Οι κατηγορίες εναντίον του Γούντι Αλεν δεν είναι κάτι το καινούργιο. Η μήνυση μετρά πάνω από 25 χρόνια, η υπόθεση ελλοχεύει κι αναζωπυρώνεται συνεχώς (όπως με εκείνο το εκτενές κείμενο στους New York Times to 2014), όμως, όπως ήταν αναμενόμενο, μέσα στο τσουνάμι των αποκαλύψεων του #metoo και την ένταση του κινήματος #TimesUp, το να σε στοιχειώνει η κατηγορία ότι είχες κακοποιήσει σεξουαλικά την ανήλικη κόρη σου, δεν μπορεί να μείνει στο περιθώριο. Ειδικά όταν κομμάτι των αποκαλύψεων σχετικά με τον Χάρβεϊ Γουάινστιν ήταν ο Ρόναν Φάροου, ο γιος σου που σε μισεί και πιστεύει την πλευρά της αδελφής του.
Δείτε κι αυτό: Η Ντίλαν Φάροου μιλάει για πρώτη φορά στην τηλεόραση για τον Γούντι Αλεν
Η Ντίλαν Φάροου θέλει να την πιστέψουμε: ο Γούντι Αλεν είναι ένοχος κι έχει ευνοηθεί από εισαγγελείς που σκουπίζουν κάτω από το χαλάκι της δημοσιότητάς του το γεγονός. Ο Γούντι Αλεν αρνείται τα πάντα κι επικαλείται τις γνωματεύσεις ειδικών που εξέτασαν το παιδί, αλλά και το πικρό διαζύγιό του με τη Μία Φάροου που, σύμφωνα με τον ίδιο, οδήγησε μία μητέρα να δασκαλέψει την κόρη της.
Ο αντίλογος: O Γούντι Αλεν απαντάει στις εκ νέου κατηγορίες της θετής του κόρης
Κακά τα ψέματα: δεν είναι εύκολο να λυθεί αυτή η υπόθεση. Δεν υπήρξε βιασμός, ένας γιατρός δεν μπορούσε τότε και σίγουρα δεν μπορεί τώρα να γνωματεύσει την κακοποίηση, δεν αφήνει αποτύπωμα κάτι τέτοιο. Ψυχολόγοι εξέταζαν ένα παιδί που ντρεπόταν κι άλλαζε συνεχώς την ιστορία του; Ή ένα παιδί που δυσκολευόταν να μάθει την ιστορία που του πιπίλιζε η μαμά του; Αγαπάμε τόσο τον Γούντι Αλεν που τυλφωνόμαστε μπροστά σ' ένα έγκλημα, αδικώντας μία γυναίκα που έχει σακατευτεί από αυτή την εμπειρία; Εχουν περάσει σχεδόν τρεις δεκαετίες. Οχι για εμάς που στεκόμαστε στις κερκίδες της κοινής γνώμης, αλλά για τους ίδιους τους εμπλεκόμενους, ο Αλεν, αν είναι ένοχος, δεν μπορεί να βρίσκει καταφύγιο στην κινηματογραφική του ιστορία, είναι ίσος απέναντι στο νόμο, πρέπει να πληρώσει. Ομως, στην περίπτωση που είναι αθώος, στη φυλακή θα έπρεπε να είναι η Μία Φάροου - για την ψυχική κακοποίηση που έκανε στην κόρη της.
Οι σταρ που αποκήρυξαν τον Γούντι Αλεν:
- Η Γκρέτα Γκέργουιγκ καταδικάζει τον Γούντι Αλεν και μετανιώνει που δούλεψε μαζί του
- Η Μίρα Σορβίνο καταδικάζει τον Γούντι Αλεν σε ανοιχτή επιστολή συμπαράστασης στην Ντίλαν Φάροου
- Και η Ρεμπέκα Χολ μετανιώνει που συνεργάστηκε με τον Γούντι Αλεν
- Και ο Τίμοθι Σαλαμέ δωρίζει την αμοιβή του από τη νέα ταινία του Γούντι Αλεν στην Time’s Up
- Και ο Κόλιν Φερθ δεν θα ξαναδουλέψει με τον Γούντι Αλεν
- Κάννες 2016: Η Σούζαν Σαράντον δεν έχει τίποτα καλό να πει για τον Γούντι Αλεν
Βρισκόμαστε λοιπόν απέναντι σε μία περίπτωση όπου ο καθένας πιστεύει αυτό που θέλει να πιστέψει - ανάλογα με το ένστικτό του, την προσωπική του αντίληψη, τις γνώσεις του για τα γεγονότα, τον ηθικό του άξονα, ή... και το συμφέρον του. Οι πρωταγωνιστές του, ο ένας μετά τον άλλον, τον εγκαταλείπουν κάνοντας δηλώσεις δημόσιας μετάνοιας για το γεγονός ότι έπαιξαν σε μία ταινία του. Εχουν κάτι εισπράξει από τη συναναστροφή τους με το σκηνοθέτη, κάτι δεν τους άρεσε, ξέρουν κάτι περισσότερο, ή απλώς βρίσκονται στη φόρα της οσκαρικής τους καμπάνιας και ατζέντηδες τους συμβουλεύουν να αποστασιοποιηθούν από έναν εν δυνάμει «ανώμαλο»; Ολα παίζουν.
[Βέβαια, προς όλους αυτούς που βιάζονται να χαρακτηρίσουν "ηλίθιους", ή αγνώμωνες τους ηθοποιούς αυτούς, ας ξανακοιτάξουμε λίγο τα ονόματα που μίλησαν - εκτός κι αν το προφίλ ηθοποιών όπως ο Κόλιν Φερθ φέρνει στο μυαλό κάτι άλλο παρά σεβασμό. Ή η Γκρέτα Γκέργουιγκ είναι ξαφνικά το στερεότυπο της ξεπουλημένης attention-seeker με κάθε τίμημα. Ή η Ρεμπέκα Χολ μάς έχει απασχολήσει ποτέ με ακραίες δηλώσεις για... το οτιδήποτε. Οσο κανείς μας, κανείς μας, δεν ξέρει τι έχει συμβεί, ας είμαστε λίγο εγκρατείς στους αφορισμούς και στις πηχυαίες επικεφαλίδες μας].
Το μόνο σίγουρο: ελάχιστοι έχουν παρουσιαστεί δημόσια υποστηρίζοντας τον Γούντι Αλεν. Πριν από λίγες μέρες προσπάθησε να το κάνει ο Αλεκ Μπόλντγουιν (γνωστός για τις εμπρηστικές του θέσεις), ο οποίος παρομοίασε την Ντίλαν Φάροου με μία ηρωίδα του διάσημου κλασικού βιβλίου «To Kill a Mockingbird» (Οταν Σκοτώνουν τα Κοτσύφια). «Aυτό που επιχειρεί να επιτύχει η Ντίλαν Φάροου είναι να μας πείσει για το ότι έχει δίκιο, επικαλούμενη το σπαρακτικό συναίσθημά της. Οπως η Μαγιέλα από το "To Kill a Mockingbird", επιστρατεύει τα δάκρυά της ώστε να σε εκβιάσει, να σε φέρει στο μέρος της από ενοχές και να πιστέψεις την ιστορία της. Ομως χρειάζομαι περισσότερα στοιχεία για να καταστρέψω κάποιον, διάσημο ή άσημο. Χρειάζομαι πολλά περισσότερα στοιχεία.»
Μόνο που το παράδειγμα του Μπόλντγουιν ήταν ατυχές (spoilers alert): η Μαγιέλα έσυρε έναν Αφροαμερικανό στα δικαστήρια για βιασμό, από αντίδραση και οργή, καθώς, στην πραγματικότητα τη... βίαζε ο πατέρας της. Ουπς.
Σήμερα, η Νταϊάν Κίτον είναι πιο απλή, άμεση και κάθετη. Τον είχε υποστηρίξει και το 2014, όταν το κείμενο στους New York Times είχε επαναφέρει την ιστορία στη δημοσιότητα, το έκανε και τώρα. «Είναι φίλος μου, συνεχίζω να τον πιστεύω» έγραψε σ' ένα tweet της. Και δεν σταμάτησε εκεί, αλλά παρέθεσε το βίντεο από μία παλιότερη συνέντευξη του Γούντι Αλεν (το 1992 είχε απαντήσει για το θέμα στην εκπομπή «60 minutes») «για όποιον θέλει να ρίξει μια ματιά».
Στο βιβλίο «Ο Γούντι Αλεν για τον Γούντι Αλεν», ο νεοϋορκέζος σκηνοθέτης είχε μιλήσει για τη σχέση του με την Νταϊάν Κίτον, μία σχέση που άντεξε το χωρισμό τους και παρέμεινε καθοριστική για τη ζωή και στο έργο του:
Η επιρροή της ήταν καταλυτική. Πρώτα απ’ όλα, η Νταϊάν έχει αλάνθαστο ένστικτο. Είναι πολύ τυχερή. Είναι ένας πολύ προικισμένος άνθρωπος. Ηταν πανέμορφη κι επιπλέον μπορούσε να τραγουδήσει, να χορέψει, να σκιτσάρει, να ζωγραφίσει, να τραβήξει καταπληκτικές φωτογραφίες. Μπορούσε να παίξει. Είχε αναρίθμητα ταλέντα. Και ήταν σε όλα καλή. Είχε το δικό της εκκεντρικό στυλ στο ντύσιμο. Με έκανε να γελάω μ’ έναν υπέροχο τρόπο. Δεν επηρεαζόταν από τίποτα κι από κανένα, είχε τη γνώμη της. Μπορεί δηλαδή να παρακολουθούσε Σέξπιρ, αλλά αυτό δεν την απασχολούσε: αν δεν της άρεσε, θα το έλεγε και θα εξηγούσε και τους λόγους που δεν της άρεσε. Δεν υπήρχαν προσχήματα, ούτε κόμπλεξ. Ηταν όλα διάφανα. Το γούστο της δε, ήταν εξαιρετικό. Σ’ έναν μόνο τομέα διαφέρουμε, όλα αυτά τα χρόνια που γνωριζόμαστε, κι αυτός είναι η ποπ μουσική των '60ς και των '70ς. Εκείνη τη λάτρευε και τη λατρεύει, εγώ δεν μπορώ να την αντέξω. Πέρα από αυτά, σπάνια να διαφωνούσαμε σε κάτι. Θυμάμαι ότι την έτρεχα σε μία μικρή αίθουσα προβολής, κάπου στην πόλη, για να της δείξω πώς έβγαινε η πρώτη βερσιόν του «Πάρε τα Λεφτά και Τρέχα». Κι εκείνη είπε: «Ξέρεις κάτι; Αυτό που βλέπω είναι καλό. Είναι αστείο. Εκανες μία πολύ αστεία ταινία». Κι εκείνη τη στιγμή, εκείνο ακριβώς το δευτερόλεπτο, ένιωσα ότι όλα θα πήγαιναν καλά και με το κοινό. Η έγκρισή της ήταν πολύ σημαντική για μένα, γιατί αισθανόμουν ότι το ένστικτό της ήταν πολύ ισχυρότερο από το δικό μου. Μέσα στο πέρασμα των χρόνων, υπήρξαμε ζευγάρι, ζήσαμε μαζί και σήμερα παραμένουμε δύο πολύ καλοί φίλοι. Ακόμα και σήμερα βασίζομαι σε εκείνη. Η πιο σημαντική προβολή μιας ταινίας μου είναι εκείνη που θα δει η Νταϊάν.
Η Νταϊάν ήταν μία από τις μεγαλύτερες επιρροές της ζωής μου. Και πιστεύω ότι κι εγώ υπήρξα το ίδιο για εκείνη. Εγώ ήμουν ένας Νεοϋορκέζος, ένας άνθρωπος της πόλης. Μου άρεσε η ενέργεια των δρόμων της, το μπάσκετ, η τζαζ, ήμουν διαβασμένος. Εκείνη ήταν μία Καλιφορνέζα, ένας άνθρωπος των εικόνων. Της άρεσε η φωτογραφία, η ζωγραφική, τα χρώματα. Είχε τη γνώμη της για το σινεμά, κι εγώ είχα τη δική μου. Και μέσα στο χρόνια της σχέσης μας, αυτά συναντήθηκαν, αλληλοσυμπληρώθηκαν. Την σύστησα σε πράγματα με τα οποία δεν είχε επαφή. Της έδειξα ταινίες που δεν είχε δει κι εγώ θεωρούσα σπουδαίες – από ταινίες του Μπέργκμαν μέχρι... θυμάμαι την φορά που την πήγα στους «Αρπαγες της Γης», του Τζορτζ Στίβενς, και της φάνηκε υπέροχο, κάτι που δεν πίστευε ποτέ ότι θα έλεγε για ένα γουέστερν. Πρόσφατα, πριν από ένα μήνα περίπου, την έφερα εδώ στην προσωπική μου αίθουσα και της έδειξα μία ταινία του Μπίλι Γουάιλντερ που δεν ήξερε, «Το Τελευταίο Ατού». Αυτή είναι μία από τις αγαπημένες μου ταινίες του Γουάιλντερ. Ενα αριστούργημα. Παντελώς αποτυχημένο στην Αμερική, αλλά αριστούργημα. Της έδειξα την ταινία και την συγκλόνισε. Την επόμενη μέρα ανακαλύψαμε μαζί την ταινία του Τζορτζ Στίβενς «Αστεγοι Ερωτευμένοι», με τους Τσαρλς Κόμπερν, Τζιν Αρθουρ και Τζόελ Μακρί. Μία υπέροχη κομεντί. Τέλος πάντων, όλα αυτά τα χρόνια βλέπετε ότι υπάρχει μία δημιουργική επαφή ανάμεσά μας. Κι όπως σας είπα, όταν κάνω μία ταινία, αν εκείνης της αρέσει νιώθω ότι πέτυχα το στόχο μου κι αυτομάτως μου είναι παντελώς αδιάφορο αν θ’ αρέσει και σε οποιοδήποτε άλλον στον κόσμο. Ποσώς μ’ ενδιαφέρει πια αν θ’ αρέσει στους κριτικούς, αν θ’ αρέσει στο κοινό - δεν με νοιάζει καθόλου. Τώρα μπορεί να με ρωτήσετε: υπάρχει ταινία μου που δεν της άρεσε; Ναι, μπορεί να είναι πολύ ευγενική για να το πει, αλλά εγώ μπορώ να τη διαβάσω – από το βαθμό του ενθουσιασμού της, από όσα λέει και από πώς τα λέει. Η γνώμη της Νταϊάν για μένα είναι ανεκτίμητη.
Δεν ξέρουμε αν ποτέ θα βγει στο φως η αλήθεια για τα γεγονότα. Δεν ξέρουμε αν ποτέ θα επιλυθεί και το μεγάλο ζήτημα που αυτούς τους μήνες συζητούν οι παρέες: ακόμα κι αν καταδικάζεις τον άνθρωπο, τι κάνεις με το έργο του; Δεν ξέρουμε που στέκεστε στα μεγάλα παρόμοια θέματα (όπως για παράδειγμα και του Ρομάν Πολάνσκι). Αλλά χρειάζεται μία ψυχραιμία αυτή η συζήτηση. Και καλώς γίνεται. Γιατί δεν έχει σημασία τι κάνει ή θα κάνει ο κόσμος του Χόλιγουντ. Δε θα ζήσουμε με κανέναν Γούντι Αλεν και με κανέναν Χάρβεϊ Γουάινστιν. Αλλά καλό είναι να ανακαλύπτουμε πώς τοποθετούμαστε εμείς οι ίδιοι απέναντι σε τέτοια θέματα. Μπορεί να μάθουμε πολλά για τους εαυτούς μας.
Διαβάστε περισσότερα:
- Η Μαριόν Κοτιγιάρ βρίσκει τη συνεργασία της με τον Γούντι Αλεν «περιέργη»
- Η Μπριζίτ Μπαρντό θεωρεί υποκρίτριες κι ανόητες τις ηθοποιούς που καταγγέλουν σεξουαλική παρενόχληση
- Η Μίρα Σορβίνο καταδικάζει τον Γούντι Αλεν σε ανοιχτή επιστολή συμπαράστασης στην Ντίλαν Φάροου
- Η Γκρέτα Γκέργουιγκ καταδικάζει τον Γούντι Αλεν και μετανιώνει που δούλεψε μαζί του
- Η Κατρίν Ντενέβ ζητά συγγνώμη από τα θύματα σεξουαλικής κακοποίησης
- Η Κατρίν Ντενέβ (και ακόμη 100 Γαλλίδες) έχουν κάτι να πουν για τον νέο πουριτανισμό
- Ο Τζόναθαν Σεκ κατηγορεί τον Φράνκο Τζεφιρέλι για σεξουαλική κακοποίηση
- Μίνι Ντράιβερ και Αλίσα Μιλάνο έχουν να πουν κάτι στον Ματ Ντέιμον για τη σεξουαλική παρενόχληση
- Ο Ντέιβιντ Λιντς τοποθετείται με σοφία πάνω στο θέμα της σεξουαλικής παρενόχλησης και κακοποίησης στη βιομηχανία
- «Εξαρτάται...» ή πώς ο Ματ Ντέιμον λέει κατά συρροή μπαρούφες για τη σεξουαλική παρενόχληση
- Το σκοτάδι πυκνώνει πίσω από τον Ντάστιν Χόφμαν που αγαπήσαμε
- Ο Τομ Χανκς δε φοβάται να μιλήσει ανοιχτά για το σεξισμό: «Δεν είναι ποτέ αργά να αλλάξουμε οι ίδιοι και το περιβάλλον μας»
- Ο Τζον Ολιβερ τσακώνεται ανοιχτά με τον Ντάστιν Χόφμαν για το θέμα της σεξουαλικής παρενόχλησης
- Η Ντίλαν Φάροου εναντίον της Κέιτ Γουίνσλετ μετά τις δηλώσεις της για τον Γούντι Αλεν
- Ο Γκάμπριελ Μπερν δίνει τον Κέβιν Σπέισι: «Σταματήσαμε για 2 μέρες το γύρισμα εξαιτίας του»
- Η Ούμα Θέρμαν (a.k.a The Bride) εύχεται αργό θάνατο στον Χάρβεϊ Γουάινστιν
- Η Αλίσια Βικάντερ κι άλλες 600 Σουηδές ηθοποιοί, υπογράφουν ανοιχτή επιστολή καταγγέλλοντας τη σεξουαλική παρενόχληση
- Και ο Ντάστιν Χόφμαν στη δίνη των σκανδάλων για σεξουαλική παρενόχληση
- Ο Τζον Ολιβερ έχει κάτι να πει στην Ακαδημία μετά την αποβολή του Χάρβεϊ Γουάινστιν
- Ακατάλληλο για παιδιά! Ο Τζον Λάσετερ της Pixar κατηγορείται για ανάρμοστη συμπεριφορά
- Το «Transparent» χωρίς τον Τζέφρι Τάμπορ
- Πέντε γυναίκες κατηγορούν τον Λούις Σι Κέι για ανάρμοστη σεξουαλική συμπεριφορά
- Η Ούμα Θέρμαν δεν είναι έτοιμη να μιλήσει ακόμη για όλα όσα συμβαίνουν στο Χόλιγουντ αυτό τον καιρό
- Το Netflix διέκοψε κάθε συνεργασία με τον Κέβιν Σπέισι
- To Netflix τραβάει την πρίζα στο «House of Cards» μετά τις κατηγορίες κατά του Κέβιν Σπέισι
- Ο Κέβιν Σπέισι κάνει coming out, ενώ κατηγορείται για σεξουαλική παρενόχληση
- «Η Ρόουζ ως πρωταγωνίστρια του "Grindhouse" ήταν το προσωπικό μου "fuck you" στον Χάρβεϊ Γουάινστιν»
- Kill Harvey: και η Ντάριλ Χάνα είχε μιλήσει στον Ταραντίνο για τον Χάρβεϊ Γουάινστιν
- «Οσες με κατηγόρησαν είναι μ...νιά. Είμαι ξεκάθαρος;» Ο Τζέιμς Τόμπακ απαντά στις κατηγορίες για σεξουαλική παρενόχληση
- «Ηξερα ότι είναι μαλάκας και γυναικάς»: Ο Ματ Ντέιμον για τον Χάρβεϊ Γουάινστιν (βίντεο)
- #ThatsHarassment: κοίτα να δεις που ο «Ρος» είχε την πιο σωστή αντίδραση (πολύ πριν το #metoo)
- Ο σκηνοθέτης Τζέιμς Τόμπακ κατηγορείται για σωρεία σεξουαλικών παρενοχλήσεων
- Ατζέντης του Χόλιγουντ απολύεται μετά τις αποκαλύψεις ότι παρενοχλούσε σεξουαλικά ανήλικα αγόρια
- Η Κατρίν Ντενέβ αμφισβητεί τον ακτιβισμό των social media για τη σεξουαλική παρενόχληση
- «Ηξερα»: Ο Κουέντιν Ταραντίνο μιλάει για τον Χάρβεϊ Γουάινστιν και την ένοχη δική του σιωπή
- Ηρθε και η σειρά του Μπομπ Γουάινστιν;
- Ο Γούντι Αλεν βρίσκει την κατάσταση με τον Χάρβεϊ Γουάινσταΐν «θλιβερή και τραγική»
- To tweet του Κουέντιν Ταραντίνο για τον φίλο του Χάρβεϊ Γουάινστιν
- Η Ρόουζ ΜακΓκόουαν κατηγορεί τον Χάρβεϊ Γουάινστιν για βιασμό
- H Βρετανική Ακαδημία Κινηματογράφου διέγραψε από τα μέλη της τον Χάρβεϊ Γουάινστιν
- Η Λίντσεϊ Λόχαν δεν βρίσκει σωστό όλο αυτό που συμβαίνει με τον Χάρβεϊ Γουάινστιν
- H Εϊζια Αρζέντο κατηγορεί τον Χάρβεϊ Γουάινστιν για βιασμό
- Το Χόλιγουντ που «δεν ήξερε», ξεσπαθώνει εναντίον του Χάρβεϊ Γουάινστιν
- «Δεν ήξεραν όλοι»: Η Μέριλ Στριπ έχει κάτι να πει για τον Χάρβεϊ Γουάινστιν
- Ο βασιλιάς δεν μένει πια εδώ: Ο Χάρβεϊ Γουάινστιν απολύθηκε από τη Weinstein Co.
- Το Χόλιγουντ παρακολουθεί σοκαρισμένο την πτώση του Χάρβεϊ Γουάινστιν