Ενας από τους ελάχιστους καλλιτέχνες που βίωσαν στη διαπασών την ξέφρενη ζωή και τις καταχρήσεις των ’60s, και κατάφερε όχι μόνο να επιβιώσει για να τα διηγηθεί αλλά και να επανεφεύρει τον εαυτό της δημιουργικά, με μια εντυπωσιακή επανεκκίνηση καριέρας, η Μαριάν Φέιθφουλ έχει μιλήσει πολλές φορές ανοιχτά για το περιπετειώδες παρελθόν της αλλά –περιέργως– δεν έχει αποτελέσει μέχρι τώρα το αντικείμενο ενός μεγάλου μήκους κινηματογραφικού ντοκιμαντέρ που να αποπειραθεί (και να καταφέρει) να διεισδύσει πίσω από τις ιστορίες αυτές για να αποκαλύψει μια πιο οικεία εικόνα της.
Και βλέποντας κανείς το ντοκιμαντέρ που σκηνοθέτησε για κείνη η ηθοποιός και σκηνοθέτιδα Σαντρίν Μπονέρ μπορεί εύκολα να καταλάβει το γιατί.
Το 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης διεξάγεται από τις 2 ως τις 11 Μαρτίου 2018. Το Flix βρίσκεται εδώ για να σας μεταφέρει καθημερινά όλα όσα συμβαίνουν μέσα κι έξω από τις αίθουσες.
Στημένο χαλαρά γύρω από μια σειρά συνεντεύξεων που η Σαντρίν Μπονέρ πήρε από τη Μαριάν Φέιθφουλ, το «Faithfull» μοιάζει ειλικρινές αλλά όχι πραγματικά εξομολογητικό. Η τραγουδίστρια και ηθοποιός δεν διστάζει να εκφραστεί ανοιχτά για τη μάχη των νεανικών της χρόνων με τη δημοσιότητα και τον εθισμό της στα ναρκωτικά, την πολυσυζητημένη σχέση της με τον Μικ Τζάγκερ, τα σκάνδαλα, τις συλλήψεις και την περίοδο που ζούσε κυριολεκτικά στον δρόμο, όμως την ίδια στιγμή είναι εμφανές ότι κρατά μια αποστασιοποίηση και, μαζί της, τον απόλυτο έλεγχο της κατάστασης.
Αρνούμενη να βρεθεί εκτεθειμένη στα αδηφάγα μάτια του κοινού, όπως συνέβη κατ’ επανάληψη –και συχνά χωρίς τη θέλησή της– στα πρώτα της βήματα, αλλά και σε μεταγενέστερες, εξαιρετικά ευάλωτες περιόδους της ζωής της, μοιάζει πλέον αποφασισμένη να κρατήσει πάση θυσία ένα μεγάλο μέρος της προσωπικής της ζωής αθέατο και προστατευμένο.
Διαβάστε ακόμη: 20ό ΦΝΘ: Η Τέχνη ως καταφύγιο στο «Αληθινή Εκρηξη: Η Υστερη Εφηβεία του Ζαν-Μισέλ Μπασκιά»
Η υπομονή της δείχνει να εξαντλείται ακόμα κι όταν η κάμερα μοιάζει απλά προσηλωμένη πάνω της για περισσότερη ώρα ή πιο επίμονα απ’ όσο είναι διατεθειμένη να την ανεχτεί, απαιτώντας κάθε φορά να διακόψουν το γύρισμα όταν νιώθει άβολα ή κουρασμένη, πάντοτε ευγενικά, αλλά χωρίς να αφήνει κανένα περιθώριο για διαπραγματεύσεις.
Αυτή είναι ίσως και η μεγαλύτερη αποκάλυψη που κρύβει το «Faithfull» για την ηρωίδα του: μια γυναίκα που έχει αποφασίσει πλέον να είναι απόλυτη κυρίαρχος του εαυτού της, αρνούμενη πλέον να υποκύψει σε οποιαδήποτε εξωτερική πίεση για το πώς θα διαθέσει τον χρόνο, τη δημιουργικότητα και τα μυστικά της.
Μόνο που στην περίπτωση της Μαριάν Φέιθφουλ, η συμπεριφορά της δεν μοιάζει να προκαλείται από τα καπρίτσια μιας ντίβας (όπως κάλλιστα θα μπορούσε να συμβαίνει με μια καλλιτέχνιδα του δικού της βεληνεκούς), αλλά από την αγέρωχη στάση μιας γυναίκας που, έχοντας πέσει πολλές φορές θύμα εκμετάλλευσης στο παρελθόν από τα media και όχι μόνο, δεν δέχεται πλέον να υποχωρήσει ή να συμβιβαστεί με πράγματα που δεν συμβαδίζουν με τις δικές της επιθυμίες.
Διαβάστε ακόμη: 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Η «Φαουέγια» στη χώρα των θαυμάτων
Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι το «Faithfull» στερείται ενδιαφέροντος: η παρουσία της Φέιθφουλ στις συνομιλίες της με την Μπονέρ είναι πάντοτε μαγνητική και συγκρατημένα προσιτή, έστω κι αν δεν υπάρχει ποτέ καμία αμφιβολία για το ποιος έχει το πάνω χέρι, και το φιλμ καταφέρνει να χωρέσει μέσα σε μόλις 62 λεπτά μια χορταστική αναδρομή στην καριέρα της τραγουδίστριας από τις πρώτες τις επιτυχίες μέχρι την αναγέννησή της από τις στάχτες της.
Η Μπονέρ, εντούτοις, μοιάζει να μην διαθέτει τα κότσια, την ικανότητα (ή ίσως ακόμα και την άδεια;) να προκαλέσει ή να παρασύρει την πρωταγωνίστριά της σε πιο ριψοκίνδυνα και τολμηρά μονοπάτια, ή να κάνει την ανατροπή και να μετατρέψει την ταινία της σε κάτι περισσότερο από ένα συμβατικό πορτρέτο, αξιοπρεπές μεν ως εισαγωγή στο κεφάλαιο Φέιθφουλ αλλά που δεν έχει κάτι παραπάνω να προσθέσει για τους φανατικούς θαυμαστές της. Το πλούσιο αρχειακό υλικό από συνεντεύξεις, τηλεοπτικές εκπομπές και συναυλίες, αλλά κι από θεατρικές και κινηματογραφικές της εμφανίσεις είναι εν τέλει αυτό που σίγουρα θα εκτιμήσουν περισσότερο οι τελευταίοι.
Δείτε παρακάτω ένα μικρό απόσπασμα από την ταινία.
Διαβάστε περισσότερα για το 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
- 20ό ΦΝΘ: «Ο βιασμός της Ρέσι Τέιλορ» παραδίδει ένα σκληρό, διαχρονικό μάθημα ιστορίας**
- 20ό ΦΝΘ: Το «Tarzan's Testicles» δεν έχει τον Θεό του! (με την καλή έννοια)**
- 20ό ΦΝΘ: Στην «Baronesa», οι φαβέλες είναι γένους θηλυκού
- 20ό ΦΝΘ: Το «Spielberg» είναι ένας ύμνος στον αδιαφιλονίκητο βασιλιά του Χόλιγουντ
- 20ό ΦΝΘ: «Ryuichi Sakamoto: Coda» - Ετσι θέλουμε να «ακούμε» τον κόσμο!
- 20ό ΦΝΘ: «These Are my Hours», η επανάσταση αρχίζει από τη μήτρα
- 20ό ΦΝΘ: To «Πρόσωπα & Ιστορίες» είναι το πορτρέτο που αρμόζει στην Ανιές Βαρντά
- 20ό ΦΝΘ: «Ο Πρίγκιπας και το Ντιμπούκ», μια θαυμαστή ιστορία σινέ-επαναπροσδιορισμού ταυτότητας
- 20ό ΦΝΘ: Τελετή Εναρξης με απενοχοποιημένη διάθεση και Ανιές Βαρντά
- Αυτές είναι οι ελληνικές ταινίες του 20ού Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
- Το 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης μας δίνει «οδηγίες χρήσης» για το διεθνές διαγωνιστικό του
- To 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης κοιτάζει «το ’68 πέρα από το ’68»
- Το 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αφιερώνει στην Ανιές Βαρντά
- 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Η Σάρα Ντράιβερ παρουσιάζει 11 αγαπημένες της ταινίες
- Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης κλείνει τα 20 και το γιορτάζει
- Ολα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το πρόγραμμα του 20ού Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Το 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης διεξάγεται από τις 2 ως τις 11 Μαρτίου 2018. Το Flix βρίσκεται εδώ για να σας μεταφέρει καθημερινά όλα όσα συμβαίνουν μέσα κι έξω από τις αίθουσες.