Λίγες φορές η ανυπομονησία για τα βραβεία Σεζάρ της Γαλλικής Ακαδημίας Κινηματογράφου ήταν τόσο μεγάλη όσο στην 45η Τελετής Απονομής που έγινε το βράδυ της Παρασκευής - κι αυτό, όχι για το ποιες ταινίες και δημιουργοί θα κέρδιζαν το χρυσό αγαλματάκι.
Διαβάστε ακόμη: Berlinale 2020 | Αυτήν τη Χρυσή Αρκτο ποιος θα την πάρει;
Τα Σεζάρ 2020 δόθηκαν εν μέσω μεγάλων αναταραχών στο γαλλικό κινηματογραφικό τερέν. Μόλις μια μέρα νωρίτερα, ολόκληρη η συντακτική ομάδα του εμβληματικού περιοδικού Cahiers du cinéma παραιτήθηκε, διαμαρτυρόμενη για την αγορά του εντύπου από μεγαλοεπιχειρηματίες που σκοπεύουν να «ελαφρύνουν» το προφίλ του μέσου. Ακόμα πιο σχετικά, πριν δυο εβδομάδες παραιτήθηκε σύσσωμο το Διοικητικό Συμβούλιο της Ακαδημίας, μετά από έντονες διαμαρτυρίες για τις 12 υποψηφιότητες του «Κατηγορώ...!» του Ρομάν Πολάνσκι, κατηγορούμενου, φυσικά, για το βιασμό ανηλίκου από το 1978. Και μπορεί ο Πολάνσκι να αποφάσισε ν' αποφύγει την τελετή, για να γλιτώσει την οικογένειά του και τον ίδιο από βέβαιο λιντσάρισμα, ωστόσο ο σκηνοθέτης... έλαμψε δια της απουσίας του.
Διαμαρτυρίες οργανώθηκαν έξω από τη Σαλ Πλεγιέλ στο Παρίσι, πριν και για όλη τη διάρκεια της 45ης Τελετής Απονομής των Βραβείων Σεζάρ, αλλά οι αντιδράσεις εκφράστηκαν και μέσα στην αίθουσα. Η παρουσιάστρια της βραδιάς, η κωμικός Φλοράνς Φορεστί, ξεκίνησε τον εναρκτήριο μονόλογό της με τον Ρομάν Πολάνσκι και δεν εγκατέλειψε, μέχρι τέλους. «Στη διάρκεια της απονομής θα έχουμε σίγουρα 12 στιγμές αμηχανίας,» είπε η Φορεστι, αναφερόμενη στις 12 υποψηφιότητες του «Κατηγορώ...!». «Τι θα κάνουμε με τον...», συνέχισε, χειρονομώντας για να δείξει πως αναφέρεται σε κάποιον χαμηλού αναστήματος. «Μην κάνετε σαν αυτόν, μην κάνετε τους αθώους. Ξέρετε καλά για ποιον μιλάω. Θα χειροκροτήσουμε; Δεν θα χειροκροτήσουμε; Να το συμφωνήσουμε. Δεν υπάρχει περίπτωση να το αναλάβω μόνη μου αυτό. Δεν μπορώ εγώ, 43 χρόνια μετά τα γεγονότα, να λύσω το πρόβλημα, εγώ τότε ήμουν τριών χρόνων, στη Λιόν, στο πρωκτικό στάδιο και προσπαθούσα να χωρέσω κύβους μέσα σε κύκλους. Εκείνος ήταν στο Χόλιγουντ και... Και πρέπει εγώ τώρα να τον κρίνω; Δεν είμαι η Γκρέτα Θάνμπεργκ του γαλλικού σινεμά.» Κι η Φορεστί δεν σταμάτησε καν εκεί. Παρουσιάζοντας μία-μία τις υποψήφιες ταινίες της βραδιάς, αναφέρθηκε στο «Θέλημα Θεού» του Φρανσουά Οζόν ως την ταινία για τους παιδόφιλους στην εκκλησία και το «Κατηγορώ...!» ως την ταινία για τους παιδόφιλους της δεκαετίας του '70! Οι γαλλομαθείς, δείτε το λόγο της Φορεστί και τις αντιδράσεις του κοινού εδώ:
Florence Foresti : "Il y a 12 moments où on va avoir un souci ce soir"
— CANAL+ (@canalplus) February 28, 2020
Le meilleur des #César2020 > https://t.co/ipnVwouBeV pic.twitter.com/wrf2srOpvb
Οταν, στην πορεία της βραδιάς, ο Ρομάν Πολάνσκι κέρδισε το Βραβείο Σεζάρ Σκηνοθεσίας (ένα από τα τρία που κέρδισε συνολικά), κάποιοι καλεσμένοι αποχώρησαν διαμαρτυρόμενοι από την αίθουσα, με πρωτοστάτη την Αντέλ Ενέλ που είχε ήδη εκφραστεί ηχηρά εναντίον του Πολάνσκι και της συμμετοχής του στα φετινά Σεζάρ, ακολουθούμενη από τη Σελίν Σιαμά, σκηνοθέτη της ταινίας «Το Πορτρέτο μιας Γυναίκας που Φλέγεται», με πρωταγωνίστριες την Ενέλ και τη Νοεμί Μερλάν. Δείτε το περιστατικό παρακάτω:
Adèle Haenel and Celine Sciamma walked out of the #Cesar2020 awards ceremony after Roman Polanksi was awarded best director.
— Ashley Carter (@AshleyLCarter1) February 29, 2020
First, good for them and anyone else who left.
Second, shame on those who gave Polanski the award.pic.twitter.com/84wO7K5fwm
Δείτε εδώ και την Αντέλ Ενέλ να βγαίνει από την αίθουσα της τελετής φωνάζοντας «Ζήτω στην παιδοφιλία. Μπράβο στην παιδοφιλία»:
Κι αν η 45η Τελετή Απονομής των Βραβείων Σεζάρ είχε το σκάνδαλό της, είχε και το, μάλλον αποτυχημένο, σκανδαλάκι της, στρεφόμενο εναντίον του Βενσάν Κασέλ. Ο ηθοποιός βρισκόταν στα Σεζάρ, μαζί με τη σύζυγό του, Τίνα Κιουνακέι, υποστηρίζοντας το «Hors Normes» των Ολιβιέ Νακάς και Ερίκ Τολεντανό. Στη σκηνή, η Αΐσα Μαϊγκά, Πρόεδρος των οργανώσεων 50/50 και Μαύρη δεν Είναι το Επάγγελμά μου, έτοιμη ν' απονείμει το Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενης, έκανε ένα αστείο που αντιμετωπίστηκε με αμηχανία από το κοινό: «Μέτρησα όλους τους Μαύρους στην αίθουσα, αλλά ξέχασα έναν, τον Βενσάν Κασέλ. Εσύ είσαι ο πρωτοπόρος της διαφορετικότητας στο γαλλικό σινεμά. Να σε μετρήσω στην ποσόστωση, ή όχι;» Η Μαϊγκά προφανώς αναφερόταν στο ρόλο του Κασέλ, ως θύτη και θύμα των υποβαθμισμένων προαστίων, στο «Μίσος» του Ματιέ Κασοβίτς το 1995, αλλά η αναφορά της οδήγησε μόνο σε σιωπή κι ένα αμήχανο «δεν καταλαβαίνω» του Βενσάν Κασέλ. Εδώ η άβολη στιγμή:
Premier petit malaise de la soirée 😅 #VincentCassel n’a pas compris et nous non plus 🤪 #Cesar2020 pic.twitter.com/GXjtKxbVQT
— Rino Gallo (@AppellemoiRino) February 28, 2020
Μπορεί ο «νικητής» της βραδιάς ήταν το hype, η αναστάτωση και το... κατηγορώ, όμως ο πραγματικός κερδισμένος ήταν οι «Αθλιοι» του Λατζ Λι που κέρδισαν το Σεζάρ Καλύτερης Ταινίας της χρονιάς. Δείτε την αναλυτική λίστα των βραβείων και, παρακάτω, φωτογραφίες από τις λαμπερότερες εμφανίσεις της βραδιάς.
Αναλυτικά τα Βραβεία Σεζάρ 2020
Καλύτερη Ταινία: «Οι Αθλιοι» του Λατζ Λι
Σκηνοθεσία: Ρομάν Πολάνσκι, «Κατηγορώ...!»
Γυναίκα Ηθοποιός: Αναΐς Ντεμουστιέ, «Alice et Marie»
Ανδρας Ηθοποιός: Ροσντί Ζεμ, «Roubaix, Une Lumiere»
Β' Ανδρικός Ρόλος: Σουαν Αρλό, «Θέλημα Θεού»
Β' Γυναικείος Ρόλος: Φανί Αρντάν, «Ραντεβού στο Belle Epoque»
Μουσική: Νταν Λεβί, «I Lost my Body»
Ξενόγλωσση Ταινία: «Παράσιτα»
Φωτογραφία: Κλερ Ματόν, «Το Πορτρέτο μιας Γυναίκας που Φλέγεται»
Μοντάζ: Φλορά Βολπελιέρ, «Οι Αθλιοι» του Λατζ Λι
Πρωτότυπο Σενάριο: Νικολά Μπεντός, «Ραντεβού στο Belle Epoque»
Διασκευασμένο Σενάριο: Ρομάν Πολάνσκι, «Κατηγορώ...!»
Ηχος: «Το Τραγούδι του Λύκου»
Βραβείο Κοινού: «Οι Αθλιοι» του Λατζ Λι
Μικρού Μήκους: «Pile Poil»
Ντοκιμαντέρ: «Μ»
Πρώτη Ταινία: «Papicha» της Μούνια Μεντούρ
Ταινία Animation: «I Lost my Body»
Μικρού Μήκους Animation: «La Nuit des Sacs Plastiques»
Πρωτοεμφανιζόμενη Γυναίκα: Λίνα Κούντρι, «Papicha»
Πρωτοεμφανιζόμενος Ανδρας: Αλεξίς Μανεντί, «Οι Αθλιοι»
Κοστούμια: Πασκαλίν Σαβάν, «Κατηγορώ...!»
Σκηνικά**: Στεφάν Ρόζενμπαουμ, «Ραντεβού στο Belle Epoque»
Η ομάδα των «Αθλιων»
Η ομάδα του «Πορτρέτου μιας Γυναίκας που Φλέγεται»
Βενσάν και Τίνα
Κιάρα Μαστρογιάνι
«Θέλημα Θεού» και θέλημα... Φεστιβάλ Καννών
«Ραντεβού στο Belle Epoque»
Ο Ολιβιέ Ρουστέν, σχεδιαστής του οίκου Μπαλμέν
Η Ροζαλί Βαρντά, κόρη της Ανιές, με τον JR
Εβα Γκριν
Ο Ζαν-Πιερ Λεό με τη Σαρά Φορεστιέ
Φανί Αρντάν