Άποψη

Ανασκόπηση 2023: Οταν οι νέες ελληνικές σειρές προκάλεσαν... binge watching

στα 10

Στο πνεύμα του FLIXmas 2023, κάθε μέρα ανατρέχουμε στις στιγμές, τα πρόσωπα, τις ταινίες, τις λέξεις και τις εικόνες που μένουν από τη χρονιά που φεύγει.

Ανασκόπηση 2023: Οταν οι νέες ελληνικές σειρές προκάλεσαν... binge watching

Το 2023 ήταν σημαντικό για τις ελληνικές τηλεοπτικές σειρές: αν μη τι άλλο γιατί με τις αλλαγές που επέβαλλε η επιτυχία των «Αγριων Μελισσών» τα προηγούμενα τρία χρόνια (ανάδειξη ηθοποιών από το θέατρο και τον κινηματογράφο, μια σκηνοθετική μαεστρία μακριά από τη διεκπεραίωση κτλ), την εξαιρετική πορεία του «Maestro» και φυσικά τη γενναιοδωρία του ΕΚΟΜΕ, τουλάχιστον τα τηλεοπτικά κανάλια (ελεύθερη τηλεόραση και πλατφόρμες), βρήκαν το κίνητρο να επενδύσουν. Μέχρι εκεί καλά.

Λίστες, καλύτερα, χειρότερα, βραβεία και ανασκόπηση της χρονιάς, στην ειδική ενότητα FLIXmas 2023 που ανανεώνεται καθημερινά

Κι η σεζόν πραγματικά έφερε τόσες νέες σειρές που, στην αφετηρία τους, τουλάχιστον, δυσκολευτήκαμε να προλαβαίνουμε να τις βλέπουμε. Ενώ ο «Σασμός» εξακολούθησε κι εξακολουθεί να κρατά τα πρωτεία στο γενικό κοινό κι ενώ οι θεατές δεν αλλαξοπίστησαν, επίσης, από τη «Γη της Ελιάς» αλλά και τους «Παγιδευμένους» και τον «Παράδεισο των Κυριών», το κάθε κανάλι είχε κι ένα ή παραπάνω στοιχήματα να κερδίσει.

πανθέοι Πανθέοι

Η αρχή έγινε με την «Παραλία» της ΕΡΤ, η οποία ξεκίνησε θεαματικά από νούμερα (παίζοντας και μόνη της, βέβαια, αρχές Σεπτεμβρίου), συνέχισε λιγότερο θεαματικά αλλά άφησε στη χρονιά δώρο ένα εθιστικό τραγούδι, το Blazing των Man Called Shadow, δηλαδή των Alex Sid και Δημήτρη Νάσιου. Οι «Ψυχοκόρες» απέκτησαν φανατικούς θαυμαστές (το Flix ανάμεσά τους), όμως σε πιο περιορισμένα νούμερα μια και η σειρά προβλήθηκε αποκλειστικά στο συνδρομητικό Ant1+ (κι επιστρέφει το '24 με το δεύτερο και τρίτο μέρος της), που ακόμη μάλλον δεν είχε ικανό πρόγραμμα για να πείσει τους θεατές να κάνουν συνδρομή ειδικά για τις «Ψυχοκόρες», παρά έμειναν να το περιμένουν να... λευτερωθεί η σειρά. Οι «Πανθέοι» του Σκάι δεν μπόρεσαν ν' αποβάλλουν τη σκόνη της Ιστορίας τους και να ζωντανέψουν, όμως κράτησαν κάποια σταθερά νούμερα, όχι λιγότερο χάρη στη σαρωτική παρουσία του Αιμίλιου Χειλάκη και του υπόλοιπου δημοφιλούς καστ.

μάγισσα Μάγισσα

Κι ύστερα ήρθαν οι μέλισσες. Scratch that. Η «Μάγισσα», στον Ant1. Την ώρα που οι περισσότερες άλλες εταιρείες παραγωγής και κανάλια (και ο ίδιος ο Ant1) έχουν μαζέψει τα σενάρια εποχής ή τις διασκευές κλασικών μυθιστορημάτων, μήπως αναπαράξουν την επιτυχία των «Αγριων Μελισσών», το δημιουργικό τρίο αυτής της επιτυχίας, οι σεναριογράφοι Μελίνα Τσαμπάνη και Πέτρος Καλκόβαλης και ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος, πήγαν... αλλού, φέρνοντας στη μικρή οθόνη, καθημερινά, ένα σύμπαν τουρκοκρατίας και φαντασίας, camp και μαζί δραματικό, που και συστήνει νέα πρόσωπα και δοξάζει γνώριμα (βλ. Νίκος Ψαρράς) και, μετά από μια επιφυλακτική έναρξη, ανέβηκε στο #1 του δυναμικού κοινού και δεν ξανακατέβηκε, πείθοντας ότι ένα πείραμα, ένα ρίσκο, μπορεί ν' αποδώσει και να κερδίσει ένα κοινό που θεωρητικά ως τώρα δεν υπήρχε.

Milky Way Milky Way

Το «Ναυάγιο» του Γιάννη Χαριτίδη στο Mega κράτησε πολύ υψηλά νούμερα κι εξελίσσεται ακόμα πιο αγωνιωδώς, μετά το... εν λόγω ναυάγιο, στις ζωές και τους αγώνες των ζωντανών. Κι ακόμα το «Προξενιό της Ιουλίας», του Alpha, χαροκαμένο μεν αλλά μ' ένα ελκυστικό ντεκόρ και δράμα, κράτησε μια μικρή αλλά σταθερή θέση στην τηλεθέαση, ο «Γιατρός», επίσης του Alpha με τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη (φορμά ιταλικής σειράς), πήγε πολύ καλά, το «Μετά τη Φωτιά» σε σκηνοθεσία του Γρηγόρη Καραντινάκη, στον Ant1, απέδειξε την εμβέλεια του Ανδρέα Κωνσταντίνου (ο οποίος παίζει και στον «Milky Way», αλλά δεν φτάνει τη Γιούλικα Σαφιδά που παίζει και στο «Milky Way» και στην «Παραλία» που γυρίστηκε νωρίτερα και στις «Ψυχοκόρες», παντού με διαφορετικό μαλλί και παντού κάποιου είδους μάνα), η «Ερημη Χώρα» του Γιώργου Γκικαπέππα που, όπως πέρσι το «Δαχτυλίδι της Φωτιάς» (αλλά με λιγότερη απήχηση) προβλήθηκε αποκλειστικά στο ΕΡΤFLIX, το «Ο Πρώτος από Εμάς» του Ant1 που φέρνει ένα άσχημο νέο, αλλά τίποτε άλλο νέο, στο τραπέζι. Και, φυσικά, το «Milky Way», η μίνι σειρά του Βασίλη Κεκάτου στο Mega που μπορεί να μην αποδείχτηκε πιο ρηξικέλευθη από ένα «Sex Education» ή ένα «Euphoria», όμως σίγουρα παίρνει τα εύσημα ως ένα πείραμα, πετυχημένο κιόλας, της ελεύθερης τηλεόρασης που επένδυσε σε κάτι διαφορετικό από τα ελληνικά συνηθισμένα - κι ελπίζουμε να ξανασυμβεί (επίσης, ό,τι εξοργίζει τον ελληνικό συντηρητισμό, καλώς κάνει).

το ναυάγιο Ναυάγιο

Η υπερπληθώρα, βέβαια, των νέων σειρών, δεν σημαίνει κάποια «άνοιξη» στο ελληνικό τηλεοπτικό τοπίο, μια και εταιρείες παραγωγής και κανάλια δεν έχουν την οικονομική σταθερότητα που θα εγγυόταν μια προβλέψιμη συνέχεια με ανάπτυξη και περισσότερες και τολμηρότερες επιλογές. Είτε, ωστόσο, η σημερινή κατάσταση είναι φούσκα, είτε καταφέρει να σταθεροποιηθεί και να εξελιχθεί, η μεγάλη αλλαγή που έχει φέρει στο κοινό είναι στον τρόπο θέασης. Σειρές που βγαίνουν αποκλειστικά σε πλατφόρμες ακούγονται, ακόμα περισσότερο το κοινό επιδιώκει τις σειρές της ελεύθερης τηλεόρασης να τις παρακολουθεί όχι με τον παραδοσιακό τρόπο, με το «ραντεβού με το τηλεκοντρόλ στο σαλόνι», αλλά επίσης στις πλατφόρμες, στο χρόνο του, με bingewatching, αποκτώντας σιγά-σιγά τη λογική και τη συνήθεια που βλέπουμε να επικρατεί ήδη στις περισσότερες χώρες του εξωτερικού.

Σωτέ

Αντίθετα με το εξωτερικό, η πρώθηση των ελληνικών σειρών χρειάζεται... ανακαίνιση, τα «previously» μεγαλύτερη συνοπτικότητα γιατί τα περισσότερα επαναλαμβάνουν σχεδόν ολόκληρο το προηγούμενο επεισόδιο και οι δηλώσεις των γραφείων Τύπου των καναλιών να πάψουν να σφυγμομετρούν την επιτυχία από «τον χαμό που έκανε στο twitter» το ένα ή το άλλο, μια και τα memes και ο θόρυβος στα social media είναι ρηχό εργαλείο και δεν ανταποκρίνεται στην πραγματική τηλεθέαση.

Η χρονιά τελειώνει, όμως η σεζόν συνεχίζεται (εδώ κατάφερε να συνεχιστεί σε νέο σπίτι, τον Ant1 και ο πολύπαθος «Ερωτας Φυγάς» που κόπηκε αιφνιδιαστικά από το ΟPEN), το «Σωτέ» των Κωνσταντίνου Αντωνόπουλου, Γιώργου Γαρυφαλλάκη και Παναγιώτη Μελίδη μόλις ξεκίνησε στον Ant1+ (περισσότερα γι' αυτό τις επόμενες μέρες), το «Maestro» του Χριστόφορου Παπακαλιάτη έρχεται με δεύτερη σεζόν, ένας δεύτερος κύκλος συζητιέται και για τη «Μάγισσα», οι αλλαγές στον ΕΚΟΜΕ προκαλούν συγκρατημένη ανησυχία και ποιος ξέρει τι άλλο θα φέρει το 2024.

Σίγουρα ένα αυξημένο ενδιαφέρον και μια προθυμία να συμπορευτούμε με την ελληνική παραγωγή της μικρής οθόνης, όσο και της μεγάλης.

Τα λένε πολύ ωραία για τα παραπάνω θέματα ο Λευτέρης Χαρίτος, η Μαργαρίτα Γερογιάννη και ο Στέλιος Κοτιώνης στο podcast Creative Greece του Γραφείου Δημιουργική Ευρώπη MEDIA - Creative Europe MEDIA Desk Greece. Ακούστε τους εδώ.

Διαβάστε ακόμη:

Ανασκόπηση 2023 | Οταν η Αθήνα αγωνίστηκε για τα σινεμά του κέντρου
Ανασκόπηση 2023 | Οταν τελείωσε για πάντα το «Succession». Αλήθεια.
Ανασκόπηση 2023 | Οταν καταλάβαμε ότι ο Αγγελόπουλος κι ο Παναγιωτόπουλος ήταν frenemies
Ανασκόπηση 2023 | Οταν κέρδισε «τα πάντα όλα» μια ταινία που δεν είδε κανείς, πουθενά
Ανασκόπηση 2023: Οταν η Μέριλ Στριπ τραγούδησε στο «Only Murders in the Building»
Ανασκόπηση 2023: Οταν η καρδιά (και) του σινεμά σταμάτησε στα Τέμπη
Ανασκόπηση 2023 | Οταν ζήσαμε μια από τις πιο όμορφες και αληθινές ιστορίες αγάπης στο «The Last of Us»
Ανασκόπηση 2023 | Οταν είδαμε... την έκρηξη του ποπ φαινομένου «Barbenheimer»
Ανασκόπηση 2023 | Οι 20+ συνεντεύξεις που διαβάστηκαν περισσότερο φέτος στο Flix
Ανασκόπηση 2023 | Οταν είδαμε έντονα τα σημάδια ενός «Endgame» της Marvel
Ανασκόπηση 2023 | Η σκηνή της χρονιάς
Ανασκόπηση 2023 | Οταν το ελληνικό σινεμά κέρδισε 3 νέα υπέροχα βιβλία (που μπορείτε να χαρίσετε τις γιορτές)
Ανασκόπηση 2023: Οταν ο Τζόνι Ντεπ ένιωσε... «εκτεθειμένος»
Ανασκόπηση 2023: Οταν είδαμε τον Κουέντιν Ταραντίνο και την Τζέιν Φόντα να δίνουν... μαθήματα ζωής
Ανασκόπηση 2023: Τα hitάκια της χρονιάς
Ανασκόπηση 2023: Οταν η Αντουανέττα Αγγελίδη μίλησε για όλα όπως ποτέ
Ανασκόπηση 2023: Οταν όλοι πήραμε ένα μάθημα από τα «Αγόρια στο Ντους»
Ανασκόπηση 2023: Εμπόλεμες ζώνες
Ανασκόπηση 2023: Οταν δυο θεότητες περπάτησαν στην (ελληνική) γη
Ανασκόπηση 2023: Οταν το Χόλιγουντ κατέβηκε σε απεργία

Μην ξεχνάτε να ψηφίζετε: Flix Top Ten 2023 | Ψηφίστε την καλύτερη ταινία της χρονιάς