Φεστιβάλ / Βραβεία

«Ηλέκτρα 7»: Από τη μικρή Επίδαυρο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

of 10

Το φιλμ συμπαραγωγή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, με την ευγενική χορηγία της ΔΕΗ, προβάλλεται για μια προβολή στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Flix Team
«Ηλέκτρα 7»: Από τη μικρή Επίδαυρο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Το «Ηλέκτρα 7» που έκανε την πρεμιέρα του το καλοκαίρι που μας πέρασε στη Μικρή Επίδαυρο, υπήρξε μέρος του κύκλου «Contemporary Ancients» με σύγχρονες ματιές πάνω στις αρχαίες τραγωδίες και κωμωδίες και έδωσε την ευκαιρία στην Ελλήνική Ακαδημία Κινηματογράφου να συνεργαστεί με επτά διαφορετικους Ελληνες δημιουργούς οι οποίοι συν-σκηνοθετήσαν μια ταινία εμπνευσμένη από την «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή.

Για μια και μόνο προβολή, το «Ηλέκτρα 7» ανεβαίνει στη Θεσσαλονίκη, την Τετάρτη 5 Νοεμβρίου στις 19.00 στην αίθουσα Τώνια Μαρκετάκη, παρουσία των συντελεστών του.

Το σενάριο υπογράφει ο Παναγιώτης Χριστόπουλος και αποτελείται από επτά κεφάλαια: _«Εχοντας ως ενιαίο κορμό μια υποθετική μητροκτονία στη σύγχρονη Ελλάδα, η ταινία αντλεί στοιχεία και θεματικές από την Ηλέκτρα του Σοφοκλή και χτίζει μια ιστορία σε επτά μέρη, που αντιστοιχούν σε επτά οπτικές γωνίες πάνω στο έγκλημα. Αντίθετα απ’ ό,τι στην τραγωδία του Σοφοκλή, εδώ οι βασικοί πρωταγωνιστές του μύθου μιλούν ελάχιστα ή καθόλου. Για κείνους και εξ ονόματός τους μιλούν τα ΜΜΕ, οι Αρχές, η κοινωνία, τα ψηφιακά ίχνη, με την αναζήτηση και ανασύνθεση της αλήθειας να καθίσταται εντέλει ανέφικτη.»

Ηλέκτρα 7

Στη σκηνοθεσία συναντάμε με αλφαβητική σειρά τους εξής δημιουργούς: Αλέξανδρος Βούλγαρης, Σοφία Εξάρχου, Νεριτάν Ζιντζιρία, Χριστίνα Ιωακειμίδη, Μπάμπης Μακρίδης, Αργύρης Παπαδημητρόπουλος και Ελίνα Ψύκου. Τον ρόλο της Ηλέκτρας ερμηνεύει η Ελσα Λεκάκου. Την εκτέλεση της παραγωγής έχει αναλάβει η εταιρεία Marni Films με παραγωγό τη Μίνα Ντρέκη.

Οπως αναφέρει ο σεναριογράφος Παναγιώτης Χριστόπουλος:

«Το έργο τοποθετείται στη σύγχρονη Ελλάδα, στην Αττική, χωρίς όμως πολύ συγκεκριμένες αναφορές επικαιρότητας. Και όλα έχουν γίνει πιο down to earth, σε μικρότερη κλίμακα, μια ιστορία που θα μπορούσε να συμβεί στη διπλανή πόρτα. Ούτε βασίλειο Ατρειδών ούτε μυθολογία. Οι Ατρείδες είναι μια εύπορη οικογένεια, η οποία έχει μια εταιρεία φύλαξης. Η βασική διαφορά, όμως, με το κείμενο του Σοφοκλή είναι ότι η Ηλέκτρα και ο Ορέστης δεν μιλούν καθόλου, λένε ελάχιστες λέξεις. Η τραγωδία του Σοφοκλή είναι ένα ντιμπέιτ ανάμεσα σε διαφορετικές ρητορικές, του Ορέστη, της Ηλέκτρας, της Κλυταιμνήστρας, ο καθένας προσπαθεί να δείξει ότι έχει δίκιο. Εδώ μιλά ο περίγυρος, που θα κρίνει το έγκλημα. Υπάρχει και ένα είδος χορού, θα είναι εμφανές νομίζω για τον θεατή.»

«Το κρίσιμο σημείο της δουλειάς ήταν όταν και οι οχτώ, δηλαδή οι σκηνοθέτες κι εγώ, συναντηθήκαμε με την τελική κατεύθυνση μοντάζ του Γιώργου Μαυροψαρίδη. Κι αυτή η ανατροπή, το μπλέξιμο των υλικών και η κατάργηση των κεφαλαίων του σεναρίου, με έναν τρόπο τρελό, αλλά κι από την άλλη πολύ λογικό, έκανε το πρότζεκτ να έχει μεγαλύτερη συνοχή. Ανυπομονώ να δω την ταινία στην Μικρή Επίδαυρο με τα μάτια των θεατών. Νοιώθω μεγάλη ικανοποίηση. Ηταν και μια ευκαιρία ως σεναριογράφος κάπως να φύγω από τη μοναξιά του γραψίματος και να μπω με εφτά σκηνοθέτες σε μια ομαδική δουλειά.»

Ηλέκτρα 7

7 σκέψεις για την «Ηλέκτρα 7»

Αλέξανδρος Βούλγαρης: Το κείμενο που πήρα στα χέρια μου ήταν ενδιαφέρον. Πρώτη φορά θα δούλευα με ξένο σενάριο, αλλά δεν ήταν δα και μεγάλη ταινία για να είναι το πράγμα κάτι πολύ διαφορετικό και δύσκολο. Αλλωστε – κι αυτό ήταν πολύ ενδιαφέρον – το σενάριο συνδιαμορφώθηκε. Πάντα, από την αρχή του πρότζεκτ, βρισκόμασταν όλοι μαζί, συζητούσαμε, συναποφασίζαμε. Η λογική όλων μας ήταν ο καθένας μας να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο ο εαυτός του – αλλά, εντάξει, να υπάρχει και μια στοιχειώδης κατανόηση.

Σοφία Εξάρχου: Ξέρουμε ότι ένα σενάριο, που μπορεί να το γράφεις χρόνια, την ώρα που θα μπει στο μοντάζ, στην τελική του σύνθεση, πράγματα μπορεί να αλλάξουν, γιατί ο τρόπος με τον οποίο κινηματογραφήθηκαν οδηγεί κάπου άλλου. Οταν γράφω ένα σενάριο και σκέφτομαι πολύ καλά τη δομή και ποια σκηνή ακολουθεί την άλλη, είμαι σίγουρη ότι τελικά μπορεί δυο σκηνές να μπουν ανάποδα. Οπότε η ιδέα του Γιώργου Μαυροψαρίδη δεν ήταν παράδοξη. Αλλά δεν ήταν εύκολο να πούμε κατευθείαν «ναι» - αν και την ίδια ώρα βλέπαμε ότι ανοίγονται άλλες δυνατότητες, πολύ πιο ενδιαφέρουσες από τη διαδοχή των κεφαλαίων. Ετσι αποφασίσαμε να μπούμε σ’ αυτό, χωρίς να φοβηθούμε τις υποχωρήσεις που έπρεπε να κάνουμε.

Νεριτάν Ζιντζιρία: Οι πιο ενδιαφέρουσες συζητήσεις και αλχημείες έγιναν στο στάδιο του μοντάζ. Ενώ δηλαδή είχαμε πει να δούμε αν αυτό μπορούσε να πάει γραμμικά, με τη σειρά των κεφαλαίων, ένοιωσα ότι δεν θα δικαιώναμε την πρόταση αν δεν μπλέξουμε τις δουλειές, αν δεν καταργήσουμε το «εγώ». Είδα ότι όλο αυτό για να δουλέψει πρέπει να αποτελέσει ένα συμφωνικό έργο. Ετσι, η δεύτερη, «μπλεγμένη» βερσιόν του Γιώργου Μαυροψαρίδη με ενθουσίασε. Μου έδινε καλύτερα την αποσπασματική αίσθηση που ένα έγκλημα ούτως ή άλλως φέρνει. Και η πολυφωνία βοήθησε να φανεί πιο αποκρυσταλλωμένη η προσωπική ματιά, κάτι περίεργο.

Χριστίνα Ιωακειμίδη: Η ιδέα ήταν να συνδιάσουμε το σινεμά με το θέατρο και λόγω των 70 χρόνων του Φεστιβάλ Επιδαύρου. Να προβληθεί η ταινία μας στη Μικρή Επίδαυρο, ως μέρος του Φεστιβάλ, και να είναι από έναν σκηνοθέτη, αλλά εφτά δαφορετικές ματιές του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου. Στην αρχή κουβεντιάσαμε πάνω στο αν πρέπει να προσπαθήσουμε να έχουμε κάποια κοινή ματιά και κάποια σκηνοθετική συννενόηση, αλλά πολύ νωρίς αποφασίσαμε πως, όχι, ο καθένας θα κάνει τα δικά του.Θα ακολουθήσει τη δική του αισθητική στο συγκεκριμένο και αυτοτελές κομμάτι του.

Μπάμπης Μακρίδης: Από αρχαία τραγωδία δεν είναι και πάρα πολλά αυτά που έχω δει, αλλά έχω διαβάσει και, πώς να το κρύψουμε, εκεί βρίσκεται ο κορμός της αφήγησης μέχρι σήμερα. Διάβασα την «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή δυο φορές, πήρα μια αίσθηση, αλλά το βασικό ήταν να ξεχάσουμε ό,τι ξέραμε, να φύγει από πάνω μας αυτό που είχαμε στο νου μας από παραστάσεις και κείμενα και να κάνουμε κάτι καινούργιο, μια νέα πρόταση.

Αργύρης Παπαδημητρόπουλος: Το σενάριο δεν ήταν ούτως ή άλλως γραμμένο γραμμικά. Ηταν χρυσή ευκαιρία για να κάνεις… μπάχαλα. Να παίξεις με το χρόνο, να παίξεις με την αφήγηση, να παίξεις με το τι είναι αληθινό και τι δεν είναι αληθινό. Νομίζω ότι θα το ευχαριστηθούν οι θεατές πολύ και σαν ταινία, αλλά και σαν ένα guessing game, ποιος σκηνοθέτης είναι πίσω από κάθε σκηνή.

Ελίνα Ψύκου: Ο καθένας ακολούθησε τη δική του αισθητική γραμμή, εγώ αποφάσισα και έκανα ένα μονοπλάνο. Αυτό ήταν εξαρχής το ζητούμενο, όχι να κάνουμε μια ομογενοποιημένη δουλειά. Ηταν γενικά μια πολύπλοκη διαδικασία και το πιο πολύπλοκο κατέληξε να είναι τελικά το μοντάζ, αυτό το «μπλέξιμο» που έκανε και μας κέρδισε ο Μαυροψαρίδης, ακόμα κι αν η πρώτη μας αντίδραση ήταν να «προστατέψουμε» το κομμάτι μας, ίσως, από κεκτημένη ταχύτητα. Κι εγώ είχα ένα λόγο παραπάνω, γιατί το μονοπλάνο μου έσπασε σε τρία πλάνα και μπήκε σε τρία διαφορετικά σημεία της ταινίας. Ηταν ωραίο όλο αυτό που τελικά έγινε, γιατί έγινε ισότιμα, γιατί αφήσαμε κάπως πίσω τους εαυτούς μας. Κι ενώ είναι τόσο διαφορετικά τα υλικά, έχουν τόσο καλά ταιριάξει μεταξύ τους.

Η συμμετοχή της ΔΕΗ στην «Ηλέκτρα 7» εντάσσεται στη στρατηγική της να στηρίζει πρωτοβουλίες που ενώνουν την τέχνη με την τεχνολογία, τη σύγχρονη έκφραση με την πολιτιστική μας κληρονομιά και την πρόσβαση όλων στη δημιουργία.

Ηλέκτρα 7| Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Βούλγαρης, Σοφία Εξάρχου, Νεριτάν Ζιντζιρία, Χριστίνα Ιωακειμίδη, Μπάμπης Μακρίδης, Αργύρης Παπαδημητρόπουλος, Ελίνα Ψύκου | Σενάριο Παναγιώτης Χριστόπουλος | Διεύθυνση Φωτογραφίας Σίμος Σαρκετζής, Χρήστος Καραμάνης, Δημήτρης Λαμπρίδης, Νικόλας Καρανικόλας, Μανού Τιλίνσκι | Casting director Σοφία Δημοπούλου | Κοστούμια Μάρλι Αλιφέρη, Ελισάβετ Ζαχαράκη | Σκηνογραφία Σταύρος Λιόκαλος | Μακιγιάζ Ιωάννα Λυγίζου | Ηχολήπτης Στέφανος Ευθυμίου | Lοcation Γιώτα Σκουβαρά Aka The Location Hunt | Μουσική The Boy | Παίζουν Αγγελική Παπαθεμελή Κλυταιμνήστρα, Κώστας Κορωναίος Αγαμέμνων, Αυγουστίνος Κούμουλος Αίγισθος, Μαρία Φιλίνη Αξιωματικός ΔΕΕ, Ελσα Λεκάκου Ηλέκτρα, Στέφανος Καλτζίδης Ορέστης, Κατερίνα Ζησούδη Χρυσόθεμις, Νίκος Χανακούλας Φύλακας, Μαρία Καλλιμάνη Γυναίκα, Φίλιππος Σαλάτας Μωρό Χρυσόθεμις, Θάνος Αλεξίου Βουλευτής, Λαέρτης Μαλκότσης Παιδαγωγός, Μαριάνθη Παντελοπούλου Παιδοψυχολόγος, Ευγενία Σαμαρά Παρουσιάστρια, Γιώργος Κουβαράς Ρεπόρτερ, Ιωάννα Ραμπαούνη Αστυνομικός Ηλέκτρα, Σεραφείμ Ράδης Αστυνομικός Ορέστης, Βασίλης Δημητρούλιας Πραγματογνώμων | Μοντάζ Στάμος Δημητρόπουλος GFE, Μάριος Κλεφτάκης GFE, Λίβια Νερουτσοπούλου GFE, Σμαρώ Παπαευαγγέλου GFE, Efijeni Kokedhima, The Boy | Σύμβουλος Μοντάζ Γιώργος Μαυροψαρίδης ACE, BFE, GFE | Supervising Sound Editor Λέανδρος Ντούνης | Sound Editors Μάριος Κλεφτάκης, Περσεφόνη Μήλιου, Χρήστος Μπρίτο, Λέανδρος Ντούνης, Βάλια Τσέρου | Μίξη Ηχου Βάλια Τσέρου, Κώστας Βαρυμποπιώτης | Α’ Βοηθός Σκηνοθέτης Μίλτος Ντζούνης, Ζαμπέλα Χαβιάρα | Β’ Βοηθός Σκηνοθέτης Χριστίνα Λεκκάκη | Γ ‘ Βοηθός Σκηνοθέτης Εύα Βλασσοπούλου | Διεύθυνση Παραγωγής Χάρης Τσαμπάς | Συντονισμός Παραγωγής Ηρώ Αηδόνη | Βοηθός Διευθυντή Παραγωγής Ευάγγελος Βροχίδης | Βοηθοί Παραγωγής Δήμος Δημόπουλος, Δημήτρης Ματθαίου, Νίκος Μουστάκας, Μάνος Παπαγεωργίου, Σταύρος Σταυριανός, Μπεσίμ Χαμπισάζ | D&A Animals Coordination Αλεξάνδρα Τζαρουγκιάν, Δημήτρης Βασιλάκος | Animal Trainers Αντωνία Πρινιωτάκη, Χρήστος Πρινιωτάκης, Βασιλεία Ραφτοπούλου | Α’ Βοηθοί Κάμερας Αλέξανδρος Ασπλιντ, Αίγλη Δράκου, Γιώργος Μεταξάς, Μάριος Ντέλιας Β’ Βοηθοί Κάμερας Αιμιλία Βρότσου, Βίκτωρας Λεωνίδης, Νίκος Χαρίτος DIT Θέμης Κατσιμίχας, Σοφία Σουπιώνη | Video Assist Φάνης Καραγεώργος, Ελισάβετ Κυνηγοπούλου | Sound engineer daily Δημήτρης Κανελλόπουλος Gaffer Νέλσον Εσκίογλου | Ηλεκτρολόγοι Βασίλης Αναστασάκης, Βλάσσης Παπαπετρόπουλος, Γιώργος Σιντόσης | Key Grip Χρήστος Τσάκωνας | Μακενιστικά Κώστας Καγιούλης, Ζαρμπέλ Οζιέλ, Βασίλης Χαρατζόγλου | Steadicam Γιώργος Πετράκης, Κώστας Πιρπιρής | Μπούμαν Δημήτρης Ρουχίτσας | * Daily Μπούμαν* Γιώργος Αλεξανδρόπουλος | Art Director Στέφη Πανταβού | Μακιγιάζ & Κομμώσεις** Βασιλική Κίττα, Χρόνης Τζήμος | Color Grading by Blink Νίκος Κορωνίδης - An Mar Film Lab, Δημήτρης Μανουσιάκης - Frenel Post Lab, Αγγελος Μάντζιος - Metapost, Μάνθος Γ. Σάρδης - Α10 | Post Production Coordinator Τσε Πανουσόπουλος, Θέμης Κατσιμίχας, Ειρήνη Θεοδωροπούλου, Ηρώ Αδρακτά | Finishing Editor Δημήτρης Μανουσιάκης - Frenel Post Lab | Visual Effects by Yafka | VFX Supervisor Αντώνης Κοτζιάς | VFX Producer Βάσω Λαδιά | Τίτλοι – Αφίσα – Trailer Νίκος Πάστρας | Παραγωγή Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου | Παραγωγός Ελένη Κοσσυφίδου | Σύμβουλος Σεναρίου Ζαχαρίας Μαυροειδής | Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου | Executive Producers Κατερίνα Ευαγγελάτου, Ιωάννης Καπλάνης | Εκτέλεση παραγωγής Μίνα Ντρέκη - Marni Films

Η ΔΕΗ συνεχίζει και φέτος τη στρατηγική της συνεργασία με το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στηρίζοντας για ακόμη μία χρονιά το θεσμό. Για δεύτερη συνεχή χρονιά, η ΔΕΗ θα απονείμει και το βραβείο «ΦΩΣ powered by ΔΕΗ», που τιμά πρωτοεμφανιζόμενες και πρωτοεμφανιζόμενους ηθοποιούς σε ελληνικές ταινίες μεγάλου μήκους, Η ΔΕΗ, ο μεγαλύτερος Powertech Όμιλος στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, συνδέει την ενέργεια με τη δημιουργικότητα, την καινοτομία και τη βιωσιμότητα, στηρίζοντας πρωτοβουλίες που φωτίζουν τη σύγχρονη πολιτιστική σκηνή.

Ηλέκτρα 7