Buzz

Ο «εγκέφαλος» πίσω από το «Jojo Rabbit» του Τάικα Γουαϊτίτι είναι... η μαμά του

στα 10

Ξέρουμε ακριβώς ποια θα ευχαριστήσει ο Τάικα Γουαϊτίτι αν κερδίσει μια από τις 6 οσκαρικές υποψηφιότητές του.

Ο «εγκέφαλος» πίσω από το «Jojo Rabbit» του Τάικα Γουαϊτίτι είναι... η μαμά του

Το «Τζότζο» του Τάικα Γουαϊτίτι, μια αναρχική κωμωδία για τη ναζιστική Γερμανία κι εν γένει εναντίον του φασισμού, είναι υποψήφια για 6 Βραβεία Οσκαρ. Αν, όμως, μια αρετή του φιλμ είναι η πρωτοτυπία του, τότε τα εύσημα ανήκουν όχι στον Νεοζηλανδό σκηνοθέτη, αλλά στη μαμά του.


Στο δρόμο για τα Οσκαρ 2020: Ολα τα βραβεία, όλα τα στραβοπατήματα, όλα τα κουτσομπολιά στη διαδρομή των βραβείων, στην ειδική ενότητα του Flix


Η Ρόμπιν Κόεν, μαμά του Τάικα, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Βικτόρια, στο Γουέλινγκτον της Νέας Ζηλανδίας και Εβραία η ίδια, ήταν εκείνη που πρότεινε στον Γουαϊτίτι να διασκευάσει το μυθιστόρημα της Κριστίν Λόρενς, «Caging Skies». Κι εξηγεί γιατί, στο Variety: «Είναι μια ιστορία σε συνθήκες ζωής και θανάτου, που έχει πυροδοτηθεί από τον απόλυτο φανατισμό. Το αποτέλεσμα είναι μια φρικιαστικά σουρεαλιστική πραγματικότητα. Οι κεντρικοί ήρωες είναι ένα κορίτσι που προσπαθεί να επιβιώσει κι ένα φανατισμένο αγόρι που λέει ψέμματα για να συνεχίσει να την κρατά ως θύμα του. Η σχέση τους καθρεφτίζει τον φόβο, τον πόνο, τη σκληρότητα και το πάθος.»

jojo rabbit 607Ο Τάικα Γουαϊτίτι με την τάξη του, στην ηλικία του Τζότζο

Τώρα, αν αυτά τα στοιχεία μοιάζει να μην εκπορεύονται από την ελαφριά κωμωδία που είναι το «Τζότζο», εκεί, φυσικά, μπαίνει η ιδιοσυγκρασία του Τάικα Γουαϊτίτι. Λέει η μαμά του, «Σήμερα, έχουμε την εικόνα του Χίτλερ ως παράφρονα που σχεδίασε το βασανισμό και τη δολοφονία εκατομμυρίων ανθρώπων. Αλλά αν δεν σκεφτούμε σε βάθος το πώς έπεισε τη μισή υφήλιο να τον βοηθήσει, αφήνουμε ανοιχτή την πόρτα για μια επανάληψη. Οταν ο Τάικα τον ενσαρκώνει ως φιλικό ήρωα, αποκύημα της φαντασίας ενός μικρού αγοριού, η δική μας εντύπωση για τον Χίτλερ παραμορφώνεται, σαν βελόνα που γδέρνει ένα δίσκο. Ο φανταστικός Χίτλερ του μας θυμίζει μια άβολη αλήθεια - ότι εάν το ευνοεί το κλίμα, αυτό που φανταζόμαστε μπορεί να αποβεί μοιραίο.»

Κι εάν η παραπάνω άποψη μοιάζει ελαφρώς αφελής, αυτό είναι και το ύφος που διαπερνά, έτσι κι αλλιώς, για καλό ή για κακό, το «Τζότζο» του Τάικα Γουαϊτίτι: επιπόλαιο ή λαοφιλές, αναλόγως του θεατή.


Στο δρόμο για τα Οσκαρ 2020: Ολα τα βραβεία, όλα τα στραβοπατήματα, όλα τα κουτσομπολιά στη διαδρομή των βραβείων, στην ειδική ενότητα του Flix