Στις 27 Ιουλίου έγινε γνωστό από το Υπουργείο Πολιτισμού πως περίπου 500 μπομπίνες από ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου διασώθηκαν από το κτίριο τη οδού Χίου αρ. 53 στο Μεταξουργείο, το οποίο στο παρελθόν στέγαζε τη Φίνος Φιλμ, και στη συνέχεια εκεί λειτούργησαν κινηματογραφικά εργαστήρια ήχου και εικόνας. Η ανακοίνωση ανέφερε πως το Σάββατο 24 Ιουλίου, σημειώθηκε διαρροή χημικών στο κτήριο, με αποτέλεσμα να υπάρχει άμεσος κίνδυνος να χαθούν σημαντικά κινηματογραφικά έργα τα οποία τώρα βρίσκονται υπό την εποπτεία του Κέντρου Κινηματογράφου για αρχειοθέτηση.
Από εκείνη τη στιγμή και μετά, ρεπορτάζ και μεμονωμένοι δημιουργοί μιλούν για «ριφιφί» και «παρανομία» του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.
Σε επίπεδο σωματείων και επίσημων φορέων, αρχικά ο Ερμείας, ο Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης και Προστασίας των Δικαιωμάτων Παραγωγών Κινηματογραφικών Εργων με δελτίο Τύπου απευθύνθηκε στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου επικαλούμενος ψευδείς ανακοινώσεις από την πλευρά του Υπουργείου και του ΕΚΚ, αλλα και μέλη του που εκφράζουν την αγωνία τους για τα αρνητικά των ταινιών τους.
Τώρα και η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών ζητάει πλήρη ενημέρωση και διαφάνεια, επικαλούμενη έγκυρους παράγοντες του Ελληνικού Κινηματογράφου που μιλούν για «πειρατικό ρεσάλτο». Οχι ακριβώς επίπεδο σοβαρής συζήτησης, δηλαδή, για ένα τόσο σοβαρό θέμα, που υποτίθεται ότι ενδιαφέρει όλους να διαλευκανθεί το τι ακριβώς έχει συμβεί.
Διαβάστε αυτούσιο το δελτίο Τύπου της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών
Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών ζητάει πλήρη ενημέρωση και διαφάνεια, σχετικά με την παράτυπη και αντιδεοντολογική μεταφορά κινηματογραφικών υλικών από τα πρώην εργαστήρια της Φίνος Φίλμ, και απαιτεί από το Ε.Κ.Κ. να πει ξεκάθαρα:
Ποιος έδωσε εντολή ή πήρε την απόφαση για «το πειρατικό ρεσάλτο» όπως χαρακτήρισαν την ενέργεια έγκυροι παράγοντες του Ελληνικού Κινηματογράφου. Να μας χορηγήσετε απόφαση του Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ., ή σχετικό έγγραφο άλλου αρμόδιου οργάνου που να αιτιολογεί ή να αποδεικνύει την αναγκαιότητα τήρησης της διαδικασίας που ακολουθήθηκε.
Να μας αναφέρετε επ’ ακριβώς βάσει ποιων ισχύουσων διατάξεων προκύπτει η αρμοδιότητα του Ε.Κ.Κ. όσον αφορά οιαδήποτε ανάμιξή του στην εν λόγω διαδικασία, αλλά και την φύλαξη του εν λόγω υλικού.
Να μας δοθεί έγγραφο, ή επιστολή, ή γραπτή ειδοποίηση του ιδιοκτήτη του κτηρίου όπου φυλάσσονταν τα υλικά, ή εκπροσώπου της εταιρείας που είχε αναλάβει την ευθύνη της φύλαξης και συντήρησης τους ότι υπήρξε διαρροή χημικών που έβαλαν σε κίνδυνο την ύπαρξή τους.
Να μας δοθεί κάθε αποδεικτικό που θα αναφέρεται στην επικοινωνία του Ε.Κ.Κ. με τον ιδιοκτήτη του κτηρίου και τον εκπρόσωπο της εταιρείας φύλαξης και συντήρησης των υλικών από το οποίο να προκύπτει η συμφωνία για το άνοιγμα του χώρου και της συναίνεσής τους να τα παραλάβετε.
Να μας παραδοθεί αντίγραφο του πορίσματος της αυτοψίας της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας που να επιβεβαιώνει την ύπαρξη διαρροής χημικών που έθεταν σε κίνδυνο τα υλικά, καθώς και κάθε άλλη διαπίστωση της από τον έλεγχο στο κτήριο.
Να μας δοθεί κάθε έγγραφη ειδοποίηση-ενημέρωση των ιδιοκτητών των σχετικών κινηματογραφικών υλικών (σκηνοθετών-παραγωγών και παραγωγών) καθώς και έγγραφη συναίνεσή τους για την παραλαβή τους.
Να μας κατατεθούν αντίγραφα πρωτοκόλλων παραλαβής των υλικών από τον χώρο όπου φυλάσσονταν και παράδοσης στον χώρο του Ε.Κ.Κ. όπου μεταφέρθηκαν.
Να μας κατατεθεί αναλυτικός κατάλογος των ταινιών των οποίων «διασώθηκαν» τα αρνητικά τους.
Να μας δοθεί αναλυτική κατάσταση και όλα τα εκ του νόμου προβλεπόμενα παραστατικά σχετικά με τα άτομα που συμμετείχαν στην φόρτωση, μεταφορά και εκφόρτωση των υλικών, καθώς και η πιστοποίηση της καταλληλότητας τους για την εκτέλεση αυτού του έργου.
Να μας δοθούν τα στοιχεία του οδηγού ή των οδηγών του οχήματος ή των οχημάτων που μετέφεραν τα υλικά και η ακριβής αμοιβή τους για το συγκεκριμένο έργο.
Να μας δοθούν αντίγραφα των συνοδευτικών παραστατικών (δελτία αποστολής, φορτωτικές κ.τ.λ.) που εξέδωσε ο οδηγός του οχήματος για κάθε μεταφορά των υλικών.
Να μας καταθέσετε κάθε έγγραφο, τεχνική μελέτη, σχέδιο κ.τ.λ. του χώρου του Ε.Κ.Κ. όπου μεταφέρθηκαν τα υλικά, που να αποδεικνύει την καταλληλότητα του για ασφαλή φύλαξη του βασικού καλλιτεχνικού και περιουσιακού στοιχείου μιας ταινίας όπως είναι το αρνητικό της.
Οι λόγοι που μας υποχρεώνουν να ζητήσουμε τα παραπάνω έγγραφα είναι:
α. Πολλά μέλη μας είναι ιδιοκτήτες η συνιδιοκτήτες των αρνητικών ταινιών τους και μας ζητάνε υπεύθυνη ενημέρωση.
β. Επειδή το Ε.Κ.Κ. είναι Οργανισμός εποπτευόμενος από το ΥΠ.ΠΟ.Α., οφείλει για κάθε πράξη του να τηρεί τα εκ της νομοθεσίας προβλεπόμενα έγγραφα, παραστατικά και διαδικασίες.
γ. Επειδή η υπόθεση αυτή λόγω της σπουδαιότητας της ξεσήκωσε έντονο διάλογο μέσα στους κόλπους της Κινηματογραφικής Κοινότητας.
δ. Επειδή υπάρχουν πολλά ερωτηματικά σχετικά με την ασφαλή φύλαξη των υλικών, ιδιαίτερα αυτήν τη περίοδο του καύσωνα που πλήττει τη χώρα.
ε. Επειδή η βιαστική δήλωση του Υφυπουργού Σύγχρονου Πολιτισμού του ΥΠ.ΠΟ.Α. ότι «διασώζουμε την πολιτιστική κληρονομιά» θεωρήθηκε αποπροσανατολιστική και σκοπευμένη.
Για όλους τους παραπάνω λόγους το Ε.Κ.Κ. οφείλει να παράσχει στην Κινηματογραφική Κοινότητα πλήρη ενημέρωση για τις συγκεκριμένες πράξεις του.
Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών
Διαβάσε ακόμη: Σημαντικό μέρος της ιστορίας του ελληνικού σινεμά διασώθηκε από το παλιό κτίριο της Φίνος Φιλμς