Φεστιβάλ / Βραβεία

Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ανακοινώνει τις δράσεις του για την επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση...

of 10

...με μία έκδοση, μία ταινία / πολυμεσική εγκατάσταση κι ένα πρωτότυπο app!

Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ανακοινώνει τις δράσεις του για την επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση...

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης βρήκε... αντισυμβατικούς, κινηματογραφικούς τρόπους για να γιορτάσει την επέτειο των 200 χρόνων από το 1821, συνδυάζοντας τη δύναμη του σινεμά με αυτήν της νέας τεχνολογίας. Συγκεκριμένα, το Φεστιβάλ παρουσιάζει τρεις επετειακές δράσεις: Το app για κινητά και tablet e21 που ζωντανεύει τις μάχες του 1821, την ταινία - πολυμεσική εγκατάσταση «Η Πόλη και η Πόλη», των Χρήστου Πασσαλή και Σύλλα Τζουμέρκα και **μια δίγλωσση ειδική έκδοση.

θεσσαλονίκη 1821 607

Η εφαρμογή e21

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ανατρέχει στα Απομνημονεύματα του Στρατηγού Μακρυγιάννη και αναβιώνει τις μάχες στις οποίες έλαβε μέρος μέσα από την εφαρμογή e21, προσφέροντας μια πρωτοφανή εμπειρία σε όποιον θέλει να ζήσει την εποχή εκείνη στο σήμερα. Σκοπός του Φεστιβάλ είναι να μεταφέρει την ατμόσφαιρα της Επανάστασης του 1821 στο «τώρα» του πολιτισμού, της τέχνης και της τεχνολογίας.

Δείτε παρακάτω ένα σύντομο making of της εφαρμογής:


Εναυσμα για την πρωτοβουλία αυτή υπήρξε η διαχρονική και ανεξάντλητη δύναμη των Απομνημονευμάτων του Ιωάννη Μακρυγιάννη. Ο ίδιος ο Μακρυγιάννης ανέθεσε στους λαϊκούς ζωγράφους Παναγιώτη και Δημήτρη Ζωγράφο να απεικονίσουν σκηνές από μάχες και γεγονότα της Επανάστασης, όπως τα θυμόταν και τα κατέγραψε στα Απομνημονεύματά του. Το αποτέλεσμα αυτής της εικαστικής καταγραφής είναι 24 πίνακες, από το χέρι των Παναγιώτη και Δημητρίου Ζωγράφου, οι οποίοι εξιστορούν με τρόπο συναρπαστικό επεισόδια από την Επανάσταση του 1821. Οι πίνακες συνοδεύονται από αναλυτικά υπομνήματα, μέσα από τα οποία ο Μακρυγιάννης αφηγείται, σχολιάζει και αναδεικνύει άγνωστες πτυχές και συμβάντα.

Το Φεστιβάλ μετέτρεψε τους 24 πίνακες σε 3D, τούς έδωσε κίνηση και ανέδειξε υπέροχες λεπτομέρειες που ίσως δεν είναι ορατές με την πρώτη ματιά. Τα τρισδιάστατα αυτά έργα είναι το πρώτο υλικό για την εφαρμογή e21. Ο χρήστης μπορεί να κατεβάσει δωρεάν την εφαρμογή όπου επιθυμεί και να πληροφορηθεί για την ιστορία του Μακρυγιάννη, τα Απομνημονεύματά του, την εικονογράφησή τους, αλλά και τις 80 αληθινές τοποθεσίες των μαχών οι οποίες απεικονίζονται στα έργα, από την Ακρόπολη και το Χάνι της Γραβιάς μέχρι το Μεσολόγγι, την Αρτα, τη Σάμο, την Κρήτη, το Ναυαρίνο, την Τρίπολη, το Καρπενήσι, το Φάληρο, τη Θήβα, την Υδρα, τις Σπέτσες κ.ά.

Μέσα από την οθόνη του κινητού ή του τάμπλετ, και με τη δύναμη της επαυξημένης πραγματικότητας, μπορεί ο χρήστης να περιηγηθεί σε κάθε έναν από τους πίνακες και να ζήσει τις μάχες, στις αληθινές τοποθεσίες των ιστορικών γεγονότων, αλλά και όπου κι αν βρίσκεται, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Η εφαρμογή της επαυξημένης πραγματικότητας δεν έχει γεωγραφικό περιορισμό, ωστόσο αν βρεθεί κανείς στις ιστορικές τοποθεσίες, θα βιώσει μια συναρπαστική εμπειρία.

θεσσαλονίκη 1821 607Η Γιούλα Μπούνταλη καθοδηγεί τους ηθοποιούς στις αναγνώσεις του Μακρυγιάννη

Παράλληλα, μπορεί ο χρήστης με τα ακουστικά του να ακούει αποσπάσματα από τα Απομνημονεύματα του Μακρυγιάννη, τα οποία διαβάζουν δέκα έλληνες ηθοποιοί της νεότερης γενιάς και συγκεκριμένα οι Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Κωνσταντίνος Γεωργόπουλος, Χαρά-Μάτα Γιαννάτου, Νικολάκης Ζεγκίνογλου, Παύλος Ιορδανόπουλος, Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης, Τζωρτζίνα Λιώση, Κώστας Νικούλι, Ναταλία Σουιφτ και Μιχάλης Συριόπουλος. Οι ηθοποιοί δούλεψαν με την καθοδήγηση της ηθοποιού και σεναριογράφου Γιούλας Μπούνταλη.

«Στην εποχή μας, η τεχνολογία εκμηδενίζει τις αποστάσεις, ζωντανεύει την Ιστορία μπροστά στα μάτια μας και μας επιτρέπει να ταξιδέψουμε στον ιστορικό χωροχρόνο,» επισημαίνει η γενική διευθύντρια του Φεστιβάλ, Ελίζ Ζαλαντό. Τα έργα των Π. και Δ. Ζωγράφου «είναι πρώιμα graphic novel ή ντοκιμαντέρ φτιαγμένα στον καμβά, πενήντα εννιά χρόνια πριν από την εφεύρεση του κινηματογράφου» σημειώνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Ορέστης Ανδρεαδάκης. Ταυτόχρονα, το Φεστιβάλ επεξεργάζεται και ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα το οποίο θα δώσει τη δυνατότητα σε μαθητές όλων των βαθμίδων να έρθουν σε επαφή με Απομνημονεύματα του Μακρυγιάννη και την τρισδιάσταση εμπειρία των έργων που τα συνοδεύουν. Τη δράση έχει σχεδιάσει και υλοποιήσει τεχνικά ο Μπάμπης Βενετόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ενώ την καλλιτεχνική επιμέλεια έχει ο διευθυντής του Φεστιβάλ, Ορέστης Ανδρεαδάκης. Τα ζωγραφικά έργα για τις ανάγκες της εφαρμογής παραχώρησε στο Φεστιβάλ η Γεννάδειος Βιβλιοθήκη.

Δείτε παρακάτω μικρά αποσπάσματα από τις αναγνώσεις των ηθοποιών:


Πώς λειτουργεί η εφαρμογή:

Ο χρήστης κατεβάζει δωρεάν στο κινητό ή το tablet του την εφαρμογή e21, οποία διατίθεται για συσκευές Android και για λειτουργικό iOS. Η εφαρμογή είναι δίγλωσση (ελληνικά και αγγλικά).
Καθοδηγούμενος από την εφαρμογή, ο χρήστης θα μπορεί, περπατώντας στον φυσικό χώρο, να περιηγηθεί μέσα από τη συσκευή του σε ολόκληρο το «τοπίο» του πίνακα, να πλησιάσει τους πρωταγωνιστές, να βρεθεί ανάμεσα στα διασταυρούμενα πυρά και να αισθανθεί σαν μέρος της δράσης, ακούγοντας, παράλληλα, την ανάγνωση του κειμένου, καθώς και ηχητικά εφέ.
Η εφαρμογή προσφέρει, επίσης, πληροφορίες, για την Επανάσταση του 1821, τη συνεργασία του Μακρυγιάννη με τους Π. και Δ. Ζωγράφο και την ιστορία πίσω από την κάθε εικόνα.

Κατεβάστε την εφαρμογή:
Google Play
Apple Store

Βρείτε ακόμα περισσότερες πληροφορίες και εικόνες για το e21 στο site του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.


θεσσαλονίκη 1821 607

«Η Πόλη και η Πόλη»

Η μνήμη, η λήθη, η διαχείριση των ιστορικών τραυμάτων και η συγκρότηση εθνικής ταυτότητας, αποτελούν λέξεις και έννοιες-κλειδιά στην ιστορία τόπων και λαών και πριν απ’ όλα στην αναμέτρηση με τον εαυτό μας και τα φαντάσματά μας. Ζητήματα ιδιαίτερα επίκαιρα σήμερα, 200 χρόνια μετά την Επανάσταση του 1821.

Το πρωτότυπο πολυμεσικό πρότζεκτ «Η Πόλη και η Πόλη» είναι μια κινηματογραφική ταινία - εγκατάσταση σε συν-σκηνοθεσία των Χρήστου Πασσαλή και Σύλλα Τζουμέρκα, δυο σκηνοθετών που γεννήθηκαν στη Θεσσαλονίκη το 1978 και επιστρέφουν για πρώτη φορά δημιουργικά σ’ αυτή. Ενα κινηματογραφικό εγχείρημα που θαμπώνει τα όρια μεταξύ μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ και ταινίας-δοκιμίου. Εξι επεισόδια από τη ζωή και τα δεινά που υπέστη η εβραϊκή κοινότητα της Θεσσαλονίκης ενώνονται κινηματογραφικά με την πόλη του σήμερα, δημιουργώντας μια πολυπρόσωπη κινηματογραφική αφήγηση, στην οποία δυο πόλεις συνυπάρχουν στο ίδιο πλαίσιο: η πόλη της Θεσσαλονίκης του περασμένου αιώνα και η πόλη της Θεσσαλονίκης όπως είναι τώρα.

Σύλληψη – σενάριο, σκηνοθεσία: Χρήστος Πασσαλής και Σύλλας Τζουμέρκας, διεύθυνση φωτογραφίας: Σίμος Σαρκετζής, μοντάζ: Γιώργος Ζαφείρης, ηθοποιοί: Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου, Βασίλης Κανάκης, Λαέρτης Μαλκότσης, Θέμις Μπαζάκα, Αργύρης Ξάφης, Νίκη Παπανδρέου, Αγγελική Παπούλια, Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, Μαρία Φιλίνη κ.ά.

Το «Η Πόλη και η Πόλη», σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και σε συμπαραγωγή με την εταιρεία παραγωγής Homemade Films και την παραγωγό Μαρία Δρανδάκη, θα παρουσιαστεί στην Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) στις 8, 9, 10, 11 Ιουλίου 2021. Η επιμέλεια του πρότζεκτ είναι του Ορέστη Ανδρεαδάκη.


θεσσαλονίκη 1821 607

Η ειδική έκδοση

Ο φετινός ΑΚατάλογος του 23ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης είναι αφιερωμένος στα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821. Πρόκειται για μία ξεχωριστή, ειδική έκδοση 344 σελίδων της σειράς των ΑΚαταλόγων του Φεστιβάλ, η οποία με πλούσια εικονογράφηση εξετάζει ζητήματα όπως η συγκρότηση της εθνικής ταυτότητας, το συλλογικό τραύμα και η μνήμη, μέσα από τη σχέση του λόγου με την κινούμενη εικόνα.

Η πρώτη ενότητα της έκδοσης περιλαμβάνει άρθρα που γράφτηκαν στο πλαίσιο της έρευνας για την ανάπτυξη της εφαρμογής επαυξημένης πραγματικότητας e21 και μελετούν το έργο του Μακρυγιάννη και των Π. και Δ. Ζωγράφου, ως ένα δείγμα «πρώιμων graphic novel ή ντοκιμαντέρ». Με κείμενά τους συμβάλλουν οι: Ορέστης Ανδρεαδάκης (Διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης), Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος (Καθηγητής Σύγχρονης Πολιτικής Ιστορίας και πρόεδρος του Τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου), Μπάμπης Βενετόπουλος (Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του ΑΠΘ) και Γκέλυ Μαδεμλή (συντονισμός εκδόσεων του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης).

Η δεύτερη ενότητα συνομιλεί με τις αφηγήσεις του «Η Πόλη και η Πόλη». Γράφουν οι: Ορέστης Ανδρεαδάκης, Χρήστος Πασσαλής –σε μια συνομιλία με τον ηθοποιό και μουσικό Λεονάρδο Μπατή, εγγονό του επιζώντα του Ολοκαυτώματος Λέοντα Μπατή–, Γιώργος Αντωνίου (Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Ιστορίας του ΑΠΘ, Έδρα Εβραϊκών Σπουδών), Λέων Α. Ναρ (Δρ. Νεοελληνικής Φιλολογίας του Α.Π.Θ., καθηγητής Ελληνικής Φιλολογίας στο Αμερικανικό Κολλέγιο Ανατόλια). Η ενότητα περιλαμβάνει κι ένα ιδιότυπο κείμενο του Σύλλα Τζουμέρκα.

Στην τρίτη ενότητα, το Φεστιβάλ επιχειρεί για πρώτη φορά να καταγράψει όλες τις ταινίες μυθοπλασίας και τεκμηρίωσης που αναπαριστούν (άμεσα ή έμμεσα) την θεματολογία του 1821. H καταγραφή των ταινιών μυθοπλασίας για τον Αγώνα εκπονήθηκε από το Εργαστήριο Μελέτης Ελληνικού Κινηματογράφου και Τηλεόρασης του Τμήματος Κινηματογράφου του Α.Π.Θ., υπό την επιστημονική επιμέλεια του δρ. Παρασκευά Μουρατίδη, ο οποίος συμβάλλει και με κείμενό του στην έκδοση. Η ενότητα περιλαμβάνει και κείμενο από την Ούρσουλα-Ελένη Κασσαβέτη (ιστορικό του κινηματογράφου). Η έρευνα για την καταγραφή των ντοκιμαντέρ για το 1821 έγινε από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, υπό την επίβλεψη του υπεύθυνου των αφιερωμάτων του Φεστιβάλ Δημήτρη Κερκινού και με τη βοήθεια του μεταφραστή και δημοσιογράφου Γιώργου Παπαδημητρίου. Η δίγλωσση έκδοση, την οποία σχεδίασαν οι Karlopoulos&Associates θα είναι διαθέσιμη στο e-shop του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και στα βιβλιοπωλεία, σε συνεργασία με τις εκδόσεις Νεφέλη.


Το δεύτερο μέρος του 23ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιηθεί με υβριδικό τρόπο από τις 24 Ιουνίου έως τις 4 Ιουλίου, 2021, σε φυσικούς χώρους και online.