Από Μηχανής

Ex Machina

του Αλεξ Γκάρλαντ

ΚΡΙΤΙΚΗ 06 MAR 2015

6 στα 10

Ο Αλεξ Γκάρλαντ (συγγραφέας του «The Beach» και σεναριογράφος, ανάμεσα σε άλλα, του «28 Μέρες Μετά») φτιάχνει το δικό του, πρωτότυπο όραμα για το μέλλον...

Το Flix και η Uber σας πάνε σινεμά! Μάθετε πώς μπορείτε να έχετε την πρώτη διαδρομή δωρεάν. Ή, πιο απλά, πατήστε εδώ, καλέστε uberTAXI και... φύγατε!

Ο Κέιλεμπ δουλεύει σε μια τεράστια εταιρεία πληροφορικής ως προγραμματιστής - είναι όμως εκείνος που βγαίνει πρώτος στο διαγωνισμό, με βραβείο τη διαμονή για μια εβδομάδα στο σπίτι του ερημίτη αφεντικού της εταιρείας στην Αλάσκα, του πολυεκατομμυριούχου κι εκκεντρικού Νέιθαν. Ο Κέιλεμπ θα βρεθεί εκεί για να βοηθήσει τον Νέιθαν να επιβεβαιώσει αν είναι πετυχημένη η νέα του δημιουργία: μια γυναίκα με Τεχνητή Νοημοσύνη, αυτόνομη σκέψη και συναίσθημα, η Εϊβα. Γρήγορα όμως ο Κέιλεμπ θα συνειδητοποιήσει ότι βρίσκεται εγκλωβισμένος σ' ένα χρυσό κλουβί, πιόνι στα σχέδια του Νέιθαν, χωρίς τρόπο διαφυγής.

Πόσο προηγμένη θέλουμε στ’ αλήθεια να είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη και τι θέση κρατά ο άνθρωπος απέναντί της; Αυτό το ερώτημα αναλαμβάνει ν' απαντήσει στην πρώτη του σκηνοθετική δουλειά ο Αλεξ Γκάρλαντ, συγγραφέας και σεναριογράφος, με δυο σημαντικές συνεργασίες με τον Ντάνι Μπόιλ, στην «Παραλία» και το «28 Μέρες Μετά». Είναι λοιπόν απρόσμενο ότι σ' αυτήν την παραβολή επιστημονικής φαντασίας, το σενάριο είναι το πιο ευάλωττο στοιχείο. Η ταινία κινείται στη λογική ενός παρωχημένου ρομαντισμού, με στερεοτυπικούς ήρωες - καλύτερος ο κατεστραμμένος, ιδιοφυής hipster tech guru Νέιθαν του Οσκαρ Αϊζακ - κι ένα φινάλε που, αντί να κλιμακώνει το σασπένς, ξεφουσκώνει σε μια μάλλον απογοητευτική επίλυση.

Παρόλ' αυτά, η ταινία καταφέρνει να είναι πανέμορφη, ατμοσφαιρική κι αληθινά γοητευτική, κρατώντας το βλέμμα κολλημένο στην οθόνη, απολαμβάνοντας όσα βλέπει, ανεξάρτητα από τη δράση. Το σύμπαν που πλάθει ο Αλεξ Γκάρλαντ είναι κομψό και δημιουργικό, γεμάτο σκοτεινές συνειδήσεις, ήρωες με το σύνδρομο του Θεού, άυλες γυναίκες που πληρούν κάθε φαντασίωση κι έναν αθώο ιδεαλισμό που δεν μπορεί παρά να βγάλει τρυφερότητα.

Τα ψηφιακά εφέ έχουν μια τελειότητα που δε φωνάζει κραυγαλέα, αλλά εντυπωσιάζει με διακριτικότητα. Ο Οσκαρ Αϊζακ δίνει τα ρέστα του σε μια απίθανη σκηνή με ντίσκο φιγούρες στη virtual πίστα του κι η Αλίσια Βικάντερ είναι μαγνητική ακόμα κι όταν... δεν υπάρχει στ' αλήθεια. Μακριά από τη βία και τη σκληρότητα των μυθιστορημάτων του, ο Αλεξ Γκάρλαντ - σκηνοθέτης μπορεί να φοβάται το μέλλον, αλλά ξέρει πώς να κάνει το παρόν να μοιάζει με μια μαγική παιδική χαρά, όπου οι γυναίκες κερδίζουν το παιχνίδι.

Διαβάστε ακόμη: O Αλεξ Γκάρλαντ είναι ο «από μηχανής» Θεός του εαυτού του

Το Flix και η Uber σας πάνε σινεμά! Μάθετε πώς μπορείτε να έχετε την πρώτη διαδρομή δωρεάν. Ή, πιο απλά, πατήστε εδώ, καλέστε uberTAXI και... φύγατε!

Που Παίζεται

Δες τις αίθουσες

Συνεχίζοντας την πλοήγηση σας στο flix.gr, συμφωνείτε στην εγκατάσταση cookies στον υπολογιστή σας. Μάθετε περισσότερα.