Εάν το 2020 παρουσίασε άλματα στον αριθμό εισπρακτικά επιτυχημένων αμερικανικών ταινιών σκηνοθετημένων από γυναίκες, το 2021 είδε αυτά τα νούμερα να μειώνονται ελαφρώς: αυτό παρουσιάζει, σε γενικές γραμμές, η νέα έρευνα του Celluloid Ceiling του Κέντρου Μελετών για τις Γυναίκες στην Τηλεόραση και τον Κινηματογράφο.
Διαβάστε ακόμη: Το #metoo δεν είχε πρακτικό αντίκτυπο στην Αμερική. Στην Ευρώπη, πάλι...
Από τις 100 μεγαλύτερες επιτυχίες στο αμερικανικό box office το 2021, μόνο οι 12 είχαν γυναικεία σκηνοθετική υπογραφή, μετά τις 16 του 2020. Στις 250, αντίστοιχα, γυναίκες σκηνοθέτες υπογράφουν το 17%, άρα πάνω από το 80% των επιτυχιών του 2021 ανήκει σε άνδρες σκηνοθέτες.
Η Κλόι Ζάο στα γυρίσματα του «Eternals»
Από την άλλη πλευρά, η χρονιά είδε άνοδο στον αριθμό γυναικών επαγγελματιών στον κινηματογράφο γενικώς, σε θέσεις όπως σεναριογράφων, μοντέζ, διευθυντών φωτογραφίας, executive producers, φτάνοντας στο 25% έναντι του 23% του 2020, εξέλιξη που το Celluloid Ceiling αποδίδει στην παρουσία περισσότερων γυναικών σε θέσεις λήψης αποφάσεων.
Η Τζέιν Κάμπιον στα γυρίσματα του «Η Εξουσία του Σκύλου»
«Τα φαινόμενα απατούν,» λέει η Μάρθα Λόζεν, ιδρύτρια και διευθύντρια του κέντρου ερευνών. «Ενώ πέρσι η Κλόι Ζάο κέρδισε το Οσκαρ για το "Nomadland»" κι η Τζέιν Κάμπιον είναι, φέτος, φαβορί για το "Η Εξουσία του Σκύλου", το ποσοστό γυναικών σκηνοθετών μειώθηκε το 2021. Το να βασίζουμε την εικόνα που έχουμε για το πώς τα πηγαίνουν οι γυναίκες δημιουργοί σε λίγες, άξιες εκπροσώπους, μπορεί να μας οδηγήσει σε λανθασμένα συμπεράσματα για τη θέση της γυναίκας στον επαγγελματικό στίβο του κινηματογράφου και της τηλεόρασης. Φέτος, ξανά, πάνω από 80% των ταινιών δεν έχουν γυναικεία υπογραφή.»
Η Μάγκι Τζίλενχαλ στα γυρίσματα του «The Lost Daughter»
Μπορείτε να μελετήσετε ολόκληρη την έρευνα του Celluloid Ceiling εδώ, αλλά για μια συνοπτική αίσθηση να σημειώσουμε ότι από την αμερικανική παραγωγή του 2021, οι γυναίκες σεναριογράφοι φτάνουν το 17%, οι executive producers το 26% (από το 21% του 2020), οι παραγωγοί το 32% (από το 30% του 2020), οι μοντέζ σταθερά στο 22%, ενώ οι διευθύντριες φωτογραφίας, όπως και το 2020, στο 6%.
Να θυμηθούμε, ωστόσο, (από την αναδρομή στο σινεμά του 2021, ότι το 2021, που, πράγματι, ξεκίνησε με τη βράβευση της Κλόι Ζάο στα Οσκαρ, συνεχίστηκε με τον Χρυσό Φοίνικα του Φεστιβάλ Καννών στο «Titane» της Ζουλιά Ντικουρνό, τον Χρυσό Λέοντα του Φεστιβάλ Βενετίας στο «L'événement» της Οντρέ Ντιγουάν και το Βραβείο Καλύτερης Ευρωπαϊκής Ταινίας στο «Κβο Βάντις, Αϊντα;» της Γιασμίλα Ζμπάνικ.