20ό ΦΝΘ: Το «Tarzan's Testicles» δεν έχει τον Θεό του! (με την καλή έννοια)

ΦΕΣΤΙΒΑΛ / ΒΡΑΒΕΙΑ 05 MAR 2018  /  Θανάσης Πατσαβός

Το εκκεντρικό ντοκιμαντέρ του Ρουμάνου Αλεξάντρου Σόλομον είναι μια σουρεαλιστική σπουδή για τις εξοργιστικές αντιφάσεις της ανθρώπινης φύσης που θα ζήλευε κι ο Αλεχάντρο Χοδορόφσκι.

Με τον τίτλο του να διεκδικεί ήδη το βραβείο για τον πιο προκλητικό κινηματογραφικό τίτλο της χρονιάς, το «Οι Ορχεις του Ταρζάν» ανταποκρίνεται και με το παραπάνω στις προσδοκίες με ένα εξίσου προκλητικό περιεχόμενο, αλλά όχι ακριβώς με τον τρόπο που θα περίμενε κανείς.

Το 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης διεξάγεται από τις 2 ως τις 11 Μαρτίου 2018. Το Flix βρίσκεται εδώ για να σας μεταφέρει καθημερινά όλα όσα συμβαίνουν μέσα κι έξω από τις αίθουσες.

Το νέο ντοκιμαντέρ του Ρουμάνου Αλεξάντρου Σόλομον εξάπτει την περιέργεια του θεατή και αιχμαλωτίζει την προσοχή του από τις πρώτες κιόλας στιγμές με το αλλόκοτο σκηνικό όπου εκτυλίσσεται το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας: ένα ιατρικό ινστιτούτο στο Σουχούμι, την πρωτεύουσα της Αμπχαζίας, το πρώτο ερευνητικό κέντρο για τη μελέτη των πρωτευόντων στον κόσμο, που ιδρύθηκε από ενδοκρινολόγους τη δεκαετία του ’20, προμηθεύοντας ακόμα και τις μαϊμούδες-αστροναύτες που επάνδρωσαν τα διαστημικά προγράμματα της Σοβιετικής Ενωσης.

Διαβάστε ακόμη: 20ό ΦΝΘ: Στην «Baronesa», οι φαβέλες είναι γένους θηλυκού

Tarzan's Testicles 607

Με τις απαρχαιωμένες εγκαταστάσεις του στα όρια της εγκατάλειψης και με τα ερειπωμένα οικοδομήματα σοβιετικής αρχιτεκτονικής που το περιστοιχίζουν να μοιάζουν με φαντάσματα μιας άλλης εποχής, το «Tarzan’s Testicles» αναδίδει την αύρα ενός μετα-αποκαλυπτικού φιλμ για το τέλος του πολιτισμού. Αντίθετα με το τι θα περίμενε κανείς, ωστόσο, το ινστιτούτο παραμένει ενεργό, με τα κλουβιά του να κατοικούνται ακόμα από κάθε είδους πιθηκοειδή που κοιτούν με θλίψη και απορία την κάμερα με τα μεγάλα τους μάτια, περιμένοντας τους ανθρώπινους δυνάστες τους για έναν ακόμα γύρο ενέσεων και ιατρικών τεστ για τη δοκιμή νέων φαρμάκων. Και στον κήπο του, το ογκώδες άγαλμα ενός πιθήκου, το μοναδικό του είδους του στον κόσμο, στέκει ως παράλογος φόρος τιμής στα ζώα που θυσιάστηκαν στα ιατρικά εργαστήρια για χάρη της ανθρωπότητας…

Διαβάστε ακόμη: 20ό ΦΝΘ: Το «Spielberg» είναι ένας ύμνος στον αδιαφιλονίκητο βασιλιά του Χόλιγουντ

Tarzan's Testicles 607

Ο θρύλος λέει ότι ένας από τους ιδρυτές του ινστιτούτου διεξήγαγε στα πρώτα χρόνια λειτουργίας του μια σειρά από αμφιλεγόμενα πειράματα για τη δημιουργία ενός υβριδίου μεταξύ ανθρώπου και πιθήκου – και υπάρχουν αρκετές αποδείξεις ότι η εξωπραγματική αυτή ιστορία είναι λίγο πολύ αληθινή, έστω κι αν οι λεπτομέρειες έχουν περάσει πια στη σφαίρα του μύθου. Σήμερα, το ινστιτούτο επιδίδεται πλέον σε σαφώς πιο αποδεκτές επιστημονικές πρακτικές, όπως η μελέτη μιας αντιγηραντικής ορμόνης, στο πλαίσιο γεροντολογικών ερευνών.

Σε μια από τις πολλές σαγηνευτικές εικόνες που συνθέτουν το ερεθιστικό αυτό ντοκιμαντέρ, ο Σόλομον προβάλλει αποσπάσματα αρχειακού υλικού από τις «ένδοξες» μέρες του ινστιτούτου πάνω στις παραμελημένες πλέον εγκαταστάσεις και στα σκουριασμένα κλουβιά των ζώων, ανακαλώντας την ανατριχιαστική ατμόσφαιρα κάποιου b-movie επιστημονικής φαντασίας με τρελούς επιστήμονες που φιλοδοξούν να πάρουν τον ρόλο του Θεού στα ριψοκίνδυνα και βλάσφημα πειράματά τους.

Διαβάστε ακόμη: 20ό ΦΝΘ: «Ryuichi Sakamoto: Coda» - Ετσι θέλουμε να «ακούμε» τον κόσμο!

Tarzan's Testicles 607

Ομως ο Σόλομον δεν χρησιμοποιεί την εκκεντρική αυτή ιστορία και το ομολογουμένως μυστηριώδες αυτό πλαίσιο απλά και μόνο για λόγους εντυπωσιασμού ούτε για μια συμβατική καταγγελία για τα δικαιώματα των ζώων – όσο κι αν κάποιες σκηνές από τα πειράματα που διεξάγονται παραμένουν αφάνταστα ενοχλητικές. Σταδιακά, η ταινία του διευρύνει τον καμβά της, ακολουθώντας τους ήρωές της, δίποδους και τετράποδους, στην καθημερινότητά τους μέσα και έξω από τους τοίχους του ιδρύματος, για να αποτυπώσει το πορτρέτο μιας ολόκληρης χώρας της οποίας ούτε καν η ύπαρξη δεν μπορεί να θεωρηθεί δεδομένη.

Αναγνωρισμένη μονάχα από τη Ρωσία και ελάχιστες ακόμα χώρες μετά τη διάλυση της Σοβιετικής Ενωσης, και ρημαγμένη έπειτα από μια σειρά βίαιων συγκρούσεων με τη Γεωργία, της οποίας θεωρείται επίσημα τμήμα, η Αμπχαζία συνεχίζει να αναζητά μάταια την ανεξαρτησία και την ταυτότητά της, με τους κατοίκους της εγκλωβισμένους ακόμα στο παρελθόν και στις βίαιες επιπτώσεις των γεωπολιτικών συμφερόντων της περιοχής, όχι λιγότερο θύματα από τα αιχμάλωτα ζώα που βρίσκονται στο έλεος τους.

Διαβάστε ακόμη: 20ό ΦΝΘ: To «Πρόσωπα & Ιστορίες» είναι το πορτρέτο που αρμόζει στην Ανιές Βαρντά

Tarzan's Testicles 607

«Κανένα ζώο δεν σκοτώνει χωρίς σοβαρό λόγο. Αλλά οι άνθρωποι και οι πίθηκοι σκοτώνουν έτσι απλά. Γι’ αυτό και είμαστε τόσο κοντά. Πιο κοντά απ’ όσο πιστεύουμε», λέει κάποια στιγμή ένας από τους χαρακτήρες, σε έναν μονάχα από τους πολλούς παραλληλισμούς ανάμεσα στο ανθρώπινο είδος και τους κοντινούς συγγενείς μας που δίνουν στο «Tarzan’s Testicles» το ύφος μιας σουρεαλιστικής υπαρξιακής αλληγορίας που θα ζήλευε ακόμα κι ο Αλεχάντρο Χοδορόφσκι.

Ο πόλεμος, η θρησκεία, η επιστήμη, η πίστη και η ηθική βρίσκονται διαρκώς στο στόμα των πρωταγωνιστών και στις ιδεολογικές αναζητήσεις της ταινίας, ιδέες που συχνά έρχονται σε απόλυτη σύγκρουση μεταξύ τους, όταν για παράδειγμα δύο από τις νεαρές επιστήμονες του κέντρου ομολογούν ότι δεν αποδέχονται τη θεωρία του Δαρβίνου, προς έκπληξη της ηλικιωμένης προϊσταμένης τους. Εξοργιστικές αντιφάσεις όπως αυτή συνθέτουν ένα αναμφίβολα απαιτητικό αλλά πάντοτε συναρπαστικό φιλμ για τον παραλογισμό της ανθρώπινης φύσης.


Tarzan's Testicles poster 607

Διαβάστε περισσότερα για το 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης διεξάγεται από τις 2 ως τις 11 Μαρτίου 2018. Το Flix βρίσκεται εδώ για να σας μεταφέρει καθημερινά όλα όσα συμβαίνουν μέσα κι έξω από τις αίθουσες.

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.