Άποψη

Οι υποψηφιότητες για τα Βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου στο μικροσκόπιο του Flix!

of 10

Οπως αναμενόταν σε καιρό κρίσης, οι υποψηφιότητες των τρίτων κατά σειρά Βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, προκαλούν ήδη με την ανακοίνωσή τους αντιδράσεις και απορίες. To Flix βάζει τη λίστα με τους υποψήφιους στο μικροσκόπιο...

Οι υποψηφιότητες για τα Βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου στο μικροσκόπιο του Flix!
Ο «Αδικος Κόσμος» υποψήφιος σε 11 κατηγορίες των φετινών βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου

Οπως οτιδήποτε συμβαίνει αυτήν την εποχή στην Ελλάδα, έτσι και η ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων για τα τρίτα Βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου ήταν αναπόφευκτο να ιδωθούν μέσα από το πρίσμα της γενικότερης κρίσης.

Διαφωνούμε με τις φωνές που υποστηρίζουν πως η απονομή έπρεπε φέτος να ακυρωθεί (ως πράξη αντίστασης;), αφού καλό είναι ό,τι «φτιάχνεται» σε αυτόν τον τόπο να μπορεί να έχει μια συνέχεια, αλλά από την άλλη μια ματιά στις φετινές υποψηφιότητες μας φέρνει όχι μόνο ενώπιον της πλήρους απουσίας κρατικής υποστήριξης για το ελληνικό σινεμά, αλλά και ερωτημάτων που ζητούν απαντήσεις.

Το πρώτο και σημαντικότερο ερώτημα προκύπτει από τη σχεδόν σκανδαλώδη απουσία των «Αλπεων» στις μεγάλες κατηγορίες της καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, μοντάζ, φωτογραφίας και των ρόλων. Τι μπορεί να άλλαξε στο σινεμά του Γιώργου Λάνθιμου τόσο πολύ, ώστε η ίδια Ακαδημία που στην πρώτη της απονομή το 2010 είχε ανακηρύξει θριαμβευτή τον «Κυνόδοντα», να θεώρησε φέτος πως οι «Αλπεις» δεν άξιζαν ούτε καν να είναι υποψήφιες;

Το δεύτερο ερώτημα αφορά την πληθώρα των ταινιών που είναι υποψήφιες και δεν έχουν βγει στις αίθουσες (εκτός από μία προβολή τους είτε στις Νύχτες Πρεμιέρας είτε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης). Αν το ζητούμενο των βραβείων, όπως ακριβώς συμβαίνει στις Ακαδημίες του εξωτερικού, είναι να εμπλέκουν το κοινό στις διαδικασίες τους (ακόμη και ως ένα διασκεδαστικό παιχνίδι ανάμεσα στους θεατές τύπου «εμένα μου άρεσε αυτό, αυτό δεν έπρεπε να είναι υποψήφιο» κ.ά.), η φετινή επιλογή κινδυνεύει να χαρακτηριστεί ως αυτοαναφορική, σε αντίθεση για παράδειγμα με τις δύο πρώτες διοργανώσεις όπου το κοινό γνώριζε τις ταινίες και άρα το αφορούσε άμεσα η τελετή. Γεγονός για το οποίο φυσικά δεν φταίει η Ακαδημία αλλά μάλλον ο κανονισμός της που ορίζει ποιες ταινίες μπορούν να συμμετάσχουν κάθε φορά στη διαδικασία ψηφοφορίας. Κι αυτό μας φέρνει στο τρίτο ερώτημα.

Το οποίο αφορά το ποιες ταινίες τελικά πληρούν τις προϋποθέσεις για να βρίσκονται στη διαδικασία της επιλογής υποψηφιοτήτων. Αν ο απαράβατος όρος είναι η «μια προβολή με εισιτήριο», υπάρχουν ταινίες που λείπουν φέτος, όχι μόνο από τις υποψηφιότητες αλλά και από τη μεγάλη λίστα των ταινιών που μπήκαν σε ψηφοφορία.

Χωρίς καμία διάθεση κινδυνολογίας, αλλά περισσότερο μιας ανησυχίας για ένα θεσμό που φτιάχτηκε με κόπο και όρεξη, ας ελπίσουμε πως τα τρία παραπάνω ερωτήματα δεν έχουν ως απάντηση πως η Ακαδημία (και εν γένει το ελληνικό σινεμά, αφού αυτό αποτελεί τα μέλη της) αρχίζει να εμφανίζει δείγματα εσωστρέφειας, μια λέξη που η ίδια είχε ορίσει ως κόκκινο πανί κατά την ίδρυσή της. Και ταυτόχρονα ας ελπίσουμε πως, στη φάση στην οποία βρίσκεται το ελληνικό σινεμά, αυτά τα βραβεία (όχι ως επιλογές, αλλά ως ένα γεγονός) θα αποτελέσουν έναν μοχλό πίεσης κατά παντός υπευθύνου για την πλήρη αδιαφορία του κρατικού μηχανισμού απέναντι στο μοναδικό πράγμα που κάνει αυτή τη χώρα να είναι ακόμη περήφανη.

Βραβείο Ειδικών Εφέ και Κινηματογραφικής Καινοτομίας:

Οι βετεράνοι, οι βραβευμένοι και οι πρωτοεμφανιζόμενοι, όλοι μαζί σε μια κατηγορία. Ελλείψει αισθητικά «αβανταδόρικων» ταινιών φέτος, οι υποψηφιότητες μοιράζονται σε δουλειές πιο διακριτικές, λιγότερο… καινοτόμες! Στην υποψηφιότητα του «Τρεις Μέρες Ευτυχίας» συναντάμε τον περσινό βραβευμένο για την «Υπογραφή» Νίκο Μούτσελο. Με την «Πόλη των Παιδιών» διαγωνίζονται οι καθιερωμένοι, πλέον, αδελφοί Αλαχούζου σε μια από τις λιγότερο… εφετζίδικες δουλειές τους, υποψήφιοι και το 2010 για τον «Κυνόδοντα». Και η πρωτοεμφανιζόμενη στα βραβεία της Ακαδημίας ομάδα του «Ξεναγού» διεκδικεί την αναγνώριση της ποπ αισθητικής. Μια και η «Πόλη των Παιδιών» έχει ρεύμα και οι Αλαχούζοι επώνυμο, θα ποντάραμε σ’ αυτούς.

Βραβείο Μακιγιάζ

Υποψήφια και πέρσι για τη «Χώρα Προέλευσης», η Εύη Ζαφειροπούλου κάνει το φετινό 2 σε 1. Η πάντα εξαιρετική Κατερίνα Βαρθαλίτου έχει ως άσσο τη φυσική μεταμόρφωση της Ιωάννας Τσιριγκούλη και την ατμοσφαιρική δουλειά της στο «Γάλα». Απέναντί της, όχι οι «Αλπεις» (ξανά, πόσο παράλογο να είναι οι «Αλπεις» υποψήφιες για μακιγιάζ και όχι για σκηνοθεσία), αλλά μάλλον ο παιχνιδιάρης και φρέσκος «Παράδεισος». Μην αναρωτηθεί κανείς για την απουσία στις υποψηφιότητες του «Τανγκό των Χριστουγέννων», θα θυμώσουμε!

Βραβείο Ηχου

  • «Αδικος Κόσμος» - Βαγγέλης Ζέλκας, Αρης Λουζιώτης, Αλέξανδρος Σιδηρόπουλος, Κώστας Bαρυμποπιώτης
  • «Το Γάλα» - Μαρίνος Αθανασόπουλος
  • «Παράδεισος» - Δημήτρης Κανελλόπουλος, Αρης Λουζιώτης, Αλέξανδρος Σιδηρόπουλος, Κώστας Βαρυμποπιώτης, Πάνος Βουτσαράς

Με δύο υποψηφιότητες στην κατηγορία το γκανιάν Κώστας Βαρυμποπιώτης για να προσθέσει στις προηγούμενες τέσσερις («Ricordi Mi», «Ψυχή Βαθειά» που είχε πάρει και το βραβείο, «Απ’ τα Κόκκαλα Βγαλμένα», «Χώρα Προέλευσης»). Δύο, όπως πέρσι και για τον Αρη Λουζιώτη («Απ’τα Κόκκαλα Βγαλμένα», «Χώρα Προέλευσης»), παρουσία του Πάνου Βουτσαρά που ήταν υποψήφιος πέρσι για τη «Χώρα Προέλευσης» και είχε βραβευτεί το 2010 για το «Ψυχή Βαθειά». Θεωρητικά, πάντως, το βραβείο ανήκει στην πιο απαιτητική και σύνθετη δουλειά της ομάδας του «Παράδεισου».

Βραβείο Ενδυματολογίας

Μια από τις λίγες φετινές κατηγορίες, όπου το ελληνικό σινεμά μοιάζει να έχει εύρος, ποιότητα, ποικιλία και δημιουργούς με γνώση, έμπνευση και κύρος. Ο Γιώργος Γεωργίου ήταν υποψήφιος το 2010 για το «Μαύρο Λιβάδι» και νικητής πέρσι για το «Ταξίδι στη Μυτιλήνη», ενώ Χαντζαρίδου και Τσάμη εμφανίζονται πρώτη φορά στα βραβεία. Η μετρημένη, ρεαλιστική και τόσο κινηματογραφική αστική μελαγχολία στα κοστούμια του «Αδικου Κόσμου», η δημιουργική παραζάλη του «Παράδεισου» που κατάφερε σε κάθε στιγμή να είναι καλόγουστη και αισθητικά ενδιαφέρουσα χωρίς… καρναβαλίστικα κλισέ και η μελετημένη ακρίβεια του «Τανγκό» που δεν περιορίστηκε στην αναπαράσταση της εποχής αλλά ανέδειξε τους ήρωες της ταινίας κάνουν κάθε βράβευση πιθανή και αξιοκρατική.

Βραβείο Σκηνογραφίας

  • «Αδικος Κόσμος» - Σπύρος Λάσκαρης
  • «Το Γάλα» - Εύα Νάθενα
  • «Το Τανγκό των Χριστουγέννων» - Γιώργος Γεωργίου

Τρίτη υποψηφιότητα του Γιώργου Γεωργίου (μετά το «Μαύρο Λιβάδι» του 2010 και το «Ταξίδι στη Μυτιλήνη» το 2011 και ντεμπούτο στην κατηγορία τόσο για την Εύα Νάθενα όσο και για τον Σπύρο Λάσκαρη. Ισως φέτος να είναι και η χρονιά του καθώς η αντίθεση των στρατιωτικών βαθμών με τις ελάχιστες πινελιές κανονικής γκαρνταρόμπας στο «Τανγκό των Χριστουγέννων» ξεχωρίζουν.

Βραβείο Πρωτότυπης Μουσικής

  • «Αδικος Κόσμος» - Josepha van der Schoot
  • «Το Τανγκό των Χριστουγέννων» - Γιάννος Αιόλου
  • «Τρεις μέρες Ευτυχίας» - DNA ( Αλέξανδρος Χρηστάρας και Γιώργος Ραμαντάνης)

Πρωτοεμφανιζόμενοι στην κατηγορία και οι τρεις υποψήφιοι, αλλά εδώ με αδιαμφισβήτητο φαβορί τον Γιάννου Αιόλου που μπορεί στο μοντάζ η ομάδα του «Τανγκό των Χριστουγέννων» να υπερέβαλλε στη χρήση της μουσικής του αλλά ο ίδιος παρέδωσε ένα άρτιο, ολοκληρωμένο και σχεδόν αλησμόνητο soundtrack. Μεγάλη απουσία από την κατηγορία το score του GPal για τον «Παράδεισο» του Παναγιώτη Φαφούτη, αλλά απ’ ότι φαίνεται τα μέλη της Ακαδημίας δεν συμπαθούν την...τέκνο!

Βραβείο Μοντάζ

  • «Το Γάλα» - Γιάννης Τσιτσόπουλος
  • «Παράδεισος» - Πάνος Βουτσαράς
  • «Wasted Youth» - Γιάννης Χαλκιαδάκης

Τρίτη υποψηφιότητα του Γιάννη Χαλκιαδάκη (μετά τη «Στρέλλα» το 2010 και τον «Μαχαιροβγάλτη» το 2011), δεύτερη του Πάνου Βουτσαρά (μετά τη «Χώρα Προέλευσης» το 2011) και πρώτη του Γιάννη Τσιτσόπουλου για το «Γάλα». Σε μια απρόβλεπτη – πάντα – κατηγορία, το προβάδισμα μοιάζει να έχει η σύνθεση των διαφορετικών ιστοριών του «Παράδεισου» αν και η λιτότητα του «Wasted Youth» απειλεί σχεδόν μετωπικά. Μεγάλη απουσία από την κατηγορία ο Γιώργος Μαυροψαρίδης για την κορυφούμενη αίσθηση ασφυξίας στις «Αλπεις».

Βραβείο Φωτογραφίας

  • «Το Γάλα» - Γιάννης Δρακουλάράκος
  • «Το Τανγκό των Χριστουγέννων» - Γιάννης Δρακουλάράκος
  • «Man at Sea» - Αγγελος Βισκαδουράκης, Γιώργος Αργυροηλιόπουλος

Διπλή υποψηφιότητα για τον Γιάννη Δρακουλαράκο, τόσο για το νευρικό «Γάλα», όσο και για τη «βροχερή» φωτογραφία του «Τανγκό των Χριστουγέννων». Η όχι και τόσο μεγάλη έκπληξη της κατηγορίας, όμως, παραμένει και το φαβορί: η εξαιρετική διεύθυνση φωτογραφίας δύο μεγάλων δημιουργών, του Αγγελου Βισκαδουράκη και του Γιώργου Αργυροηλιόπουλου για το «Man at Sea» του Κωνσταντίνου Γιάνναρη. Οι απουσίες εδώ είναι πολλές και «αισθητές»: από τον Χρήστο Βουδούρη των «Αλπεων» μέχρι τους Αργύρη Παπαδημητρόπου και Γιαν Φόγκελ για το «Wasted Youth» και από τον Τάσο Ζαφειρόπουλο του «Κόκκινου Ουρανού» της Λάγιας Γιούργου μέχρι τον Πολυδεύκη Κυρλίδη του «Αδικου Κόσμου» θα χρειάζονταν τουλάχιστον άλλες δύο κατηγορίες φωτογραφίας για να αναδειχθεί μια από τις πιο δυνατές πτυχές του σύγχρονου ελληνικού σινεμά.

Βραβείο Β' Γυναικείου ρόλου

  • «Αδικος Κόσμος» - Σοφία Σειρλή
  • «Το Γάλα» - Ηρώ Μπέζου
  • «Παράδεισος» - Ολια Λαζαρίδου

Και οι τρεις κυρίες της κατηγορίας βρίσκονται για πρώτη φορά στις υποψηφιότητες της Ακαδημίας, η καθεμιά με το δικό της στιλ και τη δική της ιστορία, με εξαίρεση (για την ιστορία) την Ηρώ Μπέζου, κόρη του Γιάννη Μπέζου και της Ναταλίας Τσαλίκη που ξεχωρίζει ως αντίβαρο και αθώο θύμα στο δίπολο των δύο αγοριών – πρωταγωνιστών στο «Γάλα». Η Σοφία Σεϊρλή διαθέτει ένα μικρό αλλά τόσο χαρακτηριστικό ρόλο – κλειδί στον «Αδικο Κόσμο», ενώ το φαβορί δικαιωματικά θα όφειλε να είναι η Ολια Λαζαρίδου σε έναν από τους καλύτερους ρόλους του ψηφιδωτού του «Παράδεισου»: αστεία, αέρινη, τραγική, μεγάλη ηθοποιός. Αδικαιολόγητη απουσία – ειδικά αφού το «Τανγκό των Χριστουγέννων» βρίσκεται στις προτιμήσεις της Ακαδημίας – η Ελένη Κοκκίδου σε μια από τις καλύτερες – γενικά – γυναικείες ερμηνείες της χρονιάς, αλλά και αξιοσημείωτη η απουσία τόσο της Μαρίσσας Τριανταφυλλίδου σε μια από τις πιο δυνατές σκηνές της χρονιάς στο «Wasted Youth» και της Ευσταθίας Τσαπαρέλη στην αλησμόνητη εμφάνισή της στον «Κόκκινο Ουρανό».

Βραβείο Β' Ανδρικού Ρόλου

  • «Αδικος Κόσμος» - Χρήστος Στέργιογλου
  • «Το Γάλα» - Ομηρος Πουλάκης
  • «Wasted Youth» - Ιερώνυμος Καλετσάνος

Δύο πρωτοεμφανιζόμενοι στην κατηγορία του Β’ Ανδρικού Ρόλου και ένας «γνωστός» της Ακαδημίας, οι κύριοι που δίνουν «πάσα» στους πρωταγωνιστές των ταινιών τους. Ο χαμηλών τόνων αστυνομικός του Χρήστου Στέργιογλου (στη δεύτερη υποψηφιότητα του μετά τον Α’ Ανδρικό Ρόλο για τον «Κυνόδοντα» το 2010), ο επίσης πιο χαμηλών τόνων αστυνομικός του Ιερώνυμου Καλετσάνου και ανάμεσα τους η νεανική ορμή – υψηλών τόνων - του Ομηρου Πουλάκη. Μόνο ως προτίμηση, το βραβείο θα άξιζε να πάει στον Χρήστο Στέργιογλου που συνεχίζει να επενδύει στο ελληνικό σινεμά χτίζοντας μια από τις πιο ενδιαφέρουσες κινηματογραφικές καριέρες των τελευταίων χρόνων. Ως απουσία στην κατηγορία δεν μπορεί να μη θεωρηθεί ο Χρήστος Λούλης για την απολαυστική του ερμηνεία στον «Παράδεισο» του Παναγιώτη Φαφούτη αλλά και ο Αντίνοος Αλμπάνης, η ψυχή και η πραγματικά μεγάλη έκπληξη του «Τανγκό των Χριστουγέννων».

Βραβείο 'Α Γυναικείου Ρόλου

  • «Αδικος Κόσμος» - Θεοδώρα Τζήμου
  • «Το Γάλα» - Ιωάννα Τσιριγκούλη
  • «Η Πόλη των Παιδιών» - Κίκα Γεωργίου

Δεύτερη υποψηφιότητα για τη Θεοδώρα Τζήμου στον Α’ Γυναικείο (μετά το «Ricordi Mi» του 2010), δεύτερη υποψηφιότητα αλλά για Α’ Γυναικείο για την Ιωάννα Τσιριγκούλη (μετά το βραβείο για το Β’ Γυναικείο ρόλο πέρσι για τη «Xώρα Προέλευσης») και πρώτη για την Κίκα Γεωργίου στην «Πόλη των Παιδιών». Στην καλύτερη ερμηνεία της ever η Θεοδώρα Τζήμου μοιάζει φαβορί αλλά και αντίβαρο στην κάτι παραπάνω από υπερβολική ερμηνεία της Ιωάννας Τσιριγκούλη, ενώ στις απουσίες κανείς δεν μπορεί να μην σημειώσει την εξαιρετική και πρωτοεμφανιζόμενη Αλεξία Τερεζάκη στον «Αννίβα Προ των Πυλών» της Ελισάβετ Χρονοπούλου και την Αγγελική Παπούλια – επίσης στην καλύτερη της ερμηνεία – στις «Αλπεις».

Βραβείο 'Α Ανδρικού Ρόλου

  • «Αδικος Κόσμος» - Αντώνης Καφετζόπουλος
  • «Το Γάλα» - Προμηθέας Αλειφερόπουλος
  • «Το Τανγκό των Χριστουγέννων» - Γιάννης Στάνκογλου

Το φαβορί σε αυτήν την κατηγορία είναι ένα και ονομάζεται Αντώνης Καφετζόπουλος, ο οποίος στη δεύτερη υποψηφιότητα του και το βραβείο Α’ Ανδρικού Ρόλου το 2010 για την «Ακαδημία Πλάτωνος» είναι απλά συγκλονιστικός. Ο ελάχιστος χώρος που μένει για κάποιο αουτσάιντερ ανήκει ωστόσο δικαιωματικά στον Γιάννη Στάνκογλου σε μια από τις ερμηνείες της χρονιάς (αθόρυβος, θλιμμένος, εσωτερικός, ερωτικός) στο «Τανγκό των Χριστουγέννων». Το ρεύμα που έχει το «Γάλα» προσγειώνει στην κατηγορία και τον πρωταγωνιστή του, Προμηθέα Αλειφερόπουλο, έναν κατά τα άλλα σπουδαίο νέο ηθοποιό, εδώ όμως σε μια ερμηνεία πιο θεατρική απ’ ότι κινηματογραφική και πιο «τονισμένη» απ’ ότι «δουλεμένη». Εκδηλη απουσία, ο εξαιρετικός Αντώνης Καρυστινός, προσωποποιημένος «Man at Sea» στην ταινία του Κωνσταντίνου Γιάνναρη και – γιατί όχι; - τόσο ο Χάρης Μάρκου του «Wasted Youth», ο Αποστόλης Τότσικας στον «Κόκκινο Ουρανό», ο Γιάννης Κοκιασμένος στον «Ανίββα Προ των Πυλών» και ο Μάριος Ιωάννου στο «Fish n’ Chips».

Βραβείο Σεναρίου

  • «Αδικος Κόσμος» - Φίλλιπος Τσίτος, Δώρα Μασκλαβάνου
  • «Αλπεις» - Ευθύμης Φιλίππου, Γιώργος Λάνθιμος
  • «Η Πόλη των Παιδιών» - Γιώργος Γκικαπέππας

Δίκαιη η παρουσία του Φίλιπου Τσίτου (στη δεύτερη του υποψηφιότητα για σενάριο μετά την «Ακαδημία Πλάτωνος» το 2010) και της Δώρας Μασκλαβάνου για το λιτό, ρομαντικό και καίριο σενάριο του «Αδικου Κόσμου», δίκαιη και η παρουσία του ιδιοσυγκρασιακού και χαρακτηριστικού των δημιουργών του βραβευμένου στη Βενετία σεναρίου των Γιώργου Λάνθιμου και Ευθύμη Φιλίππου (στη δεύτερη υποψηφιότητά τους μετά το βραβείο για τον «Κυνόδοντα» το 2010). Αναπάντεχη η παρουσία του Γιώργου Γκικαπέππα για την «ιδέα» που όμως δεν απέδωσε ένα ολοκληρωμένο σενάριο στην «Πόλη των Παιδιών». Αν και η υποψία «βραβεύθηκε στη Βενετία, πώς να το αγνοήσουμε;» υποβόσκει στη σκέψη της Ακαδημίας που αγνόησε κατά τα άλλα τις «Αλπεις» στις υπόλοιπες μεγάλες κατηγορίες, το σενάριο των Λάνθιμου – Φιλίππου ας είναι τουλάχιστον φαβορί.

Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη

  • «Το Γάλα» - Γιώργος Σιούγας
  • «Η Πόλη των Παιδιών» - Γιώργος Γκικαπέππας
  • «Fish n' Chips» - Ηλίας Δημητρίου

Μπερδεμένη κατηγορία από τη φύση της, αυτή του πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη αποτελείται από τρεις ιδιαίτερες περιπτώσεις που καμιά της όμως δεν διαθέτει ισχυρό έρεισμα για αναμφισβήτητη νίκη. Νευρικός και άλλοτε ασταθής ο Γιώργος Σιούγας, χαμηλών τόνων και άλλοτε υποτονικός ο Γιώργος Γκικαπέππας, ρυθμικός και άλλοτε φλύαρος ο Ηλίας Δημητρίου, φέρνουν τη μάχη ανάμεσα στους δύο πρώτους λόγω κυρίως του ρεύματος που έχουν οι ταινίες τους στις υπόλοιπες κατηγορίες. Ενας φρέσκος Ζαχαρίας Μαυροειδής για τον «Ξεναγό» και ένας Νίκος Κουτελιδάκης για το «Τανγκό των Χριστουγέννων» (αν και η σκηνοθεσία δεν ήταν σίγουρα το δυνατό σημείο της ταινίας) θα έκαναν την κατηγορία σαφώς πιο ενδιαφέρουσα!

Βραβείο Σκηνοθεσίας

  • «Αδικός Κόσμος» - Φίλιππος Τσίτος
  • «Τρεις Μέρες Ευτυχίας» - Δημήτρης Αθανίτης
  • «Wasted Youth» - Αργύρης Παπαδημητρόπουλος, Γιαν Φόγκελ

Με την απουσία του Γιώργου Λάνθιμου να ρίχνει βαριά της σκιά της πάνω στην εν λόγω κατηγορία (ήταν άλλος αυτός που σκηνοθέτησε τον προ δύο ετών βραβευμένο στην κατηγορία αυτή «Κυνόδοντα» ή οι «Αλπεις» δεν άρεσαν στην Ακαδημία;), την πλήρη απουσία των γυναικών δημιουργών (Ελισάβετ Χρονοπούλου, Λάγια Γιούργου) και την αναγνώριση (αλλά δύσκολα και νίκη) του Δημήτρη Αθανίτη, η καλύτερη σκηνοθεσία φέτος έχει και φαβορί στη στιβαρή ουμανιστική ματιά του Φίλιππου Τσίτου και αουτσάιντερ στο γεμάτη υποβόσκουσα ενέργεια και διάθεση ελευθερίας βλέμμα των Αργύρη Παπαδημητρόπουλου και Γιαν Φόγκελ.

Βραβείο Ταινίας Μικρού Μήκους

Ο Εύρης Παπανικόλας είχε ανέκαθεν ρεύμα και συμμετείχε και στο Λοκάρνο, αλλά το βραβείο θα παιχτεί ανάμεσα στο φαβορί Γιώργο Φουρτούνη, που κέρδισε και το φετινό Φεστιβάλ Δράμας και τη Ρηνιώ Δραγασάκη που διαγωνίστηκε στο Κλερμόν Φεράν. Σε κάθε περίπτωση, η φετινής σοδειά μικρού μήκους ήταν από τις καλύτερες των τελευταίων χρόνων, παρότι το ΕΚΚ δε συμμετείχε πρακτικά, για πρώτη φορά, ούτε σε μία.

Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας Τεκμηρίωσης (Ντοκιμαντέρ) - 4 ταινίες λόγω ισοψηφίας

  • «Οι Νύμφες του Hindu Kush» - Αννέτα Παπαθανασίου (Παραγωγή: Μίκης Μοδιάνο, Φωτεινή Οικονομοπούλου και Αννέτα Παπαθανασίου)
  • «Πεθαίνοντας για την Αλήθεια» - Νίκος Μεγγρέλης (Παραγωγή: Κώστας Λαμπρόπουλος, Χρήστος Β. Κωνσταντακόπουλος, Μάνος Κρεζίας και Διονύσης Σαμιώτης)
  • «Πρώτη Υλη» - Χρήστος Καρακέπελης (Παραγωγή: Κώστας Λαμπρόπουλος και Χρήστος Β. Κωνσταντακόπουλος)
  • «Σωματείο Ρακοσυλλεκτών» - Μαρίνα Δανέζη (Παραγωγή: Νικόλας Τριανταφυλλίδης, Θεοδώρα Βαλεντή – Πικρού και Μαρίνα Δανέζη)

Θα είναι έκπληξη εάν το βραβείο απονεμηθεί σε οποιαδήποτε άλλη ταινία εκτός από την «Πρώτη Υλη» του Χρήστου Καρακέπελη. Ωστόσο και οι άλλες τρεις υποψήφιες ταινίες έχουν αρετές, σε μια χρονιά που τα ντοκιμαντέρ βρήκαν τη θέση που τους αξίζει, στις αίθουσες, απέναντι από το «φυσιολογικό» κοινό.

Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας Μυθοπλασίας

  • «Αδικος Κόσμος» - Αλεξάνδρα Μπουσίου, Φίλιππος Τσίτος
  • «Το Γάλα» - Κώστας Λαμπρόπουλος, Χρήστος Β. Κωνσταντακόπουλος, Μάνος Κρεζίας, Διονύσης Σαμιώτης
  • «Η Πόλη των Παιδιών» - Γιώργος Γκικαπέππας
  • «Τρεις Μέρες Ευτυχίας» - Δημήτρης Αθανίτης
  • «Fish n' Chips» - Κωνσταντίνος Μωριάτης, Μόνικα Νικολάου, Γιώργος Πάντζης, Ηλίας Δημητρίου

Για πρώτη χρονιά φέτος, μετά από διπλωματικά επεισόδια, η ταινία που θα βραβευτεί από την Ακαδημία θα είναι και η επίσημη πρόταση του Υπ.Πο.Τ. για τα Οσκαρ. Και αυτή δε θα πρέπει, λογικά, να είναι άλλη από τον «Αδικο Κόσμο» του Φίλιππου Τσίτου, μια ταινία που απέδειξε ήδη ότι στέκεται με επιτυχία σε διεθνείς διοργανώσεις, ότι έχει δημιουργηθεί από έναν σκηνοθέτη και μια ομάδα συντελεστών με πολιτική, κινηματογραφική και κοινωνική άποψη, ότι έχει λόγο αιχμηρό και ταυτόχρονα χιουμοριστικό κι ότι αρέσει εξίσου στους κριτικούς και στους θεατές. Από την άλλη πλευρά, όλα είναι ανοιχτά: το «Γάλα», με την υποστήριξη του παραγωγού του Κώστα Λαμπρόπουλου έδειξε με τις υποψηφιότητες που συγκέντρωσε ότι έχει ρεύμα στους ψηφοφόρους της Ακαδημίας. Η «Πόλη των Παιδιών» του Γιώργου Γκικαπέππα αναδείχθηκε σε μεγάλο νικητή ήδη από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, παρότι δεν έχει δοκιμαστεί ακόμα στο κοινό. Το ίδιο και με το γλυκύτατο «Fish n’ Chips» που είχε επιτυχία στις Νύχτες Πρεμιέρας αλλά δεν έχει βγει σε κανονικές, εμπορικές αίθουσες. Ομοίως και οι «Τρεις Μέρες Ευτυχίας» του Δημήτρη Αθανίτη που μοιάζει να ξετρέλανε την Ακαδημία. Το να ανακηρυχθεί, δηλαδή, για το 2012 καλύτερη ταινία ένα φιλμ που δεν έχει δει ακόμα ο κόσμος, κάνει την απονομή μάλλον αυτοαναφορική. Οσο για τις απουσίες, δεν έχουν τελειωμό. Το «Τανγκό των Χριστουγέννων» προφανώς έφερε σε αμηχανία την «καλλιτεχνική» νέμεση των ψηφοφόρων που δεν τόλμησαν να υποστηρίξουν μια πραγματικά εμπορική (και ποιοτική, ταυτόχρονα) ελληνική ταινία. Το «Wasted Youth», ενδεχομένως η καλύτερη ελληνική ταινία της περασμένης χρονιάς, είναι υποψήφια για σκηνοθεσία, αλλά όχι για τη «μεγάλη» κατηγορία. Οσο για τις «Αλπεις» του Γιώργου Λάνθιμου, ο οποίος, για καλό ή για κακό, παραμένει απόλυτα πιστός στο όραμα που είχε και με τον υπερ-αναγνωρισμένο «Κυνόδοντα», η ταινία φέτος είναι ηχηρά απούσα, κάνοντάς μας ν’ αναρωτιόμαστε, πραγματικά, τι έχει αλλάξει τόσο δραματικά από πρόπερσι…

Η φετινή Τελετή Απονομής των Βραβείων θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 7 Μαίου, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, με οικοδεσπότες τους: Βασίλη Χαραλαμπόπουλο, Μαρία Ναυπλιώτου, Φαίη Ξυλά και Βάσω Καβαλιεράτου. Τη σκηνοθεσία και τα κείμενα της τελετής έχει αναλάβει ο Αλέξης Καρδαράς, ενώ τους φωτισμούς θα κάνει ο Αλέκος Γιάνναρος.

Διαβάστε περισσότερα για την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου