Για χρόνια υπεύθυνος για το τμήμα Ματιές στα Βαλκάνια του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, αλλά και για μια σειρά από αφιερώματα στα Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ σχεδόν από τη θέσπισή του, ο Δημήτρης Κερκινός, μετά την ανανέωση της διοίκησης της διοργάνωσης, έχει αναλάβει τη θέση του Υπεύθυνου Προγράμματος στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ. Μια μόλις μέρα μετά την Επίσημη Εναρξη του 19ου ΦΝΘ, του ζητήσαμε, σ' ένα μίνι-διάλειμμα από τη δουλειά, να μας μιλήσει για τους στόχους του φετινού προγράμματος.
Διαβάστε ακόμη: 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - Τελετή Εναρξης, ολέ, ολέ, ολέ
«Η λογική της επιλογής έχει να κάνει με τις ενότητες - δηλαδή, μαζί φυσικά με τον Ορέστη Ανδρεαδάκη και την ομάδα του προγράμματος, έπρεπε να βρούμε ταινίες που ν' αφορούν τις ενότητες του Φεστιβάλ,» εξηγεί ο Δημήτρης Κερκινός για τη φετινή στρατηγική. «Τα ανθρώπινα δικαιώματα, το περιβάλλον, το καινούριο, πειραματικό τμήμα, τη γαστρονομία, το σινεμά κ.τ.λ. Και, βέβαια, το Καλειδοσκόπιο, που περιλαμβάνει ταινίες πιο ελεύθερες σε σχέση μ' αυτές τις ενότητες. Θελήσαμε να βρούμε ό,τι πιο ποιοτικό υπάρχει και ό,τι πιο επίκαιρο. Μας ενδιέφερε να έχουμε ταινίες και για το προσφυγικό και για την κρίση, αλλά και ως ταινίες να έχουν ένα βλέμμα, μια ματιά. Και μας ενδιέφερε και η κινηματογραφική γλώσσα, να έχουμε ταινίες που να προτείνουν πράγματα. Από το «Tower» (διαβάστε περισσότερα που χρησιμοποιεί κινούμενα σχέδια, ως το «Cinema Novo» (διαβάστε περισσότερα), όπου θεματικά συνομιλούν ταινίες μεταξύ τους.»
φωτό MotionTeam
«Φέτος, επιπλέον, ξεκίνησε το Διαγωνιστικό Τμήμα στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ,» συνεχίζει ο Κερκινός, για το νεοσύστατο φετινό τμήμα. «Εγώ δεν είμαι υπέρ των βραβείων, αυτό που ενδιαφέρει είναι να παίζεις ποιοτικές ταινίες και να προσφέρεις κάτι στο κοινό, να είσαι χρήσιμος: να μαθαίνει πράγματα, να προβληματίζεται, να ευχαριστιέται το σινεμά. Ωστόσο το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης είναι ένα από τα σημαντικότερα στην Ευρώπη και θεωρήσαμε ότι μπορούμε να παίζουμε πρεμιέρες, ενταγμένες σ' ένα διαγωνιστικό τμήμα, ώστε ν' ανταπεξέλθουμε και στον διεθνή ανταγωνισμό των φεστιβάλ ντοκιμαντέρ, που είναι πάρα πολύ έντονος. Κι έτσι δημιουργήσαμε το κίνητρο για να διεκδικήσουμε ταινίες, επιθυμητές σε όλο τον κόσμο. Σίγουρα ένα διαγωνιστικό θέλει χρόνο για να χτιστεί, αλλά είναι μια καλή εξέλιξη για το Φεστιβάλ.»
φωτό MotionTeam
Και φυσικά, ο Κερκινός μοιράζεται τις σκέψεις του για την ανάληψη της σκυτάλης από τον ιδρυτή του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, Δημήτρη Εϊπίδη: «Εγώ ανδρώθηκα, ως προς το ντοκιμαντέρ, μέσα στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ. Ξεκίνησα να δουλεύω στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 1999 και το 2000, στη δεύτερη διοργάνωση του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ, δούλεψα κι εκεί. Θεωρώ ότι έμαθα πάρα πολλά πράγματα όλα αυτά τα χρόνια, συνεργαζόμενος με τον Δημήτρη Εϊπίδη, που ήταν ο ιδρυτής και διευθυντής του για τόσα χρόνια. Εμαθα σκηνοθέτες, έμαθα τάσεις, ασχολούμουν περισσότερο με τα αφιερώματα, οπότε είχα την ευκαιρία να δω και την ιστορία του ντοκιμαντέρ, τις μεγάλες μορφές και όλα τα στάδιά του, είχα ένα ενδιαφέρον για το εθνογραφικό ντοκιμαντέρ, λόγω των σπουδών μου στην κοινωνική ανθρωπολογία, αν κι αυτό ήταν λίγο πιο εξειδικευμένο. Εμαθα και να βλέπω ντοκιμαντέρ και πώς να τα χειρίζεται κανείς, τι να παίζεις, πότε, τι θα αρέσει στον κόσμο, πώς να κρατάς μια ισορροπία, ανάμεσα σε ταινίες δύσκολες που, στην πορεία, ο κόσμος θα εκτιμήσει και σε ταινίες που θα αρέσουν με την πρώτη, να έχεις ένα συνδυασμό, γιατί δεν κάνεις ένα Φεστιβάλ για τον εαυτό σου. Για όλα αυτά έμαθα πάρα πολλά από τον Εϊπίδη και θέλω να πιστεύω ότι συνεχίζω αυτήν την παράδοση - αισθητικά μπορεί να διαφοροποιούμαι, γιατί ο κάθε άνθρωπος έχει τη δική του αισθητική, αλλά η πρόταση της ποιότητας και της ανησυχίας της κινηματογραφικής γλώσσας, τα οποία έμαθα από τον Εϊπίδη, εξακολουθώ να τα έχω και να τα ψάχνω. Του οφείλω πολλά, αυτή είναι η αλήθεια, όπως όλοι μας άλλωστε. Οταν ξεκίνησε το Φεστιβάλ, ο κόσμος ταύτιζε το ντοκιμαντέρ με το National Geographic ή με τα ιστορικά ντοκιμαντέρ που βλέπαμε στην τηλεόραση. Εκείνος το έφτιαξε αυτό το πράγμα.»
Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης διεξάγεται από τις 3 ως τις 12 Μαρτίου 2017. Το Flix βρίσκεται εδώ για να σας μεταφέρει καθημερινά όλα όσα συμβαίνουν μέσα κι έξω από τις αίθουσες.
Διαβάστε ακόμη
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Το «Cinema Novo» πάλλεται στο ρυθμό του βραζιλιάνικου νέου κύματος
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Τελετή Εναρξης, ολέ, ολέ, ολέ
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «Πλαστική Κίνα», πλαστικά όνειρα
- 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: «Safari» για γερά στομάχια κάτω από τον ήλιο
- Ενα ντοκιμαντέρ μας συστήνει τον «Αλλο Ανθρωπο» (ελπίζοντας ότι τον κρύβουμε κι εμείς μέσα μας)
- Ενα παιδί - θαύμα στο ρινγκ της ζωής στο «The Wonder Kid» του Γιώργου Παντελεάκη
- 20 ταινίες που περιμένουμε να δούμε στο 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
- Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης κοιτάζει τον κόσμο «με το Βλέμμα του Τζον Μπέρτζερ»
- 19o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Carte blanche στον Δημήτρη Εϊπίδη
- 19o Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Αυτές είναι οι ελληνικές ταινίες του προγράμματος
- Food vs. Food: Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης έχει νέα, νοστιμότατη ενότητα
- Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης συστήνει τον Βιτάλι Μάνσκι, μια μαχητική φωνή από τη Ρωσία
- Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης έρχεται μετά μουσικής - και σινεμά
- Ας μιλήσουμε για ντοκιμαντέρ! Μια πρώτη γεύση από το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
- Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αποκτά διαγωνιστικό τμήμα για νέους δημιουργούς