Η ταινία
Μια ήμερα στην ζωή του πλοίου Εξπρές Σκοπελίτης.
Ο σκηνοθέτης
Ο Γιώργος Γκότζος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1994. Είναι απόφοιτος του τμήματος Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών. Από το 2017 εργάζεται σε κινηματογραφικές παραγωγές. Ο «Σκοπελίτης ή το Πλοίο» είναι η πρώτη του ταινία μικρού μήκους.
5 ερωτήσεις για το «Σκοπελίτης ή το Πλοίο»
Γιατί κάνατε αυτήν την ταινία τώρα; Τι ήταν αυτό που σας έκανε να θελήσετε να αφηγηθείτε αυτήν την ιστορία;
Το πλοίο Εξπρές Σκοπελίτης τροφοδοτεί την άγονη γραμμή των Μικρών Κυκλάδων. Εδώ και 60 χρόνια κάνει καθημερινά τη διαδρομή του για να προσφέρει τα απαραίτητα στους κατοίκους των μικρών νησιών. Αυτή ήταν η αφετηρία μας και το κέντρο ενδιαφέροντος μας όταν αποφασίσαμε ότι αυτή η ταινία πρέπει να γίνει. Στο καράβι πήγαμε χωρίς να γνωρίζουμε πώς θα κάνουμε αυτό το ντοκιμαντέρ. Προσπαθήσαμε να αποτυπώσουμε την αίσθηση που μας άφηνε το πλοίο χωρίς κάποια συγκεκριμένη φόρμα στο μυαλό μας. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως δεν τραβήξαμε και στιγμές στις οποίες συμβαίνουν πολύ συγκεκριμένα πράγματα, όπως π.χ. ο καθαρισμός του, ή το φόρτωμα/ξεφόρτωμα σε κάθε νησί. Εν τέλει στο μοντάζ μπλέξαμε τα πολύ αφηρημένα πλάνα με τα απολύτως καθημερινά. Μέσα στο πλοίο νιώσαμε πως υπήρχε μια συγκεκριμένη αίσθηση που το περιέβαλε. Αν και πήραμε πολλές συνεντεύξεις, τελικά επιλέξαμε να εστιάσουμε σε αυτήν την αίσθηση του Σκοπελίτη μόνο με εικόνες.
Πώς θα περιγράφατε την ταινία σας σ' έναν υποψήφιο θεατή;
Γι' αυτήν την ερώτηση θα προτιμούσα να μείνω στην περιγραφή της ταινίας. Μια ήμερα στην ζωή του πλοίου Εξπρές Σκοπελίτης.
Τι θα θέλατε να σας ρωτήσει ή να συζητήσετε με κάποιον αφού τη δει;
Το οτιδήποτε. Περισσότερο θα ήθελα να μιλήσουμε για την ταινία έναν χρόνο μετά. Τι θυμάται, τι του/της έκανε εντύπωση.
Πώς είναι να κάνεις σινεμά (στην Ελλάδα) σήμερα; Τι σας δίδαξε ή τι κρατάτε από την εμπειρία;
Η εμπειρία του ντοκιμαντέρ είναι τρομερή γιατί έρχεσαι σε επαφή με ανθρώπους που δεν θα γνώριζες ποτέ. Υπήρχε κόσμος στα νησιά των Μικρών Κυκλάδων που μας προσέγγισε και βοήθησε αφιλοκερδώς. Χάρη σε αυτήν τη φιλοξενία καταφέραμε να ολοκληρώσουμε και τα γυρίσματα. Εξάλλου το ντοκιμαντέρ είναι ένα είδος αδέσμευτο. Οι περιορισμοί του συνήθως δεν είναι οικονομικοί αλλά πρακτικοί. Η ίδια η μέθοδος του ντοκιμαντέρ το καθιστά έντονα δημοκρατικό. Το μόνο που χρειάζεσαι είναι ίσως μία κάμερα και όρεξη να εμπλακείς με ανθρώπους.
Τι σημαίνει το Φεστιβάλ Δράμας για σας, αλλά και για το σημερινό ελληνικό κινηματογραφικό τοπίο;
Είναι σίγουρα σημαντικό. Συγκεντρώνει καινούριους κινηματογραφιστές και τους δίνει πάτημα να δείξουν τη δουλειά τους. Καταφέρνει να το κάνει αυτό τα τελευταία χρόνια σταθερά και για αυτό δικαίως θεωρείται σταθμός στο ελληνικό σινεμά.
Σκοπελίτης ή το Πλοίο | Σκηνοθεσία: Γιώργος Γκότζος | Παραγωγή: Ξένια Σωτήρχου, Ρωμανός Γκότζος | Διεύθυνση Φωτογραφίας: Ελισάβετ Αλεξοπούλου | Μοντάζ: Ρωμανός Γκότζος | Μουσική: Αναστάσης Πρίφτης | Σχεδιασμός ήχου & μίξη: Αναστάσης Πρίφτης | Mastering: Sweetspot StudiosColorist: Αγγελος Μπάλας | Γραφιστικά: Bend, Κατερίνα Μαγκανιάρη | Illustrator: Λυδία Μηλίγκου