
Η συζήτηση για τα όρια της λογοκρισίας ξαναφούντωσε στην Κίνα, αυτή τη φορά εξαιτίας της ταινίας τρόμου «Μαζί». Οπως έγραψε το Bloomberg, σε μια καθοριστική σκηνή του έργου —εκεί όπου παρουσιάζεται γάμος δύο ανδρών— το πρόσωπο του ενός χαρακτήρα αλλοιώθηκε ψηφιακά ώστε να θυμίζει γυναίκα. Με λίγα λόγια, το ζευγάρι μετατράπηκε σε ετεροφυλοφιλικό μέσω τεχνητής νοημοσύνης.
Η ταινία, σε σκηνοθεσία Μάικλ Σανκς, έχει στο καστ τον Ντέιβ Φράνκο και την Αλισον Μπρι (που είναι ζευγάρι και στην πραγματική ζωή). Η σκηνή δεν ήταν τυχαία∙ είχε σημασία για την πλοκή, κι έτσι η αλλαγή έκανε την ιστορία να μοιάζει λίγο μπερδεμένη, ακόμα και αποσπασματική.
Σύμφωνα με το Yahoo! News, περικοπές δεν έγιναν μόνο σε ομόφυλα ζευγάρια αλλά και σε σκηνές ετεροφυλοφιλικού σεξ. Η κίνηση αυτή σχολιάστηκε έντονα στην κινεζική πλατφόρμα Douban (το «IMDb» της χώρας), με χρήστες να ειρωνεύονται ότι με τον ίδιο τρόπο θα μπορούσαν να «ξαναγυριστούν» ταινίες όπως το «Brokeback Mountain» ή το «Happy Together» για να καταλήξουν σε πιο «παραδοσιακές» ιστορίες αγάπης.
Η κατακραυγή είχε αποτέλεσμα: η διανομή της ταινίας ανεστάλη μόλις μία μέρα πριν από την προγραμματισμένη πρεμιέρα.
Δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο. Από το 2016, η κινεζική λογοκρισία απαγορεύει την απεικόνιση «μη φυσιολογικής σεξουαλικής συμπεριφοράς». Στο παρελθόν είχαν περικοπεί σκηνές από το «Bohemian Rhapsody» — φιλιά, αναφορές στη σεξουαλικότητα του Φρέντι Μέρκιουρι, ακόμα και το διάσημο βίντεο του «I Want to Break Free».
Η περίπτωση του «Μαζί» δείχνει κάτι πιο ανησυχητικό: ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να γίνει όχι μόνο εργαλείο δημιουργίας, αλλά και μέσο λογοκρισίας. Και αυτό ανοίγει μια νέα, σκοτεινή σελίδα στη σχέση σινεμά και ελευθερίας έκφρασης.