Είκοσι περίπου χρόνια πριν, ένα ζευγάρι Ολλανδών, προοδευτικοί οικολόγοι κι ακτιβιστές, ο Μάρτιν Φερφόντερν και η Μάργκο Πόολ, αποφάσισαν να αφήσουν πίσω τη γενέτειρα χώρα τους και να ταξιδέψουν στην Ευρώπη, αναζητώντας το μέρος όπου θα μπορούσαν να ζήσουν απλά, αυτόνομα, ήσυχα. Μακριά από την υπερβολή του καπιταλισμού, την ακρίβεια, το αγχωτικό μητροπολιτικό στιλ ζωής.
Μετά από μήνες περιήγησης και περιπέτειας, διασχίζοντας με το αυτοκινούμενο τροχόσπιτό τους την ορεινή βορειοδυτική Ισπανία στα σύνορα με την Γαλικία, ανακάλυψαν ανάμεσα σε δυο χαράδρες τον οικισμό της «Santa Eulalia», ή στα γαλικιανά «Santaolalla». Ενα εγκατελειμένο στα ερείπια του χωριό, όπου είχε παραμείνει μόνο μία αγροτική οικογένεια. Δυο ηλικιωμένοι γονείς και οι γιοι τους - συνομήλικοι του ζευγαριού. Αρχικά οι ντόπιοι κοιτούσαν τις δράσεις των Ολλανδών με περιέργεια - έτσι όπως μόνοι τους ανασκεύαζαν το σπίτι που αγόρασαν, ξεκίνησαν να φυτεύουν και να καλλιτεργούν τον κήπο τους και να μαζεύουν γάλα κι αυγά από τα νεοαποκτηθέντα ζώα τους.
Οσο όμως προχωρούσε ο καιρός κι ο Μάρτιν φιλοδοξούσε να καθαρίσει τα μπάζα, να βάψει, να αναστηλώσει, να συντηρήσει τον τόπο, οι γείτονές του άρχισαν να αντιδρούν με τον «ξένο που δεν ήξερε τη θέση του». Οι κόντρες έγιναν εντονότερες έφτασαν μέχρι τα δικαστήρια και ξαφνικά, το 2010, ο Μάρτιν... εξαφανίστηκε. Εφυγε ένα πρωί με το τζιπ του για να φέρει προμήθειες και δεν επέστρεψε ποτέ. Κανείς δεν εντόπισε ούτε τον ίδιο, ούτε το αυτοκίνητό του. Η Μάργκο έψαξε σε γειτονικά δάση και γκρεμούς με την τοπική αστυνομία, αλλά δε βρήκε ίχνος του άντρα της ή κάθαρση. Και είναι πεπεισμένη ότι πρόκειται για έγκλημα. Και είναι βέβαιη ότι το διέπραξαν οι γείτονες.
Ακολουθώντας για χρόνια την υπόθεση, και μοντάροντας με μαεστρία τις συνεντεύξεις με τα εμπλεκόμενα μέλη, το αρχειακό υλικό (ο Μάρτιν και η Μάργκο είχαν γίνει αρκετές φορές θέμα της τοπικής τηλεόρασης για το πώς είχαν δημιουργήσει μία αυτόνομη οικονομικά φάρμα) και της επιβλητικές εικόνες της φύσης, του εγκαταλειμμένου τόπου που διηγείται βουβά τη δική του ιστορία, οι νεοϋορκέζοι συνσκηνοθέτες Αντρου Μπέκερ και Ντάνιελ Μέρερ κατασκευάζουν ένα σκοτεινό θρίλερ μυστηρίου κι ένα βαθιά ουσιαστικό ντοκιμαντέρ για την αιώνια κόντρα απέναντι στο ξένο και το διαφορετικό.
Εστιάζοντας με την κάμερά τους σ' ένα μικρό οικισμό, αφηγούνται κάτι δυστυχώς οικουμενικό. Ξεφλουδίζοντας τις πολλές επιδερμίδες μίας ιστορίας που ξεκινά ως μία υπόθεση εξαφάνισης και προσωπικής κόντρας, οι ντοκιμαντερίστες αποκαλύπτουν την μεγάλη εικόνα της ανθρώπινης φύσης: αλαζονική με τα εδαφικά κι όχι μόνο κεκτημένα, ανταγωνιστική και φοβική με τα αλλότρια, έτοιμη να χτίσει σύνορα, όρια, τείχη, μυστικοπαθή, υποκριτική και σε ακραίες περιπτώσεις φονική.
Δυστυχώς μπορεί κανείς να αναγνωρίσει το μεσογειακό ταπεραμέντο, την πεισμωμένη άρνηση για κάτι άλλο, την εχθρικότητα και την καχυποψία, τα ψέματα και το κουτσομπολιό, την Αγία Οικογένεια στο όνομα της οποίας διαπράττονται εγκλήματα.
Το « Σαντοάγια» ανοίγει ένα μεγάλο διάλογο για την πραγματική ενοχή στα θεμέλια (ή τα ερείπια, όπως το πάρει κανείς) των παραδοσιακών μας δομών. Τους ρατσισμούς, τη διαστρεβλωμένη ηθική, την οργή που κληρονομούμε με τον οικογενειακό ομφάλιο λώρο και παραδίδουμε κι εμείς μουδιασμένα στην επόμενη γενιά ως κληρονομιά. Ερχεται ένα ξένο στοιχείο και ταράζει την κανονικότητά μας και η συστημική αντίδραση του «τσιφλικά» ποια είναι; Να επιστρέψουν όλα όπως ήταν. Ακόμα και βίαια.
Μέσα από ένα ατμοσφαιρικό όσο και καίριο σινεμά παρατήρησης, υπαινικτικό μοντάζ κι εξαιρετικές, μικρές και μεγαλύτερες στιγμές αποκαλύψεων, οι Μπέκερ και Μέρερ πετυχαίνουν μία ανθρωπολογική διατριβή με την επίφαση του σασπένς που σε κρατά στην άκρη της καρέκλας σου μέχρι και την τελική κάθαρση.
Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης διεξάγεται από τις 3 ως τις 12 Μαρτίου 2017. Το Flix βρίσκεται εδώ για να σας μεταφέρει καθημερινά όλα όσα συμβαίνουν μέσα κι έξω από τις αίθουσες.
Διαβάστε ακόμη
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Aς μιλήσουμε για «Βυζιά»
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Το «Village Potemkin» μοιάζει με «χίλιους οργασμούς»
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Υιοθεσίες και πολιτικά σκάνδαλα συνδέονται με έντονα συναισθηματικό τρόπο στο «To the Moon and Back»
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Ο «Μεγάλος Περίπατος της Αλκης» εύχεσαι να μην τελειώσει
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Στο «The Good Postman», ένα μικρό βουλγάρικο χωριό συμπυκνώνει όλη την ελπίδα και την πικρία του κόσμου
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Στο «American Anarchist», η Αμερική έρχεται αντιμέτωπη με τις ενοχές της
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Το «μαγικό δάσος της Καΐσα» αφηγείται ένα παραμύθι βασισμένο στην Ιστορία
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Το «Πού Είσαι Σινγκάλ;» είναι η ταινία που σπάει κόκκαλα
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «The Extra Mile», για όποιον δεν θυμάται ότι σημασία δεν έχει η Ιθάκη
- 19o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Το «Exile» του Ρίτι Παν μετατρέπει την Ιστορία σε ένα οπτικοακουστικό ποίημα
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Θέλουμε ακόμα περισσότερες «Ιστορίες που (δεν) είπε το σινεμά μας»!
- 19o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «I am not your negro», ούτε τότε, ούτε τώρα!
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «78/52» - Nerds όλου του κόσμου ενωθείτε!
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Στο «The Challenge» το ντοκιμαντέρ συναντά τη video art σε μια χαμηλή πτήση υψηλής αισθητικής
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Το «Τower» είναι ένα αριστούργημα ικανό να ανοίξει το διάλογο για το Gun Control στην Αμερική
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Στο «Shadow World», όπου «οι πολιτικοί είναι σαν τις πόρνες, μόνο πιο ακριβοί»
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Το «Bugs» ανοίγει την όρεξη για αλήθειες, όχι για φαγητό
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Το «Αουστερλιτς» αποκαλύπτει τον τουρίστα που κρύβουμε απέναντι στη φρίκη
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Το «Cinema Novo» πάλλεται στο ρυθμό του βραζιλιάνικου νέου κύματος
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «Πλαστική Κίνα», πλαστικά όνειρα
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «Safari» για γερά στομάχια κάτω από τον ήλιο
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Τελετή Εναρξης, ολέ, ολέ, ολέ
- Ενα ντοκιμαντέρ μας συστήνει τον «Αλλο Ανθρωπο» (ελπίζοντας ότι τον κρύβουμε κι εμείς μέσα μας)
- Ενα παιδί - θαύμα στο ρινγκ της ζωής στο «The Wonder Kid» του Γιώργου Παντελεάκη
- 20 ταινίες που περιμένουμε να δούμε στο 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
- Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης κοιτάζει τον κόσμο «με το Βλέμμα του Τζον Μπέρτζερ»
- 19o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Carte blanche στον Δημήτρη Εϊπίδη
- 19o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Αυτές είναι οι ελληνικές ταινίες του προγράμματος
- Food vs. Food: Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης έχει νέα, νοστιμότατη ενότητα
- Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης συστήνει τον Βιτάλι Μάνσκι, μια μαχητική φωνή από τη Ρωσία
- Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης έρχεται μετά μουσικής - και σινεμά
- Ας μιλήσουμε για ντοκιμαντέρ! Μια πρώτη γεύση από το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
- Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αποκτά διαγωνιστικό τμήμα για νέους δημιουργούς