Σύμφωνα με τις επίσημες μετρήσεις, κάθε λεπτό της ημέρας ανεβαίνουν στο διαδίκτυο 2,5 εκατομμύρια posts στο Facebook, 450.000 μηνύματα στο Twitter, και κάπου 500 ώρες βιντεοϋλικού στο YouTube. Δοθέντων των αριθμών αυτών, θα έλεγε κανείς πως διανύουμε την πιο δημοκρατική σε διάδοση πληροφοριών και ελευθερίας λόγου εποχή στην ιστορία της ανθρωπότητας. Σωστά;
Λάθος, απαντά το ντοκιμαντέρ των Γερμανών Χανς Μπλοκ και Μόριτζ Ρίζεβικ, εισάγοντάς μας στα μισοφωτισμένα γραφεία των «Καθαριστών». Στον μικρόκοσμο μιας χούφτας ανθρώπων που ρυθμίζουν τον μακρόκοσμο όσων βασίζουν την ενημέρωση και την επικοινωνία τους στο διαδίκτυο –δηλαδή το συντριπτικά μεγαλύτερο μέρος του πλανητικού πληθυσμού.
Το 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης διεξάγεται από τις 2 ως τις 11 Μαρτίου 2018. Το Flix βρίσκεται εδώ για να σας μεταφέρει καθημερινά όλα όσα συμβαίνουν μέσα κι έξω από τις αίθουσες.
Οι άνθρωποι αυτοί, ανειδίκευτοι και κακοπληρωμένοι υπάλληλοι μιας φιλιπινέζικης εταιρείας όπου πλατφόρμες-μεγαθήρια έχουν αναθέσει τον «συντονισμό» του περιεχομένου τους, είναι εκείνοι που αποφασίζουν τί θα δούμε και τί θα διαβάσουμε στις οθόνες μας. «Τροχονόμοι» του ίντερνετ των οποίων η καθημερινότητα εξαντλείται ανάμεσα σε δυο πλήκτρα –«αγνόηση» και «διαγραφή». Αγνοούν ο, τι κρίνουν αποδεκτό, διαγράφουν ο, τι θεωρούν βλαβερό. Εικόνες παιδικής πορνογραφίας ή ακραίας βίας εξυπακούεται πως δεν περνούν. Δεν περνά όμως ούτε το σκίτσο ενός γυμνού Τραμπ με μικροσκοπικό μόριο ζωγραφισμένο στα απόκρυφά του, την ίδια στιγμή που το post μιας ρητορικής μίσους ενάντια στην ταλαίπωρη φυλή Ροϊνγκια στο Μιανμάρ ανεβαίνει ως έχει.
Ποια, λοιπόν, είναι τα κριτήρια τούτης της μικρής ομάδας λογοκριτών;
Εκ πρώτης όψεως, συνίστανται στον καθορισμένο από την εθνική, πολιτική και θρησκευτική ταυτότητα ψυχισμό τους, τον άκρως ευάλωτο σε περαιτέρω διαταραχές από την αδιάλειπτη έκθεση σε πάσης κτηνωδίας εικόνες (που φθάνουν τις 25.000 ημερησίως –αυτός είναι ο στόχος που εταιρικά τίθεται), όπως θα διαπιστώσουμε και στο τελευταίο, σπαραχτικό 20λεπτο του φιλμ.
Στην πραγματικότητα, ωστόσο, εκπορεύονται από την προσδιορισμένη από οικονομικά συμφέροντα εταιρική γενική γραμμή. Προκειμένου να αυξήσουν την κυριαρχία και τα κέρδη τους, και με μόνιμο πρόσχημα τη διεύρυνση της «κοινωνίας της μοιρασιάς», οι πλατφόρμες δε θα διστάσουν να προχωρήσουν στις πιο απάνθρωπες συμφωνίες με κράτη και να ρυθμίσουν το περιεχόμενό τους κατά πως βολεύει τον πελάτη-κυβερνήτη. Συνεπώς η ευθύνη είναι εταιρική –και μόνον.
Οι Μπλοκ και Ρίζεβικ, βέβαιοι πως κανείς, μηδέ των συνταγματολόγων εξαιρουμένων, δεν μπορεί με επάρκεια να ορίσει τι σημαίνει ελευθερία του λόγου και ποια ακριβώς είναι τα όριά της στο πλαίσιο της σημερινής παγκοσμιοποιημένης και ακαριαίας επικοινωνίας, αντιπαραβάλλουν θέσεις από ετερόκλητα talking heads και συντηρούν μια «κουβέντα» ανάμεσα στον λόγο και τον αντίλογο. Γνωρίζουν, εν τούτοις, και γίνεται όλο και σαφέστερο στην ταινία τους, πως το κολοσσιαίο νομικό πρόσωπο, το οποίο διψά για επέκταση πάση θυσία με τον ίδιο τρόπο που τα μέλη ενός πρωτοκοσμικού υπουργικού συμβουλίου με μετοχές στις οπλοβιομηχανίες λαχταρούν εισβολή σε ένα τριτοκοσμικό κράτος, δεν πρόκειται να το αγγίξει κανενός ειδήμονα γνώμη και κανενός υπαλλήλου ομολογία. Εμείς, ας ελπίσουμε στη δημιουργία περισσότερων τέτοιων ντοκιμαντέρ, αποκαλυπτικών και αφυπνιστικών, ώστε να μπορούμε κάποια στιγμή να λέμε πως τουλάχιστον θορυβήθηκε.
Διαβάστε περισσότερα για το 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
- 20ό ΦΝΘ: Στο «Ex Libris: Η Δημόσια Βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης», ο Φρέντερικ Γουάιζμαν διαβάζει ανθρώπους
- 20ό ΦΝΘ: «Η φωνή του Αντώνη» ακούγεται καθαρά πέρα από τις λέξεις
- 20ό ΦΝΘ: Το «Obscuro Barroco» της Ευαγγελίας Κρανιώτη είναι μια φιλμική εμπειρία
- 20ό ΦΝΘ: Μέσα στην ψυχραιμία του, το «Ανγκάρ: Η Ματωμένη Εποχή» είναι μια σπαραχτική ταινία
- 20ό ΦΝΘ: Στο «Hotel Jugoslavija» κατοικούν όλες οι χαμένες δόξες της πρώην Γιουγκοσλαβίας
- 20ό ΦΝΘ: Τα «Κορίτσια της Χρυσής Αυγής» είναι πρωταγωνίστριες σε ένα τρομακτικό θέατρο του παραλόγου
- 20ό ΦΝΘ: Οι «Μετεωρίτες» είναι μια υπερβατική ανάγνωση της πιο μαύρης σελίδας στη σύγχρονη Τουρκική ιστορία
- 20ό ΦΝΘ: «Το μακρινό γάβγισμα των σκυλιών» ή αλλιώς, ένα παιδί μετράει τις… βόμβες
- 20ό ΦΝΘ: Το «Faithfull» είναι ένα πορτρέτο της Μαριάν Φέιθφουλ υπό τον δικό της, απόλυτο έλεγχο
- 20ό ΦΝΘ: Η Τέχνη ως καταφύγιο στο «Αληθινή Εκρηξη: Η Υστερη Εφηβεία του Ζαν-Μισέλ Μπασκιά»
- 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Η «Φαουέγια» στη χώρα των θαυμάτων
- 20ό ΦΝΘ: «Ο βιασμός της Ρέσι Τέιλορ» παραδίδει ένα σκληρό, διαχρονικό μάθημα ιστορίας
- 20ό ΦΝΘ: Το «Tarzan's Testicles» δεν έχει τον Θεό του! (με την καλή έννοια)
- 20ό ΦΝΘ: Στην «Baronesa», οι φαβέλες είναι γένους θηλυκού
- 20ό ΦΝΘ: Το «Spielberg» είναι ένας ύμνος στον αδιαφιλονίκητο βασιλιά του Χόλιγουντ
- 20ό ΦΝΘ: «Ryuichi Sakamoto: Coda» - Ετσι θέλουμε να «ακούμε» τον κόσμο!
- 20ό ΦΝΘ: «These Are my Hours», η επανάσταση αρχίζει από τη μήτρα
- 20ό ΦΝΘ: To «Πρόσωπα & Ιστορίες» είναι το πορτρέτο που αρμόζει στην Ανιές Βαρντά
- 20ό ΦΝΘ: «Ο Πρίγκιπας και το Ντιμπούκ», μια θαυμαστή ιστορία σινέ-επαναπροσδιορισμού ταυτότητας
- 20ό ΦΝΘ: Τελετή Εναρξης με απενοχοποιημένη διάθεση και Ανιές Βαρντά
- Αυτές είναι οι ελληνικές ταινίες του 20ού Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
- Το 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης μας δίνει «οδηγίες χρήσης» για το διεθνές διαγωνιστικό του
- To 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης κοιτάζει «το ’68 πέρα από το ’68»
- Το 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αφιερώνει στην Ανιές Βαρντά
- 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Η Σάρα Ντράιβερ παρουσιάζει 11 αγαπημένες της ταινίες
- Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης κλείνει τα 20 και το γιορτάζει
- Ολα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το πρόγραμμα του 20ού Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Το 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης διεξάγεται από τις 2 ως τις 11 Μαρτίου 2018. Το Flix βρίσκεται εδώ για να σας μεταφέρει καθημερινά όλα όσα συμβαίνουν μέσα κι έξω από τις αίθουσες.