Το «Νήμα» είναι μια ταινία κόκκινη. Ακολουθεί τη διαρκή ροή του αίματος από μια μάνα στο παιδί της. Πασαλείβεται με το αίμα της επίμονης, σαδιστικής κακοποίησης. Βάζει στο κέντρο της μια ηρωίδα της αντίστασης, την Κόκκινη. Κυρίως, ανεβάζει την αντίληψη των αισθήσεων στο κόκκινο, χαράζεται από πάθος κατακόκκινο, τραβιέται στη συστολή και κοκκινίζει. Είναι μια ταινία για ένα γιο και μια μητέρα κι ένα γιο χωρίς μητέρα, χωρισμένη στα δυο. Με την υπογραφή όχι του Αλέξανδρου Βούλγαρη, αλλά του The Boy, μια και το δικό του σύμπαν έρχεται να συμπληρώσει.
Δείτε ακόμη: O The Boy σκηνοθετεί το «Μια Πυρκαγιά σ' ενα Σπιρτόκουτο» του Παύλου Παυλίδη
Η Νίκη, η Κόκκινη, είναι το πρόσωπο της αντίστασης στη χούντα – μπορεί τα ονόματα ν’ αλλάζουν, αλλά η ταινία τοποθετείται, συγκεκριμένα, στην Αθήνα του 1972, μέσα στη δικτατορία των συνταγματαρχών. Εκείνη, η Σοφία Κόκκαλη, είναι το μόνο πρόσωπο που βλέπουμε στην ταινία, όλοι οι άλλοι χάνονται έξω απ’ το κάδρο, τα πάντα είναι εκείνη. Εχει μόλις γεννήσει, αλλά δυσκολεύεται να συνδυάσει τη μητρότητα με την αντίσταση και νιώθει ενοχές γι’ αυτό, θυμώνει. Προστατεύει τον μικροσκοπικό γιο της, αλλά εύχεται και να μην τον είχε. Το πρόσωπο και το σώμα της, κυρίαρχο σε κάθε πλάνο μεγεθύνεται, γίνεται επικό, λιώνει κι ανασυντίθεται μπροστά στην κάμερα, γιατί φιλτράρεται από τα μάτια του γιου της, λατρευτικά.
Δείτε ακόμη: To Flix ξετυλίγει το «Νήμα» της νέας ταινίας του The Boy
Η Νίκη συλλαμβάνεται, βασανίζεται φρικτά, παρότι οι αναφορές του Boy στο giallo, στο σοφτ πορνό του ’70, μεταφράζουν την εμπειρία μ’ έναν ερωτισμό με πολλαπλές κορυφώσεις. Oταν η χούντα πέφτει, η Νίκη είναι ένας άλλος άνθρωπος, σπασμένος. Ο μόνος χρόνος που θα νιώσει πραγματική είναι οι μέρες που θα περάσει δίπλα στη θάλασσα, σ’ ένα ξεχασμένο τροχόσπιτο, μόνη με το γιο της – λέγοντας μόνο αλήθειες και αφοπλιστικά «γλυκούλα μου», παίζοντας σαν παιδιά ή σαν ερωτευμένοι έφηβοι, σε μια σεκάνς που αγγίζει, στην απλότητα, τη ζεστασιά, την καθαρή ομορφιά του και τη βαθειά συγκίνηση που προκαλεί, την τέλεια συναισθηματική κι αισθητική ομορφιά.
Διαβάστε ακόμη: Θεσσαλονίκη 2016: «Οι ενάρετοι» ξεγυμνώνουν μια παράδοξα αστεία αστική υποκρισία
Κι από εκεί, από ένα τέλεια προστατευμένο σύμπαν, ξεκινά το μπερδεμένο δεύτερο μέρος, με ήρωα τον γιο, τον Λευτέρη, που υποδύεται και πάλι η Σοφία Κόκκαλη – από την αρχή ως το τέλος το μοναδικό πρόσωπο που κοιτάζει η κάμερα, μεταμορφωμένη σε αδέξιο έφηβο με την κορμοστασιά και την οδοντοστοιχία του εμπνευστή της. Εδώ ο κόσμος αλλάζει, γίνεται μια Αθήνα δυστοπική, που έχει αποτινάξει τη δικτατορία για να περάσει σε μια άλλη, πιο στιλιζαρισμένη αλλά εξίσου αυταρχική. Ο Λευτέρης, αποκομμένος από τη μητέρα που έχει στερηθεί, την αναζητά, σα θρίλερ του φανταστικού, ακολουθώντας κλου, στοιχεία, που θα τον οδηγήσουν ξανά μέσα στη μήτρα, που θα τον συνδέσουν ξανά με τον ομφάλιο λώρο που έχει κοπεί.
Κι εδώ το σενάριο μπλέκεται, σε αυτοαναφορές, σε υπερβολικούς συμβολισμούς, σε έναν ήρωα που δεν έχει βάθος, έχει μόνο μορφή, σ’ ένα κομμάτι του ταξιδιού που δεν έχει κορύφωση, αλλά αδυνατίζει και τη συναισθηματική θύελλα του πρώτου. Οχι παράξενο: είναι ευκολότερο ν’ αποτυπώσεις τα συναισθήματά σου για τον άλλον, ειδικά αν αυτός είναι η καταδυναστευτική, πάντα, μορφή της μάνας, δυσκολότερο να εμβαθύνεις στο γιο, στο παιδί, σε κάτι κοντινότερο σε σένα: κοιτάζοντας στον καθρέφτη νιώθεις αμηχανία.
Μέσα στο «Νήμα», η Σοφία Κόκκαλη μεγαλουργεί, όχι στη μεταμόρφωσή της σε αγόρι, αλλά στην ερμηνεία της γυναίκας. Εκρηκτική αλλά κι έτοιμη να ραγίσει, αισθησιακή και παιδική μαζί, μια ηθοποιός με ξεχωριστή μορφή και έκφραση και την τόλμη να τα χρησιμοποιήσει. Μέσα σ' αυτό το σύμπαν του Boy, που συνδέει τη μουσική, τη δεκαετία του '80, το ερωτικό φετίχ, το ποδόσφαιρο, τον Βέγγο, την εύκολη ψυχανάλυση και το δύσκολο σινεμά.
Η ταινία «Νήμα» προβάλλεται σε επανάληψη την Πέμπτη, 10 Νοεμβρίου στις 15.15 στην αίθουσα Τώνια Μαρκετάκη.
Περισσότερο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης:
- Θεσσαλονίκη 2016: «Μια Τρομακτική Περίοδος» - Ο Αϊρα Σακς μιλά για την εκλογή Τραμπ
- Θεσσαλονίκη 2016: «Οι ενάρετοι» ξεγυμνώνουν μια παράδοξα αστεία αστική υποκρισία
- Θεσσαλονίκη 2016: Χρειάζεσαι... καρδιά από πέτρα για να μην ταυτιστείς με το ισλανδικό «Heartstone»
- Θεσσαλονίκη 2016: Ακούμε το «ΑΦΤΕΡΛΩΒ», λίγο πριν το δούμε
- Θεσσαλονίκη 2016: «Η Μεταμόρφωση»… διψά να «αφήσει το κακό να μπει»
- Θεσσαλονίκη 2016: Δε χρειάζεται καν να το πούμε - το «Gimme Danger» του Τζιμ Τζάρμους για τους Stooges είναι cool
- Τα πρόσωπα του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στην κάμερα του Flix #3
- Θεσσαλονίκη 2016: «Ο Αγριος Τόπος» - Ας μιλήσουμε για το εξωγήινο χταπόδι στο δωμάτιο
- Τα πρόσωπα του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στην κάμερα του Flix #2
- Θεσσαλονίκη 2016: Η «Ισοπέδωση» συστήνει μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα σκηνοθετική φωνή
- Θεσσαλονίκη 2016: Για όλες τις γυναίκες που, στην ηλικία τους, ακόμα κρύβονται για να καπνίσουν...
- Θεσσαλονίκη 2016: Οταν η Τούμπα κατέβηκε στο Ολύμπιον
- Θεσσαλονίκη 2016: Η ομάδα του Φεστιβάλ στην κάμερα του Flix
- Θεσσαλονίκη 2016: «Κυλά στο Αίμα», μια ταινία που θέλεις να την πάρεις αγκαλιά
- Θεσσαλονίκη 2016: «Oταν Ξέσπασε η Βία» - Καμία πατρίδα για τους μελλοθάνατους στα Aγρια Βαλκάνια
- Θεσσαλονίκη 2016: Τo Flix βλέπει και γράφει για όλες τις ταινίες του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου
- To ντοκιμαντέρ του Νίκου Τριανταφυλλίδη για τον ΠΑΟΚ είναι φτιαγμένο από θλίψη, αγάπη και αφοσίωση
- Θεσσαλονίκη 2016: «Aνδρας Eλβετικός Σουγιάς» - ο Χάρι Πότερ πέθανε, ζήτω το πτώμα του (που κλάνει)
- Θεσσαλονίκη 2016: Στον «Τυφλό Χριστό» του Κρίστοφερ Μάρεϊ η θρησκεία δεν έχει τίποτα κοινό με την Πίστη
- Θεσσαλονίκη 2016: Στο «Kékszakállú» η πραγματικότητα είναι χωρίς διέξοδο αλλά άψογα καδραρισμένη
- Θεσσαλονίκη 2016: Το «Paterson» του Τζιμ Τζάρμους μία ωδή στην ποίηση της καθημερινότητάς μας
- Στην τελετή Εναρξης του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Κύριε Υπουργέ, επιτρέψτε μας τρεις διορθώσεις
- Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Το παρελθόν του διαγωνιστικού τμήματος κρύβει εκπλήξεις!
- ΠΑΟΚ και ξερό ψωμί! Η Μαρίνα Δανέζη μοιράζεται με το Flix το τελευταίο ταξίδι του Νίκου Τριανταφυλλίδη
- Με έμπνευση... Pulp Fiction το τρίτο τρέιλερ του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου: Οχι τόσο σέξι, αλλά ευτυχώς ούτε «τα νέα κρατικά βραβεία»!
- Λεονάρντο Φάβιο: Ανακαλύπτοντας έναν σπουδαίο σκηνοθέτη στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- O Φιλίπ Γκραντριέ φέρνει τα σκόταδια του στο 57o Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Τελευταία Εξοδος Θεσσαλονίκη: Δείτε το δεύτερο τρέιλερ του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου για το 57ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Ολες οι ελληνικές ταινίες που θα προβληθούν στο 57ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Μερικές από τις ωραιότερες ταινίες της χρονίας στο τμήμα «Ματιές στα Βαλκάνια» του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Ο Αργύρης Παπαδημητρόπουλος σκηνοθετεί το πρώτο τρέιλερ του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- H Αγορά του 57ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης αποκαλύπτεται!
- O ΠΑΟΚ που αγάπησε ο Νίκος Τριανταφυλλίδης σε παγκόσμια πρεμιέρα στο 57ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Το 57o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έχει αφίσα
- Θεσσαλονίκη 2016: Τα Highlights κι οι νέες ενότητες στο πρόγραμμα
- Ενας Τζιμ Τζάρμους δεν είναι (ποτέ) αρκετός στο 57ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
- Οσα ενώνουν το Φεστιβάλ του Λοκάρνο με το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης
- Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Αλλαγές στο ελληνικό τοπίο
- Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αποκτά διαγωνιστικό τμήμα για νέους δημιουργούς
- Αυτή είναι η ομάδα του νέου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης