«Οι βιβλιοθήκες δεν έχουν να κάνουν με τα βιβλία. Εχουν να κάνουν με τους ανθρώπους που θέλουν να μάθουν πράγματα και τα βιβλία είναι μόνο ένα από τα διαθέσιμα μέσα» αναφέρεται με πάθος σε μία σκηνή του «Ex Libris», του νέου έπους τεκμηρίωσης του Φρέντρικ Γουάιζμαν, ο οποίος αυτή τη φορά επικεντρώνει το βλέμμα του σε ένα ακόμα ιστορικό κομμάτι της Νέας Υόρκης, την Δημόσια Βιβλιοθήκη της πόλης. Μόνο που, ακολουθώντας τα λόγια τα ομιλήτριάς του, η ταινία του δεν αφορά αυστηρά τις δομές, τις λειτουργίες και της δράσης της Βιβλιοθήκης αλλά όλα όσα εκείνη συνεπάγεται κοινωνικά, πολιτικά, ιστορικά και, το κυριότερο, ανθρωπιστικά. Πάντα το έργο του Γουάιζμαν είχε να κάνει με τις μειονότητες και τον αγώνα της υγιούς αφομοίωσής τους στο ενιαίο κοινωνικό σύνολο, όμως, ειδικά στο «Ex Libris» η ματιά του είναι πιο καίρια από ποτέ, καταφέρνοντας όχι απλά να αναδείξει ένα ιστορικό κτήριο της Νέας Υόρκης αλλά να ξεδιπλώσει και να αποκαλύψει την ίδια την καρδιά της πόλης.
Το 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης διεξάγεται από τις 2 ως τις 11 Μαρτίου 2018. Το Flix βρίσκεται εδώ για να σας μεταφέρει καθημερινά όλα όσα συμβαίνουν μέσα κι έξω από τις αίθουσες.
Αν και το ιστορικό κτίριο της Πέμπτης Λεωφόρου έχει φωτογραφηθεί πολλές φορές και έχει χρησιμοποιηθεί ως σήμα κατατεθέν της Νέας Υόρκης σε πολλές ταινίες, στο «Ex Libris» ο Γουάιζμαν επεκτείνει την ματιά του στα λιγότερο φωτογενή παραρτήματα της βιβλιοθήκης, ακολουθώντας τη μόνιμη πρακτική του να μην χρησιμοποιεί ποτέ στημένες συνεντεύξεις. Αντιθέτως, παρακολουθεί τους χώρους των βιβλιοθηκών, τις συνελεύσεις του διοικητικού συμβουλίου, τις συζητήσεις των λεσχών ανάγνωσης, τις φιλανθρωπικές συγκεντρώσεις και τις ομιλίες των καλεσμένων της Βιβλιοθήκης στις εορταστικές της εκδηλώσεις (από τον Γουσέφ Κουμουνιάκα και τον Τα-Νεΐσι Κόουτς μέχρι τον Ελβις Κοστέλο και την Πάτι Σμιθ) αφήνοντας να αναδειχθούν από μόνες τους οι θεματικές, και μαζί ολόκληρη η πολιτισμική διαστρωμάτωση της Νέας Υόρκης.
Γιατί μπορεί το διοικητικό συμβούλιο να ανησυχεί για την χρηματοδότηση, την ψηφιοποίηση του υλικού και όλες εκείνες τις ενέργειες που θα επιτρέψουν στην Βιβλιοθήκη να παραμείνει επίκαιρη και τα επόμενα χρόνια, όμως η ουσία βρίσκεται στα επιμέρους προγράμματα που αναπτύσσουν την προσβασιμότητα, στα μαθήματα ανάγνωσης σε σύστημα Braille, στις μειονότητες που βρίσκουν καταφύγιο και εκπαιδευτικό υλικό σε κάθε είδους μορφή και σε όλους εκείνους τους ανθρώπους που γεμίζουν τις αίθουσες των διαφόρων παραρτημάτων αναδεικνύοντας την πολυπολιτισμικότητα μιας πόλης γεμάτης αντιθέσεις. Μπορεί το διοικητικό συμβούλιο να συζητά για τον τρόπο που πρέπει να συμπεριφέρεται στους άστεγους («Στην Νέα Υόρκη, έξω στον δρόμο, κρατούμε αποστάσεις. Μέσα στη βιβλιοθήκη δεν πρέπει να συμβαίνει αυτό») ή για την αναλογία e-books και φυσικών αντιτύπων που πρέπει να διατηρεί για κάθε τίτλο, η καρδιά του ιδρύματος όμως χτυπά σε κάθε πρόσωπο επισκέπτη που αποτυπώνει ο Γουάιζμαν μέσα στους διαδρόμους και τις αίθουσες, είτε είναι σιωπηλό είτε αντιδρά στα συνεχή ερεθίσματα που προσφέρει η ταινία («Η λογοτεχνία δεν πρέπει να είναι ελιτίστικη»).
Διαβάστε ακόμη: 20ό ΦΝΘ: Το «Obscuro Barroco» της Ευαγγελίας Κρανιώτη είναι μια φιλμική εμπειρία
Από τα σεξουαλικά υπονοούμενα στα εβραϊκά ντελικατέσεν και την διαφορετική απόδοση του λόγου στην νοηματική ανάλογα με τη διάθεση, μέχρι την ατυχή υποστήριξη της σκλαβιάς από λόγιους των Νότιων Πολιτειών τον 19ο αιώνα και την ανάλυση του «Eρωτα στα Χρόνια της Χολέρας» από μια ενθουσιώδη ετερόκλητη λέσχη ανάλυσης, τα συνεχή επεισόδια προσφέρουν αλλεπάλληλα ερεθίσματα σχετικά με την κοινωνικοπολιτική συμβολή της Βιβλιοθήκης στην ταυτότητα της Νέας Υόρκης αλλά και, αντίστροφα, στον τρόπο που το ανθρώπινο δυναμικό της πόλης, ακόμα και το πιο αμελητέο ή υποτιμημένο κομμάτι του, μετατρέπεται τελικά σε δομικό συστατικό της.
Είναι μια προσέγγιση ζωντανή, δυναμική και με ατέλειωτα αποθέματα κατανόησης, που παίρνει ως αφορμή την Βιβλιοθήκη της Νέας Υόρκης για να μιλήσει στην ουσία για όλες τις βιβλιοθήκες και, τελικά, για τον ίδιο τον άνθρωπο, χωρίς να χάνει ποτέ το χιούμορ, την ελπίδα και την αισιοδοξία της. Ο Γουάιζμαν άλλωστε δε θέλει να παραθέσει απλά ένα εγχειρίδιο λειτουργίας, ούτε μια ξερή εγκυκλοπαιδική καταγραφή, αλλά να αποτυπώσει μέσα από την κάμερά του την φωνή της πόλης του, τον παλμό της, τις πολιτισμικές της δυναμικές. «Η επιστήμη είναι η ποίηση της πραγματικότητας» όμως η κάμερα του Γουάιζμαν είναι η πραγματικότητα της ανθρώπινης ποίησης.
Η ταινία προβάλλεται το Σάββατο, 10 Μαρτίου στις 15:00 στην αίθουσα Τώνια Μαρκετάκη.
Διαβάστε περισσότερα για το 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
- 20ό ΦΝΘ: «Η φωνή του Αντώνη» ακούγεται καθαρά πέρα από τις λέξεις
- 20ό ΦΝΘ: Το «Obscuro Barroco» της Ευαγγελίας Κρανιώτη είναι μια φιλμική εμπειρία
- 20ό ΦΝΘ: Μέσα στην ψυχραιμία του, το «Ανγκάρ: Η Ματωμένη Εποχή» είναι μια σπαραχτική ταινία
- 20ό ΦΝΘ: Στο «Hotel Jugoslavija» κατοικούν όλες οι χαμένες δόξες της πρώην Γιουγκοσλαβίας
- 20ό ΦΝΘ: Τα «Κορίτσια της Χρυσής Αυγής» είναι πρωταγωνίστριες σε ένα τρομακτικό θέατρο του παραλόγου
- 20ό ΦΝΘ: Οι «Μετεωρίτες» είναι μια υπερβατική ανάγνωση της πιο μαύρης σελίδας στη σύγχρονη Τουρκική ιστορία
- 20ό ΦΝΘ: «Το μακρινό γάβγισμα των σκυλιών» ή αλλιώς, ένα παιδί μετράει τις… βόμβες
- 20ό ΦΝΘ: Το «Faithfull» είναι ένα πορτρέτο της Μαριάν Φέιθφουλ υπό τον δικό της, απόλυτο έλεγχο
- 20ό ΦΝΘ: Η Τέχνη ως καταφύγιο στο «Αληθινή Εκρηξη: Η Υστερη Εφηβεία του Ζαν-Μισέλ Μπασκιά»
- 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Η «Φαουέγια» στη χώρα των θαυμάτων
- 20ό ΦΝΘ: «Ο βιασμός της Ρέσι Τέιλορ» παραδίδει ένα σκληρό, διαχρονικό μάθημα ιστορίας
- 20ό ΦΝΘ: Το «Tarzan's Testicles» δεν έχει τον Θεό του! (με την καλή έννοια)
- 20ό ΦΝΘ: Στην «Baronesa», οι φαβέλες είναι γένους θηλυκού
- 20ό ΦΝΘ: Το «Spielberg» είναι ένας ύμνος στον αδιαφιλονίκητο βασιλιά του Χόλιγουντ
- 20ό ΦΝΘ: «Ryuichi Sakamoto: Coda» - Ετσι θέλουμε να «ακούμε» τον κόσμο!
- 20ό ΦΝΘ: «These Are my Hours», η επανάσταση αρχίζει από τη μήτρα
- 20ό ΦΝΘ: To «Πρόσωπα & Ιστορίες» είναι το πορτρέτο που αρμόζει στην Ανιές Βαρντά
- 20ό ΦΝΘ: «Ο Πρίγκιπας και το Ντιμπούκ», μια θαυμαστή ιστορία σινέ-επαναπροσδιορισμού ταυτότητας
- 20ό ΦΝΘ: Τελετή Εναρξης με απενοχοποιημένη διάθεση και Ανιές Βαρντά
- Αυτές είναι οι ελληνικές ταινίες του 20ού Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
- Το 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης μας δίνει «οδηγίες χρήσης» για το διεθνές διαγωνιστικό του
- To 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης κοιτάζει «το ’68 πέρα από το ’68»
- Το 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αφιερώνει στην Ανιές Βαρντά
- 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Η Σάρα Ντράιβερ παρουσιάζει 11 αγαπημένες της ταινίες
- Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης κλείνει τα 20 και το γιορτάζει
- Ολα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το πρόγραμμα του 20ού Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Το 20ό Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης διεξάγεται από τις 2 ως τις 11 Μαρτίου 2018. Το Flix βρίσκεται εδώ για να σας μεταφέρει καθημερινά όλα όσα συμβαίνουν μέσα κι έξω από τις αίθουσες.