Λίγες μόνο ώρες πριν ξεκινήσει το 67ο Φεστιβάλ Καννών που φέτος διεξάγεται από τις 14 έως και τις 25 Μαΐου, όλα είναι έτοιμα για το μεγαλύτερο φεστιβάλ του πλανήτη, αυτό με το διασημότερο κόκκινο χαλί στον κόσμο και τις μεγάλες πρεμιέρες που θα αποτελέσουν τις ταινίες που θα απασχολήσουν όλους τη χρονιά που μας έρχεται.
Ελπίζοντας σε εκπλήξεις από νέους κινηματογραφιστές απ' όλον τον κόσμο, αλλά και στην επιβεβαίωση των μεγάλων δημιουργών που επιστρέφουν με κάθε τους νέο φιλμ στην Κρουαζέτ, ό,τι ακολουθεί παρακάτω είναι μια πρώτη λίστα από 20 ταινίες που περιμένουμε να δούμε σαν τρελοί, στο επίσημο και στα παράλληλα προγράμματα των Καννών. Ανάμεσά τους και δικαιωματικά πρώτη στην αγωνία και το θαυμασμό, η ελληνική συμμετοχή που κάνει το 67ο Φεστιβάλ σχεδόν μια εθνική υπόθεση.
Xenia του Πάνου Χ. Κούτρα (Ενα Κάποιο Βλέμμα)
Πέντε χρόνια μετά τη «Στρέλλα», ο Πάνος Χ. Κούτρας φτάνει στις Κάννες με το «Xenia», μια συμπαραγωγή Ελλάδας, Γαλλίας και Βελγίου που αφηγείται την ιστορία του Ντάνυ και του Οδυσσέα, δύο έφηβων αδερφών που μετά το θάνατο της Αλβανής μητέρας τους αναζητούν σε ένα ταξίδι κατά μήκος της χώρας τον Ελληνα πατέρα τους που τους εγκατέλειψε όσο ήταν ακόμη παιδιά. Απόλυτα ενταγμένο στο σύμπαν του σκηνοθέτη της «Επίθεσης του Γιγαντιαίου Μουσακά», της «Αληθινής Ζωής» και της «Στρέλλας», το «Xenia», κρύβει όμως απ' όσο φαίνεται ήδη από τις πρώτες φωτογραφίες του και από το γαλλικό του τρέιλερ περισσότερες εκπλήξεις, όπως ένα τραγουδιστικό talent show, δύο πρωτοεμφανιζόμενους πρωταγωνιστές αλβανικής καταγωγής γεννημένους στην Ελλάδα - τον Κώστα Νικούλι και Νίκο Γκέλια - να οδηγούν το ταξίδι, τη συμμετοχή της Ιταλίδας ντίβας Πάτι Πράβο, ένα τεράστιο κουνέλι και ένα ολότελα ανανεωτικό βλέμμα πάνω στην Ελλάδα του ρατσισμού, της ομοφοβίας και της ατέρμονης κρίσης. Εκπλήξεις που θα αποκαλυφθούν στην παγκόσμια πρεμιέρα του στο τμήμα Ενα Κάποιο Βλέμμα των Καννών. Διαβάστε και δείτε περισσότερα για το «Xenia» του Πάνου Χ. Κούτρα.
Lost River του Ράιαν Γκόσλινγκ (Ενα Κάποιο Βλέμμα)
Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Ράιαν Γκόσλινγκ άλλαξε τίτλο (προηγούμενος: «How to Catch a Monster»), αλλά παραμένει ένα σκοτεινό παραμύθι τοποθετημένο στο παρηκμασμένο Ντιτρόιτ, μια ωδή στις οικογενειακές ταινίες φαντασίας της δεκαετίας του '80 και του '90, όπως δηλώνει ο ίδιος ο δημιουργός του, ενα φιλμ που φτάνει στις Κάννες για να επιβεβαιώσει ή να διαψεύσει πως ο Ράιαν Γκόσλινγκ είναι (πολύ) καλός σε ό,τι κάνει. Μπόνους η Κριστίνα Χέντρικς στον πρωταγωνιστικό ρόλο που της αξίζει. Διαβάστε εδώ και δείτε περισσότερες φωτογραφίες από το «Lost River».
Winter Sleep του Νουρί Μπιλγκέ Τσειλάν (Διαγωνιστικό)
Τρία χρόνια μετά το «Κάποτε στην Ανατολία», ο σημαντικότερος Τούρκος σκηνοθέτης επιστρέφει με ένα έπος που εκτείνεται σε τρεις ώρες και δεκάεξι λεπτά, έχοντας στο κέντρο του την ιστορία τριών ανθρώπων αντιμέτωπων με τη βαρυχειμωνιά της ζωής τους, του παρελθόντός τους, της ίδιας τους της χώρας. Από τους πιο ισχυρούς διεκδικητές του φετινού Χρυσού Φοίνικα. Διαβάστε και δείτε εδώ περισσότερα για το «Winter Sleep» του Νουρί Μπιλγκέ Τσειλάν.
These Final Hours του Ζακ Χίντιτς (Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών)
Ντεμπούτο του Αυστραλού Ζακ Χίντιτς, το «These Final Hours» είναι η αποκαλυπτική περιπέτεια που θυμίζει το «Road» του Τζον Χίλκοουτ στο πιο ωμό της, με ήρωες έναν πατέρα και το μικρό του κοριτσάκι να αναζητούν μια έξοδο κινδύνου από το χάος. Αναμένεται ως μια από τις μεγάλες εκπλήξεις του Δεκαπενθημέρου των Σκηνοθετών. Διαβάστε εδώ περισσότερα για το «These Final Hours».
Δυο Μέρες, Μια Νύχτα των Ζαν-Πιερ και Λικ Νταρντέν (Διαγωνιστικό)
Δύο φορές βραβευμένοι με το Χρυσό Φοίνικα («Ροζέτα», «Το Παιδί»), οι Βέλγοι Νταρντέν έρχονται ξανά στο Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ Καννών, αυτή τη φορά με τη βοήθεια της Μαριόν Κοτιγιάρ στον πρωταγωνιστικό ρόλο - στην πρώτη τους ταινία με σταρ τέτοιου βεληνεκούς. Χτυπώντας κέντρο στην οικονομική κρίση, οι Νταρντέν αφηγούνται την αγωνία μιας γυναίκας να μη χάσει τη δουλειά της στην απόλυτη «πολιτική» ταινία του Φεστιβάλ. Διαβάστε και δείτε εδώ περισσότερα για το «Δυο Μέρες, Μια Νύχτα» των αδερφών Νταρντέν.
The Rover του Ντέιβιντ Μίσοντ (Εκτός Διαγωνιστικού - Ειδική Μεταμεσονύκτια Προβολή)
Δεύτερη ταινία του Αυστραλού Ντέιβιντ Μίσοντ μετά την έκπληξη που άκουγε στο όνομα «Animal Kingdom», το «The Rover» είναι η απόλυτη μεταμεσονύκτια προβολή του 67ου Φεστιβάλ Καννών. Ενα αλά «Mad Max» οδοιπορικό σε μια κατεστραμμένη χώρα απροσδιορίστου χώρου και χρόνου, που βρίσκει τον Γκάι Πιρς και τον Ρόμπερτ Πάτινσον να διαβάζουν από την αρχή το εγχειρίδιο της ανθρώπινης επιβίωσης. Διαβάστε και δείτε περισσότερα για το «The Rover» του Ντέιβιντ Μίσοντ.
Mommy του Ξαβιέ Ντολάν (Διαγωνιστικό)
Στην τέταρτη του εμφάνιση στις Κάννες (έχουν προηγηθεί το «Σκότωσα τη Μητέρα μου» στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών το 2009 και τα «Φανταστικές Αγάπες» το 2010 και «Laurence Anyways» το 2011 στο Ενα Κάποιο Βλέμμα), ο 25χρονος Ξαβιέ Ντολάν μπαίνει δικαιωματικά στο Διαγωνιστικό Τμήμα με το «Mommy» (προηγήθηκε η συμμετοχή του στο Διαγωνιστικό Τμήμα του 70ου Φεστιβάλ Βενετίας με το «Tom at the Farm»), την ιστορία μιας μητέρας που κληρονομεί την κηδεμονία ενός «δύσκολου» παιδιού που έχει ήδη γυρίσει όλα τα ιδρύματα της περιοχής. Διαβάστε εδώ περισσότερα για το «Mommy» του Ξαβιέ Ντολάν.
Coming Home του Ζανγκ Γιμού (Εκτός Διαγωνιστικού)
Ολοι μιλούν για μια επιστροφή του Ζανγκ Γιμού στις ταινίες που τον έκαναν ένα από τους πιο διάσημους Κινέζους σκηνοθέτες στον κόσμο. Οι Κάννες, ωστόσο, δεν τόλμησαν να τον συμπεριλάβουν στους υποψήφιους για το Χρυσό Φοίνικα με αυτήν την ιστορία ενός άνδρα που επιστρέφει από την Αμερική στη Κίνα προσπαθώντας να ενωθεί ξανά με την οικογένειά του. Το τρέιλερ συγκινεί από τώρα και η Γκονγκ Λι πρωτοστατεί στην μεγάλη... επιστροφή. Διαβάστε και δείτε περισσότερα για το «Coming Home» του Ζανγκ Γιμού.
Saint Laurent του Μπερτράν Μπονελό (Διαγωνιστικό)
Περισσότερο και από το «Yves Saint Laurent» του Ζαλίλ Λεσπέρ, το φιλμ του Μπερτράν Μπονελό έρχεται για να κλειδώσει το μύθο του «αγίου» Ιβ Σεν Λοράν, με την έγκριση του ίδιου του Πιερ Μπερζέ, συντρόφου και διαχειριστή της περιουσίας του Λοράν. Με πρωταγωνιστή τον Γκασπάρ Ουλιέλ και πασαρέλα από τους Λέα Σεϊντού, τον Ζερεμί Ρενιέ και τον Λουί Γκαρέλ, αυτό είναι το κόκκινο χαλί που θα μείνει στην ιστορία του Φεστιβάλ. Διαβάστε και δείτε περισσότερα για το «Saint Laurent» του Μπερτράν Μπονελό.
When Animals Dream του Γιόνας Αλεξάντερ Αρνμπι (Εβδομάδα Κριτικής)
Πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Δανού Γιόνας Αλεξάντερ Αρνμπι, το «When Animals Dream» μπορεί να αποδειχθεί το cult φιλμ του φετινού Φεστιβάλ. Αφηγείται την ιστορία μιας νεαρής γυναίκας που μεγαλώνει απομονωμένη σε μια μικρή παραθαλάσσια πόλη, μέχρι τη στιγμή που θα γίνει ο τρόμος και ο φόβος της μικρής κοινωνίας όταν θα ανακαλύψει πως το σώμα της αλλάζει και τρίχες αρχίζουν να φυτρώνουν στο στήθος της και την πλάτη της. Δεν χρειάζεται τίποτα παραπάνω για να κλείσουμε ήδη θέση για την προβολή!
Turner του Μάικ Λι (Διαγωνιστικό)
Κάθε φορά που ο Μάικ Λι έχει έτοιμη ταινία, νιώθεις πως κάτι στον κόσμο του σινεμά πηγαίνει καλά. Εδώ, ο σπουδαίος Βρετανός επιστρέφει, τέσσερα χρόνια μετά το αριστουργηματικό «Μια Χρονιά Ακόμη», στο παρελθόν της χώρας του για να αφηγηθεί την ιστορία του εθνικού ζωγράφου της Αγγλίας, Γουίλιαμ Τέρνερ, δίνοντας στον Τίμοθι Σπολ ακόμη έναν ρόλο ζωής για να του βρίσκεται. Από τα φαβορί για το Χρυσό Φοίνικα ή τουλάχιστον για κάποιο μεγάλο βραβείο του Φεστιβάλ. Διαβάστε εδώ περισσότερα για το «Turner» του Μάικ Λι.
The Salvation του Κρίστιαν Λέβρινγκ (Εκτός Διαγωνιστικού - Ειδική Μεταμεσονύκτια Προβολή)
Νεο - γουέστερν με τον Μαντς Μίκελσεν από Δανό σκηνοθέτη σε μεταμεσονύκτια προβολή. Ακριβώς ό,τι χρειάζεται το «Salvation» για να γίνει ένα από τα events του 67ου Φεστιβάλ Καννών σε μια ιστορία εκδίκησης βαμμένη στο αίμα. Ο Λέβρινγκ είχε βρεθεί ξανά στο Φεστιβάλ το 2000 με το «This King is Alive» και το σενάριο του «Salvation» υπογράφει ο Αντερς Τόμας Γένσεν του «Ισως, Αύριο» και του «Love is All you Νeed» της Σουζάνε Μπίερ. Διαβάστε και δείτε περισσότερα για το «Salvation».
Adieu au Langage του Ζαν-Λικ Γκοντάρ (Διαγωνιστικό)
Στα 83 του χρόνια ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ στέλνει την τρισδιάστατη νέα του ταινία στο Διαγωνιστικό Τμήμα για να κλειδώσει τον τίτλο που έτσι κι αλλιώς κατέχει έξι δεκαετίες τώρα - αυτόν του πιο μοντέρνου δημιουργού on earth. Με μια υπόθεση που δεν προδίδει τίποτα συμβατικό και ένα τρέιλερ που συνεχίζει από εκεί που σταμάτησε το «Film Socialism», ο Γκοντάρ φημολογείται πως δεν θα έρθει στις Κάννες, αλλά αυτό δεν του απαγορεύει να είναι το μεγαλύτερο όνομα της διοργάνωσης και η πιο συγκινητική συμμετοχή στο διαγωνιστικό τμήμα εδώ και χρόνια. Διαβάστε και δείτε περισσότερα για το «Adieu au Langage» εδώ.
The Tribe του Μιροσλάβ Σλαμποσπίτσκι (Εβδομάδα Κριτικής)
Αν έχεις ταινία από την Ουκρανία, ας είναι αυτή. Ετσι σκέφτηκε η επιτροπή της επιλογή των ταινιών της Εβδομάδας Κριτικής και συμπεριέλαβε στο πρόγραμμά της το «The Tribe», πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Σλαμποσπίτσκι που αφηγείται τη ζωή σε ένα σχολείο για κωφούς, όπου ο Σεργκέι θα προσπαθήσει να επιβιώσει κερδίζοντας την εύνοια της συμμορίας με το όνομα «The Tribe» που ελέγχει με παράνομες πράξεις την ιεραρχία ανάμεσα στους μαθητές. Βωβό, αλλά ακούγεται ήδη ως μια από τις ταινίες - σκάνδαλο του Φεστιβάλ.
Maps to the Stars του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ (Διαγωνιστικό)
O Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ εισβάλλει στα άδυτα μιας χολιγουντιανής δυναστείας για να ακυρώσει όλα όσα ξέραμε για το stardom, τη λάμψη και το αμερικάνικο όνειρο της διπλανής πόρτας. All - star cast (από Τζούλιαν Μουρ μέχρι Τζον Κιούζακ και από Ρόμπερτ Πάτινσον μέχρι Ολιβια Γουίλιαμς) στην ταινία που όλοι περιμένουν να μην μοιάζει και πολύ με το «Cosmpolis», προκειμένου ο Κρόνενμπεργκ να πάρει το μεγάλο βραβείο στο Φεστιβάλ που δεν έχει καταφέρει μέχρι σήμερα. Διαβάστε και δείτε περισσότερα για το «Maps to the Stars» του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ.
Leviathan του Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ (Διαγωνιστικό)
O Ρώσος σκηνοθέτης της «Επιστροφής» και του «Ελενα» βρίσκεται στο Διαγωνιστικό των Καννών ως ένα από τα μεγάλα φαβορί, με ένα ξαναδιάβασμα του Βιβλίου του Ιώβ από την Παλαιά Διαθήκη τοποθετημένο στον Αρκτικό Ωκεανό με επίκεντρο την ιστορία ενός ανθρώπου που θα σταθεί εμπόδιο σε έναν διεφθαρμένο δήμαρχο. Τοπία που κόβουν την ανάσα, η σκηνοθετική μαεστρία του Ζβιάγκιντσεφ, μια από τις ταινίες που θέλουμε να δούμε όσο πιο γρήγορα γίνεται και για την οποία ξέρουμε ελάχιστα πράγματα μέρες μόνο πριν από την παγκόσμια πρεμιέρα της.
National Gallery του Φρέντερικ Γουάισμαν (Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών)
Πόσο ενδιαφέρουσα μπορεί να είναι μια περιήγηση στην Εθνική Πινακοθήκη της Μ. Βρετανίας που διαρκεί 3 ώρες; Πολύ, αν πίσω από την κάμερα βρίσκεται ο Φρέντερικ Γουάισμαν, ένας από τους σπουδαιότερους ντοκιμαντερίστες της εποχής μας («Titicut Follies»), ο οποίος στα 84 του χρόνια αντιπαραβάλλει τον πλούσιο θησαυρό του μουσείου με τη διαλεκτική πάνω στην αφήγηση για να εξιστορήσει την ιστορία του κόσμου και της τέχνης από την αρχή. Διαβάστε εδώ περισσότερα για το «National Gallery».
Jimmy's Hall του Κεν Λόουτς (Διαγωνιστικό)
Μέχρι να πάρει πίσω τη δήλωση του πως εγκαταλείπει το σινεμά μυθοπλασίας, το «Jimmy's Hall» ήταν η τελευταία ταινία του Κεν Λόουτς, ο οποίος επιστρέφει νομοτελειακά στο Διαγωνιστικό Τμήμα με την ιστορία του Τζέιμς Γκράλτον, ενός κομμουνιστή που στην δεκαετία του 1920, αντιστάθηκε στον αυστηρό έλεγχο της καθημερινής ζωής από την Καθολική εκκλησία και κυνηγήθηκε άγρια για την αίθουσα χορού την οποία λειτουργούσε στο Λέιτριμ της Ιρλανδίας και μέσα από την οποία κήρυττε τις απόψεις του. Ο Λόουτς έχει κερδίσει το Χρυσό Φοίνικα το 2006 για το «Ο Ανεμος Χορεύει το Κριθάρι» και γιατί όχι να μην κερδίσει και έναν ακόμη από ένα Φεστιβάλ που του έχει χαρίσει τρία βραβεία της επιτροπής, το τελευταίο για το «Μερίδιο των Αγγέλων» δύο χρόνια πριν. Διαβάστε περισσότερα για το «Jimmy's Hall» του Κεν Λόουτς.
Foxcatcher του Μπένετ Μίλερ (Διαγωνιστικό)
Μετά το «Capote» και το «Moneyball», ο Μπένετ Μίλερ διεκδικεί το Χρυσό Φοίνικα φέτος με το «Foxcatcher», την αληθινή ιστορία του ολυμπιονίκη Μαρκ Σουλτζ που τον υποδύεται ο Τσέινινγκ Τέιτουμ σε έναν ακόμη ρόλο που δείχνει ότι εκτός από όμορφο πρόσωπο και σώμα, ο ηθοποιός έχει και ταλέντο, αλλά είναι ο Στιβ Καρέλ που κλέβει μάλλον την παράσταση ως ο εκκεντρικός πολυεκατομμυριούχος Τζον Ντι Ποντ που τον παίρνει υπό την προστασία του. Ακόμη μια αθλητική ταινία που δεν θα είναι «αθλητική» από έναν από τους πιο ενδιαφέροντες Αμερικάνους σκηνοθέτες των ημερών μας. Διαβάστε και δείτε περισσότερα για το «Foxcatcher» του Μπένετ Μίλερ.
To Μπλε Δωμάτιο του Ματίε Αμαλρίκ (Ενα Κάποιο Βλέμμα)
O Ματιέ Αμαλρίκ περνάει ξανά πίσω από την κάμερα μετά το «Tournée» που του είχε χαρίσει το Βραβείο Σκηνοθεσίας και αυτό της Διεθνούς Ενωσης Κριτικών στο Φεστιβάλ του 2010. Αυτή τη φορά βρίσκεται στο Ενα Κάποιο Βλέμμα, με τη διασκευή ενός μυθιστορήματος του Ζορζ Σιμενόν ονόματι το «Μπλε Δωμάτιο» και μια ιστορία μυστηρίου που αναδύει το άρωμα του γαλλικού νουάρ και του ανεξέλεγχτου ερωτισμού που έχει ήδη ανεβάσει τη θερμοκρασία στην Κρουαζέτ. Διαβάστε και δείτε περισσότερα εδώ για το «Μπλε Δωμάτιο» του Ματιέ Αμαλρίκ.
Tags: κάννες 2014