Τι μπορεί να κάνει το σινεμά για την Ευρώπη και τι η Ευρώπη για το σινεμά

BUZZ 12 NOV  /  Flix Team

Τα προγράμματα, οι ευκαιρίες, οι τρόποι και τα εργαλεία για να κάνεις εύκολα σινεμά στην Ευρώπη σήμερα.

Στο πλαίσιο του 60ού Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, οργανώθηκε μια ανοιχτή συζήτηση από την Αντιπροσωπεία της ΕΕ στην Ελλάδα, στα πλαίσια της καμπάνιας EUandME, για τον τρόπο με τον οποίο η Ευρωπαϊκή Ενωση στηρίζει, ενισχύει και αναπτύσσει τον οπτικοακουστικό τομέα στις χώρες μέλη της, αλλά και έξω από αυτές, με μια σειρά από εργαλεία που κάποια έχουν γίνει ήδη συνήθεια ανάμεσα στους δημιουργούς και συνεχίζουν να εξελίσσονται και άλλα μπαίνουν τώρα στην αρένα της δημιουργίας για να βοηθήσουν ακόμη περισσότερο την πολιτιστική δημιουργία στη σύγχρονη Ευρώπη.

Η συζήτηση που συντόνισε ο κος. Μιχάλης Παπαγιάννης, Υπεύθυνος Επικοινωνίας της Αντιπροσωπείας της ΕΕ στην Ελλάδα, με τον τίτλο «Κινηματογράφος και Ευρωπαϊκή Ενωση: Ευκαιρίες και Προοπτικές», είχε για ομιλητές τους Tίνα Ζουρνατζή (Υπεύθυνη Τμήματος, Γενική Διεύθυνση Επικοινωνίας, Ευρωπαϊκή Επιτροπή) Ελέν Σκίκος (Διαχειρίστρια Προγράμματος, Creative Europe), Αννα Κασιμάτη (Αρμόδια στην Ελλάδα για το πρόγραμμα Creative Europe MEDIA), Βασιλική Διαγουμά (Υπεύθυνη Επικοινωνίας και Διεθνών Σχέσεων, ΕΚΟΜΕ - Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας).

Europe

Τη συζήτηση άνοιξε ως EU Ambassador o Βασίλης Κεκάτος, ο σκηνοθέτης που βραβεύθηκε πρόσφατα με το Χρυσό Φοίνικα Μικρού Μήκους Ταινίας στο Φεστιβάλ Καννών: «Εφυγα στα 18 μου για να σπουδάσω στην Αγγλία, κάτι που συνέβη σχετικά εύκολα και με λίγα χρήματα, σε σχέση με όσους σπούδασαν σε χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης. Μια πολύ σημαντική εμπειρία που μετουσίωσα στη ζωή και την τέχνη μου. Επίσης, πολύ σημαντική είναι η δυνατότητα που μας δίνεται, ώστε να είμαστε μέλη της Ευρώπης να παίρνουμε μέρος ως κινηματογραφιστές στα εργαστήρια σεναρίου που χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Εκεί μαθαίνω πραγματικά αν οι ιστορίες μου μπορεί να ενδιαφέρουν και άλλους, αν το χιούμορ των ταινιών μου μπορεί να μεταφερθεί σε μια άλλη γλώσσα. Χάρη στην Ευρωπαϊκή Ένωση μπορεί κανείς εύκολα να μεταβεί εύκολα σε μια άλλη χώρα για να κάνει γυρίσματα, αλλά και να χρησιμοποιήσει τα χρηματοδοτικά προγράμματα που προσφέρονται, όπως το Creative Media Program, το Eurimages και άλλα. Το να ανήκεις στην Ευρωπαϊκή Ενωση μοιάζει με το να ανήκεις σε μια οικογένεια. Δεν είναι πάντοτε όλα καλά. Αλλά πιστεύω ότι χωρίς αυτή τα πράγματα θα ήταν πολύ χειρότερα».

Στη συνέχεια, παρουσιάστηκαν τα προγράμματα που μπορεί να εκμεταλλευτεί κάθε κινηματογραφιστής αλλά και νέος δημιουργός στα πρώτα του βήματα προκειμένου να μετακινηθεί εύκολα, να δημιουργήσει με όρεξη και να πετύχει στο ανταγωνιστικό τομέα των οπτικοακουστικών μέσων μέσα στην Ευρώπη. Ενδιαφέρουσα και η πολιτική της Ευρώπης να χρησιμοποιεί το σινεμά και τα οπτικοακουστικά μέσα προκειμένου να ενημερώσει τους πολίτες της και να τους κινητοποιήσει δημιουργικά ώστε να ανακαλύψουν και να ενισχύσουν τα ταλέντα τους.



Το EUandME δεν είναι απλά μια καμπάνια ενημέρωσης

Οπως ανέφερε χαρακτηριστικά η Τίνα Ζουρνατζή, Υπεύθυνη Τμήματος, Γενική Διεύθυνση Επικοινωνίας, Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η καμπάνια του EUandME ξεκίνησε αναγνωρίζοντας ότι πολύς κόσμος (με το ποσοστό στην Ελλάδα να είναι ένα από τα χαμηλότερα, ανάμεσα στις άλλες χώρες) δεν γνωρίζει πραγματικά ποια είναι τα οφέλη του από να ανήκει ένας λαός στην Ευρωπαϊκή Ενωση, πέρα από κάποια πολύ βασικά, όπως η εύκολη κινητικότητα για παράδειγμα. «Επειδή λοιπόν υπάρχει ένα πολύ χαμηλό ποσοστό αποδοχής της Ευρώπης (της τάξης του 50%), ξεκίνησε μια εκστρατεία, η οποία είχε αρχικά ως στόχο τις ευρωεκλογές του Ιουλίου, με σκοπό να απευθυνθεί στο ευρύ κοινό και κυρίως στους νέους που δεν κατανοούν τι σημαίνει να είναι κάποιος ευρωπαίος πολίτης. Χρησιμοποιήθηκε, λοιπόν, ο δίαυλος του σινεμά για να μπορέσει η καμπάνια να φτάσει και να αγγίξει αποδοτικά το κοινό της. Τι καλύτερο από το σινεμά, για να μπορέσουμε να αφηγηθούμε ιστορίες, να αγγίξουμε θεματικές που έχουν να κάνουν με τη ζωή στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με την κινητικότητα, τα δικαιώματα, την εκπαίδευση και τη βιωσιμότητα. Ζητήσαμε λοιπόν από διακεκριμένους σκηνοθέτες να δημιουργήσουν ταινίες μικρού μήκους, έως 7 λεπτών, που θα πλαισιώσουν την καμπάνια μας.»

Η εκστρατεία EUandME είναι κυρίως ψηφιακή, πράγμα που μοιάζει λογικό όταν ο κύριος αποδέκτης είναι οι νέοι. «Ο στόχος μας είναι να έρθει όλο και περισσότερος νέος κόσμος προς εμάς και είναι αλήθεια ότι η καμπάνια έχει αγγίξει εκατομμύρια νέους. Ο κινηματογράφος αποτελεί το βασικό μας κανάλι, μέσω του οποίου επιχειρούμε να προσεγγίσουμε τον κόσμο.»

Μάθε τα πάντα για το πρόγραμμα EUandME εδώ



Δημιουργική (όχι μόνο στα λόγια) Ευρώπη

Το κατεξοχήν πολιτιστικό πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ενωσης δεν λέγεται τυχαία Creative Europe αφού από το 2013 όπου ξεκίνησε στηρίζει με κάθε τρόπο τη δημιουργία και την ανάπτυξη μιας στέρεας ευρωπαϊκής πολιτισμικής ταυτότητας. Οι δύο τομείς του προγράμματος είναι το πρόγραμμα MEDIA που αφορά τον χώρο των οπτικοακουστικών μέσων και ο δεύτερος τομέας οποιαδήποτε καλλιτεχνική έκφανση, η οποία δεν περιέχει οπτικοακουστικά media.

Οπως ανέφερε η Ελέν Σκίκος, Διαχειρίστρια Προγράμματος Creative Europe: «Ο στόχος μας είναι να εντείνουμε την επικοινωνία και τη συνεργασία μεταξύ των χωρών-μελών του προγράμματος, αλλά και να υποστηρίζουμε ενεργά δίκτυα όπως κινηματογραφικά Φεστιβάλ. Να φέρνουμε ανθρώπους κοντά, μέσα και έξω από την Ευρώπη. Αυτή τη στιγμή, 41 χώρες είναι μέλη του προγράμματος, αλλά συνεργαζόμαστε και με άλλες χώρες, μη-μέλη. Αναλαμβάνουμε, επίσης, πρότζεκτ που έχουν να κάνουν με μεταφράσεις καλλιτεχνικών έργων και είμαστε πολύ περήφανοι γιατί έχουμε συνεργαστεί ενεργά με τη φετινή νικήτρια του βραβείου Νόμπελ λογοτεχνίας, την Ολγκα Τόκαρτζουκ. Επίσης, μπορούμε να μπούμε εμείς ως εγγυητές ώστε οι καλλιτέχνες να μπορούν να λαμβάνουν ευκολότερα τραπεζικά δάνεια. Δίνουμε συν τοις άλλοις βραβεία μουσικής, ενώ βραβεύουμε και τις ευρωπαϊκές πολιτιστικές πρωτεύουσες κάθε χρόνο. Το 2020 είναι η σειρά του Νόβισαντ, αλλά και της Ελευσίνας στην Ελλάδα».

Το επταετές πρόγραμμα Creative Europe που ξεκίνησε το 2013 φτάνει τώρα στο τέλος του και το 2020 θα ανακοινωθεί η έναρξη του νέου προγράμματος με σημαντικές προσθήκες.

Διαβάστε εδώ αναλυτικά όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζετε για το πρόγραμμα Creative Europe


Ιportunus

To i-Portunus είναι μια μοναδική ευκαιρία

Το i-Portunus είναι ένα πρόγραμμα κινητικότητας που εφαρμόστηκε φέτος για πρώτη φορά και δίνει τη δυνατότητα σε δημιουργούς και καλλιτέχνες να επισκεφθούν μια άλλη χώρα της Ευρώπης και να συνεχίσουν εκεί το πρότζεκτ τους. Αυτό που πρέπει να κάνουν για αρχή είναι να επισκεφθούν το αντίστοιχο website του προγράμματος, να εγγραφούν και να συμπληρώσουν μια αίτηση όπου θα μιλούν για την επιλογή της χώρας, τους στόχους που έχουν θέσει, αλλά και το αποτέλεσμα που επιθυμούν να πετύχουν.

Η Ελέν Σκίκος το περιγράφει ως το «Erasmus των καλλιτεχνών» και συμπληρώνει: «Αυτό που θέλουμε, είναι να δημιουργήσουμε μια κινητικότητα με συγκεκριμένο σκοπό. Η επίσκεψη στη χώρα προορισμού μπορεί να διαρκεί από 15 έως 85 ημέρες και δεν ζητούμε κάποια απόδειξη για το πώς και πού ξοδεύτηκαν τα χρήματα που θα δίνουμε σε κάθε συμμετέχοντα. Πέρσι, 620.000 ευρώ δαπανήθηκαν σε 343 καλλιτέχνες που επιλέχθηκαν για το πρόγραμμα, στην πλειοψηφία τους γυναίκες. Είχαμε πάνω από 40.000 αιτήσεις, τόσο σε σχέση με εικαστικές όσο και με οπτικοακουστικές τέχνες. Δεκαπέντε από τους συμμετέχοντες ήταν Ελληνες και πολλοί από τους ευρωπαίους (κυρίως νέους) συμμετέχοντες επέλεξαν την Ελλάδα ως προορισμό. Από του χρόνου, το πρόγραμμα σκοπεύει να γίνει πιο ευέλικτο, με ταξίδια που μπορεί να είναι και πολύ μικρά, έως 7 ημέρες. Ο σκοπός μας είναι να εδραιώσουμε αυτό το πρόγραμμα περισσότερο, να γνωρίσει όλο και περισσότερη επιτυχία και να γίνει μια πύλη από την οποία ένας καλλιτέχνης θα ξεκινά τη διεθνή του καριέρα»

Διαβάστε εδώ αναλυτικά όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το πρόγραμμα i-Portunus



Το κλασικό, αγαπημένο, πάντα πρωτοπόρο MEDIA

27 χρόνια έχουν κλείσει από τότε που ξεκίνησε το πρόγραμμα MEDIA, ένα από τα σημαντικότερα προγράμματα πολιτισμού που στηρίζει τον οπτικοακουστικό τομέα στο στάδιο της γραφής του σεναρίου και αργότερα της διανομής, αφήνοντας το ρόλο της ενίσχυσης της παραγωγής στο Eurimages. Το πρόγραμμα MEDIA ενισχύει επίσης και κινηματογραφικά φεστιβάλ, αλλά και άλλες δράσεις που προάγουν το ευρωπαϊκό σινεμά στο σύγχρονο κόσμο των μέσων μαζικής ενημέρωση. Στην Ελλάδα, ο άνθρωπος που μπορεί κανείς να απευθυνθεί και να μάθει τα πάντα για το πώς θα συμμετάσχει και θα ωφεληθεί από το πρόγραμμα MEDIA είναι η Αννα Κασιμάτη που βρίσκεται στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.

«Βρισκόμαστε αισίως στην 5η φάση του προγράμματος που τρέχει έως το 2020 και έχει ως στόχο την απορρόφηση 800 εκατομμυρίων ευρώ. Το πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί με τρόπο που να στηρίζει το σύνολο της παραγωγικής αλυσίδας, ενώ το πρόγραμμα Eurimages είναι αυτό που ασχολείται κατά κύριο λόγο με την κινηματογραφική παραγωγή. Εμείς υποστηρίζουμε πρότζεκτ που έχουν μια ξεκάθαρα ευρωπαϊκή διάσταση, ενώ λαμβάνουν χρηματοδότηση από εμάς όχι μόνο διάφορα φεστιβάλ, αλλά και οτιδήποτε άλλο συμβάλλει στην προώθηση και εγκαθίδρυση ενός πιο αποτελεσματικού οπτικοακουστικού περιβάλλοντος.»

Το πρόγραμμα MEDIA αφορά επιδοτήσεις που δίνονται όχι σε φυσικά πρόσωπα αλλά σε εταιρίες ή οργανισμούς και οι δικαιούχοι μπορεί να είναι τόσο δημόσιοι όσο και ιδιωτικοί φορείς. Το πρόγραμμα επίσης επιτρέπει συνεργασίες και με χώρες που δεν είναι μέλη του προγράμματος. Ο κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να βρει όλα τα απαραίτητα έγγραφα ηλεκτρονικά και να σχηματίσει μια πλήρη εικόνα των χρηματοδοτικών προγραμμάτων. Επίσης, μπορεί να λάβει συμβουλές και κατάρτιση από εξειδικευμένο προσωπικό, καθώς και βοήθεια στην παραγωγή αλλά και τη διανομή της ταινίας του.

«Αυτό που ζητάμε εμείς είναι από τα πρότζεκτ να έχουν ένα διεθνή χαρακτήρα, να προωθούν τις συνεργασίες και να βασίζονται σε καινοτόμα επιχειρηματικά μοντέλα. Γραφεία του προγράμματος βρίσκονται σε 39 χώρες, στελεχωμένα με ειδικούς που είναι έτοιμοι να βοηθήσουν τους ενδιαφερόμενους να καταλάβουν τη φιλοσοφία πίσω από το πρόγραμμα. Οσοι λοιπόν ενδιαφέρονται, μπορούν να εγγραφούν και εγώ προσωπικά σας παρακινώ να μην διστάσετε στιγμή», προέτρεψε το κοινό η Αννα Κασιμάτη.

Διαβάστε εδώ όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το πρόγραμμα MEDIA


εκομε

Το cash rebate που συμπληρώνει ιδανικά την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση

Από την πλευρά του ΕΚΟΜΕ η Βασιλική Διαγουμά μίλησε για το cash rebate, το πρόγραμμα που επιστρέφει το 35% των δαπανών που έγιναν στην Ελλάδα για μια παραγωγή οποιουδήποτε είδους (κινηματογραφική, τηλεοπτική, παραγωγή ψηφιακού παιχνιδιού ή animation).

«Αυτό που χρειάζεται να κάνει ο ενδιαφερόμενος είναι να παρουσιάσει ένα σταθερό χρηματοδοτικό πλάνο, να έχει ξοδέψει πάνω από 100.000 ευρώ στο πρότζεκτ και να έχει συμπληρώσει τον πίνακα με τα πολιτισμικά κριτήρια της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Εμείς παρέχουμε μια πλήρως καταρτισμένη ομάδα υποστήριξης που παρέχει βοήθεια ήδη από το αρχικό στάδιο της σύλληψης της δημιουργικής ιδέας. Επίσης, είναι πολύ σημαντικό να αναφέρω τη συμπληρωματικότητα των χρηματοδοτικών προγραμμάτων. Ενα έργο, για παράδειγμα, μπορεί να χρηματοδοτηθεί ταυτόχρονα από το ΕΚΟΜΕ και από το πρόγραμμα MEDIA, με τη χρηματοδότηση να αγγίζει το 100% της συνολικής αξίας», δήλωσε χαρακτηριστικά.

«Θέλουμε να βλέπουμε έργα να παίρνουν σάρκα και οστά. Πάνω από 70 πρότζεκτ, το 50% των οποίων είναι διεθνείς παραγωγές, έχουν πάρει το πράσινο φως για την επιχορήγηση. Επίσης, χαιρόμαστε πάρα πολύ που βλέπουμε ότι πραγματοποιούνται γυρίσματα σχεδόν σε όλες τις περιοχές της χώρας μας, ανοίγοντας διαρκώς νέες θέσεις εργασίας. Εμείς από την πλευρά μας προσπαθούμε να βελτιωνόμαστε συνεχώς κάνοντας τις αναγκαίες τροποποιήσεις και συμμετέχοντας σε όλα τα σημαντικά Φεστιβάλ της χώρας, τα οποία επιθυμούμε να βοηθάμε έμπρακτα.»

Διαβάστε εδώ όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το cash rebate και το ΕΚΟΜΕ


εθρπω

Διαβάστε ακόμη: EUandME: Μάθε τι μπορεί να κάνει η ΕΕ για σένα - και για το σινεμά σου

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.