Βυζιά. Στήθος, στήθη, μαστοί, μαστάρια, μεμέ, κόρφος, μπαλκόνια, ντουντούνες. Μικρά, μεγάλα, συμμετρικά, ανόμοια, αληθινά, ψεύτικα, παχιά, αγαλματένια, στητά, πεσμένα. Γαλακτοφόροι αδένες, μάζες με λίπος και νεύρα και κατάληξη σε ρώγες. Με πρώτιστη χρησιμότητα να παρέχουν τροφή, αλλά μετέπειτα ερμηνείες ανάλογα με την κουλτούρα της ιστορικής εποχής, της θρησκευτικής καταπίεσης, των κοινωνικών ταμπού: σεξουαλική φαντασίωση, πηγή έμπνευσης, καλλιτεχνική αποθέωση, απόδειξη κάλλους, σύμβολο ντροπής που πρέπει να σκεπαστεί.
Βυζιά - παχαίνουν, αδυνατίζουν, πρήζονται, φουσκώνουν, ζαρώνουν, γερνάνε μαζί μας. Και καμιά φορά αρρωσταίνουν. Κι από δύο γίνονται ένα. Ή κανένα. Αυτό το ντοκιμαντέρ, ακολουθεί την ανθρωπολογική μελέτη της καθηγήτριας Λιόπης Αμπατζή, η οποία έχει μελετήσει τους συμβολισμούς του γυναικείου σώματος, αλλά και την προσωπική της ιστορία από τη στιγμή που διαγνώστηκε με καρκίνο του στήθους. Ή όπως λέει «Αυτή είναι η δική της ιστορία. Μία ιστορία. Η δική σας;»
Το ντοκιμαντέρ των Ανιές Σκλάβου και Στέλιου Τατάκη είναι μία απελευθερωτικά υγιής ιδέα για να κοιτάξει κανείς το γυναικείο στήθος - τις αλήθειες και τις παρεξηγήσεις του. Τον ερωτισμό και τον πόνο του. Τους μύθους και την ανθρώπινη, τρωτή διάστασή του. Κι από τον τίτλο κιόλας, έτσι όπως αυτός ξεπετάγεται σ' έναν κατάλογο φεστιβάλ έχει πετύχει και να αποσπάσει την προσοχή, αλλά και να επιτεθεί απενοχοποιημένα στη συλλογική μας συστολή: «Βυζιά». Βυζιά; Ναι, βυζιά.
Με έξυπνη ποπ εικόνα κι ένα καλογραμμένο κείμενο αφήγησης που προσφέρει στοιχεία, ορισμούς, ανθρωπολογικές παρατηρήσεις, αργκό, ονομασίες ανάλογα την ντοπιολαλιά, πικρές αλλά απαραίτητες μικρές αναφορές στον καρκίνο («κάποιες είμαστε Αμαζόνες - έχουμε μόνο ένα») οι Σκλάβου και Τατάκης ξεκινούν το ντοκιμαντέρ με οξυδέρκεια, φρεσκάδα, τρυφερότητα, ενσυναίσθηση, χιούμορ κι ένα σοβαρό άξονα για να μιλήσουν για τη γυναίκα, μέσα από κάτι που την ξεχωρίζει.
Με στακάτο μοντάζ και ανάλογο τόνο ακολουθούμε τους συλλογισμούς με ενδιαφέρον, προβληματιζόμαστε, γελάμε, συγκινούμαστε, απολαμβάνουμε. Οι παρεμβάσεις της Λιόπης Αμπατζή καθοδηγούν εύστοχα τον εσωτερικό μας διάλογο και προχωρούν τη σκέψη πάνω στο πώς το γυναικείο στήθος έχει αποθεωθεί και ταυτόχρονα στιγματιστεί.
Είκοσι λεπτά μέσα στο ντοκιμαντέρ όμως όλα αλλάζουν. Η επώδυνη προσωπική ιστορία παίρνει τα ηνία της αφήγησης επιχειρώντας να προσφέρει μία ειλικρινή, βιωματική εμπειρία σε γυναίκες και άντρες θεατές: αυτός είναι ο καρκίνος, αυτή η διάγνωση, αυτή η αγωνία, αυτή η μάχη, αυτός ο μόνιμος τρόμος του. Κατανοητή, ευπρόσδεκτη ανατροπή. Σημαντική και απαραίτητη ψηλάφηση ενός θέματος που μας αφορά και οφείλουμε να το κοιτάξουμε κατάματα.
Ομως μαζί με τη θεματική στροφή, επέρχεται στο ντοκιμαντέρ και μία απότομη αλλαγή σκηνοθετικού στιλ. Ο ρυθμός πέφτει, η τονικότητα αλλάζει. Αρχίζει να κυριαρχεί και σταδιακά επιβάλλεται ένας λίγο πιο «παλιός» λυρισμός στην εικόνα, μια πιο καλλιγραφική αισθητική, μία απόφαση αναπαράστασης της ιστορίας (που πάντα εμπεριέχει τον κίνδυνο ανώφελης υπογράμμισής της). Κι αυτό είναι ένα άλλο ντοκιμαντέρ από αυτό που ξεκίνησε και υποσχέθηκε: σε καμία περίπτωση κακό, αλλά λίγο πιο συμβατικό, λίγο πιο μελό, λιγότερο έξυπνο στη φόρμα του.
Μάς άρεσαν πολύ τα «βυζιά». Μάς έχασε λίγο το «στήθος».
.
Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης διεξάγεται από τις 3 ως τις 12 Μαρτίου 2017. Το Flix βρίσκεται εδώ για να σας μεταφέρει καθημερινά όλα όσα συμβαίνουν μέσα κι έξω από τις αίθουσες.
Διαβάστε ακόμη
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Το «Village Potemkin» μοιάζει με «χίλιους οργασμούς»
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Υιοθεσίες και πολιτικά σκάνδαλα συνδέονται με έντονα συναισθηματικό τρόπο στο «To the Moon and Back»
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Ο «Μεγάλος Περίπατος της Αλκης» εύχεσαι να μην τελειώσει
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Στο «The Good Postman», ένα μικρό βουλγάρικο χωριό συμπυκνώνει όλη την ελπίδα και την πικρία του κόσμου
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Στο «American Anarchist», η Αμερική έρχεται αντιμέτωπη με τις ενοχές της
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Το «μαγικό δάσος της Καΐσα» αφηγείται ένα παραμύθι βασισμένο στην Ιστορία
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Το «Πού Είσαι Σινγκάλ;» είναι η ταινία που σπάει κόκκαλα
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «The Extra Mile», για όποιον δεν θυμάται ότι σημασία δεν έχει η Ιθάκη
- 19o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Το «Exile» του Ρίτι Παν μετατρέπει την Ιστορία σε ένα οπτικοακουστικό ποίημα
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Θέλουμε ακόμα περισσότερες «Ιστορίες που (δεν) είπε το σινεμά μας»!
- 19o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «I am not your negro», ούτε τότε, ούτε τώρα!
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «78/52» - Nerds όλου του κόσμου ενωθείτε!
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Στο «The Challenge» το ντοκιμαντέρ συναντά τη video art σε μια χαμηλή πτήση υψηλής αισθητικής
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Το «Τower» είναι ένα αριστούργημα ικανό να ανοίξει το διάλογο για το Gun Control στην Αμερική
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Στο «Shadow World», όπου «οι πολιτικοί είναι σαν τις πόρνες, μόνο πιο ακριβοί»
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Το «Bugs» ανοίγει την όρεξη για αλήθειες, όχι για φαγητό
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Το «Αουστερλιτς» αποκαλύπτει τον τουρίστα που κρύβουμε απέναντι στη φρίκη
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Το «Cinema Novo» πάλλεται στο ρυθμό του βραζιλιάνικου νέου κύματος
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «Πλαστική Κίνα», πλαστικά όνειρα
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «Safari» για γερά στομάχια κάτω από τον ήλιο
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Τελετή Εναρξης, ολέ, ολέ, ολέ
- Ενα ντοκιμαντέρ μας συστήνει τον «Αλλο Ανθρωπο» (ελπίζοντας ότι τον κρύβουμε κι εμείς μέσα μας)
- Ενα παιδί - θαύμα στο ρινγκ της ζωής στο «The Wonder Kid» του Γιώργου Παντελεάκη
- 20 ταινίες που περιμένουμε να δούμε στο 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
- Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης κοιτάζει τον κόσμο «με το Βλέμμα του Τζον Μπέρτζερ»
- 19o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Carte blanche στον Δημήτρη Εϊπίδη
- 19o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Αυτές είναι οι ελληνικές ταινίες του προγράμματος
- Food vs. Food: Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης έχει νέα, νοστιμότατη ενότητα
- Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης συστήνει τον Βιτάλι Μάνσκι, μια μαχητική φωνή από τη Ρωσία
- Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης έρχεται μετά μουσικής - και σινεμά
- Ας μιλήσουμε για ντοκιμαντέρ! Μια πρώτη γεύση από το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
- Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αποκτά διαγωνιστικό τμήμα για νέους δημιουργούς