Γυρισμένη στο χτυπημένο από την κρίση αγροτικό Σόμερσετ της Αγγλίας και εμπνευσμένη από την αληθινή πλημμύρα του 2014 που στοίχισε καθοριστικά στην περιουσία πολλών κτηνοτρόφων της περιοχής, η «Ισοπέδωση» της Χόουπ Ντίκσον Λιτς είναι μια ταινία που έχει την ικανότητα να παρατηρεί, να εξερευνά την σιωπή και να αποκαλύπτει τις κρυφές διαπροσωπικές εντάσεις χωρίς όμως να εγκλωβίζεται σε έναν κόσμο χωρίς συναίσθημα ή υπέρμετρα φτιασιδωμένο. Αντιθέτως, δείχνει μια σαφή διάθεση κατανόησης απέναντι στους ήρωές της χωρίς να τους δικαιολογεί, προσπαθεί να τους αναδείξει μέσα στις αντιξοότητες που προκαλούν τις αρχές τους και πασχίζει να τους οδηγήσει σε μία κάθαρση που θα τους απαλλάξει τόσο από την ένοχη σιωπή όσο και από το βάρος του παρελθόντος τους.
Η ιστορία ακολουθεί την εκπαιδευόμενη κτηνίατρο Κλόβερ (η Μίρα Ριντ του «Game of Thrones» σε μια ερμηνεία που αξιοποιεί την εκφραστικότητα και την μελαγχολική ματιά της), η οποία επιστρέφει στην οικογενειακή φάρμα όπου μεγάλωσε όταν μαθαίνει ότι ο αδερφός της – κατά τα φαινόμενα – αυτοκτόνησε. Αυτό, όμως, είναι μόνο η αφορμή για μια πορεία περισυλλογής, εσωτερικού αναστοχασμού αλλά και σύγκρουσης (με τον πατέρα της, τις αποφάσεις της, το παρελθόν της, τις ενοχές της) που την οδηγούν σε μία αναπόφευκτη συναισθηματική διαδρομή που θα καθορίσει το μέλλον της. Τα στοιχεία μαρτυρούν ξεκάθαρα ένα βρετανικό δράμα χαρακτήρων όπου το κοινωνικοπολιτικό υπόβαθρο συμπληρώνει καθοριστικά την αφήγηση, όμως η Χόουπ Ντίκσον Λιτς προσθέτει μια παράδοξη αίσθηση θρίλερ στην «Ισοπέδωση» που ενισχύει τις εντάσεις που κρύβονται κάτω από την επιφάνεια.
Και αυτή η παράμετρος δεν είναι η μόνη έκπληξη που κρύβει αυτό το εξαιρετικά ελπιδοφόρο ντεμπούτο. Πέρα από την κοινωνική ματιά και την πολιτική υπογράμμιση (οι ήρωές της φαίνεται να είναι ξεγραμμένοι από την πολιτεία, τις ασφαλιστικές εταιρείες, τις τράπεζες), η Ντίκσον Λιτς δείχνει να καταλαβαίνει απόλυτα τις αντικρουόμενες σκέψεις εντός της Κλόβερ χωρίς να παρασύρεται σε μία μίζερη αφήγηση. Αντιθέτως, χτίζει την ταινία της γύρω από την ελπίδα της συμφιλίωσης, αναζητώντας τρόπους να γεφυρώσει το χάσμα που αφήνει το παρελθόν και εξερευνώντας τους τρόπους με τους οποίους η ηρωίδα της μπορεί να το αποδεχτεί ώστε να κάνει το πολυπόθητο βήμα μπροστά. Παρά τα προφανή σημάδια, η «Ισοπέδωση» είναι μια ουσιαστικά αισιόδοξη ταινία που πιστεύει στην δύναμη του ανθρώπου και υποστηρίζει το πηγαίο συναίσθημα, χωρίς να γίνεται σκληρή απέναντι στους πρωταγωνιστές της.
Επιπλέον, χρησιμοποιεί τον συμβολισμό με μέτρο αλλά άκρως αποτελεσματικά, περιλαμβάνοντας στην αφήγηση σκηνές που υπογραμμίζουν την δύναμη που έχει το περιβάλλον πάνω σε αυτούς τους ήρωες. Οι αγελάδες που διασχίζουν ένα ποτάμι που πλημμύρισε, ένα κουνέλι που παρατηρεί σιωπηλά τους ανθρώπους, τα πουλιά που τριγυρίζουν σε σχηματισμούς στον γκρίζο ουρανό δεν είναι απλά η ευκαιρία για μερικά όμορφα αλλά ανούσια κάδρα αλλά ένας τρόπος για να υποδειχθεί η απώλεια, το παρελθόν και η ακαθόριστη δύναμη που ασκεί ακριβώς αυτή η πραγματικότητα στην Κλόβερ και τον πατέρα της. Κατά μία έννοια, η εμφάνιση ενός κουνελιού μέσα στην ομίχλη της νύχτας υπονοεί την παρουσία του φαντάσματος του νεκρού αδερφού, μία παρουσία που δεν πρόκειται να πάει πουθενά παρά χρειάζεται απλά να γίνει αποδεκτή.
Διαβάστε ακόμη: Θεσσαλονίκη 2016: Για όλες τις γυναίκες που, στην ηλικία τους, ακόμα κρύβονται για να καπνίσουν...
Μέσα σε όλα αυτά, υπάρχουν ελαφρά στραβοπατήματα. Μερικές προβλεπόμενες εξελίξεις ή κάποιες υπερβολές κατά στιγμές στην αποτύπωση του δράματος δεν συνάδουν με την ταιριαστά ελλειπτική – ιδίως όσον αφορά το παρελθόν – αφήγηση και την γεμάτη υπόγεια ένταση αλληλεπίδραση των χαρακτήρων. Η δύναμη όμως των εικόνων, η ειλικρινής ματιά απέναντι στους ήρωες και η δεκτική στάση που δείχνει πρόθυμη να κοιτάξει πέρα από τα ελαττώματα με στόχο την συμφιλίωση αποκαλύπτουν μια νέα αλλά σίγουρη σκηνοθετική φωνή που δίνει τις καλύτερες υποσχέσεις για το μέλλον και δημιουργεί την ανυπομονησία για το επόμενο βήμα της. Όπως και οι ήρωές της, η «Ισοπέδωση» δεν είναι μια τέλεια ταινία. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν πρόκειται να την αγαπήσεις.
Περισσότερο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης:
- Θεσσαλονίκη 2016: Οταν η Τούμπα κατέβηκε στο Ολύμπιον
- Θεσσαλονίκη 2016: Η ομάδα του Φεστιβάλ στην κάμερα του Flix
- Θεσσαλονίκη 2016: «Κυλά στο Αίμα», μια ταινία που θέλεις να την πάρεις αγκαλιά
- Θεσσαλονίκη 2016: «Oταν Ξέσπασε η Βία» - Καμία πατρίδα για τους μελλοθάνατους στα Aγρια Βαλκάνια
- Θεσσαλονίκη 2016: Τo Flix βλέπει και γράφει για όλες τις ταινίες του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου
- To ντοκιμαντέρ του Νίκου Τριανταφυλλίδη για τον ΠΑΟΚ είναι φτιαγμένο από θλίψη, αγάπη και αφοσίωση
- Θεσσαλονίκη 2016: «Aνδρας Eλβετικός Σουγιάς» - ο Χάρι Πότερ πέθανε, ζήτω το πτώμα του (που κλάνει)
- Θεσσαλονίκη 2016: Στον «Τυφλό Χριστό» του Κρίστοφερ Μάρεϊ η θρησκεία δεν έχει τίποτα κοινό με την Πίστη
- Θεσσαλονίκη 2016: Στο «Kékszakállú» η πραγματικότητα είναι χωρίς διέξοδο αλλά άψογα καδραρισμένη
- Θεσσαλονίκη 2016: Το «Paterson» του Τζιμ Τζάρμους μία ωδή στην ποίηση της καθημερινότητάς μας
- Στην τελετή Εναρξης του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Κύριε Υπουργέ, επιτρέψτε μας τρεις διορθώσεις
- Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Το παρελθόν του διαγωνιστικού τμήματος κρύβει εκπλήξεις!
- ΠΑΟΚ και ξερό ψωμί! Η Μαρίνα Δανέζη μοιράζεται με το Flix το τελευταίο ταξίδι του Νίκου Τριανταφυλλίδη
- Με έμπνευση... Pulp Fiction το τρίτο τρέιλερ του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου: Οχι τόσο σέξι, αλλά ευτυχώς ούτε «τα νέα κρατικά βραβεία»!
- Λεονάρντο Φάβιο: Ανακαλύπτοντας έναν σπουδαίο σκηνοθέτη στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- O Φιλίπ Γκραντριέ φέρνει τα σκόταδια του στο 57o Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Τελευταία Εξοδος Θεσσαλονίκη: Δείτε το δεύτερο τρέιλερ του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου για το 57ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Ολες οι ελληνικές ταινίες που θα προβληθούν στο 57ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Μερικές από τις ωραιότερες ταινίες της χρονίας στο τμήμα «Ματιές στα Βαλκάνια» του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Ο Αργύρης Παπαδημητρόπουλος σκηνοθετεί το πρώτο τρέιλερ του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- H Αγορά του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης αποκαλύπτεται!
- O ΠΑΟΚ που αγάπησε ο Νίκος Τριανταφυλλίδης σε παγκόσμια πρεμιέρα στο 57ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Το 57o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έχει αφίσα
- Θεσσαλονίκη 2016: Τα Highlights κι οι νέες ενότητες στο πρόγραμμα
- Ενας Τζιμ Τζάρμους δεν είναι (ποτέ) αρκετός στο 57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
- Οσα ενώνουν το Φεστιβάλ του Λοκάρνο με το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Αλλαγές στο ελληνικό τοπίο
- Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αποκτά διαγωνιστικό τμήμα για νέους δημιουργούς
- Αυτή είναι η ομάδα του νέου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
Tags: The Levelling