Τον Οκτώβριο του 2018 το Goethe-Institut Athen ξεκίνησε το μεγάλο αφιέρωμα στο Bauhaus, έχοντας διοργανώσει μέχρι τώρα μια σειρά εκδηλώσεων (προβολές, συζητήσεις, εργαστήρια για μικρούς και μεγάλους κ.ά.) με τον τίτλο Bauhaus im Haus - Bauhaus Open House.
Την Πέμπτη 27 Ιουνίου του 2019 στις 21.00 στον αίθριο χώρο του Goethe-Institut, το απίστευτα αυτό ενδιαφέρον αφιέρωμα που άνοιξε το βλέμμα σε κάθε πιθανή έκφανση όχι μόνο ενός ρεύματος από τα πιο επιδραστικά στην ιστορία του κόσμου αλλά και στον τρόπο που μπορεί κανείς να το προσεγγίσει 100 χρόνια μετά τη δημιουργία του, ολοκληρώνει τη σειρά αυτή των εκδηλώσεων με τους Μαρίνα Γιώτη, Γιώργο Μωραΐτη και Νεκτάριο Παππά, οι οποίοι εμπνεύστηκαν από έργα media art του Bauhaus και τα συνοδεύουν ζωντανά στον αίθριο χώρο του Ινστιτούτου σ’ ένα 45λεπτο πρόγραμμα.
Μετά την προβολή θα ακολουθήσει πάρτι με DJ-set από τους ίδιους τους καλλιτέχνες , σαν προσωρινό αντίο και στις εγκαταστάσεις του Ινστιτούτου Γκέτε στην Ομήρου 14-16, καθώς από το Ιούλιο θ’ αρχίσει η ανακαίνισή του.
Το αφιέρωμα στο Bauhaus θα συνεχιστεί από τον Σεπτέμβριο σε άλλους χώρους της πόλης, π.χ. στο Ωδείο Αθηνών. Το ίδιο και οι άλλες μας εκδηλώσεις μέχρι την Άνοιξη του 2020 οπότε θα σας υποδεχτούμε και πάλι στους ανανεωμένους χώρους στο «σπίτι» μας στην Ομήρου 14-16.
Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες για το αφιέρωμα στα 100 χρόνια του Bauhaus που θα συνεχιστούν από το Σεπτέμβριο, καθώς και για όλες τις εκδηλώσεις και τις δράσεις του Ινστιτούτου Γκέτε στο επίσημο site του, στην επίσημη σελίδα του στο Facebook και στη δραστήρια σελίδα του στο Instagram.
BAUHAUS MEDIA ART
Η φιλμική άσκηση ήταν για τους δασκάλους και τους μαθητές του Bauhaus ένα σημαντικό στοιχείο της εκπαιδευτικής ιδέας που είχε υπογραμμίσει ο Βάλτερ Γκρόπιους: ότι στη Σχολή πρέπει να μεταδοθεί μια «επιστήμη του βλέμματος». Σκοπός ήταν η τέχνη και η τεχνολογία να αποτελέσουν μια νέα ενότητα, από την οποία δεν μπορούσε να λείπει ο κινηματογράφος, το κατεξοχήν τεχνολογικό μέσο. Παρότι ο Λάζλο Μόχολι-Νάγκι δεν κατάφερε να ιδρύσει στο Bauhaus ένα «Πειραματικό Κέντρο Κινηματογραφικής Τέχνης» (Versuchsstelle für Filmkunst), εντούτοις οι καθηγητές και οι σπουδαστές της Σχολής παρήγαγαν ένα αξιοσημείωτο σύνολο φιλμικών έργων. Ενώ πολλά από αυτά προέρχονται από τα χρόνια λειτουργίας του Bauhaus, ορισμένα υλοποιήθηκαν από τους ίδιους τους καλλιτέχνες μετά τον πόλεμο – με βάση ωστόσο τις «κινηματογραφικές παρτιτούρες» που είχαν δημιουργήσει την περίοδο λειτουργίας της Σχολής.
Στους προγραμματικούς στόχους που υποστήριζε ο Μόχολι-Νάγκι, ο κινηματογράφος διαδραματίζει σημαντικό ρόλο. Σύμφωνα με αυτούς, η καλλιτεχνική εξειδίκευση έπρεπε να αντικατασταθεί από την εργασία με πληθώρα μέσων. Η φωτογραφία και ο κινηματογράφος όχι μόνο δεν μπορούσαν να απουσιάζουν από αυτή την πολυδύναμη προσέγγιση, αλλά διαφαινόταν ότι θα λάμβαναν και κεντρική θέση στο παιδαγωγικό σκεπτικό.
Οι φιλμικές δουλειές του Bauhaus μπορούν να ομαδοποιηθούν με βάση τρεις κεντρικούς άξονες: αρχιτεκτονικά ντοκιμαντέρ, καταγραφές κοινωνικής κριτικής και αφηρημένα κινηματογραφημένα πειραματικά έργα media art, τα οποία εξέταζαν επιμέρους προβλήματα και διερευνούσαν τις οπτικές εκφάνσεις του μοντέρνου σχεδιασμού με τη χρήση και διαμόρφωση φωτός και χώρου.
Οι κατηγορίες αυτές περιλαμβάνουν έργα των δασκάλων του Bauhaus (Βάλτερ Γκρόπιους, Λάζλο Μόχολι-Νάγκι), των σπουδαστών του Bauhaus (Χάινριχ Μπροκσίπερ, Βέρνερ Γκρεφ, Κουρτ Κρανζ, Κουρτ Σβέρντφεγκερ) και κινηματογραφιστών που συνδέονταν στενά με το Bauhaus (Χανς Ρίχτερ, Βίκινγκ Εγκελινγκ).
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ | Πέμπτη 27 Ιουνίου 2019, 21:00 | Στον αίθριο χώρο του Goethe-Institut (Ομήρου 14-16, Αθήνα, Τηλ. 210 3661000)
COMPOSITION I1922/1977, 2΄του Werner Graeff
KOMPOSITION II 1922/1959, 2΄του Werner Graeff
Live Sound: Νεκτάριος Παππάς
KREUZSPIELτου Ludwig Hirschfeld-Mack (1923)
1964-65, 9΄ (απόσπασμα: 6)Ανακατασκευή μιας σύνθεσης ανακλώμενου φωτόςΠαραγωγή στο Αρχείο Bauhaus στο Darmstadtαπό σπουδαστές της Σχολής Werkkunstschule Darmstadt,με βάση τις οδηγίες του Ludwig Hirschfeld-Mack
Live Sound: Γιώργος Μωραΐτης
LEPORELO – DRAFT FOR A COLOUR FILM1930-31/1972, 5’του Kurt Kranz
Live Sound: Νεκτάριος Παππάς
REFLECTIVE PLAYS OF COLOURED LIGHTτου Kurt Schwerdtfeger1922/1967, 24΄ (απόσπασμα: 17΄)
Live Sound: Μαρίνα Γιώτη
SURFACES PERPELLERISTIC, 1930, 3’DUCK, 1930, 1’ SEAMSTRESS, 1930, 2’ του Heinrich Brocksieper
Live Sound: Νεκτάριος Παππάς
RHYTHMUS 211921/1923, 4’του Hans Richter
DIAGONAL SYMPHONY1921-1924/25, 7΄του Viking Eggeling
Live Sound: Γιώργος Μωραΐτης
Πάρτι με DJ-Sets από τους Μαρίνα Γιώτη, Γιώργο Μωραΐτη και Νεκτάριο Παππά.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΩΝ
ΜΑΡΙΝΑ ΓΙΩΤΗ, Κινηματογραφίστρια, Εικαστικός
Σπούδασε χημικός μηχανικός, περιβαλλοντική διαχείριση, κινηματογράφο και ΜΜΕ & Επικοινωνία στην Ελλάδα, τη Βρετανία και το Βέλγιο. Με τον κινηματογράφο στο κέντρο της πρακτικής της, η Γιώτη διερευνά θέματα αφήγησης, τεχνικής και αισθητικής μέσα από βίντεο, εγκαταστάσεις και έργα media art. Το 2017 συμμετείχε ως καλλιτέχνης στην Documenta 14, όπου παρουσίασε την πρώτη της μεγάλου μήκους ταινία, The Invisible Hands η οποία μεταξύ άλλων συμμετείχε και στο Forum Expanded της 58ης Berlinale. Άλλες συμμετοχές περιλαμβάνουν: Signal, Μάλμε (2018), Akademie Schloss Solitude, Στουτγάρδη (2018), Μουσείο MACRO, Ρώμη (2018), Donau Festival, Κρεμς (2018), 1st Anren Biennial, Τσενγκντού (2017), 5η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης, (2015), WRO15-Wroclaw Media Art Biennial, Βρότσλαβ (2015), Bozar, Βρυξέλλες (2014), Transmediale 07, Βερολίνο (2007).
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΩΡΑΙΤΗΣ, Ηχητικός Καλλιτέχνης
Γεννήθηκε στην Ελλάδα το 1989, ζει και εργάζεται στην Αθήνα Έχει πραγματοποιήσει δράσεις στο δημόσιο χώρο και έχει λάβει μέρος σε εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι απόφοιτος της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας και της Σχολής Καλών Τεχνών της Γλασκώβης.Ως καλλιτέχνης έχει λάβει μέρος σε εκθέσεις και performances σε διάφορες χώρες της Ευρώπης όπως Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία, Σκωτία κ.α. ενώ το 2016 πραγματοποίησε τη πρώτη ατομική του έκθεση στο καθεδρικό ναό της St. Mary’s της Γλασκώβης στη Σκωτία. Το μεγάλο του ενδιαφέρον για τον ήχο εστιάζεται στην εμπλοκή του με θέματα ακουστικής και ψυχοακουστικής όπως και θεματικές που σχετίζονται με το σώμα, τη γλυπτική, το βίντεο και ένα σύνολο άλλων θεματικών σχετιζόμενα με τις σύγχρονες τάσεις της επιστήμης, που αναπτύσσουν ένα σύγχρονο διάλογο στις εικαστικές τέχνες.
ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΠΑΠΠΑΣ, Καλλιτέχνης
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1972. Σπούδασε Κοινωνιολογία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο (1990-1995). Από το 2014 είναι σπουδαστής της ΑΣΚΤ στο εργαστήριο του Καθηγητή Ζάφου Ξαγοράρη και ολοκληρώνει αυτήν την εποχή την πτυχιακή του εργασία. Το 2016 συμμετείχε στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της documenta14 School of Listening στο Kassel καθώς και ως βασικός ομιλητής στο πρόγραμμα Συναντήσεις #2 της documenta 14. Έχει συνεργαστεί με το φεστιβάλ moving silence Αθήνα ως σύμβουλος ήχου και μουσικός επιμελητής (2011-2015). Από το 2017 μέχρι σήμερα συνεργάζεται ως εισηγητής σε εκπαιδευτικά προγράμματα της Στέγης που σχετίζονται με το πεδίο του ήχου (Εργαλεία Αποσυναρμολόγησης, Big Bang Festival). Η καλλιτεχνική πρακτική του εστιάζει κυρίως στις ηχητικές εγκαταστάσεις και στην πρόκληση λογικών ασυμφωνιών στο δημόσιο χώρο.
Αναζητήστε περισσότερες πληροφορίες για το αφιέρωμα στα 100 χρόνια του Bauhaus που θα συνεχιστούν από το Σεπτέμβριο, καθώς και για όλες τις εκδηλώσεις και τις δράσεις του Ινστιτούτου Γκέτε στο επίσημο site του, στην επίσημη σελίδα του στο Facebook και στη δραστήρια σελίδα του στο Instagram.