Αν φέτος η κεντρική θεματική του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης είναι το εμπνευσμένο από τον Τζον Μπέρτζερ ερώτημα, «Γιατί να κοιτάζουμε τα ζώα;», η ταινία της Λιθουανής Αϊστε Ζεγκουλίτε δίνει τουλάχιστον μία απάντηση, αν όχι κάμποσες περισσότερες.
Διαβάστε ακόμη: 21o ΦΝΘ | Το «Isis, Tomorrow» είναι η ταινία τρόμου του 21ου αιώνα
Ο σύγχρονος άνθρωπος (και ο κατά πολλούς αιώνες παλαιότερος), έχει αποτινάξει τα άγρια χαρακτηριστικά του, έχει εξημερωθεί. Ετσι, τουλάχιστον, πιστεύουμε στον πολιτισμό που οι ίδιοι έχουμε χτίσει. Το «Animus Animalis» ανατρέπει αυτή την ιδέα με μια παρατακτική διαδοχή από σεκάνς που εκθέτουν όχι μόνο την ανθρώπινη επιθυμία για επιβολή, αλλά και τον απόλυτο παραλογισμό της.
Μια ομάδα κυνηγών επιστρέφουν στην ξύλινη παράγκα με το σκοτωμένο θήραμά τους, το κρεμούν για να στραγγίσει και χαλαρώνουν μ' ένα ποτήρι κρασί. Οι ταριχευτές κουνούν συγκαταβατικά το κεφάλι στην κυρία που θέλει να απαθανατίσει έναν ασβό: αυτό δεν είναι εξημερωμένο ζώο, κυρία μου, αφήστε το να ζήσει - και συνεχίζουν τη δουλειά τους πάνω στον νεκρό αετό. Ενας αλιγάτορας κάθεται ακίνητος, με το κεφάλι υψωμένο και το στόμα ανοιχτό, στην άκρη της λίμνης στο δάσος: ένα χέρι ξεπροβάλλει με το τόξο και ρίχνει. Τον πετυχαίνει, αλλά ο αλιγάτορας εξακολουθεί να μένει στην ίδια στάση: είναι φτιαγμένος από καουτσούκ, όπως και τ' άλλα άγρια ζώα, σκορπισμένα ανάμεσα στα δέντρα, για άσκηση των κυνηγών. Η έκθεση έχει μεγάλη επιτυχία: τόσος κόσμος μαζεμένος να τα δει τα βαλσαμωμένα, να παρακολουθήσει το διαγωνισμό: θα κερδίσει εκείνο που δείχνει, περισσότερο απ' όλα, σαν ζωντανό.
Μ' έναν τρόπο παρόμοιο μ' εκείνον του «Normal», η Ζεγκουλίτε απλώς παρατηρεί, κεντράροντας το κάδρο της, τους τρόπους που έχει εφεύρει ο άνθρωπος για να τιθασεύσει τα άγρια ζώα: κυρίως,δηλαδή, να τα σκοτώσει, να τα ταριχεύσει όσο μπορεί καλύτερα, για να έχει, μετά, τη δυνατότητα να τα κοιτάξει από πολύ κοντά, να τα αγγίξει, να τα θαυμάσει, έχοντας εξασφαλίσει ότι δεν μπορούν να του επιτεθούν. Χωρίς σχόλια, σχεδόν χωρίς λόγο, μόνο με μια μουσική παρέμβαση που ελαφρώς υπογραμμίζει τον ειρωνικό τόνο, η ταινία λέει όσα χρειάζονται για την ανθρώπινη φύση.
Την υπόλοιπη φύση, την ελεύθερη, την απογειώνει με ένα-δύο πλάνα μόνο, κοροϊδεύοντας τη θεώρηση του ίδιου του θεατή. Κι όταν επιτρέπει στην κάμερά της μια πραγματική ματιά στη φύση, νύχτα, στην ησυχία, κρυφοκοιτώντας δυο ελάφια, η ζωή που κυλά μέσα τους μοιάζει στ' αλήθεια μαγική. Ικανή να ανατρέψει κάθε ίχνος ανθρώπινης ανωτερότητας, αγέρωχη κι αυθεντική, καθώς τα ζώα μοιάζουν να παρατηρούν την παράνοια των δίποδων γειτόνων τους, τόσο έκπληκτα που δεν μπαίνουν καν στον κόπο να φύγουν. Τι γίνεται η ψυχή των ζώων όταν πεθαίνουν; Μάρτυρας.
Animus Animalis (a story about People, Animals and Things). Trailer from Meno Avilys on Vimeo.
Το Flix βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη και θα σας μεταφέρει όλα όσα θα συμβαίνουν εντός και εκτός των σκοτεινών αιθουσών του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
Περισσότερα για το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης:
- 21o ΦΝΘ | Ο Σταύρος Ψυλλάκης συναντά τον Γιώργο Μανιάτη «για πολύ σοβαρούς λόγους»
- 21ο ΦΝΘ | «Diamonds in the Night Sky»: O Mελέτης Μοίρας νοσταλγεί παρέα με το Flix τις μέρες ενός τζαζ ραδιοφώνου
- 21o ΦΝΘ | Το «Isis, Tomorrow» είναι η ταινία τρόμου του 21ου αιώνα
- 21o ΦΝΘ | «Νορμάλ» είναι τα κορίτσια να παίζουν με κούκλες και τ' αγόρια πόλεμο
- 21o ΦΝΘ | «The City and the City»: O Σύλλας Τζουμέρκας και ο Χρήστος Πασσαλής ετοιμάζονται ν' αναβιώσουν τη μνήμη της εβραϊκής κοινότητας της Θεσσαλονίκης
- 21ο ΦΝΚ | «California Dreaming»: Ο Φαμπρίτσιο Μαλτέζε εξηγεί στο Flix πώς το ντοκιμαντέρ του είναι γουέστερν
- 21ο ΦΝΚ | Το «Ιρβινγκ Παρκ» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη είναι ένα sitcom για αφέντες και σκλάβους
- 21ο ΦΝΘ | Ο Λούι Ψυχογιός εξηγεί στο Flix πώς το σινεμά μπορεί να σώσει τον κόσμο
- 21 ΦΝΘ | Ο «Λεμεμπέλ» έντυσε την αντίσταση στον Πινοσέτ με φωτιά, αίμα και παγιέτες
- 21 ΦΝΘ | Ο Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μιλά στο Flix. 20 χρόνια μετά, επιστροφή στον Ηρακλή, τον Αχελώο, τη Μεσοχώρα και την τιμή της μνήμης
- 21 ΦΝΘ | «Free Solo»: Το οσκαρικό ντοκιμαντέρ του National Geographic προκαλεί σωματικό και συναισθηματικό vertigo
- 21ο ΦΝΘ | «Film Catastrophe»: O Πολ Γρίβας εξηγεί στο Flix ότι σινεμά σημαίνει ελευθερία
- «What She Said» ή πώς η κριτικός κινηματογράφου Πολίν Κέιλ έκανε το Χόλιγουντ να την ακούσει
- 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Η Μόλυ κηρύσσει την έναρξη του φεστιβάλ!
- «Marianne & Leonard: Words of Love»: Η μεγάλη σκιά του Λέοναρντ Κοέν
- 21 (τουλάχιστον) λόγοι για να βρεθείτε στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσσαλονίκης
- Οσα δεν βλέπουμε με την πρώτη ματιά γύρω μας στις αφίσες του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
- Αυτές είναι οι ελληνικές ταινίες του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και της Αγοράς
- Αυτές είναι οι ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
- Carte Blanche στον Λούι Ψυχογιό από το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης