Στην Αποθήκη Γ του 56ου Διεθνούς Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, τόπο συνάντησης των δημιουργών όχι μόνο με το κοινό αλλά και με το επιχειρηματικό κομμάτι της κινηματογραφικής βιομηχανίας, έλαβε χώρα το Σάββατο 14 Νοεμβρίου και ο διάλογος των εκπροσώπων του εγχώριου animation - ένα στρογγυλό τραπέζι συζήτησης για τα «70 χρόνια ελληνικού animation», με ομιλητές εκπροσώπους της ΑΣΙΦΑ ΕΛΛΑΣ, του ελληνικού παραρτήματος της Διεθνούς Ένωσης Δημιουργών Κινουμένων Σχεδίων (Association Internationale du Film d’Animation). Ομως, ο τόνος και ο στόχος αυτής της παρουσίασης δεν ήταν παρελθοντικός, αλλά η ανάγκη να βρεθούν λύσεις για τα επόμενα 70 χρόνια.
Διαβάστε επίσης: Γιορτάστε την Παγκόσμια Μέρα Κινουμένων Σχεδίων στο Γαλλικό Ινστιτούτο
Με τα τραγικά γεγονότα στο Παρίσι να ρίχνουν βαριά σκιά στις όποιες εκδηλώσεις της μέρας, ο Πρόεδρος της ΑΣΙΦΑ ΕΛΛΑΣ και Πρόεδρος του Φεστιβάλ Animasyros, Βασίλης Καραμητσάνης, δε θα μπορούσε να ξεκινήσει παρά με ένα μύνημα συμπαράστασης. «Η ΑΣΙΦΑ τάσσεται εναντίον κάθε ενέργειας που προσπαθεί να φιμώσει την έκφραση της διαφορετικότητας, την ελευθερία του λόγου και την καλλιτεχνική έκφραση, είτε αυτή αποτυπώνεται μέσα από τα κινούμενα σχέδια ή με οποιονδήποτε τρόπο και συμπαρίσταται ολόψυχα στη Γαλλία, στο γαλλικό λαό και στην Ευρώπη που αυτή τη στιγμή υποφέρει από ένα τέτοιο χτύπημα.»
.
Ξεκινώντας από την πρώτη ελληνική ταινία κινουμένων σχεδίων «Ο Ντούτσε Αφηγείται» του Σταμάτη Πολενάκη (1942), την οποία ο δημιουργός έκανε κρυφά κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής και παρουσίασε στα κινηματογραφικά Επίκαιρα, ο Καραμητσάνης μίλησε για την γέννηση αυτής της τέχνης στη χώρα μας και την ανάπτυξή της μέσα στα χρόνια: «Πρόκειται για την πρώτη σάτιρα κινουμένων σχεδίων που γελοιοποιεί τις δυνάμεις κατοχής και ξεκινά με έναν εύθυμο τρόπο, ζητώντας συγγνώμη, διότι ήταν η πρώτη ταινία τύπου “Μίκυ Μάους”. Ο όρος “κινούμενο σχέδιο” μόλις είχε γεννηθεί. Από τότε μέχρι σήμερα όμως υπάρχει μεγάλη βελτίωση, ποσοτική και ποιοτική, στα ελληνικά κινούμενα σχέδια. Η μεγάλη διαφορά καταγράφεται από το 2008 και μετά...»
«Τα ελληνικά κινούμενα σχέδια έχουν αποκτήσει άλλη διάσταση, βασιζόμενα στην επάρκεια και τη δημιουργικότητα των Ελλήνων δημιουργών, αλλά και στην εξωστρέφεια, την οποία ίσως και η κρίση μας ανάγκασε να έχουμε...» συμπλήρωσε ο Πρόεδρος της ΑΣΙΦΑ. «Ετσι, βλέπουμε Ελληνες δημιουργούς που ζουν στην Ελλάδα ή το εξωτερικό να διακρίνονται. Ισως αυτό να είναι και ένας προπομπός ότι οι Ελληνες δημιουργοί κινουμένων σχεδίων μπορούν να απορροφηθούν από τη διεθνή αγορά».
Στο πλαίσιο της συμπλήρωσης 70 χρόνων του ελληνικού animation η ΑΣΙΦΑ διοργάνωσε, όπως είπε ο ίδιος, δράσεις εορτασμού και εκδηλώσεις για την ιστορία των ελληνικών κινουμένων σχεδίων, που απευθύνονται σε ένα ευρύτερο κοινό. «Πλέον υπάρχουν πέντε ελληνικά φεστιβάλ με θέμα το animation, ορισμένα με διεθνή χαρακτήρα, ενώ επίσης ελληνικές ταινίες κυκλοφορούν διεθνώς. Παράλληλα, έχουν γίνει και αφιερώματα σε μεγάλα φεστιβάλ στην Αίγυπτο, τη Ρουμανία και τη Σερβία, ενώ προγραμματίζονται αντίστοιχα στη Μόσχα και το Χονγκ Κονγκ».
Στη συνέχεια, το μέλος του ΔΣ της ΑΣΙΦΑ και διευθύντρια του τμήματος Animation και Interactive Media της ΑΚΤΟ, Αναστασία Δημητρά, διάβασε μήνυμα του επίτιμου Προέδρου της ΑΣΙΦΑ ΕΛΛΑΣ, Γιάννη Βασιλειάδη, σχετικά με την ίδρυση της Ενωσης το 1960, η οποία αριθμεί πάνω από 6.000 μέλη από 58 χώρες. «Τα πιο σημαντικά φεστιβάλ animation, όπως αυτά του Ανσί, της Χιροσίμα, του Ζάγκρεμπ, του Βελιγραδίου, της Οτάβα, των Βρυξελλών, καθώς και το Animasyros, τελούν υπό την αιγίδα της ΑΣΙΦΑ και προωθούν τις διεθνείς ανταλλαγές και συνεργασίες δημιουργών», σημείωσε ο Βασιλειάδης στο μήνυμα του και πρόσθεσε ότι τα παιδικά εργαστήρια της ΑΣΙΦΑ που ιδρύθηκαν το 1971 λειτουργούν και εκπροσωπούνται σε 23 χώρες. Αναφέρθηκε επίσης στην έλλειψη ανώτατης τριτοβάθμιας εκπαίδευσης για το animation και επισήμανε την έλλειψη εκτίμησης για το είδος των κινουμένων σχεδίων, υπογραμμίζοντας: «Μια ταινία animation τη βλέπει το κοινό συνειδητά και με προσοχή αρκετές φορές και την εικαστική μέθεξη που αποκομίζει κανείς βλέποντάς τη δεν μπορεί να την αντικαταστήσει ούτε ο κινηματογράφος του live action και φυσικά ούτε η γραφή ή ο λόγος».
Διαβάστε επίσης: Animasyros 8.0: Στα βαθιά νερά ενός κόσμου που κινείται...
Ο Αγγελος Ρούβας, animator κι ο ίδιος, διαχειριστής της ΑΣΙΦΑ ΕΛΛΑΣ και δημιουργός της ιστοσελίδας greekanimation.com, τόνισε ότι η ελληνική παραγωγή πάλεψε για να μπει στην ευρωπαϊκή αγορά, καθώς αντιμετωπιζόταν με επιφύλαξη και ειρωνεία από τα ξένα φεστιβάλ. «Αποφασίσαμε να αλλάξουμε στρατηγική. Πήρα την πρωτοβουλία και κατέγραψα σε ένα web portal τη δύναμη μας. Το portal που δημιουργήθηκε το Μάρτιο του 2014 περιλαμβάνει 700 Ελληνες σκηνοθέτες, 1700 δημιουργίες από το διαφημιστικό χώρο μέχρι ταινίες μεγάλου μήκους, καθώς και 70 εταιρείες παραγωγής. Μετά από ένα χρόνο λειτουργίας της ιστοσελίδας άρχισαν να δείχνουν ενδιαφέρον οι επαγγελματικοί φορείς. Οι δράσεις που διοργανώθηκαν επικεντρώθηκαν στο κομμάτι της προβολής των ελληνικών δημιουργιών με προβολές στην Ελλάδα και το εξωτερικό με βραβευμένα έργα. Στο πλαίσιο της επετείου των 70 χρόνων Ελληνικού Animation διοργανώθηκαν εργαστήρια με ξένους επαγγελματίες, η Παγκόσμια Ημέρα Κινουμένων Σχεδίων (28 Οκτωβρίου), ενώ κορυφαίο γεγονός των εορτασμών αποτελεί η αναδρομική έκθεση με εικαστικά έργα, σκηνικά, ομιλίες και προβολές ταινιών που πραγματοποιείται στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας...»
«Θα συνεχίσουμε να διοργανώνουμε εκδηλώσεις στην Παγκόσμια Ημέρα Κινουμένων Σχεδίων, όπως κάνουμε κάθε Οκτώβριο από το 2007, ενώ κάθε Νοέμβριο θα διοργανώνουμε σεμινάρια για επαγγελματίες και συναντήσεις με ξένους παραγωγούς, προκειμένου να καταθέτουν προτάσεις στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα MEDIA και να βρίσκουν συμπαραγωγές», τόνισε κι ο καθηγητής animation στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου Παναγιώτης Κυριακουλάκος. «Θα γίνουν προσπάθειες να βοηθηθούν οι Ελληνες παραγωγοί να κινηθούν μέσα από το δίκτυο CARTOON MEDIA που βρίσκεται στις Βρυξέλλες και προωθεί την ευρωπαϊκή παραγωγή».
Επιπλέον, ο Παναγιώτης Κυριακουλάκος ανακοίνωσε ότι η ΑΣΙΦΑ θα κάνει μια προσπάθεια χρηματοδότησης Ελληνικών παραγωγών, δύο φορές το χρόνο, δημιουργώντας ένα είδος Ταμείου σε συνεργασία με επαγγελματικούς φορείς, όπως τη Γ.Γ. Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, δίκτυα όπως το CARTOON MEDIA, η ΕΡΤ και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. «Η λογική θα είναι να βοηθάμε τους έλληνες παραγωγούς να βρίσκουν συμπαραγωγούς, να δημιουργούν ταινίες με ευρωπαϊκές προδιαγραφές και να βρίσκουν την αντίστοιχη διανομή», τόνισε. Στον τομέα της εκπαίδευσης και της δικτύωσης, ο Κυριακουλάκος σημείωσε ότι η ΑΣΙΦΑ ετοιμάζει τη δημιουργία ενός θερμοκοιτίδα animation στο χώρο της Τεχνόπολης του Δήμου Αθηναίων που θα αποτελείται από εταιρείες του χώρου, εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και συμβούλους επιχειρήσεων για την προώθηση συνεργασιών. «Στον τομέα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών θα διοργανώσουμε επισκέψεις στα σχολεία της χώρας για να δείξουμε στους εκπαιδευτικούς πώς να εντάξουν τα κινούμενα σχέδια στο μάθημα τους, π.χ. στα μαθηματικά, την ιστορία, κτλ. Τα κινούμενα σχέδια μπορεί να αποτελέσουν όχι μόνο εκφραστικό εργαλείο, αλλά πλατφόρμα έκφρασης και εκμάθησης των νέων τεχνολογιών, κάτι που ήδη εφαρμόζει με επιτυχία το Εθνικό Κέντρο Κινηματογράφου του Καναδά».
Διαβάστε επίσης:
- Animasyros 8.0: Βραβεία από (κοντινή) απόσταση!
- To Animasyros και η Εθνική Λυρική Σκηνή φέρνουν τη ψηφιακή «Νυχτερίδα» του Στράους σε μια προβολη-εμπειρία!
- Animasyros 8.0: Οταν το animation μιλάει ελληνικά!
- Animasyros 8.0: Ο Αρι Φόλμαν δεν πιστεύει πια ότι το (πολιτικό) σινεμά μπορεί να αλλάξει τον κόσμο!