Φεστιβάλ / Βραβεία

Το 76ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας αποκαλύπτει το πρόγραμμά του

στα 10

Με ένα – για άλλη μια φορά εντυπωσιακό αλλά και καλλιτεχνικά ανήσυχο – πρόγραμμα που αναμένεται να φέρει στο κόκκινο χαλί του Λίντο τόσο αστέρες του Χόλιγουντ όσο και εκκεντρικούς δημιουργούς του παγκόσμιου σινεμά, το 76ο Φεστιβάλ Βενετίας μόλις παρουσίασε τις ταινίες για τις οποίες θα μιλάμε τους επόμενους μήνες στον δρόμο για τα Οσκαρ.

Το 76ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας αποκαλύπτει το πρόγραμμά του

Χωρίς την φιλόδοξη «Καρδερίνα» του Τζον Κρόουλι ή την αντιπολεμική σάτιρα «Jojo Rabbit» του Τάικα Γουαιτίτι στο πρόγραμμα αλλά με το σαρωτικό «The Laundromat» του Στίβεν Σόντερμπεργκ και τον κομιξικό, πολυαναμενόμενο «Joker» του Τοντ Φίλιπς στη λίστα ταινιών που πρόκειται να πραγματοποιήσουν τα αποκαλυπτήριά τους στο κόκκινο χαλί της Mostra (και μάλιστα αμφότερες διεκδικώντας τον φετινό Χρυσό Λέοντα), το 76ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας μόλις αποκάλυψε τις ταινίες που – αν πιστέψουμε τα στατιστικά των προηγούμενων ετών – πρόκειται να πρωταγωνιστήσουν στην οσκαρική κούρσα των επόμενων μηνών.

Διαβάστε ακόμη: Η Λουκρέσια Μαρτέλ είναι η Πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής στο 76ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας

The Laundromat The Laundromat του Στίβεν Σόντερμπεργκ

Πέρυσι, τόσο το «Roma» του Αλφόνσο Κουαρόν όσο και η «Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου (ακόμα και το «Ενα Αστέρι Γεννιέται» του Μπράντλεϊ Κούπερ, που μπορεί να έχασε τη φόρα του μέχρι τα Οσκαρ αλλά όχι και την γοητεία του) απέδειξαν ότι η Βενετία εξακολουθεί να παίζει το οσκαρικό παιχνίδι καλά, κάνοντας επιλογές που μοιάζουν να δείχνουν τον δρόμο προς την βραδιά των μεγάλων βραβείων, όσο απρόβλεπτες κι αν μοιάζουν αυτές αρχικά.

Διαβάστε ακόμη: «The Burnt Orange Heresy»: Ο Μικ Τζάγκερ στο κλείσιμο του 76ου Φεστιβάλ Βενετίας

Mariage Story 607 Marriage Sory του Νόα Μπόμπακ

Ad Astra 607 Ad Astra του Τζέιμς Γκρέι

Joker 607 Joker του Τοντ Φίλιπς

Για αυτό και φέτος, έπειτα από τα αποκαλυπτήρια του προγράμματος του 76ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, η κύρια απορία παραμένει: ποια από αυτές τις ταινίες είναι ικανή να κατακτήσει το Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας της επόμενης χρονιάς; Είναι άραγε η νέα ταινία του Νόα Μπόμπακ, «Marriage Story», με τους Σκάρλετ Τζοχάνσον, Ανταμ Ντράιβερ, Ρέι Λιότα και Λόρα Ντερν, η οποία αφηγείται ένα διαζύγιο που φέρνει επιπτώσεις από την Νέα Υόρκη στο Λος Αντζελες; Είναι μήπως το «Ad Astra» του Τζέιμς Γκρέι, η ιστορία δηλαδή ενός μηχανικού με αυτισμό που ταξιδεύει με προορισμό τον Ποσειδώνα για ν' ανακαλύψει γιατί απέτυχε η παρόμοια αποστολή του πατέρα του χρόνια νωρίτερα, που πέρα από κοινό και δημοσιογράφους πρόκειται να αναστατώσει και τα μέλη της Ακαδημίας; Θα είναι άραγε απρόσμενα ο «Joker» του Τοντ Φίλιπς, η πρώτη θεωρητικά κομιξική ταινία που κάνει την πρεμιέρα της στη Βενετία, προσπερνώντας τον πανικό του San Diego Comic Con και κοιτάζοντας κατευθείαν τα Οσκαρ στα μάτια; Ή τελικά, το Netflix, που δεν πρόκειται να αφήσει το φετινό δυνατό του χαρτί να περάσει απαρατήρητο, θα καταφέρει να επαναλάβει τον περσινό του θρίαμβο με το «The Laundromat» του Στίβεν Σόντερμπεργκ, με την Μέριλ Στριπ, τον Γκάρι Ολντμαν και το περιβόητο Σκάνδαλο των Panama Papers στο οπλοστάσιό του;

EmaEma του Πάμπλο Λαραΐν

About Endlessness 607 About Endlessness του Ρόι Αντερσον

Οπως ανακοινώθηκε ήδη, η «Αλήθεια» του Χιροκάζου Κόρε-Εντα πρόκειται να ανοίξει το Φεστιβάλ (εντός διαγωνιστικού προγράμματος), αποτελώντας την πρώτη μη-ιαπωνική ταινία του σκηνοθέτη και φιλοδοξώντας να αποδείξει, μαζί με τους πρωταγωνιστές της, Κατρίν Ντενέβ, Ζιλιέτ Μπινός και Ιθαν Χοκ, ότι η γλώσσα του σκηνοθέτη είναι πανανθρώπινη. Μόνο που ο Κορε-Εντα δεν είναι ο μόνος σημαντικός σκηνοθέτης του παγκόσμιου σινεμά που καταφθάνει στο Λίντο για να διεκδικήσει τον επόμενο Χρυσό Λέοντα. Στις 21 ταινίες του διαγωνιστικού περιλαμβάνεται η «Ema» του Πάμπλο Λαραΐν με τον Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ, η οποία αφηγείται την ιστορία ενός χορογράφου και της δασκάλας-συζύγου του που αποφασίζουν να χρησιμοποιήσουν τον χορό για να εκφράσουν όλα τα συναισθήματά τους, όσο προσπαθούν να υιοθετήσουν ένα παιδί, το καινούριο πολιτικό θρίλερ του Ολιβιέ Ασάγιας «Wasp Network» με την Ανα Ντε Αρμας και την Πενέλοπε Κρουζ, το «Gloria Mundi» του Ρομπέρ Γκεντιγκιάν, που επιμένει στις χαμηλότονες ιστορίες χαρακτήρων που αντιμετωπίζουν τη σύγχρονη ευρωπαϊκή καθημερινότητα αλλά και το «About Endlessness», η επιστροφή του Ρόι Αντερσον στη Βενετία μετά το Χρυσό Λέοντα του «Eνα Περιστέρι Eκατσε σε Ενα Κλαδί Συλλογιζόμενο την Υπαρξή του», το οποίο ξεκινά με αφετηρία τις «Χίλιες και Μία Νύχτες» για να παρακολουθήσει τελικά την Σεχραζάντ του να λέει ιστορίες για τον Χίτλερ, έναν ιερέα, μια γυναίκα που αγαπά την σαμπάνια και ακόμα πολλαπλές ξεχωριστές, ιδιαίτερες, αμφιλεγόμενες προσωπικότητες, πάντα με το φλεγματικό στυλ του δημιουργού.

Babyteeth 607 Babyteeth της Σάνον Μέρφι

No 7 Cherry Lane No. 7 Cherry Lane του Γιονφάν

Δύο μόλις σκηνοθέτιδες βρίσκουν θέση στο (για άλλη μια χρονιά αδικαιολόγητα ανδροκρατούμενο διαγωνιστικό πρόγραμμα), ωστόσο και οι δύο συμμετοχές φαίνονται εξόχως ενδιαφέρουσες. Αφενός, το «The Perfect Candidate» της Χάιφα Αλ-Μανσούρ βλέπει τη δημιουργό από τη Σαουδική Αραβία να επιστρέφει στις σύγχρονες γυναικείες αφηγήσεις σε μια χώρα όπου τα δικαιώματα μιας γυναίκας παραμένουν ασαφής όρος, ενώ το «Babyteeth» της Αυστραλής Σάνον Μέρφι, το μόνο ντεμπούτο εντός διαγωνιστικού, υπόσχεται μια αφήγηση ηθικού εφιάλτη ακολουθώντας την ιστορία δύο γονιών που ανακαλύπτουν ότι η σοβαρά άρρωστη κόρη τους έχει ερωτευτεί τρελά έναν έμπορο ναρκωτικών. Στις υπόλοιπες θέσεις, η νέα ταινία του (όχι και τόσο υποσχόμενου πια) Ατόμ Εγκογιάν, «Guest of Honour», η επιστροφή του Λου Γε (και μαζί της Γκονγκ Λι σε έναν «ρόλο ζωής» κατά την Mostra) στα μεγάλα φεστιβάλ, «Saturday Fiction», το ασπρόμαυρο αντιπολεμικό έπος του Τσέχου Βάκλαβ Μαρχούλ, «The Painted Bird», το πορτογαλικό «A Herdade» του Τιέγκο Γουέδες αλλά και το πρώτο animation του θρύλου του Χονγκ Κονγκ Γιονφάν, «No. 7 Cherry Lane», συμπληρώνουν ένα ήδη πολύ ενδιαφέρον διαγωνιστικό που υπόσχεται να μην κινηθεί απόλυτα εκ του ασφαλούς.

An officer and a spy J'accuse του Ρομάν Πολάνσκι

Adults in the Room 607Ενήλικοι στο Δωμάτιο του Κώστα Γαβρά

Είστε έτοιμοι για σκάνδαλα; Σε μια αμφιλεγόμενη κίνηση που σίγουρα θα προκαλέσει συζητήσεις, το 76ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας θα φιλοξενήσει στους χώρους τους και την πρεμιέρα του «J'accuse» (πρώην «An Officer And A Spy») του Ρομάν Πολάνσκι με ένα all-star καστ Γάλλων ηθοποιών (Ζαν Ντιζαρντέν, Λουί Γκαρέλ, Ματιέ Αμαλρίκ, Μελβίλ Πουπό και, φυσικά, Εμανουέλ Σενιέ) και την καταδίκη του Αλφρεντ Ντρέιφους το 1894 σε πρώτο πλάνο. Αντιδράσεις ίσως προκαλέσει και η παρουσία του Τζόνι Ντεπ, ο οποίος πρωταγωνιστεί στο «Waiting For The Barbarians» του Σίρο Γκέρα («Στην Αγκαλιά του Φιδιού»), κινηματογραφική μεταφορά του ομότιτλου βιβλίου του Τζον Μάξγουελ Κούτσι και αγγλόφωνο ντεμπούτο του σκηνοθέτη. Μόνο που δεν ξέρουμε αν τα περισσότερα σχόλια θα τα προκαλέσουν τελικά τα παραπάνω ή το, εξαιρετικά ελληνικού ενδιαφέροντος, «Ενήλικοι στο Δωμάτιο» του Κώστα Γαβρά, το βασισμένο στο ομότιτλο βιβλίο του Γιάνη Βαρουφάκη φιλμ που αφηγείται το σύντομο χρονικό διάστημα της θητείας του συγγραφέα του στο Υπουργείο Οικονομικών. Η ταινία του Γαβρά θα προβληθεί στο πλαίσιο των ειδικών προβολών.

Διαβάστε ακόμη: Το «Adults in the Room» του Κώστα Γαβρά στο 76ο Φεστιβάλ Βενετίας

The King 607 The King του Ντέιβιντ Μισόντ

Στις υπόλοιπες ειδικές προβολές, η Κρίστεν Στιούαρτ αναμένεται να τραβήξει τα φλας και τα βλέμματα στο «Seberg» (πρώην «Against All Enemies») του Μπένεντικτ Αντριους, ερμηνεύοντας την Τζιν Σίμπεργκ την περίοδο της σύγκρουσής της με το FBI τη δεκαετία του '60, όταν έγινε παράνομα στόχος του προγράμματος παρακολούθησης Cointelpro, επειδή υποστήριζε ανοιχτά του Μαύρους Πάνθηρες. Στον αγώνα για το πιο λαμπερό κόκκινο χαλί όμως θα ριχτεί και το «The King» του Ντέιβιντ Μισόντ («Το Χρίσμα», «The Rover»), ένα φιλμ που διασκευάζει ελεύθερα τη ζωή του Ερρίκου του 5ου και στο οποίο πρωταγωνιστούν οι Τίμοθι Σαλαμέ, Μπεν Μέντελσον, Ρόμπερτ Πάτινσον, Τζόελ Ετζερτον και Λίλι Ρόουζ-Ντεπ. Ενα νέο μοντάζ του «Irreversible» του Γκασπάρ Νοέ, η επετειακή προβολή του «Μάτια Ερμητικά Κλειστά» αλλά και νέα ντοκιμαντέρ από τον Αλεξ Γκίμπνεϊ και τον Σεργκέι Λοζνίτσα συμπληρώνουν το υπόλοιπο μη-διαγωνιστικό πρόγραμμα.

Electric Swan 607 Ηλεκτρικός Κύκνος της Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη

Pelican Blood Pelican Blood της Κάτριν Γκέμπε

Οσον αφορά το πρόγραμμα των Orizzonti, το οποίο παραδοσιακά περιλαμβάνει (εντυπωσιακά πολλά φέτος) ντεμπούτα αλλά και εξεζητημένες επιλογές από κάθε γωνία του κόσμου, προτείνοντας καινούριες αφηγηματικές φόρμες και ρισκάροντας με τις επιλογές του, ξεχωρίζει η ελληνική παρουσία του 40λεπτου «Ηλεκτρικού Κύκνου» της Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη (εκτός διαγωνιστικού) αλλά και το μεταφυσικό, ρωσικό θρίλερ «The Criminal Man» του Ντμίτρι Μαμουλίγια, δημιουργού που ο Αλμπέρτο Μπαρμπέρα εκθείασε ονομάζοντάς τον έναν από τους σημαντικότερους ανερχόμενους σκηνοθέτες στον κόσμο. Ταινία έναρξης του τμήματος θα είναι το «Pelican Blood» της Κάτριν Γκέμπε (με την Νίνα Χος), το οποίο ακολουθεί την ιστορία μιας γυναίκας που αποφασίζει να πάρει υπό την φροντίδα της ένα παιδί με εμφανή συμπεριφορικά προβλήματα.

Διαβάστε ακόμη: Ο «Ηλεκτρικός Κύκνος» της Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη στο 76ο Φεστιβάλ Βενετίας

5 is the perfect number 5 is the perfect number του Igort

La Llorona La Llorona του Χάιμε Μπουσταμάντε

Στο παράλληλο τμήμα «Giornate Degli Autori» (ή «Venice Days» κατά το πιο αγγλικό) – τμήμα κατά κάποιο τρόπο αντίστοιχο στη λογική με το Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών των Καννών αλλά πολύ πιο μετρημένο στην ισχύ του – ξεχωρίζουν το «5 is the perfect number», διασκευή του ομότιτλου graphic novel του ιταλού κομίστα Igort και μάλιστα από τον ίδιο (με τον Τόνι Σερβίγιο και την Βαλέρια Γκολίνο στους πρωταγωνιστικούς ρόλους), το «La Llorona» του φαινομενικά ανεξάντλητου Χάιρο Μπουσταμάντε, ο οποίος αφηγείται (μετά το φετινό Βερολινέζικο «Tremors») μια ιστορία φαντασίας, τρόμου και κοινωνικής αναταραχής, αλλά και το «Arab Blues» της Μανέλ Λαμπιντί με την Γκολσιφτέ Φαραχανί και την χείρα βοηθείας του Γιώργου Λαμπρινού στο μοντάζ. Ειδική μνεία αξίζει και το μικρού μήκους ντοκιμαντέρ της Λιν Ράμσεϊ, «Brigitte», το οποίο θα παρουσιαστεί στα πλαίσια της διαρκούς συνεργασίας του Φεστιβάλ με την Miu Miu και αφορά μια ειλικρινή συνομιλία της σκηνοθέτιδος με την αναγνωρισμένη διεθνώς φωτογράφο Μπριζίτ Λακόμπ.

Rare Beasts Rare Beasts της Μπίλι Πάιπερ

Οσον αφορά δε την Εβδομάδα Κριτικής, τμήμα που αποτελείται εξολοκλήρου από πρώτες ταινίες δημιουργών και επομένως κρύβει τις μεγαλύτερες εκπλήξεις, την προσοχή τραβά με την πρώτη ματιά η animated ταινία έναρξης «Bombay Rose» της Γκιτανχάλι Ράο, που αποτυπώνει τρεις ιστορίες αγάπης (ανάμεσα σε ένα αγόρι κι ένα κορίτσι, ανάμεσα σε δύο γυναίκες, ανάμεσα σε μια ολόκληρη πόλη και τους star του Bolywood) αλλά και το «Rare Beasts», το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Μπίλι Πάιπερ, μια «anti rom com» όπως αναφέρει η δημιουργός που αποτελεί το επόμενο στάδιο της δημιουργικής της καριέρας.

To 76o Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας διεξάγεται φέτος από τις 28 Αυγούστου μέχρι και τις 7 Σεπτεμβρίου του 2019 στο Λίντο της Βενετίας.

Venezia76 607