Φωτογραφίες: Motion Team
Με φανερή φρεσκάδα, αλλά χωρίς υπερβολές, ξεκίνησε χτες, το βράδυ της Πέμπτης, 3 Νοεμβρίου, το 57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Η αρχή έγινε... οσκαρικά. Με πρωταγωνιστές την Aegean, που προφανώς χορήγησε γερά τη διοργάνωση, τη Θέμιδα Μπαζάκα και τον Στέλιο Μάινα, στην οθόνη ξετυλίχτηκε μια μικρού μήκους ταινία, σκηνοθετημένη από τον Γιάννη Κορρέ, του οποίου η μεγάλου μήκους, «Οντως Φιλιούνται;», προβάλλεται στο ελληνικό τμήμα του Φεστιβάλ. Χαριτωμένη αλλά και σεναριακά καταχρηστική, η ταινία, με τρόπο που συνηθίζουμε να βλέπουμε στην αρχή των οσκαρικών απονομών, «έφερε» τους πρωταγωνιστές της μέσα στην αίθουσα του Ολύμπιον, αποκαλύπτοντας ότι η Μπαζάκα (ντυμένη ασορτί με την αφίσα) και ο Μάινας θα ήταν οι οικοδεσπότες της βραδιάς.
Οι αληθινοί, βέβαια, πρωταγωνιστές της τελετής έναρξης, ήταν οι δυο καινούριοι επικεφαλής του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, η Γενική Διευθύντρια Ελίζ Ζαλαντό κι ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής Ορέστης Ανδρεαδάκης, επιφορτισμένοι φέτος με την ευθύνη του να δείξουν, στο κοινό, στους επαγγελματίες του σινεμά αλλά και στη διεθνή κινηματογραφική πλατφόρμα, το στίγμα τους.
Το λόγο πήρε πρώτη η Ελίζ Ζαλαντό, μιλώντας ωραιότατα ελληνικά. Παρουσίασε την ιστορία του κινηματογράφου ως μια διαδρομή με τρένο, από το πρώτο τρένο της οθόνης των αδελφών Λιμιέρ, ως τα σημερινά βαγόνια του που αναζητούν επιβάτες. Τόνισε ότι το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης θα έχει, πια, ετήσιο πρόγραμμα, μίλησε ζεστά για τους συνεργάτες της κι ευχαρίστησε όλους όσους επιβιβάστηκαν και φέτος στο τρένο του Φεστιβάλ.
Στη σκηνή τη διαδέχτηκε ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, αποδεικνύοντας την πολιτική αρετή του να μιλά για δυόμιση λεπτά χωρίς να λέει τίποτε το ουσιαστικό, παρά ότι έχει εξασφαλιστεί η ενίσχυση του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ και για τα επόμενα δυο χρόνια.
Το λόγο πήρε ο Ορέστης Ανδρεαδάκης, με παρουσία, ενδυματολογική και φραστική, σαφώς πιο συγκρατημένη και σε πιο χαμηλούς τόνους από αντίστοιχες αθηναϊκές στιγμές των Νυχτών Πρεμιέρας. Μίλησε σύντομα και μεστά, εκφράζοντας ως σκοπό την «αναδιατύπωση της έννοιας του Φεστιβάλ». Οι κουβέντες του επικεντρώθηκαν στη στενή και δημιουργική σχέση του Φεστιβάλ με την πόλη και τους πολίτες της Θεσσαλονίκης, στην ισχυροποίηση του ρόλου της Αγοράς στη συνάντηση του εγχώριου και του παγκόσμιου σινεμά και στην υποστήριξη της διεθνούς προοπτικής του ελληνικού κινηματογράφου.
Τέλος, στη σκηνή ανέβηκε ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Αριστείδης Μπαλτάς, για να κηρύξει επίσημα την έναρξη του 57ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Στη σύντομη ομιλία του που εκφώνησε χωρίς σημειώσεις, στάθηκε σε τρία σημεία που, και τα τρία, μάς άφησαν τουλάχιστον αμήχανους.
Ο Υπουργός εξέφρασε την ανάταση που ένιωσε χτες στη Θεσσαλονίκη, δηλώνοντας, «αισθάνομαι ότι εδώ ο πολιτισμός ξαναβρίσκει μία ουσία και δείχνει, αν επιτρέπεται το οξύμωρο, το καλό της κρίσης. Εχω την αίσθηση ότι ζούμε ένα είδος πολιτιστικής αναγέννησης σ’ αυτή τη χώρα, δεν έχουμε ίσως όλοι συνειδητοποιήσει αυτό το γεγονός, δεν έχουμε, ως Υπουργείο, κατορθώσει, ακόμα τουλάχιστον, να συνδεθούμε πραγματικά με τις νέες δυνάμεις που δεν εντάσσονται εύκολα στους υπάρχοντες θεσμούς, μολονότι οι υπάρχοντες θεσμοί προσπαθούν να κάνουν ό,τι μπορούν σ’ αυτήν την κατεύθυνση.» Κατά τη δική μας, βέβαια, άποψη, στη δεινή κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο πολιτισμός στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή, πολύ μακριά από αναγέννηση, προκαλεί ένα μικρό σοκ ένα σημαντικό μέλος της Κυβέρνησης να μιλά για «καλό της κρίσης», έστω κι ως οξύμωρο. Επιπλέον, το γεγονός ότι με κόπο που διαρκεί χρόνια και με την ελάχιστη κρατική υποστήριξη, οι Ελληνες κινηματογραφικοί δημιουργοί και παραγωγοί καταφέρνουν, σε πείσμα της πραγματικότητας, να φέρνουν υπέροχα αποτελέσματα για το ελληνικό σινεμά, τίποτε δεν οφείλει στο Υπουργείο.
Στη συνέχεια, ο Υπουργός μοιράστηκε την εντύπωσή του ότι «το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης αυτή τη στιγμή, μετά από πολλές περιπέτειες, καλές, δύσκολες εποχές, καλύτερες εποχές κτλ, ξαναβρίσκει μία δυναμική, ξαναμπαίνει δυναμικά στην ιστορία όχι μόνο του κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, ή του ελληνικού, αλλά θα έλεγα, πιο φιλόδοξα, ολόκληρου του διεθνούς κινηματογράφου.» Παρότι κι εμείς νιώθουμε ότι το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης επωφελείται από την ανανέωση στο ανθρώπινο δυναμικό του, το σαφές είναι ότι εδώ και πολλά χρόνια, με τους προηγούμενους επικεφαλής του, έχει καθιερωθεί απόλυτα ως Διεθνές Φεστιβάλ, έχει κατακτήσει προ πολλού αυτή τη φιλοδοξία, ως μια σημαντική ενότητα στα βαλκανικά κι ευρωπαϊκά πράγματα, ταυτότητα που και ελπίζουμε ότι θα διατηρήσει.
Τέλος, ο Υπουργός δήλωσε ότι «αυτήν την περίοδο, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου δείχνει ότι ο ίδιος ο ελληνικός κινηματογράφος έχει αρχίσει ν’ απλώνει τα φτερά του, να γίνεται διεθνώς γνωστός, να παίρνει βραβεία και, άρα, και οι απαιτήσεις για το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης μεγαλώνουν.» Σ' αυτήν την παρατήρηση, να σημειώσουμε πως, όταν ολόκληρη η ελληνική κινηματογραφική κοινότητα, εδώ και μια δεκαετία, από την «Ιστορία 52» του Αλέξη Αλεξίου, από το αποκαλούμενο «weird wave» της Τσαγγάρη, του Λάνθιμου, από τη «Στρέλλα» του Πάνου Χ. Κούτρα, από τον Κωνσταντίνο Γιάνναρη, από την παγείωση της συμμετοχής ελληνικών ταινιών στα επίσημα προγράμματα των μεγάλων διεθνών φεστιβάλ, επαναλαμβανόμενα, κάθε χρόνο, φώναζε πως η Πολιτεία δεν ακούει τις προσπάθειες και τις νίκες της, τελικά μάλλον κυριολεκτούσε.
Και κάπως έτσι ολοκληρώθηκε η τελετή έναρξης του 57ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, με την παρουσία ανθρώπων της πολιτείας και των τεχνών, από τον Πέτρο Μάρκαρη ως τους Γιώργο Αρβανίτη και Γιώργο Τσεμπερόπουλο εκπροσωπώντας το Διοικητικό Συμβούλιο του Φεστιβάλ, αν και με απόντα τον Δήμαρχο της Θεσσαλονίκης, Γιάννη Μπουτάρη. Η βραδιά ολοκληρώθηκε με την προβολή της ταινίας «Πάτερσον» του Τζιμ Τζάρμους (διαβάστε και δείτε περισσότερα εδώ, ο οποίος κι έστειλε ένα εγκάρδιο ηχητικό μήνυμα στο Φεστιβάλ και τους θεατές του. Καλή αρχή και, από σήμερα, η ιστορία συνεχίζεται στο φυσικό της χώρο, τις σκοτεινές αίθουσες.
Φωτογραφίες: Motion Team
Περισσότερο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης:
- Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Το παρελθόν του διαγωνιστικού τμήματος κρύβει εκπλήξεις!
- ΠΑΟΚ και ξερό ψωμί! Η Μαρίνα Δανέζη μοιράζεται με το Flix το τελευταίο ταξίδι του Νίκου Τριανταφυλλίδη
- Με έμπνευση... Pulp Fiction το τρίτο τρέιλερ του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου: Οχι τόσο σέξι, αλλά ευτυχώς ούτε «τα νέα κρατικά βραβεία»!
- Λεονάρντο Φάβιο: Ανακαλύπτοντας έναν σπουδαίο σκηνοθέτη στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- O Φιλίπ Γκραντριέ φέρνει τα σκόταδια του στο 57o Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Τελευταία Εξοδος Θεσσαλονίκη: Δείτε το δεύτερο τρέιλερ του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου για το 57ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Ολες οι ελληνικές ταινίες που θα προβληθούν στο 57ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Μερικές από τις ωραιότερες ταινίες της χρονίας στο τμήμα «Ματιές στα Βαλκάνια» του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Ο Αργύρης Παπαδημητρόπουλος σκηνοθετεί το πρώτο τρέιλερ του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- H Αγορά του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης αποκαλύπτεται!
- O ΠΑΟΚ που αγάπησε ο Νίκος Τριανταφυλλίδης σε παγκόσμια πρεμιέρα στο 57ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Το 57o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έχει αφίσα
- Θεσσαλονίκη 2016: Τα Highlights κι οι νέες ενότητες στο πρόγραμμα
- Ενας Τζιμ Τζάρμους δεν είναι (ποτέ) αρκετός στο 57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
- Οσα ενώνουν το Φεστιβάλ του Λοκάρνο με το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Αλλαγές στο ελληνικό τοπίο
- Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αποκτά διαγωνιστικό τμήμα για νέους δημιουργούς
- Αυτή είναι η ομάδα του νέου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης