Μπορεί ο κόμης Δράκουλας του Μπέλα Λουγκόζι να ήταν ο πρώτος κινηματογραφικός ήρωας που έφερε το όνομα της ιστορικής για το είδος του τρόμου δημιουργίας του Μπραμ Στόκερ (ο Κρίστοφερ Λι ενίσχυσε καθοριστικά την μυθολογία του χαρακτήρα λίγες δεκαετίες αργότερα), όμως ο κόμης Ορλόκ από το «Nosferatu» του Φρίντριχ Β. Μουρνάου ήταν ο πρώτος ουσιαστικά ήρωας που έφερε τα χαρακτηριστικά του βαμπίρ στο σινεμά, κι ας μην κατάφερε ποτέ ο σκηνοθέτης να εξασφαλίσει τα δικαιώματα της επίσημης μεταφοράς του βιβλίου.
Μετρήστε αντίστροφα για το Halloween γνωρίζοντας horror icons
- 9 ημέρες πριν το Halloween 2017 / «Θα επιπλεύσεις κι εσύ» με τον κλόουν Pennywise
- 8 ημέρες πριν το Halloween 2017 / Πόσο αληθινός είναι ο θρύλος του «Leatherface»;
- 7 ημέρες πριν το Halloween 2017 / O Φρέντι Κρούγκερ είναι οι εφιάλτες των γονιών σου
- 6 ημέρες πριν το Halloween 2017 / O Ντέιμιεν και το αρχέτυπο του Δαιμονικού Παιδιού
- 5 ημέρες πριν το Halloween 2017 / Στην «Απειλή» του Τζον Κάρπεντερ, ο τρόμος δεν κρύβεται «εκεί έξω»
- 4 ημέρες πριν το Halloween 2017 / Στο «Misery», ο άνθρωπος είναι το χειρότερο τέρας
- 3 ημέρες πριν το Halloween 2017 / «Πίστεψέ με, δε θέλεις τον Χάνιμπαλ Λέκτερ μέσα στο κεφάλι σου»
- 2 ημέρες πριν το Halloween 2017 / O «Candyman» και το σκοτεινό παρελθόν (της Αμερικής)
Στο «Nosferatu, μια συμφωνία τρόμου» του 1922, δεν υπάρχει «Δράκουλας» αλλά κόμης Ορλόκ, ενώ η περίφημη «Μίνα» της ιστορίας μετονομάζεται σε Ελεν. Παρόλα αυτά, τα Καρπάθια εξακολουθούν να ρίχνουν τη βαριά σκιά τους πάνω στα γεγονότα, η κεντρική αλληλεπίδραση του βαμπίρ με τη γυναίκα που ερωτεύεται συνεχίζει να αποτελεί την κινητήρια δύναμη της αφήγησης και οι «δύο μικρές τρύπες στον λαιμό», οι οποίες αποτελούν και την αιτία της περίεργης ασθένειας που εξαπλώνεται απειλητικά στην περιοχή, επιβεβαιώνουν στο «Nosferatu» όλα εκείνα τα εμβληματικά στοιχεία της μυθολογίας του Δράκουλα, τη στιγμή μάλιστα της κινηματογραφικής τους γέννησης.
Διαβάστε ακόμη: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γουές Κρέιβεν φυσικά και περιλαμβάνουν το «Nosferatu» του Φρίντριχ Β. Μουρνάου
Ο ίδιος ο Ορλόκ δε κρύβεται απλά μέσα στις σκιές, είναι οι σκιές και χρησιμοποιεί τις διεισδυτικές τους ικανότητες για να κλέψει τις ψυχές των θυμάτων του.
Γυρισμένο ακριβώς την περίοδο που ο Γερμανικός Εξπρεσιονισμός έκανε τη μετάβασή του από τις παραδοσιακές τέχνες στο σινεμά, το «Nosferatu» (το οποίο προέρχεται από την ελληνική λέξη «νοσοφόρος») χρησιμοποιεί τις σκιές, την υπερβολή, την αργή ή την γρήγορη κίνηση και μια παράδοξη εντός κάδρου γεωμετρία (η οποία ενισχύεται από την ίδια την μακροσκελή φιγούρα του Ορλόκ) για να οπτικοποιήσει με την αρμόζουσα υπερβολή και υποβλητικότητα όχι απλά το υπερφυσικό κακό αλλά και την ιδέα της ασθένειας, της πανούκλας και, κατ’ επέκταση, του θανάτου. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που το πρόσωπο του κόμη θυμίζει αρουραίο, ούτε που ο ίδιος φέρει μαζί του μια θανάσιμη επιδημία. Ο Ορλόκ δεν κρύβεται πίσω από μια επίπλαστη γοητεία. Είναι καθαρά και χωρίς περιστροφές το τέλος που απειλεί την ανθρωπότητα.
Για αυτό και το σύμπαν που χτίζει ο Μουρνάου είναι ένας κόσμος τρόμου και μη-πραγματικότητας, μια συνεχής μάχη όπου το σκοτάδι συγκρούεται με το φως, κάτι που γίνεται εμφανές και από τη διαρκή αντίθεση του ήλιου και των σκιών, της μέρας και της νύχτας. Ο ίδιος ο Ορλόκ δε κρύβεται απλά μέσα στις σκιές, είναι οι σκιές και χρησιμοποιεί τις διεισδυτικές τους ικανότητες για να κλέψει τις ψυχές των θυμάτων του στις πιο χαρακτηριστικές στιγμές της ταινίας. Ο Μουρνάου δε χάνει ευκαιρία να πειραματιστεί με τις μορφές και τα σχήματα που λαμβάνει ο Ορλόκ, δημιουργώντας ένα απρόσμενο θέατρο σκιών που παραδίδεται χωρίς αναστολές στον τρόμο.
Διαβάστε ακόμη: Φέρτε πίσω το κεφάλι του Φ.Β. Μουρνάου!
Σε αντίθεση με τους βρικόλακες που ακολούθησαν τις επόμενες δεκαετίες, ο «Nosferatu» δεν είναι γοητευτικός, μυστηριώδης, ελκυστικός. Είναι εκείνος που αναδεικνύει τον τρόμο του βρικόλακα και που αναγνωρίζει ότι, στην πραγματικότητα, το μόνο που υπάρχει μέσα στο φέρετρο του αιώνιου ύπνου του είναι απλά το μαύρο του θανάτου. Και δεν υπάρχει ίχνος ρομαντισμού κρυμμένο κάτω από την επιφάνεια.
Δείτε παρακάτω μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές (και ιστορικές) σκηνές της ταινίας, τόσο στην πρωτότυπη όσο και στην αποκατεστημένη μορφή τους.
Διαβάστε ακόμη:
- Αυτές είναι οι 58 αγαπημένες ταινίες τρόμου του Στίβεν Κινγκ
- Τζορτζ Ρομέρο: 5 ταινίες για την αθανασία
- Ανθρώπινο κρέας μου μυρίζει! Δέκα γκουρμέ κινηματογραφικά πιάτα
- Φονικές Τηλεοράσεις: Eνας κινηματογραφικός οδηγός (χωρίς τηλεκοντρόλ)
- Halloween special: οι Τιμ Μπάρτον, Ελαϊ Ροθ, Μ. Νάιτ Σιάμαλαν εξηγούν γιατί τα τέρατα είναι γοητευτικά
- Ολη η ιστορία του κινηματογραφικού τρόμου σε 12 λεπτά: Δείτε το εξαιρετικό βίντεο!
- Οι 10 καλύτερες ταινίες τρόμου κατά τον Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο
- Αδυνατίστε, τρομάζοντας! Βλέποντας horror films καις θερμίδες!
- O Μάρτιν Σκορσέζε ψηφίζει τις 11 αγαπημένες του ταινίες τρόμου
- Εκπέμποντας «Σήμα Κινδύνου»: Oλη η ιστορία της μυθολογίας του «Ringu»
Επιπλέον, μετρήστε αντίστροφα ως το Halloween - με δική σας ευθύνη – βλέποντας ταινίες τρόμου:
- 9 μέρες πριν το Halloween: «Κάρι, Eκρηξη Oργής» του Μπράιαν Ντε Πάλμα
- 8 μέρες πριν το Halloween: «The Witch» του Ρόμπερτ Εγκερς
- 7 μέρες πριν το Halloween: «Το Ξύπνημα των Νεκρών» του Τζορτζ Ρομέρο
- 6 μέρες πριν το Halloween: «Κραυγή Αγωνίας» του Γουές Κρέιβεν
- 5 μέρες πριν το Halloween: «Το Σπίτι με τα Γελαστά Παράθυρα» του Πούπι Αβάτι
- 4 μέρες πριν το Halloween: «A Tale of Two Sisters» του Κιμ Τζι-γουν
- 3 μέρες πριν το Halloween: «Μια Μορφή στο Παράθυρο» του Τζακ Κλέιτον
- 2 μέρες πριν το Halloween: ««The House of the Devil» του Τάι Γουέστ
- 1 μέρα πριν το Halloween: «Suspiria» του Ντάριο Αρτζέντο
- Ανήμερα Halloween: «Trick ’r’ Treat» του Μάικλ Ντόχερτι