Ξέρουμε τι προλάβατε να δείτε την περασμένη χρονιά: Ελληνικό box office του 2020

INDUSTRY 14 DEC  /  Ρόμπυ Εκσιέλ

From riches (9,6 εκατομμύρια θεατές το 2019) to rags (3,16 φέτος). Ιδού το φτωχικό box office της πανδημικής χρονιάς, ιδού και τι μας είπαν διανομείς, ανεξάρτητοι και στουντιακοί, σαν απολογισμό και αναλογισμό.

Είναι πλέον περιττό να λέμε πως η άνευ προηγουμένου κοινωνικοοικονομική συνθήκη του 2020 σήμανε αναμενόμενα και μια άνευ προηγουμένου συνθήκη στα κινηματογραφικά ταμεία.

«Πρωτόγνωρο», επιβεβαιώνει και ο Ζήνος Παναγιωτίδης, πρόεδρος της ανεξάρτητης εταιρείας διανομής Rosebud.21, ανατρέχοντας στη σχεδόν μισού αιώνα πείρα του στον χώρο. «Hταν σαφώς η χειρότερη ιστορικά καταγεγραμμένη χρονιά. Κανένα άλλο γεγονός δεν επηρέασε τόσο πολύ. Ούτε καν ο σεισμός τον Σεπτέμβρη του 1999. Θυμάμαι τα φοβερά εισιτήρια που έκαναν εκείνον τον μήνα ταινίες σαν τη "Διπλή Παγίδα" ή το "Μια Βραδιά στο Νότινγκ Χιλ", παρά τις επιπτώσεις της φυσικής καταστροφής. Μέχρι μέσα του Οκτώβρη κρατούσανε τα θερινά σινεμά ανοιχτά».

Αυτονόητη η ασύγκριτη βουτιά, αφού μόλις 5,5 μήνες από τους 12 του έτους ήταν τα σινεμά ανοιχτά, όπως μας υπενθυμίζει η γενική διευθύντρια της Tulip Entertainment Μαριλίζα Τοτόμη, υπεύθυνη και για την πανελλήνια διανομή της επιτυχημένης «Μπαλάντας της Τρύπιας Καρδιάς» του Γιάννη Οικονομίδη. «Τα σινεμά έκλεισαν για 11 εβδομάδες στο πρώτο lockdown της άνοιξης, και συνυπολογισμένων όλων εκείνων από το φθινόπωρο μέχρι τώρα, πάμε σε λιγότερο από τη μισή χρονιά ανοιχτές αίθουσες». Και λαμβανομένης υπόψη και της τοπικής προηγούμενα καραντίνας στην Αττική που, όπως και να το κάνουμε, «αντιστοιχεί στο 60 με 65% της πανελλήνιας κινηματογραφικής αγοράς», προσθέτει,.

Hταν σαφώς η χειρότερη ιστορικά καταγεγραμμένη χρονιά. Κανένα άλλο γεγονός δεν επηρέασε τόσο πολύ. Ούτε καν ο σεισμός τον Σεπτέμβρη του 1999.» - Ζήνος Παναγιωτίδης, Rosebud 21


Η ψηφοφορία των αναγνωστών του Flix: Εσύ ψήφισες για την καλύτερη ταινία του 2020;


Box Office 2020 607

Συνολικά, 3.160.000 εισιτήρια κόπηκαν στις ελληνικές αίθουσες τις «ενεργείς» περιόδους του 2020, με την πτώση από το 2019 να μετράται στο 67%!

«Τον Ιανουάριο του 2020 είχαμε αύξηση 28% σε σχέση με εκείνον της προηγούμενης χρονιάς, τον Φεβρουάριο συν 8%, και τον Μάρτιο πέσαμε στο μείον 81%», μας ενημερώνει ο Γιάννης Καλφακάκος, γενικός διευθυντής της εταιρείας διανομής Tanweer Alliances, στην οποία οφείλουμε το ελληνικό μεγαθήριο «Ευτυχία», όπως και το προσεχές, θεατρικής καταγωγής «Σμύρνη Μου Αγαπημένη» με την Μιμή Ντενίση. Κάτι παραπάνω από 2.170.000 εισιτήρια κόπηκαν τους δυο πρώτους μήνες του 2020, τονίζει η Μαριλίζα Τοτόμη, «κι από τότε μέχρι τέλος Οκτώβρη μόλις 845.000». Από αυτά, ας μην ξεχνάμε πως ένα σημαντικό ποσοστό αντιστοιχεί σε συνεχιζόμενες επιτυχίες του 2019, και κυρίως την «Ευτυχία», την οποία είδαν 463.000 θεατές μέσα στο 2020, μαζί με την β’ προβολή του καλοκαιριού.

«Ενώ τον περασμένο Σεπτέμβρη υπήρχαν πολλές ταινίες για διανομή, με την τρέχουσα κατάσταση και τα μέτρα περί πληρότητας ήμαστε 68% κάτω από το 2019», συμπληρώνει ο Γιάννης Καλφακάκος. «Θεωρητικά, αν υπήρχε προϊόν και παρέμεναν ανοιχτές οι αίθουσες με το ίδιο πρωτόκολλο, θα μετράγαμε πτώση 60% κάθε μήνα», εκτιμά. Είναι αισιόδοξος, ωστόσο, για τη νέα χρονιά. «Μπορεί το 2021 να μην είναι πολύ καλύτερο από το 2020, πάντως θα είναι τουλάχιστον καλύτερο. Και θεωρώ πως θα επανέλθουμε στην κανονικότητα από τον Σεπτέμβρη».

Iσως και ο κόσμος να είναι διστακτικός στην αρχή. Πάντως εκτιμώ πως το καλοκαίρι του 2021 θα είναι το ίδιο με το φετινό, αν όχι καλύτερο, και από τον Σεπτέμβρη θα γυρίσουμε στην κανονικότητα» - Ηλίας Γεωργιόπουλος, Δαναός - Danaos Films

Box Office 2020 607

Με την εν λόγω πρόβλεψη συμφωνεί και ο Ηλίας Γεωργιόπουλος, αιθουσάρχης και γενικός διευθυντής της εταιρείας διανομής Danaos Films και ένας από τους βασικούς προωθητές του εγχώριου ντοκιμαντέρ δια της απογευματινής ζώνης που οργανώνει στον Δαναό. «Δεν ξέρω αν τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο, εφόσον ανοίξει η αγορά, θα έχουμε την απόδοση που είχαμε και στην αρχή του 2020. Ισως και ο κόσμος να είναι διστακτικός στην αρχή. Πάντως εκτιμώ πως το καλοκαίρι του 2021 θα είναι το ίδιο με το φετινό, αν όχι καλύτερο, και από τον Σεπτέμβρη θα γυρίσουμε στην κανονικότητα». «Παρόλα αυτά», επιφυλάσσεται ο Γιάννης Καλφακάκος, «θα συζητάμε από το 2022 και μετά αν θα επανέλθουμε στα νούμερα του 2019».

«Θα συζητάμε από το 2022 και μετά αν θα επανέλθουμε στα νούμερα του 2019» - Γιάννης Καλφακάκος, Tanweer

«Με τα μπλοκμπάστερ που είχαν προγραμματιστεί, το 2020 προβλεπόταν μια πολύ καλή χρονιά, αλλά δυστυχώς», λέει ο Ζήνος Παναγιωτίδης, διανομέας, μεταξύ άλλων, και της πολυβραβευμένης νέας δουλειάς του Τόμας Βίντερμπεργκ «Ασπρο Πάτο». Για τη χρονιά που έρχεται, «μένει να δούμε τι θα γίνει με τις στουντιακές. Αυτές πιστεύω πως θα καθορίσουν το παιχνίδι και τον συνωστισμό. Γιατί, όπως και να έχει, υπάρχουν πολλές ταινίες έτοιμες να κυκλοφορήσουν» συμπληρώνει, ελπίζοντας και στην κυκλοφορία του εμβολίου σε σύντομο χρονικό διάστημα. Κι ενώ Ο Ηλίας Γεωργιόπουλος προβλέπει επίσης ένα «μπουκωμένο καλοκαίρι» από τα ανεξάρτητα φιλμ, ο Γιάννης Καλφακάκος μοιάζει μάλλον εγκρατής. «Τη στιγμή που οι περισσότεροι διανομείς αγοράζουν πλέον τελειωμένο προϊόν, δε νομίζω πως το 2021 θα έχουμε τόσες πολλές ανεξάρτητες ταινίες». Οσο για την πορεία των στουντιακών, ο γενικός διευθυντής της Tanweer, η οποία αντιπροσωπεύει το theatrical της Warner στην Ελλάδα, υπογραμμίζει πως «θα εξαρτηθεί από τις πλατφόρμες και τον ανταγωνισμό τους. Και από την πειρατεία δυστυχώς που έπεται της εξόδου μιας ταινίας σε πλατφόρμα».

Από τη μεριά της, η Μαριλίζα Τοτόμη της Tulip, της εταιρείας που διανέμει στις ελληνικές αίθουσες την Universal, ποντάρει, όπως άλλωστε και η αγορά εν γένει, στη νέα περιπέτεια Τζέιμς Μποντ «No Time to Die», η οποία αναμένεται να κάνει πρεμιέρα την 1η Απριλίου μετά από απανωτές αναβολές. «Είναι brand, είναι event, ασχολούνται με αυτόν και οι ειδήσεις». Ωστόσο, αποφεύγει να ρισκάρει την οποιαδήποτε πρόβλεψη. «Αν τον περασμένο Μάρτιο μου έλεγε κάποιος πως θα καταλήγαμε εδώ που καταλήξαμε, θα του έλεγα πως είναι τρελός. Οπότε τι πρόβλεψη να κάνω». Ο Ζήνος Παναγιωτίδης, αν και κοιτά με οπτιμισμό το άμεσο μέλλον, προσυπογράφει: «Δύσκολο να πει κανείς οτιδήποτε, από τη στιγμή που δεν ξέρουμε σε ποιο σημείο του τούνελ βρισκόμαστε».

«Αν τον περασμένο Μάρτιο μου έλεγε κάποιος πως θα καταλήγαμε εδώ που καταλήξαμε, θα του έλεγα πως είναι τρελός. Οπότε τι πρόβλεψη να κάνω» - Μαριλίζα Τοτόμη, Tulip Entertainment


ΟΙ 20 ΕΜΠΟΡΙΚΟΤΕΡΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΟ 2020

κόλπο Το Κόλπο του Αιώνα, η μεγάλη επιτυχία του καλοκαιριού

Σε ό, τι αφορά το top 20 της χρονιάς, εύκολο το διάβασμα, προφανείς οι διαπιστώσεις.

Κυκλοφορίες αρχών του έτους οι τίτλοι της πρώτης τριάδας, με το «1917» να ελκύει τα πλήθη λόγω περιεχομένου πολεμικού και φιλολογίας (τότε) οσκαρικής, και τα ελληνικά «Χαλβάη 5-0» και «Για Πάντα» να μαζεύουν νιάτα και να ωφελούνται της κεκτημένης ταχύτητας της «Ευτυχίας».

Λιγότερα φραντσάιζ σε σχέση με άλλες χρονιές ελέω στουντιακών περιορισμών και αναβολών, πολλά και πάλι τα παιδικά και οικογενειακά θεάματα που καλύπτουν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. Το «Tenet» η πιο εμπορική ταινία της μεσοκαραντίνας, το αργεντίνικο «Κόλπο του Αιώνα» εκείνη της θερινής σεζόν. Ανάμεσα στις αμέτρητες επανεκδόσεις του καλοκαιρού, πρωτιά για το «Chinatown» του Πολάνσκι, με 15.804 εισιτήρια. Και στις ελληνικές, θρίαμβος για την «Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς», που ακολουθεί στην εθνική λίστα το «Για Πάντα» και ακολουθείται από το αναπάντεχα εμπορικό για το προφίλ του «Winona» του Αλέξανδρου Βούλγαρη με 6.172 εισιτήρια και τον «Απόστρατο» του Ζαχαρία Μαυροειδή με 4.304.


1.1917 258.771
2.Χαλβάη 5-0 220.824
3.Για Πάντα 142.284
4.Tenet 108.986
5.Jumanji: Η Επόμενη Πίστα 93.213
6.Μικρές Κυρίες 73.598
7.Ντούλιτλ 71.151
8.The Gentlemen 61.833
9.After 2: Μετά τη Σύγκρουση 56.098
10.Το Κόλπο του Αιώνα 51.996
11.Οι Ευχούληδες 2: Παγκόσμια Περιοδεία 46.391
12.Bad Boys For Life 44.111
13.Κατηγορώ…! 40.564
14.Μουλάν 38.179
15.Sonic - Η Ταινία 36.659
16.Αρπακτικά Πτηνά και η Φαντασμαγορική Χειραφέτηση της Χάρλεϊ Κουίν 36.507
17.Τζότζο 35.515
18.Η Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς 35.488
19.Ενωμένες Πατούσες 32.726
20.Ο Πειρατής Μαυροδόντης και το Μαγικό Διαμάντι 31.968


Flix Best of 2020: Η χρονιά (που δεν ήταν μόνο) covid. Διαβάστε, δείτε, χαζέψτε, θυμηθείτε, με τον απολογισμό του Flix για το 2020

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.