Buzz

Οταν ο Μάρτιν Σκορσέζε ήθελε να γυρίσει μια ταινία με τον Ιησού στη σύγχρονη Νέα Υόρκη

of 10

Σε πρόσφατη συνέντευξή του, ο Σκορσέζε αποκάλυψε ένα απραγματοποίητο σχέδιό του για μια μοντέρνα εκδοχή του Ευαγγελίου.

Οταν ο Μάρτιν Σκορσέζε ήθελε να γυρίσει μια ταινία με τον Ιησού στη σύγχρονη Νέα Υόρκη
Ο Μάρτιν Σκορσέζε στα γυρίσματα της «Σιωπής»

Η θεματική της πίστης και της αμφισβήτησής της υπήρξε πάντοτε έκδηλη στο σινεμά του Μάρτιν Σκορσέζε, είτε ως κυρίαρχο στοιχείο σε ταινίες όπως «Ο Τελευταίος Πειρασμός» και το «Kundun», είτε τρυπώνοντας υπόγεια και με έμμεσο τρόπο στις υπαρξιακές αναζητήσεις των ηρώων στις περισσότερες δημιουργίες της φιλμογραφίας του.

Κι αν με τη «Σιωπή» και τη βαθιά κατανυκτική της ατμόσφαιρα, το επί ετών όνειρό του να μεταφέρει στο σινεμά το ομώνυμο μυθιστόρημα του Σιουσάκου Εντο έγινε επιτέλους πραγματικότητα έπειτα από τρεις ολόκληρες δεκαετίες, ο σκηνοθέτης αποκάλυψε πρόσφατα λεπτομέρειες για ένα άλλο, ακόμα πιο ατόφια θρησκευτικού περιεχομένου και ανάλογων πνευματικών και μεταφυσικών προεκτάσεων πρότζεκτ που δεν είδε ποτέ το φως της δημιουργίας.

Διαβάστε ακόμη: Ο Μάρτιν Σκορσέζε σπάει τη «Σιωπή» και μιλά για ένα όνειρο ζωής που έγινε επιτέλους πραγματικότητα

Martin Scorsese Silence 607

Σε συνέντευξή του στο περιοδικό Commonweal, ο Σκορσέζε περιέγραψε πως κάποτε είχε τη φιλοδοξία να γυρίσει μια ταινία με ήρωα τον Ιησού να περιπλανιέται σε μια σύγχρονη Νέα Υόρκη, αλλά και γιατί αποφάσισε τελικά ο ίδιος να εγκαταλείψει το εξαιρετικά ενδιαφέρον αυτό σχέδιο.

«Η πιο δημοφιλής απεικόνιση του Ιησού στο μυαλό του μέσου θεατή προερχόταν από τον Σεσίλ Μπ. ΝτεΜιλ. Πάνω κάτω όλες οι ταινίες που είχαν φτιαχτεί πάνω σε θρησκευτικά ζητήματα ήταν βιβλικά έπη. Και το καλύτερο όλων, φυσικά, ήταν το “Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο” του Παζολίνι. Η δική μου πρωτότυπη ιδέα σχηματίστηκε στις αρχές της δεκαετίας του ’60. Είχα συνειδητοποιήσει ότι μπορούσε κανείς να ξεκινήσει να γυρίζει ταινίες με ασπρόμαυρο φιλμ 16 χιλιοστών, όπως έκανε ο Τζον Κασσαβέτης με τις “Σκιές”, και είχα το όνειρο ότι ίσως μια μέρα θα μπορούσα να κάνω μια ταινία. Και αμέσως σκέφτηκα να κάνω ένα φιλμ βασισμένο στο Ευαγγέλιο, αλλά που θα εκτυλίσσεται στο Lower East Side, στα συγκροτήματα κατοικιών, με σύγχρονο φόντο. Και η σταύρωση θα γινόταν στις αποβάθρες του West Side, και σε ασπρόμαυρο».

Σύμφωνα με τον Σκορσέζε, όμως, ο πήχης βρισκόταν ήδη πολύ ψηλά για να αποτολμήσει κάτι τέτοιο, με αποτέλεσμα να αλλάξει γνώμη και να εγκαταλείψει την ιδέα; «Μετά είδα το “Ευαγγέλιο” του Παζολίνι, και είπα “Οχι, δεν υπάρχει περίπτωση να το κάνω”».

Martin Scorsese Silence 607

«Ο Ιησούς έλεγε –όταν διαμαρτύρονταν γι’ αυτόν, όταν έλεγαν, “Κοίτα, συναναστρέφεται αλκοολικούς, πόρνες, φοροεισπράκτορες”, και όταν τον ρωτούσαν γιατί το έκανε αυτό– έλεγε, “Λοιπόν, αυτοί που είναι καλά δεν χρειάζονται γιατρό, βασικά”. Και έτσι πάντα αναρωτιόμουν: Τι συμβαίνει με το μέρος όπου μεγάλωσα, στο Μπόουερι; Τι συμβαίνει με τους ανθρώπους που πέθαιναν μπροστά στα μάτια μου, με τους αλκοολικούς που πέθαιναν στους δρόμους; Τι συμβαίνει με τον υπόκοσμο; Τι συμβαίνει με τους ανθρώπους που καταλήγουν να κάνουν άσχημα πράγματα, αλλά που είναι στην πραγματικότητα καλοί άνθρωποι; Κι αν κάνουμε μια ταινία, και ο Ιησούς είναι εδώ, στην 8η Λεωφόρο; Εκείνη την εποχή, η 8η και η 9η Λεωφόρος βρίσκονταν σε πραγματικά άσχημη κατάσταση. Είναι εκεί όπου γύρισα τον “Ταξιτζή”. Είναι ένας άλλος πλανήτης τώρα. Αλλά αυτή ήταν η πόλη, και με αυτά μεγάλωσα. Ακουσα πράγματα. Είδα πράγματα. Βρισκόμουν μέσα σε αυτή την ατμόσφαιρα».

Καθώς ο Σκορσέζε περιγράφει το όραμά του για το απραγματοποίητο αυτό φιλμ, δεν μπορούμε παρά να αναρωτηθούμε πώς θα ήταν αν τελικά είχε αποφασίσει να προχωρήσει. Αν και μάλλον δεν θα το μάθουμε ποτέ, μοιάζει με κάτι ολότελα εναρμονισμένο με τις καλλιτεχνικές ανησυχίες του και που δεν θα φάνταζε διόλου παράταιρο στο έως τώρα έργο του.

Διαβάστε ακόμη