Ενα ακόμη (δύσκολο) καλοκαίρι έφτασε στο τέλος του, δίνοντας τη θέση του σε έναν αβέβαιο Σεπτέμβρη κι ένα ακόμη πιο αβέβαιο φθινόπωρο. Χωρίς να ευχηθούμε ακόμη «καλό χειμώνα», κοιτάζουμε πίσω στα πράγματα που κρατάμε και θα θέλαμε να θυμόμαστε και στο μέλλον από τους τρεις προηγούμενους μήνες.
Διαβάστε ακόμη: Διανομείς και αιθουσάρχες κρίνουν τα νέα μέτρα και κάνουν τις προβλέψεις τους για τη χειμερινή σεζόν
Οι ελληνικές ταινίες στα θερινά
Ηταν η ωραιότερη έκπληξη του φετινού καλοκαιριού. Ελληνικές ταινίες που βγήκαν στα θερινά, συνάντησαν το κοινό τους, άρεσαν, συζητήθηκαν, έδωσαν μια νέα πνοή στη σχέση θεατών και ελληνικού κινηματογράφου που καλό θα είναι πάνω της να επενδύσει κάποιος από τους κατά καιρούς αυτόκλητους σωτήρες του ελληνικού σινεμά. Με τη σειρά εμφάνισης: «Πρόστιμο» του Φωκίωνα Μπόγρη, «Μήλα» του Χρήστου Νίκου, «Ο Ράφτης» της Σόνιας Λίζας Κέντερμαν, «Digger» του Τζώρτζη Γρηγοράκη, «Monday» του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου, «Δεν Θέλω να Γίνω Δυσάρεστος, Αλλα Πρέπει να Μιλήσουμε για Κάτι Πολύ Σοβαρό» του Γιώργου Γεωργόπουλου, «Η Αναζήτηση της Λώρα Ντουράντ» του Δημήτρη Μπαβέλλα και (σε άλλο μήκος κύματος, γενικώς) «Ο Ανθρωπος του Θεού» της Γελένα Πόποβιτς.
Το «White Lotus»
Τοποθετημένη σε ένα ακριβό resort στην Χαβάη, που φυσικά ονομάζεται «The White Lotus», η σειρά του Μάικ Γουάιτ ακολουθεί μια ομάδα επισκεπτών που δοκιμάζουν να χαλαρώσουν και να αφήσουν για λίγο πίσω τους κουρασμένους εαυτούς τους, με αμφίβολα αποτελέσματα. Την ίδια στιγμή παρακολουθεί τους υπαλλήλους του ξενοδοχείου στην συνύπαρξη με τους πελάτες και κυρίως τα εγώ και τις απαιτήσεις τους και είναι αυτή ακριβώς η συνάντηση των δύο κόσμων που κάνει το αποτέλεσμα τόσο άβολα απολαυστικό. Δικαιολογημένα, το απόλυτο χιτ του καλοκαιριού (μπορεί και της χρονιάς).
Οι διακρίσεις του ελληνικού σινεμά εκτός συνόρων
Οι ελληνικές ταινίες και τα ελληνικά πρότζεκτ ταξίδεψαν σε όλον τον κόσμο. Και διακρίθηκαν. Το «Cora» της Ευης Καλογηροπούλου βραβεύθηκε ως πρότζεκ στις Κάννες, το μικρού μήκους «Brutalia, Εργάσιμες Μέρες» του Μανώλη Μαυρή βραβεύθηκε στην Εβδομάδα Κριτικής, η «Αγία Εμυ» της Αρασέλης Λαιμού διακρίθηκε στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο, στο Φεστιβάλ του Σαράγεβο διάκριση κέρδισε το «Σελήνη, 66 Ερωτήσεις» της Ζακλίν Λέντζου, αλλά και το πρότζεκτ «Ο Μικρός Αγιος» του Ιορδάνη Θεοδοσιάδη. Οπως συμβαίνει πάντοτε, όταν όλα σταματούν, το ελληνικό σινεμά συνεχίζει.
Η αντοχή των κινηματογραφικών φεστιβάλ
Το Φεστιβάλ των Καννών ήταν αποφασισμένο να μην χάσει ακόμη μια χρονιά λόγω πανδημίας. Και έκανε τα πάντα για τηρήσει την υπόσχεσή του. Ελαβε χώρα, τον Ιούλιο, αντί του παραδοσιακού Μαΐου και με τον ένα ή τον άλλο τρόπο (και οι δύο εκδοχές περιλάμβαναν αμέτρητα τεστ, φήμες για ανεπιβεβαίωτα κρούσματα, την Λέα Σεντού που έμεινε στο Παρίσι όταν διαγνώσθηκε θετική παρά τον εμβολιασμό της) πέτυχε να ολοκληρωθεί με περισσή λάμψη. Ενα ένα, τα φεστιβάλ του κόσμου δοκίμασαν φυσικές προβολές (Ρότερνταμ, Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, Λοκάρνο κ.ά.), επέδειξαν αντοχή στις προκλήσεις, ελπίζοντας πως σταδιακά η πανδημία θα εξαφανιστεί.
Τη μήνυση της Σκάρλετ Τζοχάνσον στη Disney
Η κίνηση της Σκάρλετ Τζοχάνσον δεν ήταν συμβολική. Η σταρ (και) της Marvel ζήτησε στην πραγματικότητα τα δεδουλευμένα που έχασε επειδή το «Black Widow» κυκλοφόρησε ταυτόχρονα σε αίθουσες και στην πλατφόρμα Disney+. Η Disney απάντησε με εξωδικαστικό συμβιβασμό, η κίνηση όμως της Σκάρλετ Τζοχάνσον συμβόλισε το τέλος μιας ολόκληρης εποχής. Από τώρα και στο εξής, οι σταρς θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη στις αμοιβές τους τις πλατφόρμες και κανένα στούντιο, όσο μεγάλο και να είναι δεν βρίσκεται πλέν στο απυρόβλητο.
Τα open air βραβεία ΙΡΙΣ της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου
Ηταν η πρώτη μεγάλη συνάντηση της κοινότητας μετά από τα απανωτά lockdowns και τους μήνες των αποστάσεων ασφαλείας . Η τελετή απόνομής στο Αλσος τους έφερε όλους κοντά, με μέτρα ασφαλείας και (επιτέλους) αγάπη για το ελληνικό σινεμά. Ημασταν εκεί. Ησασταν εκεί.
Τα αναπάντεχα box office χιτ του καλοκαιριού
Ανάμεσά τους το «Ασπρο Πάτο» του Τόμας Βίντερμπεργκ με περισσότερα από 50.000 εισιτήρια και ο «Πατέρας» του Φλόριαν Ζέλερ που ξεπέρασε τα 75.000 εισιτήρια. Να δύο ταινίες που νίκησαν κατά κράτος όλες τις «Black Widow» και τους «The Suicide Squad» του κόσμου, δίνοντας το σήμα πως πάμε σινεμά όχι μόνο επειδή «πρέπει», αλλά επειδή μας αρέσει. Πρώτη ταινία του φετινού καλοκαιριού παραμένει το «Λούκα» της Pixar που συνολικά θα κλείσει με περισότερα από 120.000 εισιτήρια, αλλά θα τον προλάβει και θα τον ξεπεράσει ο «Ανθρωπος του Θεού» που ήδη στο νήμα του φθινοπώρου θα μετράει 100.000 εισιτήρια και βάλε...
Το «Crimes of the Future»
Η νέα - επιτέλους - ταινία του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ γυρίζεται στην Αθήνα. Και αυτό είναι η τελεία που χρειαζόταν σε όλη τη παραφιλολογία γύρω από τις διεθνείς παραγωγές στην Ελλάδα που ξεσήκωσαν συνδικάτα και πιουρίστες του ελληνικού σινεμά, κυρίως με αφορμή το «The Enforcer» που γυρίστηκε στη Θεσσαλονίκη. Ναι οι ταινίες που γυρίζονται στην Ελλάδα δεν γυρίζονται για να δείχνουν την Ελλάδα, αλλά για να τη διαφημίζουν ως ένα συμφέρον, ασφαλές και με τεχνογνωσία location για γυρίσματα. Με ελληνική πλευρά παραγωγής, ελληνικό συνεργείο και συντελεστές.
Διαβάστε ακόμη: Διανομείς και αιθουσάρχες κρίνουν τα νέα μέτρα και κάνουν τις προβλέψεις τους για τη χειμερινή σεζόν