Buzz

Τι μπορεί να κάνει το σινεμά για την Ευρώπη και τι η Ευρώπη για το σινεμά

στα 10

Τα προγράμματα, οι ευκαιρίες, οι τρόποι και τα εργαλεία για να κάνεις εύκολα σινεμά στην Ευρώπη σήμερα.

Flix Team
Τι μπορεί να κάνει το σινεμά για την Ευρώπη και τι η Ευρώπη για το σινεμά

Στο πλαίσιο του 60ού Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, οργανώθηκε μια ανοιχτή συζήτηση από την Αντιπροσωπεία της ΕΕ στην Ελλάδα, στα πλαίσια της καμπάνιας EUandME, για τον τρόπο με τον οποίο η Ευρωπαϊκή Ενωση στηρίζει, ενισχύει και αναπτύσσει τον οπτικοακουστικό τομέα στις χώρες μέλη της, αλλά και έξω από αυτές, με μια σειρά από εργαλεία που κάποια έχουν γίνει ήδη συνήθεια ανάμεσα στους δημιουργούς και συνεχίζουν να εξελίσσονται και άλλα μπαίνουν τώρα στην αρένα της δημιουργίας για να βοηθήσουν ακόμη περισσότερο την πολιτιστική δημιουργία στη σύγχρονη Ευρώπη.

Η συζήτηση που συντόνισε ο κος. Μιχάλης Παπαγιάννης, Υπεύθυνος Επικοινωνίας της Αντιπροσωπείας της ΕΕ στην Ελλάδα, με τον τίτλο «Κινηματογράφος και Ευρωπαϊκή Ενωση: Ευκαιρίες και Προοπτικές», είχε για ομιλητές τους Tίνα Ζουρνατζή (Υπεύθυνη Τμήματος, Γενική ΔιεύθυνσηΕπικοινωνίας, Ευρωπαϊκή Επιτροπή) Ελέν Σκίκος (Διαχειρίστρια Προγράμματος,Creative Europe), Αννα Κασιμάτη (Αρμόδια στην Ελλάδα για το πρόγραμμα CreativeEurope MEDIA), Βασιλική Διαγουμά (Υπεύθυνη Επικοινωνίας και Διεθνών Σχέσεων,ΕΚΟΜΕ - Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας).

Europe

Τη συζήτηση άνοιξε ως EU Ambassador o Βασίλης Κεκάτος, ο σκηνοθέτης που βραβεύθηκε πρόσφατα με το Χρυσό Φοίνικα Μικρού Μήκους Ταινίας στο Φεστιβάλ Καννών: «Εφυγα στα 18 μου για να σπουδάσω στην Αγγλία, κάτι που συνέβη σχετικά εύκολα και με λίγα χρήματα, σε σχέση με όσους σπούδασαν σε χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης. Μια πολύ σημαντική εμπειρία που μετουσίωσα στη ζωή και την τέχνη μου. Επίσης,πολύ σημαντική είναι η δυνατότητα που μας δίνεται, ώστε να είμαστε μέλη τηςΕυρώπης να παίρνουμε μέρος ως κινηματογραφιστές στα εργαστήρια σεναρίου πουχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Εκεί μαθαίνω πραγματικά αν οιιστορίες μου μπορεί να ενδιαφέρουν και άλλους, αν το χιούμορ των ταινιών μου μπορείνα μεταφερθεί σε μια άλλη γλώσσα. Χάρη στην Ευρωπαϊκή Ένωση μπορεί κανείς εύκολα ναμεταβεί εύκολα σε μια άλλη χώρα για να κάνει γυρίσματα, αλλά και ναχρησιμοποιήσει τα χρηματοδοτικά προγράμματα που προσφέρονται, όπως το CreativeMedia Program, το Eurimages και άλλα. Το να ανήκεις στην Ευρωπαϊκή Ενωση μοιάζει με το να ανήκεις σε μια οικογένεια. Δεν είναι πάντοτε όλα καλά. Αλλά πιστεύωότι χωρίς αυτή τα πράγματα θα ήταν πολύ χειρότερα».

Στη συνέχεια, παρουσιάστηκαν τα προγράμματα που μπορεί να εκμεταλλευτεί κάθε κινηματογραφιστής αλλά και νέος δημιουργός στα πρώτα του βήματα προκειμένου να μετακινηθεί εύκολα, να δημιουργήσει με όρεξη και να πετύχει στο ανταγωνιστικό τομέα των οπτικοακουστικών μέσων μέσα στην Ευρώπη. Ενδιαφέρουσα και η πολιτική της Ευρώπης να χρησιμοποιεί το σινεμά και τα οπτικοακουστικά μέσα προκειμένου να ενημερώσει τους πολίτες της και να τους κινητοποιήσει δημιουργικά ώστε να ανακαλύψουν και να ενισχύσουν τα ταλέντα τους.



Το EUandME δεν είναι απλά μια καμπάνια ενημέρωσης

Οπως ανέφερε χαρακτηριστικά η Τίνα Ζουρνατζή, Υπεύθυνη Τμήματος, Γενική ΔιεύθυνσηΕπικοινωνίας, Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η καμπάνια του EUandME ξεκίνησε αναγνωρίζοντας ότι πολύς κόσμος (με το ποσοστό στην Ελλάδα να είναι ένα από τα χαμηλότερα, ανάμεσα στις άλλες χώρες) δεν γνωρίζειπραγματικά ποια είναι τα οφέλη του από να ανήκει ένας λαός στην Ευρωπαϊκή Ενωση,πέρα από κάποια πολύ βασικά, όπως η εύκολη κινητικότητα για παράδειγμα. «Επειδήλοιπόν υπάρχει ένα πολύ χαμηλό ποσοστό αποδοχής της Ευρώπης (της τάξης του50%), ξεκίνησε μια εκστρατεία, η οποία είχε αρχικά ως στόχο τις ευρωεκλογές του Ιουλίου, με σκοπό να απευθυνθεί στο ευρύ κοινό και κυρίως στους νέους που δενκατανοούν τι σημαίνει να είναι κάποιος ευρωπαίος πολίτης. Χρησιμοποιήθηκε, λοιπόν,ο δίαυλος του σινεμά για να μπορέσει η καμπάνια να φτάσει και να αγγίξει αποδοτικάτο κοινό της. Τι καλύτερο από το σινεμά, για να μπορέσουμε να αφηγηθούμε ιστορίες,να αγγίξουμε θεματικές που έχουν να κάνουν με τη ζωή στην Ευρωπαϊκή Ένωση, μετην κινητικότητα, τα δικαιώματα, την εκπαίδευση και τη βιωσιμότητα. Ζητήσαμε λοιπόναπό διακεκριμένους σκηνοθέτες να δημιουργήσουν ταινίες μικρού μήκους, έως 7λεπτών, που θα πλαισιώσουν την καμπάνια μας.»

Η εκστρατεία EUandME είναι κυρίως ψηφιακή, πράγμα που μοιάζει λογικό όταν ο κύριος αποδέκτης είναι οι νέοι. «Ο στόχος μας είναι να έρθει όλο και περισσότερος νέοςκόσμος προς εμάς και είναι αλήθεια ότι η καμπάνια έχει αγγίξει εκατομμύρια νέους. Ο κινηματογράφος αποτελεί το βασικόμας κανάλι, μέσω του οποίου επιχειρούμε να προσεγγίσουμε τον κόσμο.»

Μάθε τα πάντα για το πρόγραμμα EUandME εδώ



Δημιουργική (όχι μόνο στα λόγια) Ευρώπη

Το κατεξοχήν πολιτιστικό πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ενωσης δεν λέγεται τυχαία Creative Europe αφού από το 2013 όπου ξεκίνησε στηρίζει με κάθε τρόπο τη δημιουργία και την ανάπτυξη μιας στέρεας ευρωπαϊκής πολιτισμικής ταυτότητας. Οι δύο τομείς του προγράμματος είναι το πρόγραμμα MEDIA που αφορά τον χώρο των οπτικοακουστικών μέσων και ο δεύτερος τομέας οποιαδήποτε καλλιτεχνικήέκφανση, η οποία δεν περιέχει οπτικοακουστικά media.

Οπως ανέφερε η Ελέν Σκίκος, Διαχειρίστρια Προγράμματος Creative Europe: «Ο στόχος μας είναι ναεντείνουμε την επικοινωνία και τη συνεργασία μεταξύ των χωρών-μελών τουπρογράμματος, αλλά και να υποστηρίζουμε ενεργά δίκτυα όπως κινηματογραφικάΦεστιβάλ. Να φέρνουμε ανθρώπους κοντά, μέσα και έξω από την Ευρώπη. Αυτή τηστιγμή, 41 χώρες είναι μέλη του προγράμματος, αλλά συνεργαζόμαστε και με άλλεςχώρες, μη-μέλη. Αναλαμβάνουμε, επίσης, πρότζεκτ που έχουν να κάνουν μεμεταφράσεις καλλιτεχνικών έργων και είμαστε πολύ περήφανοι γιατί έχουμεσυνεργαστεί ενεργά με τη φετινή νικήτρια του βραβείου Νόμπελ λογοτεχνίας, την Ολγκα Τόκαρτζουκ. Επίσης, μπορούμε να μπούμε εμείς ως εγγυητές ώστε οι καλλιτέχνες ναμπορούν να λαμβάνουν ευκολότερα τραπεζικά δάνεια. Δίνουμε συν τοις άλλοιςβραβεία μουσικής, ενώ βραβεύουμε και τις ευρωπαϊκές πολιτιστικές πρωτεύουσες κάθεχρόνο. Το 2020 είναι η σειρά του Νόβισαντ, αλλά και της Ελευσίνας στην Ελλάδα».

Το επταετές πρόγραμμα Creative Europe που ξεκίνησε το 2013 φτάνει τώρα στο τέλος του και το 2020 θα ανακοινωθεί η έναρξη του νέου προγράμματος με σημαντικές προσθήκες.

Διαβάστε εδώ αναλυτικά όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζετε για το πρόγραμμα Creative Europe


Ιportunus

To i-Portunus είναι μια μοναδική ευκαιρία

Το i-Portunus είναι ένα πρόγραμμα κινητικότητας που εφαρμόστηκε φέτος γιαπρώτη φορά και δίνει τη δυνατότητα σε δημιουργούς και καλλιτέχνες να επισκεφθούνμια άλλη χώρα της Ευρώπης και να συνεχίσουν εκεί το πρότζεκτ τους. Αυτό πουπρέπει να κάνουν για αρχή είναι να επισκεφθούν το αντίστοιχο website τουπρογράμματος, να εγγραφούν και να συμπληρώσουν μια αίτηση όπου θα μιλούν γιατην επιλογή της χώρας, τους στόχους που έχουν θέσει, αλλά και το αποτέλεσμα πουεπιθυμούν να πετύχουν.

Η Ελέν Σκίκος το περιγράφει ως το «Erasmus των καλλιτεχνών» και συμπληρώνει: «Αυτό που θέλουμε, είναι να δημιουργήσουμε μια κινητικότηταμε συγκεκριμένο σκοπό. Η επίσκεψη στη χώρα προορισμού μπορεί να διαρκεί από 15 έως 85 ημέρες και δενζητούμε κάποια απόδειξη για το πώς και πού ξοδεύτηκαν τα χρήματα που θα δίνουμεσε κάθε συμμετέχοντα. Πέρσι, 620.000 ευρώ δαπανήθηκαν σε 343 καλλιτέχνες πουεπιλέχθηκαν για το πρόγραμμα, στην πλειοψηφία τους γυναίκες. Είχαμε πάνω από40.000 αιτήσεις, τόσο σε σχέση με εικαστικές όσο και με οπτικοακουστικές τέχνες.Δεκαπέντε από τους συμμετέχοντες ήταν Ελληνες και πολλοί από τους ευρωπαίους(κυρίως νέους) συμμετέχοντες επέλεξαν την Ελλάδα ως προορισμό. Από του χρόνου,το πρόγραμμα σκοπεύει να γίνει πιο ευέλικτο, με ταξίδια που μπορεί να είναι και πολύμικρά, έως 7 ημέρες. Ο σκοπός μας είναι να εδραιώσουμε αυτό το πρόγραμμαπερισσότερο, να γνωρίσει όλο και περισσότερη επιτυχία και να γίνει μια πύλη από τηνοποία ένας καλλιτέχνης θα ξεκινά τη διεθνή του καριέρα»

Διαβάστε εδώ αναλυτικά όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το πρόγραμμα i-Portunus



Το κλασικό, αγαπημένο, πάντα πρωτοπόρο MEDIA

27 χρόνια έχουν κλείσει από τότε που ξεκίνησε το πρόγραμμα MEDIA, ένα από τα σημαντικότερα προγράμματα πολιτισμού που στηρίζει τον οπτικοακουστικότομέα στο στάδιο της γραφής του σεναρίου και αργότερα της διανομής, αφήνοντας το ρόλο της ενίσχυσης της παραγωγής στο Eurimages. Το πρόγραμμα MEDIA ενισχύει επίσης και κινηματογραφικά φεστιβάλ, αλλά και άλλες δράσεις που προάγουν το ευρωπαϊκό σινεμά στο σύγχρονο κόσμο των μέσων μαζικής ενημέρωση. Στην Ελλάδα, ο άνθρωπος που μπορεί κανείς να απευθυνθεί και να μάθει τα πάντα για το πώς θα συμμετάσχει και θα ωφεληθεί από το πρόγραμμα MEDIA είναι η Αννα Κασιμάτη που βρίσκεται στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.

«Βρισκόμαστε αισίως στην5η φάση του προγράμματος που τρέχει έως το 2020 και έχει ως στόχο τηναπορρόφηση 800 εκατομμυρίων ευρώ. Το πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί με τρόπο πουνα στηρίζει το σύνολο της παραγωγικής αλυσίδας, ενώ το πρόγραμμα Eurimages είναιαυτό που ασχολείται κατά κύριο λόγο με την κινηματογραφική παραγωγή. Εμείςυποστηρίζουμε πρότζεκτ που έχουν μια ξεκάθαρα ευρωπαϊκή διάσταση, ενώλαμβάνουν χρηματοδότηση από εμάς όχι μόνο διάφορα φεστιβάλ, αλλά και οτιδήποτεάλλο συμβάλλει στην προώθηση και εγκαθίδρυση ενός πιο αποτελεσματικούοπτικοακουστικού περιβάλλοντος.»

Το πρόγραμμα MEDIA αφορά επιδοτήσεις που δίνονται όχι σε φυσικά πρόσωπα αλλά σε εταιρίες ήοργανισμούς και οι δικαιούχοι μπορεί να είναι τόσο δημόσιοι όσο και ιδιωτικοί φορείς.Το πρόγραμμα επίσης επιτρέπει συνεργασίες και με χώρες που δεν είναι μέλη τουπρογράμματος. Ο κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να βρει όλατα απαραίτητα έγγραφα ηλεκτρονικά και να σχηματίσει μια πλήρη εικόνα των χρηματοδοτικώνπρογραμμάτων. Επίσης, μπορεί να λάβει συμβουλές και κατάρτιση από εξειδικευμένοπροσωπικό, καθώς και βοήθεια στην παραγωγή αλλά και τη διανομή της ταινίας του.

«Αυτό που ζητάμε εμείς είναι από τα πρότζεκτ να έχουν έναδιεθνή χαρακτήρα, να προωθούν τις συνεργασίες και να βασίζονται σε καινοτόμαεπιχειρηματικά μοντέλα. Γραφεία του προγράμματος βρίσκονται σε 39 χώρες,στελεχωμένα με ειδικούς που είναι έτοιμοι να βοηθήσουν τους ενδιαφερόμενους νακαταλάβουν τη φιλοσοφία πίσω από το πρόγραμμα. Οσοι λοιπόν ενδιαφέρονται,μπορούν να εγγραφούν και εγώ προσωπικά σας παρακινώ να μην διστάσετε στιγμή»,προέτρεψε το κοινό η Αννα Κασιμάτη.

Διαβάστε εδώ όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το πρόγραμμα MEDIA


εκομε

Το cash rebate που συμπληρώνει ιδανικά την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση

Από την πλευρά του ΕΚΟΜΕ η Βασιλική Διαγουμά μίλησε για το cashrebate, το πρόγραμμα που επιστρέφει το 35% των δαπανών που έγιναν στην Ελλάδαγια μια παραγωγή οποιουδήποτε είδους (κινηματογραφική, τηλεοπτική, παραγωγήψηφιακού παιχνιδιού ή animation).

«Αυτό που χρειάζεται να κάνει ο ενδιαφερόμενοςείναι να παρουσιάσει ένα σταθερό χρηματοδοτικό πλάνο, να έχει ξοδέψει πάνω από100.000 ευρώ στο πρότζεκτ και να έχει συμπληρώσει τον πίνακα με τα πολιτισμικάκριτήρια της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Εμείς παρέχουμε μια πλήρως καταρτισμένη ομάδαυποστήριξης που παρέχει βοήθεια ήδη από το αρχικό στάδιο της σύλληψης τηςδημιουργικής ιδέας. Επίσης, είναι πολύ σημαντικό να αναφέρω τησυμπληρωματικότητα των χρηματοδοτικών προγραμμάτων. Ενα έργο, γιαπαράδειγμα, μπορεί να χρηματοδοτηθεί ταυτόχρονα από το ΕΚΟΜΕ και από τοπρόγραμμα MEDIA, με τη χρηματοδότηση να αγγίζει το 100% της συνολικής αξίας»,δήλωσε χαρακτηριστικά.

«Θέλουμε ναβλέπουμε έργα να παίρνουν σάρκα και οστά. Πάνω από 70 πρότζεκτ, το 50% τωνοποίων είναι διεθνείς παραγωγές, έχουν πάρει το πράσινο φως για την επιχορήγηση.Επίσης, χαιρόμαστε πάρα πολύ που βλέπουμε ότι πραγματοποιούνται γυρίσματασχεδόν σε όλες τις περιοχές της χώρας μας, ανοίγοντας διαρκώς νέες θέσεις εργασίας.Εμείς από την πλευρά μας προσπαθούμε να βελτιωνόμαστε συνεχώς κάνοντας τιςαναγκαίες τροποποιήσεις και συμμετέχοντας σε όλα τα σημαντικά Φεστιβάλ τηςχώρας, τα οποία επιθυμούμε να βοηθάμε έμπρακτα.»

Διαβάστε εδώ όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το cash rebate και το ΕΚΟΜΕ


εθρπω

Διαβάστε ακόμη: EUandME: Μάθε τι μπορεί να κάνει η ΕΕ για σένα - και για το σινεμά σου