«Εχεις τραυματιστεί ποτέ ξανά;» ρωτάει έναν ασθενή του ο Νόρι. «Οχι» του απαντά εκείνος. «Ε, τότε δεν είσαι από το Ιράκ» του ανταπαντά με καυστικό χιούμορ.
Ο Νόρι Σαρίφ είναι νοσηλευτής, πατέρας τεσσάρων παιδιών και ο πρωταγωνιστής του «Πουθενά να Κρυφτείς», του ντοκιμαντέρ του Ζαραντάστ Αχμεντ που στόχο έχει, μέσα από τα μάτια του Νόρι, να αφηγηθεί τις δραματικές αλλαγές που επήλθαν στη χώρα από το 2011, τη χρονιά που αποχώρησαν τα αμερικανικά στρατεύματα από το Ιράκ. Ο Νόρι έχει μάλιστα και τη δική του κάμερα, την οποία χρησιμοποιεί για να καταγράφει την καθημερινή ζωή στη δουλειά του, στην οικογένεια, στις μετακινήσεις του από το ένα μέρος στο άλλο.
Διαβάστε ακόμη: 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: στο «Santoalla» η ζωή γράφει το πιο τρομακτικό θρίλερ
Ενας βοσκός που χτυπήθηκε από διασταυρούμενα πυρά, μια οικογένεια που έχασε πολλούς γιους, η τραγική ιστορία ενός ανθρώπου που έχασε τρία παιδιά για να βρει λίγο καιρό μετά μόνο τα κεφάλια τους, είναι μόνο μερικές από τις τραγικές ιστορίες που συναντά στο δρόμο του ο Νόρι, προσπαθώντας να διατηρήσει την ψυχραιμία, τη λογική, ακόμη και την αισιοδοξία του σε αυτόν τον νέο κόσμο, αν και παραδέχεται ότι «από το 2013 άλλαξε η φύση των τραυμάτων».
Υπογραμμίζει ότι για όλους αυτούς τους ανθρώπους ο πόλεμος δεν έχει τελειώσει, απλά έχει αντικατασταθεί από μια νέα διαμάχη, όπου κανείς δεν ξέρει από πού έρχεται ο κίνδυνος. «Παλιά έβλεπες τους Αμερικανούς. Τώρα μπορεί να είναι ο γείτονάς σου αυτός που θα σε ανατινάξει». Στο κινητό του, ο Νόρι έχει ακόμα τραγούδια με χορευτική μουσική. Τα παιδιά έχουν ακόμα ανάγκη να χορέψουν. Αν παρατηρήσει όμως κανείς τους στίχους, θα ακούσει ότι «όλα είναι ακριβά, εκτός από τη λύπη που είναι δωρεάν».
Διαβάστε ακόμη: 19o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Πόσο κοστίζει τελικά μια «Αυτοκρατορία Ονείρων»;
Το «Πουθενά να Κρυφτείς» ακολουθεί μέσα από τα μάτια του Νόρι τη νεότερη ιστορία του Ιράκ, χρόνο με το χρόνο. Είναι εκεί την άνοιξη του 2013, περίοδο κατά την οποία η ένταση στην περιοχή αυξάνεται λόγω των αιτημάτων των Σουνιτών για περισσότερα πολιτικά δικαιώματα, δηλώνει το «παρών» τον Οκτώβριο του 2013, όταν ο κόσμος βγαίνει στο δρόμο για να διαδηλώσει ενάντια στην άνοδο του Ισλαμικού κράτους, παρακολουθεί όσο πιο ψύχραιμα γίνεται όταν ο Νόρι αναγκάζεται να εγκαταλείψει το 2014, μαζί με την οικογένειά του, τη γενέτειρά του, επειδή έπεσε στα χέρια του ISIS.
Εκεί γίνεται και η μεταστροφή της οπτικής της ταινίας. Τώρα πια, ο Νόρι γυρίζει την κάμερα στον εαυτό του και γίνεται ο ίδιος ο πρωταγωνιστής της ιστορίας του, ένα ακόμη θύμα της γενικότερης κατάστασης. «Κανείς δεν καταλαβαίνει αυτόν τον πόλεμο», επαναλαμβάνει ξανά και ξανά σε όλη τη διάρκεια του φιλμ, όσο παρακολουθεί παιδιά να μαζεύουν από τα σκουπίδια πράγματα που μπορούν να μεταπουλήσουν, αντί να πηγαίνουν σχολείο (ο πατέρας ενός από αυτά επιμένει πως, αν πάνε σχολείο το πρωί, δεν θα έχει μείνει τίποτα να μαζέψουν το απόγευμα), συντετριμμένους ανθρώπους να πρέπει να αναγνωρίσουν τα πτώματα των συγγενών τους, την ίδια του την οικογένεια να πρέπει να μετακινείται από μέρος σε μέρος προς αναζήτηση της ασφάλειας. «Ο πόλεμος μας ακολουθεί παντού, σαν μια κακιά μάγισσα που μας κατατρέχει», ομολογεί ο ίδιος.
Διαβάστε ακόμη: 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Oι «Μηχανές» μουρμουρίζουν το καθηλωτικό τραγούδι τους για τα σύγχρονα σκλαβοπάζαρα
Ολα αυτά δημιουργούν μια ατομική και ταυτόχρονα συλλογική αφήγηση, με καθαρή ματιά, ανθρωπιστική θέση και, απρόσμενα, ένα είδος ελπίδας που αποκαλύπτει το ανθρώπινο μεγαλείο ανάμεσα στον πόλεμο και την καταστροφή. Σε αυτή την ιστορία, δεν υπάρχει χώρος για επιπλέον συναισθηματισμούς, παρά μόνο η ψύχραιμη αποτύπωση μιας δραματικής κατάστασης την οποία κανείς δεν ξέρει ποιος ενορχηστρώνει πραγματικά. Για αυτό και η φωνή της ταινίας είναι άμεση και αποτελεσματική. Πραγματικά δεν υπάρχει «πουθενά να κρυφτείς» από αυτή την πραγματικότητα.
«Μπορεί να χάσουμε μία ή δύο γενιές, όμως με τη διάθεση για νίκη θα χτίσουμε μέσα σε αυτή την καταστροφή», λέει με πάθος ο Νόρι, όσο παρατηρεί την καταστροφή γύρω του. Και το ευτυχές είναι ότι όντως το πιστεύει. Η ίδια η ματιά της ταινίας μάς πείθει ότι το πιστεύει. Και αυτό είναι το μεγαλύτερο προσόν του ντοκιμαντέρ του Ζαραντάστ Αχμεντ: ότι καταφέρνει να εντοπίσει την κρυφή δύναμη μέσα σε όλον αυτό τον παράλογο πόλεμο.
Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης διεξάγεται από τις 3 ως τις 12 Μαρτίου 2017. Το Flix βρίσκεται εδώ για να σας μεταφέρει καθημερινά όλα όσα συμβαίνουν μέσα κι έξω από τις αίθουσες.
Διαβάστε ακόμη
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: στο «Santoalla» η ζωή γράφει το πιο τρομακτικό θρίλερ
- 19o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Πόσο κοστίζει τελικά μια «Αυτοκρατορία Ονείρων»;
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Aς μιλήσουμε για «Βυζιά»
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Είναι αδύνατο να αντισταθείτε στη γνήσια συναισθηματική ορμή του «Μεγαλώσαμε πια!»
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Oι «Μηχανές» μουρμουρίζουν το καθηλωτικό τραγούδι τους για τα σύγχρονα σκλαβοπάζαρα
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Ο «ΙΧΘΥΣ» του Χρήστου Καραλιά δείχνει τον κυνόδοντά του
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Τα «76 λεπτά και 15 δευτερόλεπτα με τον Αμπάς Κιαροστάμι» καταγράφουν με τρυφερότητα την ουσία της δημιουργίας του
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Το «Village Potemkin» μοιάζει με «χίλιους οργασμούς»
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Υιοθεσίες και πολιτικά σκάνδαλα συνδέονται με έντονα συναισθηματικό τρόπο στο «To the Moon and Back»
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Ο «Μεγάλος Περίπατος της Αλκης» εύχεσαι να μην τελειώσει
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Στο «The Good Postman», ένα μικρό βουλγάρικο χωριό συμπυκνώνει όλη την ελπίδα και την πικρία του κόσμου
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Στο «American Anarchist», η Αμερική έρχεται αντιμέτωπη με τις ενοχές της
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Το «μαγικό δάσος της Καΐσα» αφηγείται ένα παραμύθι βασισμένο στην Ιστορία
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Το «Πού Είσαι Σινγκάλ;» είναι η ταινία που σπάει κόκκαλα
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «The Extra Mile», για όποιον δεν θυμάται ότι σημασία δεν έχει η Ιθάκη
- 19o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Το «Exile» του Ρίτι Παν μετατρέπει την Ιστορία σε ένα οπτικοακουστικό ποίημα
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Θέλουμε ακόμα περισσότερες «Ιστορίες που (δεν) είπε το σινεμά μας»!
- 19o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «I am not your negro», ούτε τότε, ούτε τώρα!
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «78/52» - Nerds όλου του κόσμου ενωθείτε!
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Στο «The Challenge» το ντοκιμαντέρ συναντά τη video art σε μια χαμηλή πτήση υψηλής αισθητικής
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Το «Τower» είναι ένα αριστούργημα ικανό να ανοίξει το διάλογο για το Gun Control στην Αμερική
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Στο «Shadow World», όπου «οι πολιτικοί είναι σαν τις πόρνες, μόνο πιο ακριβοί»
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Το «Bugs» ανοίγει την όρεξη για αλήθειες, όχι για φαγητό
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Το «Αουστερλιτς» αποκαλύπτει τον τουρίστα που κρύβουμε απέναντι στη φρίκη
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Το «Cinema Novo» πάλλεται στο ρυθμό του βραζιλιάνικου νέου κύματος
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «Πλαστική Κίνα», πλαστικά όνειρα
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «Safari» για γερά στομάχια κάτω από τον ήλιο
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Τελετή Εναρξης, ολέ, ολέ, ολέ
- Ενα ντοκιμαντέρ μας συστήνει τον «Αλλο Ανθρωπο» (ελπίζοντας ότι τον κρύβουμε κι εμείς μέσα μας)
- Ενα παιδί - θαύμα στο ρινγκ της ζωής στο «The Wonder Kid» του Γιώργου Παντελεάκη
- 20 ταινίες που περιμένουμε να δούμε στο 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
- Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης κοιτάζει τον κόσμο «με το Βλέμμα του Τζον Μπέρτζερ»
- 19o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Carte blanche στον Δημήτρη Εϊπίδη
- 19o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Αυτές είναι οι ελληνικές ταινίες του προγράμματος
- Food vs. Food: Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης έχει νέα, νοστιμότατη ενότητα
- Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης συστήνει τον Βιτάλι Μάνσκι, μια μαχητική φωνή από τη Ρωσία
- Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης έρχεται μετά μουσικής - και σινεμά
- Ας μιλήσουμε για ντοκιμαντέρ! Μια πρώτη γεύση από το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
- Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αποκτά διαγωνιστικό τμήμα για νέους δημιουργούς