Εχουν περάσει δυο χρόνια απ' όταν ο Αϊρα Σακς παρουσίασε ο ίδιος, στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, το «Love Is Strange» - κι ήταν, τότε, αισιόδοξος. Αυτές τις μέρες η νέα του ταινία, το «Little Men» (διαβάστε περισσότερα εδώ), θα κάνει επίσης την πρεμιέρα του στο Φεστιβάλ, αλλά η διάθεση του σκηνοθέτη έχει αλλάξει. Ακριβώς πριν τις αμερικανικές εκλογές και τ' αποτελέσματά τους που έφεραν τον Ντόναλντ Τραμπ στη θέση του Προέδρου των Η.Π.Α., ο Αϊρα Σακς, ο οποίος και δούλεψε στην καμπάνια της Χίλαρι Κλίντον, δημοσίευσε στο Πρώτο Πλάνο, το περιοδικό του Φεστιβάλ, ένα κείμενο, όπου προσπαθεί να μοιραστεί τις σκέψεις του, την εμπειρία του, τους φόβους του. Διαβάστε αποσπάσματα από το κείμενό του παρακάτω.
Δείτε ακόμη: Ο Αϊρα Σακς μιλά στην κάμερα του Flix
Little Men
Μια Τρομακτική Περίοδος - του Αϊρα Σακς Η πρόκληση για έναν άνθρωπο σαν και εμένα που θεωρεί αδιανόητο να ψηφίσει κανείς τον Ρεπουμπλικανό υποψήφιο είναι στ' αλήθεια να μπορέσει να κατανοήσει το γιατί. Δεν μπορούμε να δώσουμε έναν μόνο χαρακτηρισμό σε 45 εκατομμύρια ανθρώπους σα να είναι ένα. Δεν είναι τρελοί, ηλίθιοι ή αξιολύπητοι. Έχουν όμως ορισμένα κοινά χαρακτηριστικά τα οποία μπορούμε να επισημάνουμε. Ο μέσος ψηφοφόρος του Τραμπ είναι πιθανότερο να είναι λευκός, άνδρας παρά γυναίκα, χωρίς ανώτερη ή πανεπιστημιακή μόρφωση, να μην ζει στην ανατολική ή στη δυτική ακτή, αλλά μάλλον κάπου στις ενδιάμεσες πολιτείες της χώρας. Ο ψηφοφόρος του Τραμπ νιώθει αποκλεισμένος από τους σημαντικούς θύλακες επιτυχίας και κοινωνικής ανέλιξης, κυρίως σε ορισμένους τομείς της οικονομίας, όπως η τεχνολογία, τα χρηματοπιστωτικά, και η παγκόσμια αγορά. Υπάρχουν επίσης οι πιστοί οπαδοί του ρεπουμπλικανικού κόμματος οι οποίοι υποστηρίζουν το κόμμα σε μια απόπειρα να διατηρήσουν τα κεκτημένα τους. Το γεγονός ότι η απογοητευμένη και δυσαρεστημένη εργατική τάξη των λευκών βρήκε ένα σύμμαχο στο κόμμα που παραδοσιακά συνδέεται με την άρχουσα τάξη είναι μια από τις εκπλήξεις αυτής της αναμέτρησης.
Διαβάστε ακόμη: A true American Horror Story! To Χόλιγουντ αντιδρά στην εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ
Το θεμελιώδες ερώτημα σε αυτές τις εκλογές δεν είναι το πώς είναι δυνατόν κάποιος να ψηφίσει τον Τραμπ αλλά κάτι ακόμα πιο σημαντικό: γιατί εκατομμύρια ανθρώπων αποφασίζουν να κάνουν κάτι τέτοιο; Γίνεται ακόμα πιο επιτακτική η απάντηση αυτού του ερωτήματος αν λάβει κανείς υπ´ όψιν τις αποκαλύψεις που έχουν γίνει για αυτόν τον άνθρωπο από τη στιγμή που χρίστηκε υποψήφιος. Στα αγγλικά λέμε "νερό στην πλάτη της πάπιας" (σ.σ. τίποτα δεν τον αγγίζει) και σε αυτή την περίπτωση ο Τράμπ είναι μάλλον η πάπια. Έχει αποκαλυφθεί ως ρατσιστής, ψεύτης, άνθρωπος που παρενοχλεί σεξουαλικά, υποκριτής, μισθοφόρος και φοροφυγάς, όμως τίποτα από αυτά δεν δείχνει να έχει σημασία για τους ψηφοφόρους που πιστεύουν ότι εκπροσωπεί την εξουσία σε έναν κόσμο στον οποίον οι ίδιοι νιώθουν αδύναμοι. Είναι το Αυτό χωρίς το Υπερεγώ• είναι ο τύπος που κλάνει πιο δυνατά απ' όλους χωρίς καμία ντροπή. Είναι η πεμπτουσία του μάτσο ανδρισμού και της αχαλίνωτης κυριαρχίας των λευκών. Είναι σαν ένας μαγνήτης που δεν απωθεί παρά μόνο έλκει. Για εμάς που βλέπουμε στο πρόσωπο του Τραμπ σύνδεση με τους δημαγωγούς της ιστορίας- και μέσα σε αυτούς συμπεριλαμβάνω και τον Χίτλερ- αυτός είναι ένας από τους πιο τρομακτικούς που έχουμε γνωρίσει. Ποτέ άλλοτε από την 11η Σεπτεμβρίου του 2001 δεν ένιωσα τη γη να χάνεται κάτω από τα πόδια μου, όσο κατά τη διάρκεια αυτών των εκλογών. Ο κόσμος είναι πολύ διαφορετικός από όσο τον φανταζόμουν.
Αυτό με φοβίζει από τη μία αλλά ως δημιουργός και κινηματογραφιστής το βλέπω και ως κάτι αποκαλυπτικό. Πάντα ένιωθα μέσα μου την ανάγκη να κατανοήσω γιατί οι άνθρωποι κάνουν "κακά" πράγματα, είτε πρόκειται για χαρακτήρες στις ταινίες μου, είτε για υπαρκτά πρόσωπα. Μια από τις αγαπημένες μου συγγραφείς είναι η ιστορικός από τη Μεγάλη Βρετανία Γκίτα Σερένι, η οποία έχει γράψει τόσο για τους διοικητές των Ναζί όσο και ιστορίες παιδιών που σκότωσαν άλλα παιδιά. Είναι πολύ εύκολο να κατακρίνουμε και να απορρίπτουμε, είναι όμως πολύ πιο σημαντικό και επείγον να κατανοήσουμε. Οπως το διατύπωσε ένας ήρωας στην ταινία του Ζαν Ρενουάρ, «Ο Κανόνας του Παιχνιδιού»: «Το χειρότερο είναι πως όλοι έχουν τους λόγους τους». Για άλλη μια φορά, η ιστορία, και η συγκεκριμένη προεκλογική περίοδος αποδεικνύουν το νόημα των λεγόμενων του Ρενουάρ. Ολοι έχουν τους λόγους τους, κι αυτό περιλαμβάνει τον Ντόναλντ Τραμπ, αλλά και τα εκατομμύρια ανθρώπων που θα τον ψηφίσουν.
Μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρο το κείμενο του Αϊρα Σακς στον Πρώτο Πλάνο που κυκλοφορεί.
Περισσότερο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης:
- Θεσσαλονίκη 2016: «Η Μεταμόρφωση»… διψά να «αφήσει το κακό να μπει»
- Θεσσαλονίκη 2016: Δε χρειάζεται καν να το πούμε - το «Gimme Danger» του Τζιμ Τζάρμους για τους Stooges είναι cool
- Τα πρόσωπα του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στην κάμερα του Flix #3
- Θεσσαλονίκη 2016: «Ο Αγριος Τόπος» - Ας μιλήσουμε για το εξωγήινο χταπόδι στο δωμάτιο
- Τα πρόσωπα του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στην κάμερα του Flix #2
- Θεσσαλονίκη 2016: Η «Ισοπέδωση» συστήνει μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα σκηνοθετική φωνή
- Θεσσαλονίκη 2016: Για όλες τις γυναίκες που, στην ηλικία τους, ακόμα κρύβονται για να καπνίσουν...
- Θεσσαλονίκη 2016: Οταν η Τούμπα κατέβηκε στο Ολύμπιον
- Θεσσαλονίκη 2016: Η ομάδα του Φεστιβάλ στην κάμερα του Flix
- Θεσσαλονίκη 2016: «Κυλά στο Αίμα», μια ταινία που θέλεις να την πάρεις αγκαλιά
- Θεσσαλονίκη 2016: «Oταν Ξέσπασε η Βία» - Καμία πατρίδα για τους μελλοθάνατους στα Aγρια Βαλκάνια
- Θεσσαλονίκη 2016: Τo Flix βλέπει και γράφει για όλες τις ταινίες του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου
- To ντοκιμαντέρ του Νίκου Τριανταφυλλίδη για τον ΠΑΟΚ είναι φτιαγμένο από θλίψη, αγάπη και αφοσίωση
- Θεσσαλονίκη 2016: «Aνδρας Eλβετικός Σουγιάς» - ο Χάρι Πότερ πέθανε, ζήτω το πτώμα του (που κλάνει)
- Θεσσαλονίκη 2016: Στον «Τυφλό Χριστό» του Κρίστοφερ Μάρεϊ η θρησκεία δεν έχει τίποτα κοινό με την Πίστη
- Θεσσαλονίκη 2016: Στο «Kékszakállú» η πραγματικότητα είναι χωρίς διέξοδο αλλά άψογα καδραρισμένη
- Θεσσαλονίκη 2016: Το «Paterson» του Τζιμ Τζάρμους μία ωδή στην ποίηση της καθημερινότητάς μας
- Στην τελετή Εναρξης του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Κύριε Υπουργέ, επιτρέψτε μας τρεις διορθώσεις
- Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Το παρελθόν του διαγωνιστικού τμήματος κρύβει εκπλήξεις!
- ΠΑΟΚ και ξερό ψωμί! Η Μαρίνα Δανέζη μοιράζεται με το Flix το τελευταίο ταξίδι του Νίκου Τριανταφυλλίδη
- Με έμπνευση... Pulp Fiction το τρίτο τρέιλερ του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου: Οχι τόσο σέξι, αλλά ευτυχώς ούτε «τα νέα κρατικά βραβεία»!
- Λεονάρντο Φάβιο: Ανακαλύπτοντας έναν σπουδαίο σκηνοθέτη στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- O Φιλίπ Γκραντριέ φέρνει τα σκόταδια του στο 57o Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Τελευταία Εξοδος Θεσσαλονίκη: Δείτε το δεύτερο τρέιλερ του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου για το 57ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Ολες οι ελληνικές ταινίες που θα προβληθούν στο 57ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Μερικές από τις ωραιότερες ταινίες της χρονίας στο τμήμα «Ματιές στα Βαλκάνια» του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Ο Αργύρης Παπαδημητρόπουλος σκηνοθετεί το πρώτο τρέιλερ του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- H Αγορά του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης αποκαλύπτεται!
- O ΠΑΟΚ που αγάπησε ο Νίκος Τριανταφυλλίδης σε παγκόσμια πρεμιέρα στο 57ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Το 57o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έχει αφίσα
- Θεσσαλονίκη 2016: Τα Highlights κι οι νέες ενότητες στο πρόγραμμα
- Ενας Τζιμ Τζάρμους δεν είναι (ποτέ) αρκετός στο 57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
- Οσα ενώνουν το Φεστιβάλ του Λοκάρνο με το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Αλλαγές στο ελληνικό τοπίο
- Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αποκτά διαγωνιστικό τμήμα για νέους δημιουργούς
- Αυτή είναι η ομάδα του νέου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης