Ντοκιμαντερίστας με πείρα κι ευαισθησία, ο Μάρκο Γκαστίν που γνωρίσαμε το 2004 με το «Μασσαλία, Κόρη Μακρινή» κάνει μια ταινία προσωπική: ταυτόχρονα για τον ίδιο και για τον καθένα.
Διαβάστε ακόμη: 21 ΦΝΘ | Ο «Κλειστός Φάκελος Χάμαρσκελντ» αποκαλύπτει το μεγαλύτερο σχέδιο εξόντωσης στην Ιστορία που ίσως και να μην συνέβη ποτέ
Στήνοντας τις κάμερές του, σταθερές και διακριτικές, στα δωμάτια ασθενών, τους διαδρόμους και τα γραφεία των γιατρών στο ΚΑΤ, περνά μήνες παρατηρώντας μικροσκοπικές κινήσεις και χειμαρρώδεις ψυχολογικές μεταπτώσεις στην Κλινική Φυσικής Αποκατάστασης, εκεί όπου η ζωή προσπαθεί να συνεχίσει με μικρά βήματα, μετά από μεγάλα δυστυχήματα.
Ο Γκαστίν επιλέγει τους ασθενείς ενός θαλάμου και φιλοξενείται στο σύμπαν τους. Οι άνδρες (μόνο άνδρες, προφανώς, για λόγους συμβατότητας με το συνεργείο), δίνουν τον αγώνα τους σε δυο άξονες. Τον σωματικό, με ασταμάτητες, επώδυνες, απαιτητικές φυσιοθεραπείες και ασκήσεις. Και τον ψυχολογικό, επιδιώκοντας το άπιαστο όνειρο που λέγεται «αποδοχή»: του τι συνέβη, του ότι μπορεί ποτέ ξανά να μην μπορέσουν να περπατήσουν, ή να σταθούν, ή να φτάσουν μόνοι τους «μέχρι τη θάλασσα».
Οσο μεταξύ των ασθενών του θαλάμου χτίζεται μια σχέση που μπορεί κανείς να συγκρίνει μόνο με την εγγύτητα συμπολεμιστών, γύρω τους τούς περιβάλει ένας άλλος κόσμος. Οι συγγενείς, οι πολύ κοντινοί τους άνθρωποι, γονείς, σύντροφοι, παιδιά, που, αν κανείς είναι τυχερός, έχουν την ψυχραιμία και την αγωνιστικότητα να μετατραπούν οι ίδιοι σε στυλοβάτη και σε φάρμακο. Και οι γιατροί και το νοσηλευτικό προσωπικό που παίρνουν τον καίριο ρόλο του «προπονητή» για το επόμενο στάδιο ζωής, του εξομολογητή και του πιλότου, έτοιμου για μια απογοητευτική προσγείωση.
Οταν ο ασθενής πανηγυρίζει τρυφερά που τα ακροδάχτυλα του δεξιού ποδιού του ξαφνικά ανεβοκατεβαίνουν κατά χιλιοστά, στο συμβούλιο των γιατρών το χαμόγελο σβήνει: «μια ανεπαίσθητη κίνηση στα δάχτυλα δεν μας λέει κάτι.» Η πίστη συγκρούεται με τη λογική, η ελπίδα με το ρεαλισμό, η ζωή με το θάνατο και τις πολλές μορφές του. Ολα αυτά, ο Μάρκο Γκαστίν και η ομάδα του τα απορροφούν και τα μεταφέρουν στα μάτια και την ψυχή του θεατή, με τον πιο συγκινητικό τρόπο: αυτόν που δεν περιλαμβάνει ίχνος μελοδράματος.
Το «Μέχρι τη Θάλασσα» σίγουρα δεν είναι ένα... ελαφρύ ντοκιμαντέρ. Είναι όμως διαπεραστικό, οικείο και εξαιρετικά ευαίσθητο. Να το πεις αισιόδοξο; Απόλυτα, καθώς ο καθένας από τους ήρωες καταφέρνει να κάνει το επόμενο βήμα στη ζωή του, ακόμα κι αν δεν είναι πάντα με τα δυο πόδια. Να το πεις πολιτικό; Σίγουρα, μια και μόνο έχοντας παρακολουθήσει το πείσμα του αγοριού που, έχοντας περάσει τα πάνδεινα, θα παραλάβει το πτυχίο του στην ορκωμοσία του, με το αμαξίδιο και θα χρειαστεί, με τη βοήθεια τριών ανθρώπων, ν' ανέβει τα επτά σκαλοπάτια για τη σκηνή, θέλεις να φωνάξεις από τη θέση σου, βάλτε μια ράμπα ρε παιδιά! Να το πεις και μια ιδέα ανοικονόμητο, αλλά χρειάζεται η διάρκεια της ταινίας για ν' αντιληφθείς τον αλλόκοτο ιδρυματισμό της αποθεραπείας. Και να το πεις και βαθιά ανθρώπινο, γιατί σε όλους μας ανήκει αυτή η λεπτή γραμμή ανάμεσα στην τύχη και την ατυχία, την άρνηση και τη δύναμη, τη ζωή που ονειρευόμαστε κι εκείνη που, τελικά, καλούμαστε να ζήσουμε.
Trailer: As far as the Sea - Μέχρι τη Θάλασσα- Jusqu'à la Mer from Minimal Films (Athens) on Vimeo.
Το Flix βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη και θα σας μεταφέρει όλα όσα θα συμβαίνουν εντός και εκτός των σκοτεινών αιθουσών του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
Περισσότερα για το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης:
- 21o ΦΝΘ | Ο Πάνος Αρβανιτάκης μιλά στο Flix για τα «Απολιθώματα» ενός φουτουριστικού τώρα
- 21 ΦΝΘ | Ο «Κλειστός Φάκελος Χάμαρσκελντ» αποκαλύπτει το μεγαλύτερο σχέδιο εξόντωσης στην Ιστορία που ίσως και να μην συνέβη ποτέ
- 21ο ΦΝΘ: «Να είστε αποφασισμένες!» Η Ντέμπρα Ζίμερμαν του Women Make Movies δίνει συμβουλές στις γυναίκες του σινεμά
- 21ο ΦΝΘ | «A Dog Called Money»: Η PJ Harvey γεννά το νέο άλμπουμ της στην εμπόλεμη ζώνη
- 21ο ΦΝΘ | Στο «Animus Animalis» τα ζώα μοιάζουν σχεδόν ζωντανά!
- 21o ΦΝΘ | Ο Σταύρος Ψυλλάκης συναντά τον Γιώργο Μανιάτη «για πολύ σοβαρούς λόγους»
- 21ο ΦΝΘ | «Diamonds in the Night Sky»: O Mελέτης Μοίρας νοσταλγεί παρέα με το Flix τις μέρες ενός τζαζ ραδιοφώνου
- 21o ΦΝΘ | Το «Isis, Tomorrow» είναι η ταινία τρόμου του 21ου αιώνα
- 21o ΦΝΘ | «Νορμάλ» είναι τα κορίτσια να παίζουν με κούκλες και τ' αγόρια πόλεμο
- 21o ΦΝΘ | «The City and the City»: O Σύλλας Τζουμέρκας και ο Χρήστος Πασσαλής ετοιμάζονται ν' αναβιώσουν τη μνήμη της εβραϊκής κοινότητας της Θεσσαλονίκης
- 21ο ΦΝΚ | «California Dreaming»: Ο Φαμπρίτσιο Μαλτέζε εξηγεί στο Flix πώς το ντοκιμαντέρ του είναι γουέστερν
- 21ο ΦΝΚ | Το «Ιρβινγκ Παρκ» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη είναι ένα sitcom για αφέντες και σκλάβους
- 21ο ΦΝΘ | Ο Λούι Ψυχογιός εξηγεί στο Flix πώς το σινεμά μπορεί να σώσει τον κόσμο
- 21 ΦΝΘ | Ο «Λεμεμπέλ» έντυσε την αντίσταση στον Πινοσέτ με φωτιά, αίμα και παγιέτες
- 21 ΦΝΘ | Ο Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος μιλά στο Flix. 20 χρόνια μετά, επιστροφή στον Ηρακλή, τον Αχελώο, τη Μεσοχώρα και την τιμή της μνήμης
- 21 ΦΝΘ | «Free Solo»: Το οσκαρικό ντοκιμαντέρ του National Geographic προκαλεί σωματικό και συναισθηματικό vertigo
- 21ο ΦΝΘ | «Film Catastrophe»: O Πολ Γρίβας εξηγεί στο Flix ότι σινεμά σημαίνει ελευθερία
- «What She Said» ή πώς η κριτικός κινηματογράφου Πολίν Κέιλ έκανε το Χόλιγουντ να την ακούσει
- 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Η Μόλυ κηρύσσει την έναρξη του φεστιβάλ!
- «Marianne & Leonard: Words of Love»: Η μεγάλη σκιά του Λέοναρντ Κοέν
- 21 (τουλάχιστον) λόγοι για να βρεθείτε στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσσαλονίκης
- Οσα δεν βλέπουμε με την πρώτη ματιά γύρω μας στις αφίσες του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
- Αυτές είναι οι ελληνικές ταινίες του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και της Αγοράς
- Αυτές είναι οι ταινίες του Διεθνούς Διαγωνιστικού του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
- Carte Blanche στον Λούι Ψυχογιό από το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης