Ηταν το 2023 η αρχή του «Endgame» για τη Marvel;
Αυτό είναι το ερώτημα που φαίνεται πως κυριαρχεί όλη αυτή την περίοδο σε όλους, φανς και μη, για ένα στούντιο το οποίο μέσα από 15 χρόνια, με 32 ταινίες και με έσοδα πάνω από 30 δισεκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως, κατάφερε να θεμελιωθεί ως ένα από τα μεγαλύτερα στούντιο blockbuster επιτυχιών και να μεσουρανήσει στο είδος των υπερηρωικών ταινιών το οποίο αντιπροσώπευε. Αλλά, όπως και η Disney έτσι και η Marvel, αποδείχτηκε ένα ακόμα άπληστο χολιγουντιανό στούντιο το οποίο προσπάθησε να μεγιστοποιήσει τα κέρδη του από την αγάπη του κοινού για τους υπερήρωές της. Και, φυσικά, αυτό γύρισε σαν μπούμερανγκ.
Η αλήθεια είναι πως τα πρώτα σημάδια της αποσύνθεσης δεν φάνηκαν φέτος, αν και μέσα στο 2023 αυτά ήταν όντως πολύ πιο έντονα από κάθε άλλη χρονιά: αλλά μετά το τέλος της ταινίας «Avengers: The Endgame» η κούραση του κοινού με τις υπερηρωικές ταινίες άρχισε να κάνει την εμφάνισή της. Σε αυτό συνέβαλλε φυσικά και το ίδιο το στούντιο της Marvel και της Disney, οι οποίες ακολουθούσαν τη στρατηγική «ποσότητα αντί ποιότητας» πολιορκώντας έτσι το κοινό τους κάθε χρονιά με σειρές και ταινίες, χωρίς να το αφήνει να νιώσει μια αίσθηση έλλειψης των ταινιών αυτών, κάνοντάς το, αντίθετα, να μπουχτίσει πιο γρήγορα από το αναμενόμενο.
Οπως είχε πει πρόσφατα εξάλλου και ο Εντγκαρ Ράιτ, «μακάρι κάποια franchises να είχαν την πρόθεση να πάρουν μια ανάσα και να αφήσουν τον κόσμο να ενθουσιαστεί ξανά με αυτά. Νιώθω ότι υπάρχουν ορισμένα πράγματα που μου άρεσαν και δεν θέλω να τα ξαναδώ ή δεν θέλω να τα ξαναδώ για πολύ καιρό».
Flix Top Ten 2023: Ψηφίστε την καλύτερη ταινία της χρονιάς
Το 2023 ήταν μια σχεδόν καταστροφική χρονιά για τη Marvel. Η χρονιά άνοιξε με το «Ant-Man and the Wasp: Quantumania» του Πέιτον Ριντ, μια ταινία η οποία κυκλοφόρησε τον Φεβρουάριο και κατέληξε να κάνει 476.1 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως, το οποίο θεωρήθηκε μια τεράστια εισπρακτική αποτυχία, όταν υπόλοιπες ταινίες της Marvel, ακόμα και οι χειρότερές της, κατέληγαν ν' αγγίξουν το 1 δις. Ισως μια ανάσα αναζωογόνησης για το στούντιο ήταν η ταινία «Φύλακες του Γαλαξία 3» του Τζέιμς Γκαν, η οποία κυκλοφόρησε τον Μάιο, και κατάφερε να κερδίσει 845 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως, γινόμενη έτσι η τέταρτη εισπρακτικότερη ταινίας της χρονιάς και το «Spider-Man: Ακροβατώντας στο Αραχνο-Σύμπαν» που κέρδισε 690 εκατομμύρια δολάρια.
To αποκορύφωμα όμως ήρθε με την τελευταία της ταινία, «The Marvels» της Νία ΝταΚόστα (η ταινία κόστισε 250 εκατομμύρια δολάρια) η οποία άνοιξε με το χαμηλότερα κέρδη στο box office (47 εκατομμύρια δολάρια στις ΗΠΑ και 63 εκατομμύρια στον υπόλοιπο κόσμο) – πριν από αυτήν το χειρότερο άνοιγμα άνηκε στο «The Incredible Hulk» του 2008 σε σκηνοθεσία του Λουί Λετεριέ. Κάποιοι αναλυτές λένε πως δεν βοήθησε το γεγονός ότι η πρωταγωνίστρια της ταινίας Μπρι Λάρσον και οι συμπρωταγωνιστές της Τεγιόνα Πάρις (ως Μόνικα Ραμπό) και Ιμάν Βελάνι (ως Ms. Marvel) δεν μπόρεσαν να προωθήσουν την ταινία λόγω της απεργίας του SAG. Ωστόσο πιστεύουν ότι ακόμα και χωρίς την απεργία θα είχε καταφέρει να κερδίσει μόνο μερικά εκατομμύρια παραπάνω από τις αρχικές πωλήσεις εισιτηρίων και σε καμία περίπτωση η αποχή των ηθοποιών από την προώθηση δεν μπορεί να εξηγήσει μια τεράστια διαφορά 100 εκατομμυρίων δολαρίων από την πρώτη ταινία. Μάλιστα το Variety αναφέρει πως η Disney δεν θα δημοσιοποιεί από εδώ και πέρα τις εισπράξεις της ταινίας.
Ο CEO της Marvel, Μπόμπ Αϊγκερ, πάντως, έχει τη δική του εκδοχή για το λόγο που το «The Marvels» απέτυχε. «Το “The Marvels” γυρίστηκε κατά τη διάρκεια του Covid. Δεν υπήρχε τόση επίβλεψη στο πλατό, να το πω έτσι, όπου έχουμε στελέχη που κοιτάζουν πραγματικά τι γίνεται μέρα με τη μέρα. Δεν θέλω να απολογηθώ που κάναμε σίκουελς. Μερικοί από αυτούς τους τίτλους τα πήγαν εξαιρετικά καλά και ήταν και καλές ταινίες. Νομίζω ότι πρέπει να υπάρχει λόγος για να τα φτιάξεις, πρέπει να έχεις μια καλή ιστορία. Και συχνά η ιστορία δεν αντέχει, δεν είναι τόσο δυνατή όσο η αρχική. Αυτό μπορεί να είναι πρόβλημα».
Πάντως το «The Marvels» κέρδισε κάποιες καλές κριτικές (στο Rotten Tomatoes έχει ένα 62% από κριτικούς και από το κοινό ένα δυνατό 85% θετικών κριτικών), αλλά δυστυχώς πολλά ήταν τα τοξικά τρολς του ίντερνετ τα οποία γιόρτασαν αυτή την αποτυχία, επειδή ήταν μια ταινία με τρεις γυναίκες πρωταγωνίστριες και σκηνοθετήθηκε από γυναίκα. Ο Στίβεν Κινγκ πάντως, αν και όχι ο μεγαλύτερος φαν της Marvel, υπερασπίστηκε την ταινία στα social media λέγοντας «δεν παρακολουθώ τις ταινίες του MCU, δεν με ενδιαφέρουν, αλλά το να είναι κάποιος τόσο χαιρέκακος με τις χαμηλές εισπράξεις στο box office του “The Marvels” είναι δυσάρεστο. Γιατί να γίνεται αυτό; Μέρος της αποδοκιμασίας του “The Marvels” μπορεί να οφείλεται στο μίσος κάποιων έφηβων φανς. Ξέρετε: ίου, ΚΟΡΙΤΣΙΑ!»
Διαβάστε ακόμα: Κρίση στο MCU. Πόσο μεγάλο πρόβλήμα έχει πλέον το στούντιο της Marvel;
Τελικά το 2024 αναμένεται να είναι το ίδιο ή και ακόμα χειρότερο για τη Marvel;
Ξεκινώντας από τις αρχές του έτους η Marvel σκοπεύει να κυκλοφορήσει τέσσερις ταινίες («Madame Webb» τον Φεβρουάριο, «Deadpool 3» τον Ιούλιο ,η μοναδική ταινία του MCU, «Kraven the Hunter» τον Αύγουστο και «Venom 3» τον Νοέμβριο) και πέντε ακόμα σειρές στο Disney+ («Echo», «X-Men ‘97», «Agatha: Coven of Chaos», «Spider-Man: Freshman Year» και «Marvel Zombies»), με το μέλλον κάποιων ταινιών της να παραμένει ακόμα άγνωστο, ειδικά μετά και τα όσα έχουν συμβεί με τον Τζόναθαν Μέιτζορς, ο οποίος παίζει τον ρόλο του Κανγκ στις ταινίες, και με τη Marvel να σκέφτεται σοβαρά να ξαναγράψει τις επόμενες φάσεις των ταινιών της βάζοντας ως κύριο κακό τον Dr. Doom. Ακόμα και η τύχη του «Blade» με πρωταγωνιστή τον Μαχερσάλα Αλι, το οποίο έχει περάσει από διάφορους σεναριογράφους και σταμάτησε την παραγωγή λόγω της απεργίας των σεναριογράφων εβδομάδες πριν από την προγραμματισμένη έναρξη των γυρισμάτων, είναι αβέβαια, καθώς φαίνεται πως ξαναγράφτηκε από την αρχή μιας και η παλιά εκδοχή του σεναρίου φέρεται να είδε τον χαρακτήρα του Αλι να υποβιβάζεται στην τέταρτη θέση πίσω από αρκετούς γυναικείους χαρακτήρες, με την ιστορία να είναι «υπερβολικά βαριά» σε μαθήματα ζωής.
Και για να απαντήσουμε στο παραπάνω ερώτημα, όχι, δεν πιστεύουμε πως ήρθε το «Endgame» της Marvel.
Το μόνο σίγουρο είναι πως το στούντιο γνωρίζει πολύ καλά το τι συμβαίνει και προσπαθεί να αλλάξει τη στρατηγική του, να ανασκουμπωθεί και να αναδιοργανωθεί, με τη Marvel και την Disney να σκοπεύουν να ελαττώσουν την κυκλοφορία των ταινιών/σειρών τα επόμενα έτη μήπως, αναβάλλοντας πολλούς τίτλους, καταφέρουν να αυξήσουν το ενδιαφέρον για το είδος των υπερηρωικών ταινιών (και στο κοινό τους) και να τους δώσουν χώρο να ανασάνουν. Κάτι που ίσως έπρεπε να έχει γίνει αρκετά χρόνια νωρίτερα.
Διαβάστε ακόμη:
Ανασκόπηση 2023 | Οταν η Αθήνα αγωνίστηκε για τα σινεμά του κέντρου
Ανασκόπηση 2023 | Οταν τελείωσε για πάντα το «Succession». Αλήθεια.
Ανασκόπηση 2023 | Οταν καταλάβαμε ότι ο Αγγελόπουλος κι ο Παναγιωτόπουλος ήταν frenemies
Ανασκόπηση 2023 | Οταν κέρδισε «τα πάντα όλα» μια ταινία που δεν είδε κανείς, πουθενά
Ανασκόπηση 2023: Οταν η Μέριλ Στριπ τραγούδησε στο «Only Murders in the Building»
Ανασκόπηση 2023: Οταν η καρδιά (και) του σινεμά σταμάτησε στα Τέμπη
Ανασκόπηση 2023 | Οταν ζήσαμε μια από τις πιο όμορφες και αληθινές ιστορίες αγάπης στο «The Last of Us»
Ανασκόπηση 2023 | Οταν είδαμε... την έκρηξη του ποπ φαινομένου «Barbenheimer»
Ανασκόπηση 2023 | Οι 20+ συνεντεύξεις που διαβάστηκαν περισσότερο φέτος στο Flix
Μην ξεχνάτε να ψηφίζετε: Flix Top Ten 2023 | Ψηφίστε την καλύτερη ταινία της χρονιάς