Θεσσαλονίκη 2017: Το Flix μπαίνει στο Τετράγωνο με τον Ρούμπεν Εστλουντ

ΦΕΣΤΙΒΑΛ / ΒΡΑΒΕΙΑ 09 NOV 2017  /  Πόλυ Λυκούργου

Το Flix συνάντησε τον Ρούμπεν Εστλουντ για μία on camera συνέντευξη, αλλά ταυτόχρονα παρακολούθησε το masterclass και τις παρουσιάσεις του σουηδού σκηνοθέτη κι έχει πολλά να πει για το τετράγωνο μυαλό και το σαρδόνιο χιούμορ του.

Επίσημος καλεσμένος του 58ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ο Ρούμπεν Εστλουντ, νικητής του Χρυσού Φοίνικα 2017 με το «Τhe Square» («Το Τετράγωνο») κέρδισε τις εντυπώσεις μέσα κι έξω από τις αίθουσες με την απλότητα, την αμεσότητά του και το χιούμορ του. Οι παρουσιάσεις των ταινιών του (το φεστιβάλ έστησε ένα αφιέρωμα στο σύνολο της φιλμογραφίας του - από τις μικρού μήκους μέχρι και τις πιο διάσημες ταινίες του, «Ανωτέρα Βία» (Force Majeure) και «Το Τετράγωνο»), τα Q n' A του με το κοινό, το masteclass που έδωσε χθες το πρωί στην αίθουσα Παύλου Ζάννα, όλα είχαν εξαιρετικό ενδιαφέρον, αλλά και μία χαρακτηριστική έλλειψη σοβαροφάνειας. Ο Εστλουντ έχει ένα σαρδόνιο χιούμορ (απόλαυση και οι συζητήσεις του στα πάρτι του φεστιβάλ) κάτω από την σκανδιναβική του επιφάνεια. Ακριβώς όπως και οι ταινίες του.

Διαβάστε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το 58ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στο ειδικό τμήμα του Flix που ανανεώνεται συνεχώς.

Ostlund 607 7 Στο Τετράγωνο που στήθηκε στην πλατεία Αριστοτέλους έξω από το Ολύμπιον

Η συνέντευξη στην κάμερα του Flix θα βγει με την πρεμιέρα της ταινίας στις ελληνικές αίθουσες στις αρχές Δεκεμβρίου από τη Feelgood. Πάρτε όμως ένα μικρό δείγμα από όσα μας είπε και όσα μάθαμε για τον ίδιο, το τετράγωνο μυαλό του και τον τρόπο που πλησιάζει την κινηματογραφική τέχνη.

Ostlund 607 3

Γεννημένος σε νησί, έμαθε να βλέπει και να προκαλεί τα όριά του: «Το να γεννηθείς σ' έναν τόπο σαν το Styrsö, ένα μικρό, επίπεδο νησί έξω από το Γκέτεμποργκ, σε κάνει να ονειρεύεσαι διαφορετικά τον κόσμο. Ξέρεις τα γεωγραφικά σου όρια, αλλά το σινεμά έχει το δικό του ταξίδι. Για παράδειγμα εγώ αγαπώ και ξεκίνησα να κάνω ski movies, αν και είμαι από έναν τόπο χωρίς χιόνι. Η μητέρα μου κατάγεται από τη βόρεια Σουηδία και η οικογένειά μας περνούσε τις χειμερινές διακοπές σε ski resorts. Οι ταινίες για το σκι έχουν ένα πολύ συγκεκριμμένο στόχο: να πετύχουν τους αθλητές σε μία εντυπωσιακή τους στιγμή. Στο δικό του σινεμά, ειρωνικά, κάνω το αντίθετο: βάζω τους ήρωές μου αντιμέτωπους με τις αμήχανες στιγμές τους. Με όσα τους φέρνουν ηθικά διλήμματα, τους δοκιμάζουν, τους ντροπιάζουν....»

Ostlund 607 4

Είναι και η κινηματογραφική οθόνη ένα "Τετράγωνο" λοιπόν; Αν το Τετράγωνο στέκεται ως σύμβολο για να θυμόμαστε την κοινωνική μας υπόσταση και την σχέση μας με τους συνανθρώπους μας, δεν είναι και η μεγάλη οθόνη ένας τέτοιος τόπος; «Δεν σκέφτηκα ποτέ να χρησιμοποιήσω μία τέτοια μεταφορά - της οθόνης ως ένα είδος "Τετραγώνου", παρόλο που, ναι, ο κινηματογράφος ξεκινά έναν κοινωνικό διάλογο με τον θεατή, σίγουρα. Η Κοινωνιολογία είναι η βάση των ταινίων μου και η μεγάλη επιρροή των γονιών μου που ήταν και οι δύο δάσκαλοι. Οι γονείς μου μού έμαθαν να παρατηρώ τον άνθρωπο, όχι ως μονάδα, αλλά ως αποτέλεσμα του περιβάλλοντός του. Για αυτό ίσως μελετώ κι αποτυπώνω πώς αντιδρούν οι ήρωές μου μπροστά σ' ένα ηθικό δίλημμα, όταν δεν τους βλέπει κανείς...»

Ostlund 607 5

Oλοι, πάντα, παίζουμε ρόλους «Παίζουμε ρόλους ως ανθρώπινα όντα. Aυτή τη στιγμή εγώ παίζω το ρόλο του διάσημου σκηνοθέτη κι εσύ του δημοσιογράφου. Σε πέντε λεπτά θα παίξουμε έναν άλλο, ανάλογα με τις περιστάσεις. Οι προσδοκίες με τις οποίες επιβαρυνόμαστε καθημερινά μπορούν να περιορίσουν ποιοι είμαστε πραγματικά. Βλέποντας viral βίντεο στο YouTube με τους συνεργάτες μου, παίρνουμε ιδέες για το πώς μπορείς να δείξεις μικρές ανθρώπινες στιγμές...»

Ostlund 607 1

Μαύρο χιούμορ: «Ολοι ξέρουμε στη θεωρία ποιο είναι το σωστό. Υπάρχουν στιγμές όμως που δεν κάνουμε το σωστό – ντρεπόμαστε, κρυβόμαστε, διαλέγουμε τον εύκολο δρόμο. Αυτές οι στιγμές με ενδιαφέρουν γιατί μας κάνουν πιο ανθρώπινους. Μέσα από την αμηχανία των ηρώων μου σε μια τέτοια σκηνή, όλοι μπορούμε να μπούμε στη θέση τους. Και να ανοίξει ένας απαραίτητος κοινωνικός διάλογος του «τι θα έκανα εγώ άραγε...»

Ostlund 607 2

Αληθινά περιστατικά «Στις ταινίες μου βάζω πολλές φορές γεγονότα που έχουν τύχει σε φίλους. Το περιστατικό στην “Ανωτέρα Βία” με το σπασμένο κουρτινάκι στο πούλμαν του ski resort και τον οδηγό που δεν ξεκινούσε το λεωφορείο αν δεν ομολογούσε ο ένοχος, έχει τύχει στον καλύτερό μου φίλο. Σ' έναν άλλο φίλο μου έτυχε ένα one night stand με τη γυναίκα να θέλει να κλέψει το προφυλακτικό του, που υπάρχει στο “The Square”. Ακούω τις διηγήσεις των ανθρώπων και χρησιμοποιώ τα πάντα...»

Ostlund 607 6

Το Τετράγωνο Αναφερόμενος στην ιδέα που γέννησε την ταινία, o Εστλουντ περιέγραψε ένα καλλιτεχνικό πρότζεκτ που επιμελήθηκε στο Βάρναμο της Σουηδίας. Το έργο είναι ένα installation στο κέντρο μιας πλατείας, ένας συμβολικός χώρος, ένα λευκό τετράγωνο, μέσα στο οποίο όσοι σταθούν ζητούν βοήθεια και εμείς, οι βιαστικοί περαστικοί, οφείλουμε να συντρέξουμε. «Δεν το είχα δει ως έργο τέχνης. Αλλά ως σύμβολο. Σαν τις διαβάσεις στο δρόμο: λευκές γραμμές συμβολίζουν για τους οδηγούς το ότι πρέπει να προσέχουν τους πεζούς. Κάπως έτσι. Ηταν μία υπενθύμιση για το κοινωνικό συμβόλαιο να προσέχουμε ο ένας τον άλλον. Το ίδιο κι ο σκοπός της ταινίας. Ηθελε να μας ξυπνήσει αν τηρούμε αυτό το κοινωνικό συμβόλαιο. Ο σκοπός κάθε ταινίας είναι να μεταδίδει τροφή για σκέψη. Να ωθεί κάποιον να συμφωνεί ή ακόμη και να διαφωνεί με αυτό που βλέπει. Και τελικά να αλλάζει τη συμπεριφορά του...»


Η Fischer γιορτάζει 11 χρόνια παρουσίας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, απονέμοντας και φέτος τα πιο σημαντικά βραβεία, τα Βραβεία Κοινού Fischer. Διαβάστε και δείτε περισσότερα εδώ.


Διαβάστε τις ανταποκρίσεις του Flix από το 58ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης:

Διαβάστε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το 58ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στο ειδικό τμήμα του Flix που ανανεώνεται συνεχώς.

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.