Industry

Οι διδάσκοντες του The Camp του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Πάτμου μιλούν στο Flix

στα 10

Οι τέσσερις διδάσκοντες των κινηματογραφικών εργαστηρίων του The Camp του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Πάτμου μιλούν για τη σημασία της κινηματογραφικής εκπαίδευσης, την αιώνια σύγκρουση θεωρίας και πρακτικής και δίνουν την πιο σημαντική συμβουλή στους νέους κινηματογραφιστές.

Flix Team
Οι διδάσκοντες του The Camp του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Πάτμου μιλούν στο Flix

Από την πρώτη του χρονιά, το 2010, το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Πάτμου έθεσε, μεταξύ άλλων, ως στόχο να συμβάλλει στην κινηματογραφική παιδεία, παρέχοντας την ευκαιρία σε νέους κινηματογραφιστές να έρθουν σε επαφή και να διδαχθούν, θεωρητικά αλλά και πρακτικά, από γνωστούς επαγγελματίες του τομέα τους. Και αυτό γιατί, σύμφωνα με τη φιλοσοφία των διοργανωτών, η καλλιτεχνική εξέλιξη ενός κινηματογραφιστή εξαρτάται κατά ένα μεγάλο ποσοστό από τα «εργαλεία» που θα του δοθούν και από την επαφή του με την τεχνογνωσία μιας παραγωγής.

Για το λόγο αυτό, δημιουργήθηκε το «The Camp», με την αποκλειστική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, έτσι ώστε να δοθούν στους νέους κινηματογραφιστές, επιπλέον ερεθίσματα, δυνατότητες και γνώσεις.

Το «The Camp» περιλαμβάνει τέσσερα κινηματογραφικά εργαστήρια αφιερωμένα στη σκηνοθεσία, την παραγωγή, το σενάριο και τη διεύθυνση φωτογραφίας, τα οποία θα πραγματοποιηθούν στις 6, 7 και 8 Μαρτίου του 2017, στο Ρομάντσο. Κάθε εργαστήριο θα διαρκέσει τρεις ημέρες. Σε κάθε εργαστήριο θα γίνουν δεκτοί 20 συμμετέχοντες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, κατόπιν αίτησης και επιλογής.'

Διδάσκοντες στα εργαστήρια είναι οι επιτυχημένοι κινηματογραφιστές και καθηγητές Γκιούλα Γκάζντακ (σκηνοθεσία), Χουάν Γκόρντον (παραγωγή), Ντάνιελ Σάσμαν (σενάριο) και Γιάτσεκ Λάσκους (διεύθυνση φωτογραφίας). Λίγο πριν φτάσουν στην Αθήνα και οι τέσσερις μίλησαν στο Flix για τη σημασία της κινηματογραφικής εκπαίδευσης, την αιώνια σύγκρουση θεωρίας και πρακτικής και αποκαλύπτουν ποια είναι η σημαντικότερη συμβουλή τους για τους νέους κινηματογραφιστές

Διαβάστε αναλυτικά και δηλώστε συμμετοχή: The Camp IFFP Labs: Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Πάτμου σας καλεί στα κινηματογραφικά του εργαστήρια


Jacek Laskus

Γιάτσεκ Λάσκους / Διευθυντής φωτογραφίας γεννημένος στη Βαρσοβία. Μετά την αποφοίτησή του από την Εθνική Ακαδημία Κινηματογράφου της Πολωνίας εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη όπου συνεργάστηκε με το BBC TV. Στο Λος Αντζελες πλέον συνεργάστηκε με πολλούς σκηνοθέτες όπως Ντόναλντ Πέτρι "Square Dance", Ρόμπερτ ‘Αλτμαν («The Caine Mutiny Court Marshall»), Μάϊκλ Πρέσμαν («Quick Sand»,«Frankie & Johnny are Married») και τη τηλεοπτική σειρά “The Guardian“. Το ντοκιμαντέρ “Colors Straight Up” για το οποίο συνυπόγραψε την Δ/νση Φωτογραφίας είχε προταθεί με Οσκαρ 1998. Πρόσφατη ταινία που συμμετείχε είναι το Shot (2016) του Τζέρεμι Κάγκαν. Εχει προταθεί δύο φορές (Outstanding Photography) από την Αμερικανική Ακαδημία Διεύθυνσης Φωτογραφίας στην οποία είναι μέλος από το 2000.Ασχολείται και με τη Φωτογραφία, έχοντας ατομικές εκθέσεις στο ενεργητικό του στην Αμερική και την Ευρώπη. Τα τελευταία πέντε χρόνια έχει διδάξει Διεύθυνση Φωτογραφίας σε αρκετές σχολές όπως το USC School of Cinematic Arts του Ινστιτούτου Τεχνών της Καλιφόρνιας και στο The Maine Photographic Workshop. Είναι Ανώτερος Λέκτορας στο American Film Institute Conservatory AFI. Μάθετε περισσότερες πληροφορίες για το workshop του Γιάτσεκ Λάσκους στο πλαίσιο του The Camp του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Πάτμου.

Πόσο σημαντική είναι η κινηματογραφική εκπαίδευση για κάποιον που ξεκινάει τώρα να δουλεύει στο σινεμά, την τηλεόραση;

Οπως σε κάθε τομέα, έτσι και η κινηματογραφική εκπαίδευση επεκτείνει τη γνώση και την κατανόηση της φιλμικής γλώσσας. Μέσω της μελέτης της ιστορίας του κινηματογράφου, της παρακολούθηση παλιών ταινιών, οι μαθητές μαθαίνουν ενστικτωδώς αλλά και με παραδείγματα κανόνες και τρικ για το μοντάζ, το φως, τη σύνθεση. Οι εκπαιδευτές μπορούν να απαντήσουν ερωτήσεις που διαφορετικά θα χρειαζόσουν χρόνο και τύχη για να βρεις τις απαντήσεις. Το να πηγαίνεις σινεμα ή το να δουλεύεις στο σετ δεν είναι τόσο σημαντικό όσο το να παρακολουθείς καλά σχεδιασμένα μαθήματα που συμπληρώνουν το ένα το άλλο, με επαγγελματίες που καθοδηγούν μελλοντικούς κινηματογραφιστές να βρουν τη δική τους φωνή.

Τι να περιμένει κανείς από το Camp στην Αθήνα; Θεωρία εναντίον πρακτικής, και τα δύο ή κάτι άλλο;

Το μάθημα των τριών ημερών που προσφέρει το Camp μπορεί να ενεργήσει σαν έμπευση για μελλοντικές σπουδές. Ευτυχώς ως επαγγελματίες, μοιραζόμαστε τη γνώση, την τεχνική και το πάθος γι' αυτό που κάνουμε και μπορούμε να απαντήσουμε σε βασικές ερωτήσεις όπως το «Γιατί επιλέξαμε ως επαγγελμά μας το σινεμά;». Ελπίζω πως θα μπορέσουμε να ανοίξουμε την «πόρτα» για τα νέα ταλέντα που θα συμμετάσχουν στα σεμινάρια.

Ποια ήταν εκείνα τα στοιχεία που βρήκατε ελκυστικά και ενδιαφέροντα προκειμένου να συμμετάσχετε στο Camp του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Πάτμου;

Μου αρέσει να μοιράζομαι τη γνώση μου και ειδικά την αγάπη μου για το σινεμά και τη φωτογραφία. Ανυπομονώ να μιλήσω για το ρόλο του Διευθυντή Φωτογραφίας στον ολοένα εξελισσόμενο κόσμο της ψηφιακής παραγωγής.

Ποια θα ήταν η πιο σημαντική συμβουλή που θα δίνατε σε ένα νέο κινηματογραφιστή:

Να ενθουσιάζεται, να είναι ενεργός, πάντα στην ώρα του, να δουλέψει σε όσο περισσότερες ταινίες μπορεί. Να ταξιδέψει και να κοιτάξει τον κόσμο, να συλλέξει εικόνες στη βιβλιοθήκη του μυαλού του.


Juan Gordon

Χουάν Γκόρντον / Σπούδασε νομικά και οικονομικά στη Μαδρίτη. Απέκτησε πτυχίο Μάστερ από το φημισμένο Πρόγραμμα Παραγωγής Peter Stark του Πανεπιστημίου της Νοτίου Καλιφόρνιας. Επιστρέφοντας στη Μαδρίτη συν-ιδρύει την εταιρεία παραγωγής Morena Films (1999). Εχει στο ενεργητικό του ταινίες όπως «Η Εμφάνιση των Νεκρών» (2008) του Πάκο Καμπέζας, «Κελί 211» (2009) του Ντανιελ Μονζόν, «Λευκός Ελέφαντας» (2012) του Πάμπλο Τραπέρο, «Ακόμα και η Βροχή» (2010) και «Η Ελιά» (2016) του Ιθίαρ Μπογιαΐν. Μάθετε περισσότερες πληροφορίες για το workshop του Χουάν Γκόρντον στο πλαίσιο του The Camp του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Πάτμου.

Πόσο σημαντική είναι η κινηματογραφική εκπαίδευση για κάποιον που ξεκινάει τώρα να δουλεύει στο σινεμά, την τηλεόραση;

Είναι σημαντικό να γνωρίζεις τον τρόπο με τον οποίο κινούνται τα πράγματα στο οπτικακουστικό τομέα αυτή τη στιγμή παγκοσμίως. Δεν είναι θέμα εκπαίδευσης, αλλά περισσότερο επαφής με τις συνεχώς εξελισσόμενες πρακτικές στην ψηφιακή εποχή μας.

Τι να περιμένει κανείς από το Camp στην Αθήνα; Θεωρία εναντίον πρακτικής, και τα δύο ή κάτι άλλο;

Θα ασχοληθούμε με το τι σημαίνει να κάνεις μια διεθνή συμπαραγωγή, με παραδείγματα υπαρκτών πρότζεκτ. Επίσης πώς να ασχοληθεί κανείς με διαφορετικά στοιχεία μιας ταινίας (παραγωγή, καστ, σκηνοθεσία κ.ά) αλλά και τη χρηματοδότησή της, τη διανομή, τις εταιρίες διεθνών πωλήσεων. Ολη τη στρατηγική του πως να χειριστείς μια ταινία στο σύγχρονο οπτικοακουστικό τοπίο. Η θεωρητική εκπαίδευση δεν είναι σίγουρα αρκετή.

Ποια ήταν εκείνα τα στοιχεία που βρήκατε ελκυστικά και ενδιαφέροντα προκειμένου να συμμετάσχετε στο Camp του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Πάτμου;

Εχω έρθει αρκετές φορές στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, στη Θεσσαλονίκη, στην Αθήνα, σε πολλά νησιά... Βρίσκω την Ελλάδα συναρπαστική και όταν με κάλεσαν να συμμετάσχω στο Camp, βρήκα την ιδέα φανταστική. Με ενδιαφέρει πολύ να συνεργάζομαι με κινηματογραφιστές εκτός Ισπανίας και να συζητάμε για πρότζεκτ που αντανακλούν την πολιτική κατάσταση στον κόσμο, τον τρόπο με τον οποίο ζουν οι άνθρωποι σήμερα.

Ποια θα ήταν η πιο σημαντική συμβουλή που θα δίνατε σε ένα νέο κινηματογραφιστή:

Δεν νομίζω ότι είμαι ικανός να δώσω εγώ τη πιο σημαντική συμβουλή σε έναν κινηματογραφιστή. Ισως το να κάνει τις ταινίες που θεωρεί σημαντικές και προσωπικές. Και να λέει κάτι με την ταινία που θα κάνει για τον κόσμο που ζούμε. Λέω πάντα «ας κάνουμε ταινίες που το κοινό δεν θα ξεχάσει σε είκοσι λεπτά, αλλά ταινίες στις οποίες ο κόσμος θα μπορεί να δει τον εαυτό του εβδομάδες, μήνες και χρόνια μετά από τους τίτλους τέλους».


Guyla Gazdak

Γκιούλα Γκάζνταγκ / Ούγγρος Κινηματογραφικός, Θεατρικός και Τηλεοπτικός σκηνοθέτης με πολύχρονη διδακτική εμπειρία στο UCLA/ Τμήμα Θεάτρου, Κινηματογράφου και Τηλεόρασης από το 1993 έως το 2015. Από το 1997 είναι Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Sundance Filmmakers Lab. ‘Εχει διατελέσει καλλιτεχνικός σύμβουλος του Maurits Binger Κινηματογραφικού Ινστιτούτου του ‘Αμστερνταμ από το 2002 και του Script Station του Berlinale Talent Campus από το 2006. Αρκετές από τις πολυάριθμες μεγάλου μήκους ταινίες του έχουν βραβευθεί («A Hungarian Fairy Tale» (1987) στο Λοκάρνο, «Stand Off» (1989) στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπάστιαν). Οι περισσότερες ταινίες του είχαν απαγορευτεί στη διάρκεια του κομμουνιστικού καθεστώτος της Ουγγαρίας και σε κάποιες απαγορεύτηκε η προβολή τους στο εξωτερικό. Μάθετε περισσότερες πληροφορίες για το workshop του Γκιούλα Γκάζνταγκ στο πλαίσιο του The Camp του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Πάτμου.

Πόσο σημαντική είναι η κινηματογραφική εκπαίδευση για κάποιον που ξεκινάει τώρα να δουλεύει στο σινεμά, την τηλεόραση;

O κόσμος του σινεμά έχει πολλές διαφορετικές οπτικές. Υπάρχουν πολλά να μάθεις για την τέχνη του κινηματογραφιστή ανεξάρτητα από το σε ποιον τομέα εργάζεσαι. Πρέπει να γνωρίζεις την τεχνική για να μπορείς να ανταποκριθείς στις ανάγκες της ιστορίας που αφηγείσαι. Μερικοί κινηματογραφιστές γεννιούνται μα αυτό και δεν χρειάζεται να το μάθουν στα πλαίσια μιας εκπαιδευτικής διαδικασίας. Κάποιοι όμως χρειάζονται αυτό το πλαίσιο για να τελειοποιήσουν τις ικανότητές τους. Ευχαριστώ το Θεό, οι άνθρωποι του σινεμά ανήκουν σε πολλά διαφορετικά είδη ανθρώπων.

Τι να περιμένει κανείς από το Camp στην Αθήνα; Θεωρία εναντίον πρακτικής, και τα δύο ή κάτι άλλο;

Μπορώ να μιλήσω μόνο για τα σεμινάρια που θα κάνω εγώ. Πιστεύω ότι η τέχνη του σινεμά διδάσκεται μόνο χειροπιαστά. Η κινηματογραφική θεωρία είναι απλά ένα μέσο για την πρακτική.

Ποια ήταν εκείνα τα στοιχεία που βρήκατε ελκυστικά και ενδιαφέροντα προκειμένου να συμμετάσχετε στο Camp του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Πάτμου;

Μου αρέσει να δουλεύω με νέους κινηματογραφιστές. Με ενδιαφέρει να γνωρίζω τον τρόπο που σκέφτονται, τις δημιουργικές ιδέες διαφορετικών γενειών και ανθρώπων που έρχονται από διαφορετικές κουλτούρες. Δεν έχω βρεθεί ποτέ στην Ελλάδα, αλλά γνωρίζω και έχω συνεργαστεί με Ελληνες κινηματογραφιστές και με ενδιαφέρει πολύ να μάθω για τη χώρα και την κουλτούρα της.

Ποια θα ήταν η πιο σημαντική συμβουλή που θα δίνατε σε ένα νέο κινηματογραφιστή:

Δεν ξέρω αν υπάρχει πιο «σημαντική συμβουλή». Κάθε κινηματογραφιστής είναι διαφορετικός με διαφορετικό ταλέντο και διαφορετικές ικανότητες που τον χαρακτηρίζουν. Ισως το πιο σημαντικό είναι να μάθεις τη φύση του ταλέντου σου και να μάθεις να πως να του συμπεριφέρεσαι καλύτερα ώστε να αναπτυχθεί. Πιο εύκολο να το λες παρά να το κάνεις.


Daniel Sussman 607

Ντάνιελ Σάσμαν / Αμερικανός σεναριογράφος του κινηματογράφου και της τηλεόρασης. Το πολύμορφο έργο του συμπεριλαμβάνει σενάρια για την ABC/Disney Studios, «The Practice» του ABC, το υψηλού προϋπολογισμού σενάριο «Galveston» για την Warner Broς, τις εταιρείες Polaris Pictures, Reverse Angle και το τηλεοπτικό δίκτυο NBC.Διδάσκει γραφή σεναρίου σε δύο τμήματα στο UCLA. Κάτοχος MFA Γραφής Σεναρίου από το Πανεπιστήμιο της Νοτίου Καλιφόρνιας και πτυχίου της Νομικής Σχολής της Νέας Υόρκης. Μάθετε περισσότερες πληροφορίες για το workshop σεναρίου του Ντάνιελ Σάσμαν στο πλαίσιο του The Camp του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Πάτμου.

Πόσο σημαντική είναι η κινηματογραφική εκπαίδευση για κάποιον που ξεκινάει τώρα να δουλεύει στο σινεμά, την τηλεόραση;

Είναι πάντα σημαντικό να έχεις πάθος και κίνητρο και οτιδήποτε άλλο είναι αυτό που σε κάνει να ακολουθείς μια καριέρα στις Τέχνες. Αυτές οι αξίες είναι απαραίτητες αλλά όχι αρκετές. Χρειάζεσαι και τεχνική, ειδικά στη βιομηχανία του σινεμά και της τηλεόρασης όπου ο πήχης είναι πολύ ψηλά και ο ανταγωνισμός σκληρός. Χρειάζεται να γνωρίζεις να κάνεις αυτό που τόσο απεγνωσμένα θέλεις να κάνεις.

Τι να περιμένει κανείς από το Camp στην Αθήνα; Θεωρία εναντίον πρακτικής, και τα δύο ή κάτι άλλο;

Η θεωρία είναι υπέροχη για τους ακαδημαϊκούς και τους αλκοολικούς. Επίσης για τους υπεύθυνους των στούντιο. Οι επαγγελματίες που εργάζονται χρειάζονται κάτι πιο χειροπιαστό. Είναι στην πρακτική που καταλαβαίνουμε τι είναι εύκολο και τι δύσκολο και που ακριβώς πετυχαίνουμε ή όχι. Σιχαίνομαι τους παραλληλισμούς, ειδικά σε σχέση με το σκάκι, αλλά δεν είναι αρκετό να ξέρεις τους κανόνες ή τις βασικές αρχές. Το φιλμ που έχεις στο μυαλό σου θα είναι διαφορετικό από αυτό που θα γράψεις στο χαρτί και τελείως διαφορετικό από αυτό που θα γυρίσεις. Η μεγαλύτερη διαφορά σε σχέση με αυτό το Camp, σχετικά με το σεμινάριο μου, είναι ότι είμαι ενεργός σεναριογράφος και όχι ένας γκουρού των σεμιναρίων. Διδάσκω από εμπειρία, συνδυάζοντας θεωρία με χρήσιμες ασκήσεις με σκοπό να βοηθήσω φιλόδοξους, ταλαντούχους σεναριογράφους να κάνουν τα βήματα που θα τους πάνε μπροστά.

Ποια ήταν εκείνα τα στοιχεία που βρήκατε ελκυστικά και ενδιαφέροντα προκειμένου να συμμετάσχετε στο Camp του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Πάτμου;

Εζησα στην Αθήνα από το 2010 έως το 2013, ακριβώς πάνω στην κρίση του ευρώ. Είδα πως αυτή διάβρωσε την ελληνική κοινωνία και πήγε πίσω τις Τέχνες. Είμαι ευτυχισμένος και συνάμα ευγνώμων που θα μπορώ να αναθρέψω το επόμενο κύμα των Ελλήνων κινηματογραφιστών.

Ποια θα ήταν η πιο σημαντική συμβουλή που θα δίνατε σε ένα νέο κινηματογραφιστή:

Απέφυγε την τρομακτική προσωπική σου ιστορία. Αυτό που λένε «Γράψε για αυτό που γνωρίζεις», νομίζω ότι είναι το χειρότερο πράγμα που κάνουν οι νέοι. Πολύ συχνά, νέοι συγγραφείς και κινηματογραφιστές προσπαθούν υπερβολικά να λύσουν τα προσωπικά τους θέματα μέσα από τη δουλειά τους και η δουλειά τους υποφέρει από αυτό, γιατί τα προσωπικά θεματα δεν λύνονται και ο κινηματογράφος δεν είναι θεραπεία. Βρες μια ενδιαφέρουσα ιστορία που δεν είναι δική σου. Μπες μέσα σε αυτόν τον κόσμο. Αξιοποίησε τα ταλέντα σου. Θα ανακαλύψεις πως και εκεί αντιπροσωπεύονται οι εσωτερικές σου συγκρούσεις και τα ενδιαφέροντά σου, αλλά θα είσαι απελευθερωμένος, ανοιχτός σε νέες ιδέες, και θα τα πας καλύτερα απ' όσο θεωρούσες πιθανό.


The Camp - Info

Στόχος των διοργανωτών του The Camp είναι να δημιουργηθεί μια εκπαιδευτική πλατφόρμα μέσω της οποίας θεωρία και πράξη, συνδυαζόμενες δημιουργικά, θα διευρύνουν τους ορίζοντες και θα εμπνεύσουν τους συμμετέχοντες. Στο πλαίσιο κάθε εργαστηρίου, οι συμμετέχοντες θα συνεργαστούν με τους διδάσκοντες σε κοινά πρότζεκτ – είτε δουλεύοντας πάνω σε ένα σενάριο, είτε σκηνοθετώντας ηθοποιούς, είτε σχεδιάζοντας την υλοποίηση μιας παραγωγής, είτε φωτίζοντας και κινηματογραφώντας μια σκηνή, έχοντας την ευκαιρία να λάβουν εμπειρίες παραγωγής που δεν υπάρχουν σε κανένα εγχειρίδιο ή σχολή.

Αυτή η εκπαιδευτική δομή, που ξεκινάει με τον φετινό κύκλο εργαστηρίων, έρχεται με τη φιλοδοξία να ενισχύσει την κινηματογραφική εκπαίδευση στη χώρα μας.

Για να υποβάλετε την αίτησή σας ή να βρείτε περισσότερες πληροφορίες για τα εργαστήρια και τους διδάσκοντες μπορείτε να ανατρέξετε στην ιστοσελίδα του πρότζεκτ.

The Camp 607