To Animasyros 12 ξεκινά σήμερα στην Ερμούπολη της Σύρου, έχοντας ως κεντρικό θεματικό άξονα ένα από τα πιο καυτά ζητήματα για τον πλανήτη: το περιβάλλον. Με τον τίτλο «AnimaGreen», το κεντρικό αφιέρωμα του φεστιβάλ φιλοξενεί ταινίες που προσεγγίζουν την κλιματολογική αλλαγή, την περιβαντολλογική καταστροφή, αλλά και γενικότερα την οικολογική μας συνείδηση.
Για αυτό, στο πλαίσιο του «AnimaGreen», το Animasyros επιχειρεί να ανοίξει έναν διάλογο για την οικολογία, κι ως μία διαδικασία διατήρησης και διάδοσης της καλλιτεχνικής κληρονομιάς και δημιουργίας, άρρηκτα συνδεδεμένη και με την εκπαίδευση.
Διαβάστε επίσης: Animagreen: Το Animasyros 12 έχει χρώμα
To «AnimaGreen» αφιέρωμα θα προβάλλεται στο θέατρο Απόλλων, αλλά και στην Πλατεία Μιαούλη
Κι εδώ συναντάμε το όνομα του Φωκίωνα Ξένου. Ο σκηνοθέτης και designer που μοιράζει το χρόνο του μεταξύ Λονδίνου και Αθήνας, έρχεται στο φεστιβάλ με διπλό ρόλο: και για να παρουσιάσει την πολυβραβευμένη ταινία του «Heatwave», αλλά και ως ο εκπαιδευτής ενός πολύ ενδιαφέροντος εργαστηρίου. Σε συνεργασία με την Aegean Rebreath, η οποία δραστηριοποιείται στον καθαρισμό των βυθών από απορρίμματα, ο Ξένος καλείται να παρασύρει μαθητές Γυμνασίου στο «Ταξίδι των μκροπλαστικών».
Σε αυτό το εργαστήριο σκοπός είναι να δημιουργηθεί ένα σενάριο για το ταξίδι του πλαστικού από την στιγμή που κάποιος το πετάει μέχρι να καταλήξει και πάλι στο στομάχι μας μέσω της τεχνικής του animation.
Το Flix μίλησε με τον Φωκίωνα Ξένο για την αγάπη του για το animation, το design, αλλά και την πρωτοβουλία-πρόκληση ενός τέτοιου εργαστηρίου.
Ενημερωθείτε για το πρόγραμμα του φεστιβάλ εδώ: Animasyros 12: Τέσσερα διαγωνιστικά προγράμματα με ταινίες που θα προκαλέσουν
Φωκίωνα, πότε ξεκίνησε το ενδιαφέρον σου για το animation – τι σε ενέπνευσε να λες ιστορίες μέσα από αυτό;
Το ενδιαφέρον μου ξεκίνησε σε αρκετά μεγάλη ηλικία. Πάντα μου άρεσαν τα καρτούν, τα κόμιξ και οι ταινίες και κουτσοζωγράφιζα μέχρι το Λύκειο. Αλλά πάντα θεωρούσα τον εαυτό μου θεατή και αναγνώστη αυτών των αντικειμένων, παρά δημιουργό. Οταν ξεκίνησα τα μαθήματα animation στο ΤΕΙ αντιλήφθηκα ότι το μέρος της αφήγησης ήταν πολύ σημαντικό κομμάτι της ύλης και τότε όλα έκαναν κλικ για έμενα (Στέλιος Πολυχρονάκης, Ελένη Τσιάμπρα, Ελένη Μούρη). Εκεί κατάλαβα ότι η αφήγηση και το σενάριο ήταν και αυτά κατά κάποιο τρόπο τεχνικές διαδικασίες και όχι κάποιου είδους έμφυτο ταλέντο. Κάποιος σαν έμενα μπορούσε να μάθει, να εξερευνήσει και να δοκιμάσει! Αρχισα να καταπιάνομαι με τις ιδέες, τους χαρακτήρες και τις τροπές και να τα επεξεργαζομαι στα δικα μου σενάρια.
«Ο Κομήτης του Χάλεϋ» - Δραμαμίνη
Ξεκινώντας την παράγωγη κατάλαβα τον τεράστιο όγκο δουλειάς που χρειάζεται για να κάνεις ένα 3 λεπτό ταινιακι, ένα καρέ την φορά! Αρχισα να συνεργάζομαι με φίλους και να δουλεύω σε ομάδες φτιάχνοντας μικρά βίντεο για πλάκα και για δική μας ευχαρίστηση. Ετσι, κατάφερα να γνωρίσω ανθρώπους που αναγνώρισαν την προσπάθεια μου και φιλοτιμηθήκαν να μου μάθουν πολλά σχετικά με τον χώρο και το αντικείμενο (Δημήτρης Λαδόπουλος, Σπύρος Ρασιδακης, Γιάννης Ζιόγκας). Ημουν αρκετά τυχερός να δουλέψω σε πολλούς διαφορετικούς ρόλους σχετικά με το βίντεο και να δω σφαιρικά τι περιλαμβάνεται σε μια παράγωγη από το γύρισμα μέχρι το post production. Με κάποιο τρόπο όμως κάθε φορά κατέληγα μακριά από το live action όταν ήθελα να δημιουργήσω κάτι δικό μου. Με τους φίλους κάναμε μια Collectiva OUT. THERE και κάνουμε διάφορα εμπορικά projects και video clip(Στέφανος Πλετσης, Χρηστός Παναγιωτου, Γιάννης Ραλλης).
Βραβείο Eιδικών Eφέ και Kινηματογραφικής Kαινοτομίας της Eλληνικής Ακαδημίας κινηματογράφου για την ταινια #Νορβηγία (2014)
Ποιο κομμάτι της παραγωγής animation αγαπάς περισσότερο;
Η παραγωγή animation , αν και πολύ επίπονος τρόπος να κάνεις ταινίες, κατάλαβα ότι έχει κάτι το πολύπλευρο που ταιριάζει στον χαρακτήρα μου. Ενας Animation filmmaker πρέπει να είναι αφηγητής, εικαστικός, ηθοποιός και τεχνίτης ταυτόχρονα. Φυσικά ενώ μου αρέσει να καταπιάνομαι με πολλά πράγματα δεν μπορώ να πω ότι τα γνωρίζω όλα εις βάθος και για αυτό προτιμώ να συνεργάζομαι με ανθρώπους που είναι πολύ πιο ταλαντούχοι στα συγκεκριμένα.
Διαβάστε κι αυτό: Μουσική και animation: Το Animasyros 12 ακούγεται δυνατά
Αυτό που όμως θεωρώ ότι με γεμίζει περισσότερο είναι η σχέση του animation με την οπτική αφήγηση. Το design των κόσμων και η κίνηση των χαρακτήρων έχουν δικές τους ποιότητες που μιλάνε άμεσα με τις αισθήσεις του θεατή, που προσπαθεί να δώσει χαρακτήρα σε αυτό που βλέπει. Ακόμα μου φαινεται πολυ παράξενο και μαγικό ότι το κοινό μπορεί να συνδεθεί συναισθηματικά με κάτι τελείως αφαιρετικό όπως ένα σχέδιο, ένα άψυχο αντικείμενο ακόμα και μια κινούμενη μουτζούρα! Εγώ προσωπικά από εκεί αντλώ ενέργεια για να κάνω αυτή την παρανοϊκή δουλειά, γιατί μαγεύομαι και ο ίδιος κάθε φορά που τελειώνω ένα πλάνο.
Οι τίτλοι της «Νορβηγίας» του Γιάννη Βεσλεμέ
Ζεις και εργάζεσαι πλέον στο Λονδίνο. Ηταν κάποια στιγμή μονόδρομος για σένα να φύγεις από την Ελλάδα; Εχει κάποιος animator τα μέσα να κάνει καριέρα εδώ ή το τοπίο δεν είναι ενθαρρυντικό;
Εχω μεγάλη αγάπη για την Αθήνα – η οικογένεια και οι φίλοι μου είναι εκεί. Θα έλεγα ότι είμαι με το ενα πόδι στο Λονδίνο και με το άλλο στην Αθήνα. Το κινούμενο σχέδιο είναι ένα επάγγελμα που ασκείται από λίγα, κυρίως αυτοδίδακτα άτομα στην Ελλάδα, που με τα χρόνια όλο και αυξάνονται. Οι τεχνολογίες και η διαθεσιμότητα της γνώσης κάνουν πολύ πιο εύκολο σε κάποιον να μάθει animation γεγονός που βρίσκω πολύ θετικό. Οι Ελληνες δημιουργοί πάντα βρίσκουν τρόπους να ασκήσουν την τέχνη τους και το επίπεδο της ποιότητας ανεξάρτητων δουλειών τα τελευταία χρόνια είναι αρκετά ανεβασμένο. Παράλληλα όμως, είναι μια πολυδιάστατη διαδικασία που χρειάζεται πραγματικά πολύ κόπο, αυτοπειθαρχία και θυσίες για να μπορέσει κάνεις να βγάλει καλό επαγγελματικό αποτέλεσμα ποσό μάλλον μια ταινία. Είναι βιοποριστικά πολύ δύσκολο να ασκείς το επάγγελμα στην Ελλάδα ακόμα και εμπορικά. Προσωπικά πιστεύω ότι αυτό συμβαίνει κυρίως για λόγους ζήτησης και εμπιστοσύνης της αγοράς σε κάτι καινούργιο.
Για το κινηματογραφικό κομμάτι θεωρώ ότι χρειάζεσαι ατσάλινα νευρά, υπομονή και πολύ πιστη άμα αποφασίσεις να κάνεις ταινία animation στην Ελλάδα. Πολλοί, όπως και εγώ, μεταναστεύουν στο εξωτερικό και βρίσκουν αναγνώριση και δουλειά, που θα έπρεπε να εκτιμάται αντίστοιχα στον τόπο μας. Ελπίζω σε καλύτερες μέρες γιατί νομίζω ότι το δυναμικό υπάρχει και με αυτοθυσία συνεχίζει να δημιουργεί. Θα ηθελα πολυ να μπορέσω να γυρισω μια ταινια Animation στην Αθηνα.
Παρόλο αυτά το Animasyros εδώ και 12 χρόνια αποτελεί φωτεινή εξαίρεση. Είναι ένα πραγματικά σπουδαίο φεστιβάλ κι εδώ στο Flix το έχουμε παρακολουθήσει να μεγαλώνει όλο και περισσότερο. Μίλησε μας για τη φετινή σας συνεργασία και το εργαστήριο που ετοιμάζεις.
Η φήμη του Animasyros γίνεται πραγματικά όλο και πιο μεγάλη με τα χρόνια Είναι μια γιορτή που χρειάζεται για να επικοινωνεί περισσότερο τι είναι το animation στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ο συνδυασμός του νησιού με το σινεμά είναι που κάνει τους επισκέπτες να έρχονται ξανά και ξανά κάθε χρόνο. Είμαι πολύ χαρούμενος που συμμετέχω. Για πρώτη φορά διαγωνίζομαι με την ταινία μου «Heatwave» και τρέχω ένα stop motion workshop για παιδιά γυμνάσιου σε συνεργία με το Aegean Rebearth. Η θεματολόγια έχει οικολογικό χαρακτήρα εφόσον θα εξερευνήσουμε το ταξίδι των μικροπλαστικών από την στιγμή που κάποιος πετάει ένα σκουπίδι στις παράλια μέχρι την στιγμή που αυτό ξαναγυρίζει σε εμάς τους ίδιους μέσω των ψαριών. Θα προσπαθήσουμε να χρησιμοποιήσουμε την τεχνική του stop motion για να κάνουμε πιο ενδεικτικά τα στάδια αυτού του κύκλου, εμψυχώνοντας πλαστικά που θα βρίσκουμε στην παράλια, κάνοντας με αυτόν τον τρόπο μια εισαγωγή στο animation. Τα παιδιά θα δουν από πρώτο χέρι πώς πλαισιώνουμε μια ιδέα για να ξεκινήσουμε την παράγωγη και μετέπειτα το γύρισμα.
Είναι η οικολογία ένα από τα θέματα που σ' έχουν απασχολήσει ως δημιουργό;
Είναι κάτι που σκεφτόμουν συχνά ενώ γύριζα τo «Heatwave», εφόσον η ταινία έχει να κάνει άμεσα με την αύξηση της θερμοκρασίας. Βέβαια ο “καύσωνας" εκεί είναι ψυχολογικός και αποτέλεσμα μιας ομαδικής παράνοιας, κι όχι κάτι σχετικό με την κλιματική αλλαγή. Η οικολογία θεωρώ ότι είναι κάτι που αξίζει κάποιος να ασχοληθεί με προσοχή και επιμονή χωρίς πανικούς και κινδυνολογία. Από ότι έχω καταλάβει τα προβλήματα που δημιουργούμε στις θάλασσες με την υπεραλιεία και την ρύπανση είναι τεράστια και συσχετίζονται άμεσα με τις πράξεις μας. Θεωρώ ότι κινήσεις όπως αυτές του Aegean Rebearth, δηλαδή κάτι που βασίζεται στην δράση και την μέθοδο, είναι ό,τι πιο κοντά στη λύση μπορούμε να έχουμε άμεσα. Πέρα από αυτό είναι πολύ κάλο να επικοινωνεί το μερίδιο τις προσωπικής ευθύνης που έχουμε όλοι μας στο πώς διαχειριζόμαστε τα απορρίμματα μας. Αν θέλουμε να διατηρήσουμε αυτόν τον φυσικό πλούτο οπού η χώρα μας στηρίζεται ακόμα και οικονομικά, πρέπει να το σεβαστούμε και αισθητικά άλλα και βιοτικά. Για αυτό όπως λέει και ο animated γλάρος ΟΧΙ σκουπίδια ΟΧΙ πλαστικά σε θάλασσες και ακτές!
Μίλησέ μας και για το «Heatwave» - ποια ήταν ιδέα για αυτό και ποια η μεγαλύτερη πρόκληση του stop motion μιας παραλίας;
Το Heatwave έχει σχέση με το Ελληνικό καλοκαίρι, την υστερία του πλήθους και μια παιδική ματια στις συμπεριφορες μας. Η παράγωγη διήρκεσε ένα χρόνο και έγινε στην Αγγλία ως κομμάτι των μεταπτυχιακών σπουδών μου στο National Film & Television school πάνω στην Σκηνοθεσία Animation. Είναι μια ταινία βασισμένη πάνω στην ιδέα της επανάληψης και το χιούμορ που προκύπτει όταν αναλωνόμαστε με τον εαυτό μας. Δυο παιδιά μόνο καταφέρνουν να δροσίσουν το πλήθος εστιάζοντας άπλα στο παρόν.
Η ταινία προέκυψε από την επιθυμία μου να κάνω μία ταινία που θα απολάμβανα να δουλεύω για εναν ολοκληρο χρονο. Το καλοκαίρι είναι η εποχή που περιέχει ισάξια ποσοστά έντασης και νοσταλγίας για έμενα. Οι άνθρωποι βγαίνοντας από την καθημερινότητα μας στοιβαζόμαστε μανιωδώς ημίγυμνοι στις παραλίες. Υποσυνείδητα ξέρουμε ότι ο χρόνος των διακοπών όλο και τελειώνει. Φέρνουμε μαζί μας τα προβλήματα και τις ανησυχίες μας μαζί με τα αντηλιακά και τα κουβαδάκια αναζητώντας αυτές τις στιγμές χαλάρωσης που θα μας ανανεώσουν για έναν ολόκληρο χρόνο. Βρίσκω αυτή την ετήσια διαδικασία αστεία και ταυτόχρονα πανανθρώπινη και αυτό προσπάθησα να αποτυπώσω.
Πέρα από το σενάριο, για το «Ηeatwave» χρησιμοποιήθηκε ένα συνδυασμός παραδοσιακών τεχνικών animation και ψηφιακών ειδικών εφέ. Η αισθητική δημιουργήθηκε μέσω πολλών πειραματισμων στο NFTS. Ημουν πολύ τυχερός να έχω πολύ ταλαντούχους ανθρώπους στην ομάδα μου. Από την Ελλάδα ο Θανάσης Κατζαβέλος (Lead Modelmaker), ο Αλέξανδρος Αποστολάκης (2D Animation) και ο Στέφανος Πλέτσης (Backround Art) υπήρξαν η ραχοκοκκαλιά της παραγωγής μαζί με τους διεθνείς συντελεστές (Stella Heath Keir, Brenden Freedman, Kevin Langhamer, Andreas Gutuen Aaser). Κατασκευάσαμε πάνω από χίλια ξεχωριστά χειροποίητα μοντέλα χαρακτήρων και γυρίσαμε σε δυο διαφορετικά στησίματα τραβώντας πάνω απο 8000 ξεχωριστές φωτογραφίες που επεξεργαστήκαν ψηφιακά.
Με συμμετοχές στα πιο έγκριτα διεθνή φεστιβάλ, μέχρι τη short list των BAFTA, πόσο «heat» έχει αποκτήσει η ταινία;
Είμαι πολύ ευγνώμων για τις διακρίσεις και τις συμμέτοχες της ταινίας στα φεστιβαλ! Το Βραβείο Κοινού, 49o Mc Laren Award στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου στο Εδιμβούργο, η Προκριματική Διάκριση στα φοιτητικά BAFTA LA και παγκόσμια πρεμιέρα στο ANNECY είναι μεγάλη τιμή για εμένα και την ομάδα μου. Η ταινία εχει πάνω 35 συμμέτοχες σε διεθνή φεστιβάλ μέχρι σήμερα Το «Ηeatwave» θα συνεχίσει να διαγωνίζεται μέχρι το καλοκαίρι του 2020. Ειναι μια ταινία που φτιάχτηκε με μεράκι και ειμαι πολυ χαρουμενος όταν στις προβολές ακούω τους θεατές να γελάνε, σχολιάζοντας ότι αναγνωρίζουν τους εαυτούς τους μέσα στον καύσωνα!
Το «Ηeatwave» προβάλλεται αυτή την Παρασκευη 20/09 στις 18:00 στο Ιντεαλ, ως μερος του διαγωνιστικού τμήματος ταινιών μικρού μήκους στις Νυχτες Πρεμιέρας.
Διαβάστε περισσότερα για τον Φωκίωνα Ξένο και δείτε τη δουλειά του στην επίσημη ιστοσελίδα του. Κι επίσης ακολουθήστε στον στο Instagram.
Περισσότερα για το «Ηeatwave» στη σελίδα της ταινίας στο Facebook, αλλά και στο Instagram.
Το Animasyros 12 Διεθνές Φεστιβάλ + Αγορά Κινουμένων Σχεδίων θα πραγματοποιηθεί φέτος από τις 18 έως τις 22 Σεπτεμβρίου στην Ερμούπολη της Σύρου
Για περισσότερες πληροφορίες απευθυνθείτε στην επίσημη σελίδα του φεστιβάλ, αλλά και την σελίδα του Animasyros στο Facebook