Φεστιβάλ / Βραβεία

#TIFF64: Η ουγγρική «Ασφυξία» δεν έχει δει το «Αγόρια στο Ντους»

στα 10

Μια δασκάλα βρίσκει τον παλαιό κόσμο μπροστά της, σ' ένα φιλμ για την απόσταση ανάμεσα στη διαφορετικότητα και την αποδοχή.

#TIFF64: Η ουγγρική «Ασφυξία» δεν έχει δει το «Αγόρια στο Ντους»

Η Ανα είναι η δασκάλα που θα ευχόσουν να έχεις. Αρκετά νέα, με καλωσυνάτη όψη, μεγάλα πράσινα μάτια, γλυκό χαμόγελο. Σίγουρη και διαβασμένη. Δημιουργική, ωθεί τους μαθητές της όχι μόνο να μελετούν την ύλη της γλώσσας και λογοτεχνίας, αλλά να διαβάζουν, να βλέπουν, ν' ακούν και κάτι παραπάνω. Ετσι, όταν το θέμα στην τάξη είναι ο Αρτίρ Ρεμπό, τους προτείνει να δουν σπίτι και το «Total Eclipse» της Ανιέσκα Χόλαντ, εκείνη την (ελαφρώς αφόρητη) ταινία, με τον νεαρότατο Λεονάρντο ΝτιΚάπριο να ζει, ως Ρεμπό, τον παθιασμένο, (αυτο)καταστροφικό έρωτά του με τον Βερλέν. Ενας πατέρας δεν μπορεί να δεχτεί ότι η δασκάλα προωθεί το queer σινεμά στο παλικάρι του και, εκεί, η Ανα αρχίζει να έρχεται αντιμέτωπη μ' ένα σύστημα ανέτοιμο να τη στηρίξει.

Το 64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα διεξαχθεί φέτος από τις 2 έως και τις 12 Νοεμβρίου 2023. Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες στο επίσημο site του Φεστιβάλ, στη σελίδα του στο Facebook και στο λογαριασμό του στο Instagram.

Ασφυξία Without Air

Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της Ρουμάνας, αλλά μεγαλωμένης στην Ουγγαρία, Καταλίν Μολντοβάι, που διαγωνίζεται στο τμήμα Meet the Neighbors +, είναι γεμάτη έξυπνες μικρές λεπτομέρειες. Σε όλη της τη διάρκεια, από το ραδιόφωνο, από την τηλεόραση, γίνεται λόγος για την κλιματική κρίση και τις τραγικές συνέπειές της («οι φωτιές στην Ελλάδα...»), μια απειλή για την οποία γνωρίζουμε αλλά δεν κάνουμε αρκετά για να την ανατρέψουμε. Η Μολντοβάι «φροντίζει» η ηρωίδα της να είναι μόνη, η μητέρα της είναι ηλικιωμένη, ο σύντροφός της σε άλλη χώρα για δουλειά, οι φίλοι της φευγαλέοι. Βήμα-βήμα, βλέμμα-βλέμμα, χτίζει ένα περιβάλλον καφκικό, σ' ένα σχολείο που ετοιμάζεται να γιορτάσει τα 150 χρόνια ζωής του, χρόνια «παράδοσης για το μέλλον».

Ασφυξία Without Air

Θυμίζοντας θεματικά ταινίες σαν το πρόσφατο «Στο Γραφείο των Καθηγητών», ή πραγματικά περιστατικά όπως τη σύγκρουση για την προβολή του «Αγόρια στο Ντους», η ταινία της Μολντοβάι εγκλωβίζει την ηρωίδα της σε, από τη μια πλευρά, ένα κράτος γραφειοκρατίας, ανέτοιμο να στηρίξει πρακτικά το πνεύμα των καιρών, την ελεύθερη σκέψη, την αληθινή ισότητα, από την άλλη μικροπολιτική φοβισμένων ανθρώπων. Μπορεί το φιλμ να υπερβάλλει παρουσιάζοντας τους υπόλοιπους καθηγητές και τη διευθύντρια του σχολείου ως καρικατούρες των «κακών», όμως φέρνει στο προσκήνιο ένα κομβικό πρόβλημα της εποχής μας. Εάν υποθέσουμε ότι η συζήτηση για τη συμπεριληψιμότητα πηγαίνει καλά, ποιος μπορεί να εγγυηθεί ότι τα λόγια μεταφράζονται σε πράξεις; Σίγουρα όχι το εκπαιδευτικό σύστημα της Ουγγαρίας, ή της Ελλάδας, και μάλλον όχι η κουλτούρα των ενηλίκων, των γονιών. Αρα, ασφυξία...

Το 64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα διεξαχθεί φέτος από τις 2 έως και τις 12 Νοεμβρίου 2023. Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες στο επίσημο site του Φεστιβάλ, στη σελίδα του στο Facebook και στο λογαριασμό του στο Instagram.