη Μεσοχώρα και την τιμή της μνήμης
- 21 ΦΝΘ | «Free Solo»: Το οσκαρικό ντοκιμαντέρ του National Geographic προκαλεί σωματικό και συναισθηματικό vertigo
- 21ο ΦΝΘ | «Film Catastrophe»: O Πολ Γρίβας εξηγεί στο Flix ότι σινεμά σημαίνει ελευθερία
- «What She Said» ή πώς η κριτικός κινηματογράφου Πολίν Κέιλ έκανε το Χόλιγουντ να την ακούσει
- 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Η Μόλυ κηρύσσει την έναρξη του φεστιβάλ!
- «Marianne & Leonard: Words of Love»: Η μεγάλη σκιά του Λέοναρντ Κοέν
- 21 (τουλάχιστον) λόγοι για να βρεθείτε στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσσαλονίκης
- Οσα δεν βλέπουμε με την πρώτη ματιά γύρω μας στις αφίσες του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
- Αυτές είναι οι ελληνικές ταινίες του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και της Αγοράς
- Αυτές είναι οι ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
- Carte Blanche στον Λούι Ψυχογιό από το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης