Φεστιβάλ / Βραβεία

21o ΦΝΘ | Ο Πάνος Αρβανιτάκης μιλά στο Flix για τα «Απολιθώματα» ενός φουτουριστικού τώρα

στα 10

Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Πάνου Αρβανιτάκη αποκαλύπτει... μεταποκαλυπτικά, έναν σκηνοθέτη με εικαστική δύναμη.

21o ΦΝΘ | Ο Πάνος Αρβανιτάκης μιλά στο Flix για τα «Απολιθώματα» ενός φουτουριστικού τώρα

Θαυμάσιος φωτογράφος, ο Πάνος Αρβανιτάκης τοποθετεί το πρώτο του μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ στα λιγνιτωρυχεία της ΔΕΗ στην Εορδαία, στη Δυτική Μακεδονία: μόνο που ο τόπος αυτός, ο πραγματικός, στα πλάνα του μεταλλάσσεται σε κάτι άλλο, πολύ μεγαλύτερο από την ανθρώπινη διάσταση.

Διαβάστε ακόμη: **21 ΦΝΘ | Ο «Κλειστός Φάκελος Χάμαρσκελντ» αποκαλύπτει το μεγαλύτερο σχέδιο εξόντωσης στην Ιστορία που ίσως και να μην συνέβη ποτέ

fossils 607

Στο φακό του Αρβανιτάκη, τον σταθερό και παρατηρητικό, η σκαλισμένη γη, τα μοτίβα που αφήνουν πάνω της οι τροχοί από τα γιγαντιαία οχήματα που τη σαρώνουν και τη διανοίγουν, μοιάζει με τοπίο μεταποκαλυπτικό, ένας νέος πλανήτης βγαλμένος από το σινεμά της επιστημονικής φαντασίας, κατοικημένος από τεράστιες μηχανές και λιγοστούς, μικροσκοπικούς ανθρώπους-εργάτες. Η μουσική του Κανάρη Κεραμάρη παίζει σ' αυτή τη μεταμόρφωση ρόλο εξίσου σημαντικό με την εικόνα. Ενα φιλμ με παρατακτικό μοντάζ, προς μια σκόπιμα κατανυκτική, ανθρώπινη κορύφωση, που θα μπορούσε να λειτουργήσει και ως installation, απλώς με την έννοια ότι οι συνδέσεις και οι ερμηνείες εναπόκεινται στους συσχετισμούς που κάνει, μόνος του, ο θεατής, προχωρώντας από τη μια σεκάνς στην άλλη.

fossils 607

«Το τοπίο που βρίσκεται σε μια διαρκή μεταμόρφωση, που μοιάζει να μην είναι γήινο,» λέει ο Πάνος Αρβανιτάκης, «ήταν η αφορμή για να ξεκινήσει αυτή η καταγραφή. Εβλεπα πολλές δυνατότητες που επιβεβαιώθηκαν με το χρόνο παραμονής μου εκεί. Κατά τη διάρκεια της έρευνάς μου στην περιοχή βρήκα ενδιαφέροντες συσχετισμούς του γεωλογικού παρελθόντος της περιοχής, με την μεταμόρφωση των επιφανειακών ορυχείων από τις δράσεις της ΔΕΗ. Σαν μια προσομοίωση της γεωλογικής μεταμόρφωσης, που δημιούργησε και το ίδιο το κοίτασμα του λιγνίτη.»

fossils 607

Για τον τρόπο με τον οποίο, σταδιακά, οδηγεί την ταινία του σ' ένα ανθρωποκεντρικό φινάλε, ο Αρβανιτάκης εξηγεί, «Η πρόθεση σ' ένα πρώτο, ρεαλιστικό επίπεδο, ήταν η καταγραφή μιας "διαφυγής" του ενός εκ των δυο κεντρικών ηρώων, όπως αναφέρεται στην σύνοψη στην αρχή της ταινίας, που εισάγει τον θεατή στο πρώτο πλάνο. Ταυτόχρονα, όμως, πρόθεση ήταν η μεταμόρφωση και πάλι του "ζοφερού" σε κάτι ανθρώπινο και οικείο. Η γνωριμία με τους κατοίκους ενός χωριού κατά τη διάρκεια της πρωινής Κυριακάτικης λειτουργίας νομίζω ότι συμβάλει σ' αυτό. Το τέλος φλερτάρει με την αμφισημία. Τα δυο τελευταία πλάνα οδηγούν σε μια αντίφαση που είναι πιο χρήσιμη από μια ξεκάθαρη θέση.»

fossils trailer from mise en scène-panos arvanitakis on Vimeo.


Το Flix βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη και θα σας μεταφέρει όλα όσα θα συμβαίνουν εντός και εκτός των σκοτεινών αιθουσών του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.


Περισσότερα για το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης:


ντοκιμαντέρ