Φεστιβάλ / Βραβεία

Βραβεία Ιρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου 2020: Οι υποψηφιότητες

of 10

Ανακοινώθηκαν - από live streaming λόγω των προληπτικών μέτρων κατά του κοροναϊού - οι υποψηφιότητες των φετινών ενδέκατων βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Βραβεία Ιρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου 2020: Οι υποψηφιότητες

Ανακοινώθηκαν οι υποψηφιότητες των φετινών βραβείων Ιρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Φέτος χωρίς την καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου, αλλά από live streaming λόγω των προληπτικών μέτρων που λαμβάνουμε όλοι λόγω της πανδημίας του κοροναϊού.

Ο Πρόεδρος της Ακαδημίας, Γιώργος Τσεμπερόπουλος, αφού ανακοίνωσε παρουσία συμβολαιογράφου τις φετινές υποψηφιότητες δήλωσε ότι η γιορτή της απονομής των βραβείων που ήταν προγραμματισμένη για τα μέσα του Απρίλη ακυρώνεται. «Οταν η χώρα θα μπορεί ξανά να γιορτάσει, θα γιορτάσουμε κι εμείς», ενώ υποσχέθηκε εκπλήξεις σε σχέση με προβολές αλλά και βραβεύσεις ανθρώπων που τιμούν το ελληνικό σινεμά.

Από τις 9 έως τις 12 Απριλίου θα γίνει η δεύτερη φάση της ψηφοφορίας, ενώ επίσης διαδικτυακά θα γίνει και η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων στις 14 Απριλίου.


ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΩΝ ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΩΝ

Η «Ευτυχία» του Αγγελου Φραντζή προηγείται των υποψηφιοτήτων με 13, ενώ ακολουθεί το «Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών» του Σύλλα Τζουμέρκα με 12, το «Winona» του The Boy και ο «Απόστρατος» του Ζαχαρία Μαυροειδή με 5, το «Cosmic Candy» της Ρηνιώς Δραγασάκη με 4, το «Δε Θέλω να Γίνω Δυσάρεστος, Αλλά Πρέπει να Μιλήσουμε για Κάτι Πολύ Σοβαρό» του Γιώργου Γεωργόπουλου και το «Αλυτη» του Μίνωα Νικολακάκη με 3, το «Ζίζοτεκ» του Βαρδή Μαρινάκη και το «Πολιορκία στην Οδό Λιπέρτη» του Σταύρου Παμπαλλή με 2, η «Περσεφόνη» του Κώστα Αθουσάκη και η «Ανάκριση» του Παναγιώτη Πορτοκαλάκη με μία υποψηφιότητα.


ΟΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΒΡΑΒΕΙΩΝ ΙΡΙΣ ΤHΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ 2020
(πατώντας πάνω στον τίτλο της κάθε ταινίας διαβάζετε τη γνώμη του Flix)

Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας Μυθοπλασίας

Ευτυχία | Παραγωγός: Διονύσης Σαμιώτης
Απόστρατος | Παραγωγός: Χρήστος Β. Κωνσταντακόπουλος, Κώστας Κεφάλας
Δε Θέλω να Γίνω Δυσάρεστος, Αλλά Πρέπει να Μιλήσουμε για Κάτι Πολύ Σοβαρό | Γιώργος Γεωργόπουλος, Χρήστος Β. Κωνσταντακόπουλος, Σωτήρης Τσαφούλιας, Αντώνης Κοτζιάς, Ιωάννα Σουλτάνη
Winona | Παραγωγός: Ελένη Μπερντέ, Μιχάλης Σαραντινός, Μαρία Κοντογιάννη, Ειρήνη Θεοδωροπούλου
Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών | Παραγωγός: Μαρία Δρανδάκη, Τίτους Κρέγενμπεργκ, Ελεν Χάβενιθ, Ούλε Βίρενχεντ, Αντονι Μούιρ

Τρίτη υποψηφιότητα για τον Διονύση Σαμιώτη (ήταν υποψήφιος το 2012 για το «Γάλα» στη μυθοπλασία και για το «Πεθαίνοντας για την Αλήθεια» στην τεκμηρίωση).

Από την ομάδα του «Απόστρατου» ο Χρήστος Β. Κωνσταντακόπουλος φτάνει τις 10 υποψηφιότητες (ήταν υποψήφιος το 2011 για το «Attenberg», το 2012 για το «Γάλα», το 2013, το 2014 για το «Miss Violence», το 2015 για το «Για Πάντα» και το «Μικρό Ψάρι», το 2016 για το «Chevalier», το 2018 για το «Γυναίκες που Περάσατε Από Δω», το 2019 για τον «Οίκτο» όπου και κέρδισε και είναι υποψήφιος φέτος και για το «Δε Θέλω να Γίνω Δυσάρεστος Αλλά Πρέπει να Μιλήσουμε για Κάτι Πολύ Σοβαρό»). Είναι η δεύτερη υποψηφιότητα του Κώστα Κεφάλα (ήταν υποψήφιος στην ομάδα παραγωγής του «Για Πάντα» το 2015).

Από την όμαδα του «Δε Θέλω να Γίνω Δυσάρεστος, Αλλά Πρέπει να Μιλήσουμε για Κάτι Πολύ Σοβαρό» ο Χρήστος Β. Κωνσταντακόπουλος φτάνει την 10η υποψηφιότητα του (δείτε λίγο πιο πάνω), ο Γιώργος Γεωργόπουλος κερδίζει την πρώτη του υποψηφιότητα ως παραγωγός (έχει άλλες δύο, μια για Πρωτοεμφανιζόμενο Σκηνοθέτη το 2011 για το «Tungsten» και μία φέτος, το 2020 για το σενάριο του «Δε Θέλω να Γίνω Δυσάρεστος αλλά Πρέπει να Μιλήσουμε για Κάτι πολύ Σοβαρό). Ο Σωτήρης Τσαφούλιας φτάνει εδώ την τρίτη του υποψηφιότητα (είχε προταθεί για παραγωγός αλλά και σεναριογράφος στο «Ετερος Εγώ» το 2017. Ο Αντώνης Κοτζιάς κερδίζει εδώ την πρώτη του υποψηφιότητα ως παραγωγός. Εχει ακόμη έξι υποψηφιότητες στην κατηγορία των ειδικών εφέ (είχε προταθεί το 2011 για το «Χάρισμα», το 2014 για τη «Μικρά Αγγλία», το 2015 για το «Μικρό Ψάρι», το 2017 για το «Ετερος Εγώ» όπου και κέρδισε, το 2018 για το «Τελευταίο Σημείωμα», το 2019 για το «Chinatown: Τα Τρία Καταφύγια» όπου και κέρδισε). Πρώτη υποψηφιότητα για την Ιωάννα Σουλτάνη.

Η Ελένη Μπερντέ φτάνει στην τρίτη της υποψηφιότητα (ήταν υποψήφια το 2010 με το «Ψυχή Βαθιά» και το 2017 με το «Νήμα»).

Από τη ομάδα του «Θαύματος της Θάλασσας των Σαργασσών η Μαρία Δρανδάκη μετράει τρεις υποψηφιότητες (ήταν υποψήφια το 2011 με τη «Χώρα Προέλευσης» και το 2015 με την «Εκρηξη»), οι Τίτους Κρέγενμπεργκ και Ελεν Χάβενιθ ήταν υποψηφίοι ξανά στην «Εκρηξη» το 2015, ενώ είναι η πρώτη υποψηφιότητα για τους Ούλε Βίρενχεντ και Αντονι Μούιρ.


Βραβείο Ταινίας Τεκμηρίωσης

Irving Park του Παναγιώτη Ευαγγελίδη
Οταν ο Βάγκνερ Συνάντησε τις Ντομάτες της Μαριάννας Οικονόμου
Για Χωρίς Λόγους Συναντήσεις με τον Γιώργο Μανιάτη του Σταύρου Ψυλλάκη

Δεύτερη υποψηφιότητα του Παναγιώτη Ευαγγελίδη στην κατηγορία της Ταινίας Τεκμηρίωσης (ήταν υποψήφιος και νικητής το 2014 με το «Λάμπουν στο Σκοτάδι). Ο Παναγιώτης Ευαγγελίδης έχει προταθεί ξανά δύο φορές ως συνσεναριογράφος του Πάνου Χ. Κούτρα, το 2010 για το σενάριο της «Στρέλλας» και το 2015 για το «Xenia» το οποίο και κέρδισε.

Τρίτη υποψηφιότητα για την Μαριάννα Οικονόμου (ήταν υποψήφια το 2016 για Βραβείο Ταινίας Τεκμηρίωσης με το «Ο Πιο Μακρύς Δρόμος» και το 2019 στην κατηγορία της Ταινίας Μικρού Μήκους Τεκμηρίωσης με τα «Θραύσματα»).

Δεύτερη υποψηφιότητα του Σταύρου Ψυλλάκη (είχε κερδίσει το 2010 με το «Αλλος Δρόμος Δεν Υπήρχε»).



Βραβείο Μικρού Μήκους Ταινίας

Η Απόσταση Ανάμεσα στον Ουρανό κι Εμάς του Βασίλη Κεκάτου
Καρτ Ποστάλ από το Τέλος του Κόσμου του Κωνσταντίνου Αντωνόπουλου
Index του Νικόλα Κολοβού
Ολες οι Φωτιές η Φωτιά του Ευθύμη Kosemund Σανίδη
Electric Swan της Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη

Δεύτερη υποψηφιότητα του Βασίλη Κεκάτου μετά το «Η Σιγή των Ψαριών οταν Πεθαίνουν» το 2019.

Πρώτη υποψηφιότητα του Κωνσταντίνου Αντωνόπουλου.

Δεύτερη υποψηφιότητα του Νικόλα Κολοβού μετά το «Σύκο» που κέρδισε το 2016.

Δεύτερη υποψηφιότητα του Ευθύμη Kosemund Σανίδη μετά το «Ακτιστο Φως» του 2018.

Τρίτη υποψηφιότητα της Κωνσταντίνας Κοτζαμάνη κι έχει κερδίσει και τις προηγούμενες δύο φορές στην κατηγορία με το «Washingtonia» (2014) και το «Limbo» (2017).



Βραβειο Μικρού Μήκους Τεκμηρίωσης

Τα Καναρίνια του Γιώργου Κυβερνήτη
Σκοπελίτης ή το Πλοίο του Γιώργου Γκότζου
Χειροπαλαιστής του Γιώργου Γούση

Πρώτη υποψηφιότητα για τον Γιώργο Κυβερνήτη, για τον Γιώργο Γκότζο και για τον Γιώργο Γούση.



Βραβείο Ταινίας Μικρού Μήκους Κινουμένων Σχεδίων

Βίαιη Εξίσωση του Αντώνη Ντούσια
Heatwave του Φωκίωνα Ξένου
The White Wings των Παρασκευής Μαρκάτου και Πηνελόπης Μπεκιάρη

Δεύτερη υποψηφιότητα για τον Αντώνη Ντούσια (είχε κερδίσει το 2017 με το «Αίνιγμα»).

Πρώτη υποψηφιότητα για τον Φωκιώνα Ξένο στην κατηγορία αυτή. Δεύτερη συνολικά, αφού ήταν υποψήφιος και νικητής το 2015 ως μέλος της ομάδας των Ειδικών Εφέ για τη «Νορβηγία» του Γιάννη Βεσλεμέ.

Πρώτη υποψηφιότητα για τις Παρασκευή Μαρκάτου και Πηνελόπη Μπεκιάρη.


Βραβείο Σκηνοθεσίας

Αγγελος Φραντζής για την «Ευτυχία»
Αλέξανδρος Βούλγαρης για τη «Winona»
Σύλλας Τζουμέρκας για το «Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών»

Δεύτερη υποψηφιότητα για τον Αγγελο Φραντζή, συνεχόμενη από πέρσι όπου και νίκησε για το «Ακίνητο Ποτάμι». Ο Αγγελος Φραντζής έχει προταθεί ακόμη για Βραβείο Καλύτερης Ταινίας και Βραβείο Σεναρίου το 2019 για το «Ακίνητο Ποτάμι».

Δεύτερη υποψηφιότητα για τον Αλέξανδρο Βούλγαρη στη σκηνοθεσία μετά το 2017 για το «Νήμα» (έχει προταθεί ακόμη για Βραβείο Σκηνογραφίας το 2017 για το «Νήμα» και πέντε φορές για καλύτερη μουσική (δείτε παρακάτω).

Τρίτη υποψηφιότητα στη σκηνοθεσία του Σύλλα Τζουμέρκα μετά τη «Χώρα Προέλευσης» το 2011 - την ίδια χρονιά ήταν υποψήφιος και για σκηνοθεσία και για βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη όπου και το κέρδισε.



Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη

Ρηνιώ Δραγασάκη για το για το «Cosmic Candy»
Σταύρος Παμπαλλής για το «Πολιορκία στην οδό Λιπέρτη»
Μίνως Νικολακάκης για την «Αλυτη»

Πρώτη υποψηφιότητα για τον Μίνωα Νικολακάκη.

Πρώτη υποψηφιότητα για τον Σταύρο Παμπαλλή.

Τρίτη υποψηφιότητα για τη Ρηνιώ Δραγασάκη στα βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου φέτος με το ντεμπούτο μεγάλου μήκους «Cosmic Candy». Ηταν ξανά υποψήφια για Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους το 2012 με το «Ο Φρέντυ, ο Λένιν και ο Μπαμπάς Μου» όπου και κέρδισε και το 2014 πάλι για το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Μικρού Μήκους με το «Προαύλιο».



Βραβείο Σεναρίου

Ζαχαρίας Μαυροειδής για τον «Απόστρατο»
Γιώργος Γεωργόπουλος, Μαρία Φακίνου για το «Δε Θέλω να Γίνω Δυσάρεστος Αλλά Πρέπει να Μιλήσουμε για Κάτι πολύ Σοβαρό»
Σύλλας Τζουμέρκας, Γιούλα Μπούνταλη για το «Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών»

Πρώτη υποψηφιότητα σεναρίου για τον Ζαχαρία Μαυροειδή.

Τρίτη υποψηφιότητα για τον Γιώργο Γεωργόπουλο, πρώτη για σενάριο (ήταν υποψήφιος το 2011 στην κατηγορία του Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη για το «Tungsten» και φέτος, το 2020, στην κατηγορία της Καλύτερης Ταινίας).

Πρώτη υποψηφιότητα για τη Μαρία Φακίνου, συνσεναριογράφο στο «Δε Θέλω να Γίνω Δυσάρεστος Αλλά Πρέπει να Μιλήσουμε για Κάτι πολύ Σοβαρό»

Δεύτερη υποψηφιότητα σεναρίου για το δίδυμο Σύλλας Τζουμέρκας - Γιούλα Μπούνταλη, είχαν προταθεί ξανά το 2011 για τη «Χώρα Προέλευσης» - τρίτη όμως για τον Σύλλα Τζουμέρκα που ήταν υποψήφιος και νικητής για το σενάριο του «Suntan», μαζί με τον Αργύρη Παπαδημητρόπουλο, το 2017.



Βραβείο Α’ Ανδρικού Ρόλου

Μιχάλης Σαράντης για τον «Απόστρατο»
Πυγμαλίωνας Δαδακαρίδης για την «Ευτυχία»
Χρήστος Πασσαλής για το «Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών»

Πρώτη υποψηφιότητα για τον Μιχάλη Σαράντη.

Πρώτη υποψηφιότητα για τον Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη.

Δεύτερη υποψηφιότητα για τον Χρήστο Πασσαλή, η πρώτη του ήταν για Β' Ανδρικό Ρόλο στον «Κυνόδοντα» το 2010.



Βραβείο Α’ Γυναικείου Ρόλου

Πηνελόπη Τσιλίκα για την «Ανάκριση»
Καρυοφυλλία Καραμπέτη για την «Ευτυχία»
Αγγελική Παπούλια για το «Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών»

Δεύτερη υποψηφιότητα για την Πηνελόπη Τσιλίκα, ήταν υποψήφια το 2014 στον Α' Γυναικείο Ρόλο ξανά για την «Μικρά Αγγλία».

Πρώτη υποψηφιότητα για την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη.

Τρίτη υποψηφιότητα για την Αγγελική Παπούλια - ήταν υποψήφια το 2010 στον Α' Γυναικείο Ρόλο για τον «Κυνόδοντα», το 2015 στον Α' Γυναικείο Ρολο για την «Εκρηξη».



Βραβείο Β’ Ανδρικού Ρόλου

Θανάσης Παπαγεωργίου για τον «Απόστρατο»
Θάνος Τοκακης για την «Ευτυχία»
Βαγγέλης Μουρίκης για το «Δε Θέλω να Γίνω Δυσάρεστος Αλλά Πρέπει να Μιλήσουμε για Κάτι πολύ Σοβαρό»

Δεύτερη υποψηφιότητα για τον Θανάση Παπαγεωργίου, ο οποίος κέρδισε το Βραβείο Ιρις Β' Ανδρικού Ρόλου το 2018 για τον «Γιο της Σοφίας».

Πρώτη υποψηφιότητα για τον Θάνο Τοκάκη.

Τρίτη υποψηφιότητα Β' Ανδρικού Ρόλου για τον Βαγγέλη Μουρίκη. Οι άλλες δύο ήταν το 2012 για το «Tungsten» πάλι του Γιώργου Γεωργόπουλου και τον «Μαχαιροβγάλτη» του Γιάννη Οικονομίδη. Ο Βαγγέλης Μουρίκης έχει προταθεί ακόμη δύο φορές για Βραβείο Ιρις Α' Ανδρικού Ρόλου (για τη «Νορβηγία» και το «Μικρό Ψάρι», την ίδια χρονιά, το 2015), ως σεναριογράφος για το «Μικρό Ψάρι» το 2015 και για την «Πλατεία Αμερικής» το 2017 και ως παραγωγός στην κατηγορία Καλύτερου Ντοκιμαντέρ για τη «Μήδεια» του Νίκου Γραμματικού το 2014.



Βραβείο Β’ Γυναικείου Ρόλου

Κάτια Γκουλιώνη για την «Ευτυχία»
Γιούλα Μπούνταλη για το «Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών»
Μάγια Πιπερά για το «Cosmic Candy»

Πρώτη υποψηφιότητα της Μάγιας Πιπερά (που είναι και η νεότερη υποψήφια στην ιστορία της Ακαδημίας, στην ηλικία των 15 ετών).

Πρώτη υποψηφιότητα ερμηνευτική για τη Γιούλα Μπούνταλη (έχει ακόμη δύο υποψηφιότητες ως συνσεναριογράφος, μια το 2020 για το «Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών» και μία το 2011 για τη «Χώρα Προέλευσης»).

Δεύτερη ερμηνευτική υποψηφιότητα για την Κάτια Γκουλιώνη. Η πρώτη ήταν για Α' Γυναικείο Ρόλο στην «Πολυξένη» της Δώρας Μασκλαβάνου το 2018 όπου και κέρδισε. Η Κάτια Γκουλιώνη ήταν υποψήφια και το 2019 στην κατηγορία του Βραβείου Ιρις Καλύτερων Κοστουμιών για το «Ακίνητο Ποτάμι», όπου και κέρδισε.



Βραβείο Φωτογραφίας

Χριστίνα Μουμούρη για το «Ζίζοτεκ»
Γιάννης Δρακουλαράκος για την «Ευτυχία»
Σίμος Σαρκετζής για το «Winona»

Πρώτη υποψηφιότητα της Χριστίνας Μουμούρη.

Τρίτη υποψηφιότητα του Γιάννη Δρακουλαράκου, ήταν υποψήφιος το 2012 για δύο ταινίες, το «Γάλα» και το «Τανγκό των Χριστουγέννων».

Πέμπτη υποψηφιότητα για τον Σίμο Σαρκετζή, είχε προταθεί για το «Ψυχή Βαθιά» το 2010, για τη «Μικρά Αγγλία» το 2014 (όπου και κέρδισε), για το «Νήμα» το 2017, για το «Τελευταίο Σημείωμα» το 2018.



Βραβείο Μοντάζ

Λάμπης Χαραλαμπίδης για την «Ευτυχία»
Αντρέας Βοντράσκε για το «Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών»
Νίκος Πάστρας για τη «Winona»

Τέταρτη υποψηφιότητα για τον τρεις φορές νικητή του βραβείου Λάμπη Χαραλαμπίδη. Ηταν υποψήφιος το 2013 στην ομάδα μοντάζ του «J.A.C.E.», το οποίο και κέρδισε. Ηταν υποψήφιος το 2016 για το «Τετάρτη 04.45», το οποίο και κέρδισε. Ηταν υποψήφιος το 2018 για το «Do it Yourself», το οποίο και κέρδισε.

Πρώτη υποψηφιότητα για τον Αντρέας Βοντράσκε.

Πρώτη υποψηφιότητα για τον Νίκο Πάστρα.



Βραβείο Πρωτότυπης Μουσικής

Δεσποινίς Τρίχρωμη, The Boy για τη «Winona»
Μίνως Μάτσας για την «Ευτυχία»
Ζαν-Πολ Γουόλ, drogAtek, Φοίβος για το «Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών»

Από το «Winona» πρώτη υποψηφιότητα για την Δεσποινίς Τρίχρωμη και πέμπτη για τον The Boy (aka Αλέξανδρο Βούλγαρη) για μουσική (στους «Αισθηματίες» το 2014 όπου και κέρδισε, στο «Park» και το «Νήμα» το 2017, στο «Τελευταίο Σημείωμα» το 2018).

Πρώτη υποψηφιότητα για τον Μίνωα Μάτσα.

Από την ομάδα του «Θαύματος της Θάλασσας των Σαργασσών» πρώτη υποψηφιότητα για τον Ζαν-Πολ Γουόλ και για τον Φοίβο, τρίτη για τους drogAtek (μια το 2011 για τη «Χώρα Προέλευσης» όπου και κέρδισαν, μια το 2017 για το «Ξύπνημα της Ανοιξης» όπου και κέρδισαν).



Βραβείο Σκηνογραφίας

Αντώνης Δαγκλίδης για τον «Απόστρατο»
Μιχάλης Σαμιώτης, Γιάννης Παπαδόπουλος για την «Ευτυχία»
Πηνελόπη Βαλτή για το «Cosmic Candy»

Τρίτη υποψηφιότητα για τον Αντώνη Δαγκλιδη (ήταν υποψήφιος το 2014 για τη «Μικρά Αγγλία» όπου και κέρδισε και ήταν υποψήφιος ξανά το 2019 για το «Ελεύθερο Θέμα»).

Από την ομάδα της «Ευτυχίας» πρώτη υποψηφιότητα για τους Μιχάλη Σαμιώτη και Γιάννη Παπαδόπουλο.

Η Πηνελόπη Βαλτή φτάνει τις πέντε υποψηφιότητες, έχει δύο νίκες. Ηταν υποψήφια το 2010 με τη «Στρέλλα» όπου και νίκησε. Ηταν υποψήφια το 2014 για την «Αιώνια Επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά». Ηταν υποψήφια το 2015 για το «Xenia». Ηταν υποψήφια το 2018 για τον «Γιο της Σοφίας» όπου και κέρδισε.



Βραβείο Ενδυματολογίας

Ιουλία Σταυρίδου για την «Ευτυχία»
Μάρλι Αλειφέρη για το «Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών»
Αση Δημητρολοπούλου για την «Περσεφόνη»

Τρίτη υποψηφιότητα της Ιουλίας Σταυρίδου στην ενδυματολογία. Ηταν υποψήφια το 2011 για την «Υπογραφή» και το 2015 για το «Μικρό Ψάρι». Η Ιουλία Σταυρίδου έχει επίσης υποψηφιότητες για σκηνογραφία (ήταν υποψήφια το 2011 για τον «Μαχαιροβγάλτη» όπου και κέρδισε και την «Υπογραφή», ήταν υποψήφια και το 2015 για το «Μικρό Ψάρι»).

Δεύτερη υποψηφιότητα για την Μάρι Αλειφέρη, ήταν υποψήφια το 2018 για τον «Γιο της Σοφίας».

Πρώτη υποψηφιότητα για την Αση Δημητρολοπούλου.



Βραβείο Ηχου

Νίκος Μπουγιούκος, Κώστας Βαρυμποπιώτης, Αρης Λουζιώτης για την «Ευτυχία»
Μάρκο Φερμάς, Φέλιξ Σιούβερτ, Νίκος Έξαρχος, Περσεφόνη Μήλιου, Στέφανος Κωνσταντινίδης για το «Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών»
Γιάννης Αντύπας, Περσεφόνη Μήλιου, Κώστας Φυλακτίδης για το «Ζίζοτεκ»

Από την ομάδα της «Ευτυχίας» πρώτη υποψηφιότητα για τον Νίκο Μπουγιούκο, έβδομη για τον Αρη Λουζιώτη (υποψήφιος το 2011 για τη «Χώρα Προέλευσης» και το «Απ' τα Κόκαλα Βγαλμένη», υποψήφιος το 2012 για τον «Αδικο Κόσμο» και τον «Παράδεισο» όπου και κέρδισε, υποψήφιος και νικητής το 2013 για το «Αν...», υποψήφιος και νικητής το 2018 για το «Τελευταίο Σημείωμα»), δέκατη έβδομη υποψηφιότητα για τον Κώστα Βαρυμποπιώτη που είναι ο άνθρωπος με τις περισσότερες υποψηφιότητες στην ιστορία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (ήταν υποψήφιος το 2010 για την «Ψυχή Βαθιά» όπου και κέρδισε και για το «Ricordi Mi», ήταν υποψήφιος το 2011 για τη «Χώρα Προέλευσης» και το «Απ' τα Κόκαλα Βγαλμένα», ήταν υποψήφιος το 2012 για τον «Παράδεισο» όπου και κέρδισε και τον «Αδικο Κόσμο», ήταν υποψήφιος το 2013 για το «J.A.C.E.» και για το «Αν...» όπου και κέρδισε, το 2014 για τη «Μικρά Αγγλία» όπου και κέρδισε, το 2015 για το «Για Πάντα», το 2016 για το «Chevalier», το 2017 ήταν υποψήφιος και νικητής για το «Park» και υποψήφιος για τον «Νοτιά», το 2018 ήταν υποψήφιος και νικητής για το «Τελευταίο Σημείωμα» και υποψήφιος για το «Do it Yourself», το 2019 ήταν υποψήφιος για το «Ελεύθερο Θέμα» και το «Ακίνητο Ποτάμι».

Από την ομάδα του «Θαύματος της Θάλασσας των Σαργασσών» πρώτες υποψηφιότητες για τους Μάρκο Φερμάς, Φέλιξ Σιούβερτ, Νίκο Εξαρχο, Στέφανο Κωνσταντίνίδη. Η Περσεφόνη Μήλιου φτάνει τις τέσσερις υποψηφιότητες - ήταν υποψήφια και νικήτρια στην ομάδα του «Park» το 2017, ήταν υποψήφια το 2018 στην ομάδα του «Γιου της Σοφίας», είναι και φέτος υποψήφια και στην ομάδα του «Ζίζοτεκ».

Από την ομάδα του «Ζίζοτεκ» πρώτη υποψηφιότητα για τον Γιάννη Αντύπα, τέταρτη υποψηφιότητα για την Περσεφόνη Μήλιου και πέμπτη υποψηφιότητα για τον Κώστα Φυλακτίδη (υποψήφιος και νικητής το 2011 για τον «Μαχαιροβγάλτη», υποψήφιος το 2013 για το «L», υποψήφιος και νικητής το 2015 για το «Μικρό Ψάρι», υποψήφιος το 2017 για το «Suntan»).


Βραβείο Μακιγιάζ

Iωάννα Συμεωνίδη για την «Αλυτη»
Δήμητρα Γιατράκου για την «Ευτυχία»
Εύη Ζαφειροπούλου, Λίντα Μπόγε αφ Γκένας για το «Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών»

Δεύτερη υποψηφιότητα για την Ιωάννα Συμεωνίδη (ήταν υποψήφια το 2014 μαζί με τη Μαίρη Σταυρακάκη για το «Miss Violence»).

Δεύτερη υποψηφιότητα για την Δήμητρα Γιατράκου (ήταν υποψήφια το 2014 για το «Ο Εχθρός Μου»).

Είναι η ενδέκατη υποψηφιότητα της Εύης Ζαφειροπούλου, η οποία είναι φέτος υποψήφια και στην κατηγορία των Ειδικών Εφέ. Εχει προταθεί εννιά ακόμη φορές για μακιγιάζ και έχει κερδίσει τέσσερις φορές. Πρώτη υποψηφιότητα το 2011 με τη «Χώρα Προέλευσης» όπου και κέρδισε. Δύο φορές υποψήφια το 2012 με τις «Αλπεις» και τον «Παράδεισο». Το 2013 υποψήφια με τη «Κόρη». Το 2014 υποψήφια με την «Μικρά Αγγλία» όπου και κέρδισε. Το 2016 υποψήφια για το «Chevalier». Το 2017 υποψήφια για το «Suntan» του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου. Το 2018 υποψήφια για το «Τελευταίο Σημείωμα» όπου και κέρδισε. Το 2019 υποψήφια για τον «Οίκτο» όπου και κέρδισε.



Βραβείο Ειδικών Εφέ και Κινηματογραφικής Καινοτομίας

Προκόπης Βλασερός, Κωνσταντίνος Κουτσολιώτας, Νίκος Πίττας για την «Αλυτη»
Λουκ Μέγερ, Εύη Ζαφειροπούλου, Λίντα Μπόγε αφ Γκένας για «Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών»
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος, Γιάννης Αγελαδόπουλος, Ανδρέας Χέλμης, Γιώργος Φουκαράκης για το «Cosmic Candy»

Από την ομάδα της «Αλυτης» πρώτη υποψηφιότητα για τον Κωνσταντίνο Κουτσολώτα και τον Νίκο Πίττα, τρίτη υποψηφιότητα για τον Προκόπη Βλασερό (ήταν υποψήφιος στην ίδια κατηγορία το 2016 για το «The Republic» και το 2017 για το «Νήμα»).

Από την ομάδα του «Θαύματος της Θάλασσας των Σαργασσών» πρώτη υποψηφιότητα του Λουκ Μέγερ στα ειδικά εφέ, πρώτη υποψηφιότητα στα ειδικά εφέ για την Εύη Ζαφειροπούλου και την Λίντα Μπόγε αφ Γκένας (η Εύη Ζαφειροπούλου και η Λίντα Μπόγε αφ Γκένας είναι υποψήφιες μαζί και στην κατηγορία του Βραβείου Ιρις Καλύτερου Μακιγιάζ).

Από την ομάδα του «Cosmic Candy» ο Γιάννης Αγελαδόπουλος ήταν ξανά υποψήφιος το 2017 για το «Νήμα», ο Ανδρέας Χέλμης ήταν υποψήφιος ξανά το 2018 για το «Do it Yourself» (το οποίο και κέρδισε), πρώτη υποψηφιότητα για τον Γιώργο Φουκαράκη. Οι Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος φτάνουν με αυτή εδώ την όγδοη υποψηφιότητά τους. Εχουν κερδίσει έξι Βραβεία Ιρις Ειδικών Εφέ. Ηταν υποψήφιοι το 2010 με τον «Κυνόδοντα». Ηταν υποψήφιοι το 2012 με την «Πόλη των Παιδιών» όπου και κέρδισαν. Το 2013 ήταν υποψήφιοι για τη «Δεμένη Κόκκινη Κλωστή», όπου και κέρδισαν. Το 2015 ήταν υποψήφιοι για τη «Νορβηγία» όπου και κέρδισαν. Το 2016 ήταν υποψήφιοι για το «Τετάρτη 04.45» όπου και κέρδισαν. Το 2017 ήταν υποψήφιοι για το «Ετερος Εγώ» όπου και κέρδισαν. Το 2019 ήταν υποψήφιοι για το «Chinatown: Τα Τρία Καταφύγια» όπου και κέρδισαν.



TO ΣΧΟΛΙΟ ΤΟΥ FLIX

Οπως κάθε χρόνο, η ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου αναδεικνύει μια σειρά από επιλογές που ίσως θα ήταν καλό, τώρα στη δεύτερη δεκαετία της να αναθεωρηθούν. Παραμένει προβληματική και μακριά από τη φιλοδοξία της συνάντησης των ταινιών με τους θεατές η συμμετοχή ταινιών που δεν έχουν βγει στις αίθουσες, έστω και για περιορισμένο χρονικό διάστημα. Θα ήταν καλό και με αφορμή αυτήν την επιλογή της Ακαδημίας να δημιουργηθεί ένα σύστημα διανομής που θα μπορούσε να υποστηριχθεί από κρατικούς και ιδιωτικούς φορείς ώστε οι ελληνικές ταινίες να έχουν δυνατότητα να βγαίνουν (έστω) σε μια αίθουσα και αυτό να λειτουργεί και ως προϋπόθεση για τη συμμετοχή τους στα βραβεία. Δεν αρκεί πια μόνο μια φεστιβαλική προβολή σε Αθήνα η Θεσσαλονίκη. Προβληματική συνεχίζει να είναι και η επιλογή της τριάδας των υποψήφιων ανά κατηγορία. Θα ήταν πολύ λειτουργικό το άνοιγμα των υποψηφίων σε πεντάδες, έτσι ώστε οι υποψηφιότητες (όχι τα βραβεία) της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου να λειτουργούν και ως μια λίστα με όσα ξεχωρίζουν στη χρονιά που πέρασε (έχουμε πέντε πρωτοεμφανιζόμενους σκηνοθέτες, έχουμε σίγουρα πεντάδες σε ερμηνείες...) και στην οποία κάποιος θα μπορεί να ανατρέχει ακόμη και μετά το τέλος των βραβείων. Τέλος, μοιάζει να έχει ωριμάσει ο χρόνος για να μην φτάνουμε στα βραβεία από κεκτημένη ταχύτητα, αλλά έχοντας χτίσει η κάθε ταινία τη δική της διακριτή διαδρομή προς τα εκεί. Θα ήταν πολύ ενδιαφέρον οι ταινίες που συμμετέχουν στα βραβεία (ακόμη και πριν από την ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων) να διοργανώνουν καμπάνιες ενημερώνοντας τα μέλη για την ύπαρξή τους και για τις κατηγορίες στις οποίες θεωρούν οι δημιουργοί της κάθε μίας ότι κρύβονται τα δυνατά χαρτιά τους. Ετσι στο παιχνίδι θα μπει και ο κόσμος που θα αναζητήσει μια ταινία περισσότερο και θα αποκτήσει και μια περιέργεια για το αν τελικά θα κερδίσει. Η Ακαδημία μπορεί να βοηθήσει σε αυτό. Αλλωστε, παραμένει διαρκές ζητούμενο η επικοινωνία των βραβείων στον κόσμο και η εμπλοκή του κοινού με οποιονδήποτε τρόπο σε αυτά, προκειμένου να επιτευχθεί ο απώτερος σκοπός όλων που είναι η στήριξη, ανάδειξη και ευημερία του ελληνικού σινεμά.


Δείτε εδώ την ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων για τα Βραβεία Ιρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου 2020:



Θυμηθείτε εδώ ολόκληρη τη λίστα των ταινιών που συμμετείχαν φέτος στα Βραβεία Ιρις της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.