Το είχαμε πει εξ αρχής: η κατηγορία της σκηνοθεσίας ήταν αυτή που έκανε σκανδαλώδη πάταγο. Τα μέλη της Ακαδημίας δεν στήριξαν τελικά σκηνοθέτες που μέχρι λίγες ώρες πριν την ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων ήταν φαβορί. Από την μία η Κάθριν Μπίγκελοου, η μόνη γυναίκα στην οσκαρική ιστορία που έχει κερδίσει το βραβείο σκηνοθεσίας και φέτος ακουγόταν ότι πάει για το δεύτερο, πλήρωσε σκληρά την ηθικά και εθνικά εκρηκτική θεματολογία του «Zero Dark Thirty», κι όλη τη διχογνωμία που επακολούθησε σε media, κοινό και κριτικούς. Από την άλλη, το πρόσωπο της χρονιάς, ο Μπεν Αφλεκ, ο οποίος με την «Επιχείρηση: Argo» έχει σαρώσει όλα τα υπόλοιπα βραβεία (ακόμα κι αυτό της Ενωσης Αμερικανών Σκηνοθετών), σε μία αψυχολόγητη κίνηση της Ακαδημίας μένει την τελευταία στιγμή εκτός κούρσας. Συμπλήρωμα στις απουσίες, ο Τομ Χούπερ (δεν άρεσαν στην Ακαδημία τα στενά, κλειστά, προσωπικά κάδρα του στους «Αθλιους»;) και ο Κουέντιν Ταραντίνο («Django, Ο Τιμωρός») ο οποίος μάλλον συνεχίζει να αντιμετωπίζεται σαν αιώνιος έφηβος που επιμένει να καταθέτει τα βίαια παιχνίδια του σε κάτι τόσο «σοβαρό» όπως τα Οσκαρ. Το ότι λίγο πριν ψηφίσουν τα μέλη της Ακαδημίας έγινε η τραγική μαζική εκτέλεση σε σχολείο του Κονέκτικατ και το σινεμά βρέθηκε υπόλογο για τη βία που προβάλει, δεν βοήθησε επίσης...
Πάντως φέτος ήταν η χρονιά που θα ευχόμασταν η κατηγορία της σκηνοθεσίας να ήταν επίσης δεκάδα. Ο Πολ Τόμας Αντερσον του «The Master» κράτησε εξαιρετικά δύσκολες, μαεστρικές ισορροπίες. Ο Τζο Ράιτ έκανε έναν πραγματικό άθλο με την σκηνοθετική διασκευή της «Αννα Καρένινα». Και ποιος δε θα χαιρόταν αν δεν έβλεπε να δικαιώνονται οι Γουές Αντερσον («Moonrise Kingdom»), Σαμ Μέντες («Skyfall»), Κρίστοφερ Νόλαν («Σκοτεινός Ιππότης: η Επιστροφή»);
Οχι ότι έλειψαν οι ευχάριστες εκπλήξεις στις επιλογές της Ακαδημίας. Η επικράτηση του Μίκαελ Χάνεκε (και) σ' αυτή την κατηγορία, απέδειξε ότι η «Αγάπη» του έχει αγγίξει φέτος τους Αμερικάνους και προωθείται ως το απόλυτο art-house must. Επίσης, ότι γλίστρησε πάνω στο νήμα και ο Μπεν Ζάιτλιν στους εκλεκτούς της φετινής πεντάδας τον καθιστά την Σταχτοπούτα του Κυριακάτικου οσκαρικού χορού. Ποιος θα προέβλεπε ότι τα «Μυθικά Πλάσματα του Νότου» θα γνώριζαν τέτοιο θρίαμβο;
Καλώς ή κακώς, συμφωνούμε ή διαφωνούμε, αυτές είναι οι φετινές υποψηφιότητες. Πάμε λοιπόν να δούμε αναλυτικά τι πιθανότητες έχει ο κάθε φετινός υποψήφιος για το Οσκαρ Σκηνοθεσίας.
.
ΜΙΚΑΕΛ ΧΑΝΕΚΕ - «AMOUR»
To 2010, o Αυστριακός σκηνοθέτης είχε δει την «Λευκή Κορδέλα» του υποψήφια για δύο Οσκαρ: Φωτογραφίας και Ξενόγλωσσης Ταινίας. Φέτος, επαναλαμβάνοντας τον θρίαμβο του Χρυσού Φοίνικα στις Κάννες με το «Amour» (Αγάπη), κερδίζει 5 οσκαρικές υποψηφιότητες, δύο εκ των οποίων προσωπικές: Πρωτότυπου Σεναρίου και Σκηνοθεσίας. Τα στατιστικά στοιχεία δεν του δίνουν πιθανότητες να κερδίσει τους συνυποψήφιούς του στη Σκηνοθεσία. Μία ψύχραιμη κριτική ματιά θα έλεγε ότι νίκη είναι η ίδια η ύπαρξή του στην πεντάδα, όταν τόσοι άλλοι, Αμερικανοί συνάδελφοί του έμειναν εκτός. Εχοντας σίγουρο το Οσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας, αν κάπου φέρει την ανατροπή θα είναι στα σενάρια. Ομως υπάρχει πάντα αυτός ο κρυφός παράγοντας σε κάθε οσκαρική απονομή, αυτό το απρόβλεπτο στο μοίρασμα των ψήφων που μπορεί να κάνει την μεγάλη έκπληξη. Γιατί η λατρεία της Αμερικής με το «Amour», μία δύσκολη θεματικά ταινία, μία ακατόρθωτη εμπορικά επιτυχία, μας κάνει να κρατάμε πάντα τον Χάνεκε ως μπαλαντέρ. Πείτε το ένστικτο... Θυμηθείτε τη συνέντευξη που είχε δώσει ο Μίκαελ Χάνεκε στο Flix.
ΜΠΕΝ ΖΑΪΤΛΙΝ - «ΤΑ ΜΥΘΙΚΑ ΠΛΑΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΝΟΤΟΥ»
Κάνεις την πρώτη μεγάλου μήκους σου ταινία και κερδίζεις το βραβείο στο Sundance, 4 βραβεία στις Κάννες (ανάμεσα στα οποία και η Χρυσή Κάμερα), την επιβράβευση του National Board of Review για τον Καλύτερο Πρωτοεμφανιζόμενο Σκηνοθέτη κι άλλα 25 βραβεία σε διεθνή φεστιβάλ κι Ενώσεις Κριτικών στην Αμερική (4 από τα οποία για Σκηνοθεσία). Στις 10 Ιανουαρίου ακούς το όνομά σου ανάμεσα στους υποψήφιους της οσκαρικής σκηνοθετικής πεντάδας. Είσαι ένα μυθικό πλάσμα του νότου κι εσύ ο ίδιος, καθώς η Φελινική ματιά σου - ελεύθερη, αδέσμευτη, ημιάγρια, ονειρική, ποιητική σε έφεραν δικαίως στο κόκκινο χαλί της Ακαδημίας. Μπεν Ζάιτλιν δε θα κερδίσεις την Κυριακή, αλλά κι εσύ και «Τα Μυθικά Πλάσματα του Νότου» έχουν ήδη κερδίσει τις καρδιές μας. Θυμηθείτε τη συνέντευξη που είχε δώσει ο Μπεν Ζάιτλιν στο Flix.
ΝΤΕΙΒΙΝΤ Ο. ΡΑΣΕΛ - «ΟΔΗΓΟΣ ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑΣ»
Τρίτη οσκαρική υποψηφιότητα στην καριέρα του 55χρονου δημιουργού, δεύτερη στην κατηγορία Σκηνοθεσίας (η πρώτη με το «The Fighter» το 2011). Το πολύ ξεχωριστό σκηνοθετικό στιλ του Ράσελ (η κάμερά του μοιράζεται τον παλμό, ακόμα και τη σύγχυση, ηρώων και κοινού) μας έβρισκε πάντα θαυμαστές και υποστηρικτές στο πλευρό του (από το «Three Kings» μέχρι το «The Fighter»). Φέτος, ο «Οδηγός Αισιοδοξίας» άρεσε πολύ στους Αμερικανούς (έχει κερδίσει αμέτρητα Βραβεία Κοινού κι αυτό είναι ο καλύτερος δείκτης), το μήνυμά του είναι ζεστό και θετικό (αντίθετα από το «The Fighter» όπου το white trash περιβάλλον μάλλον μιζέριασε τους ψηφοφόρους). Εχουμε όμως την αίσθηση ότι η Ακαδημία τον τιμά μόνο μέχρι το στάδιο της υποψηφιότητας. Eχει κερδίσει 3 βραβεία σκηνοθεσίας κριτικών ενώσεων, αλλά στη δική μας λίστα στοιχημάτων έρχεται στη δεύτερη ή τρίτη θέση για το Οσκαρ της κατηγορίας. Πάντως όταν και οι 4 ηθοποιοί σου κερδίζουν από μία οσκαρική υποψηφιότητα, κάνοντας ρέντα στις ερμηνευτικές κατηγορίες, αυτό είναι (και) μεγάλη σκηνοθετική νίκη.
ΑΝΓΚ ΛΙ - «Η ΖΩΗ ΤΟΥ ΠΙ»
Αν φέτος ο Μίκαελ Χάνεκε, ένας ξενόγλωσσος σκηνοθέτης, έχει τρυπώσει με την ξενόγλωσση ταινία του («Amour») σε παραπάνω κατηγορίες από αυτή της ξενόγλωσσης, ποιος ήταν ο τελευταίος που τα είχε ανάλογα καταφέρει στην ιστορία των Οσκαρ; Ο Ανγκ Λι με το «Τίγρης και Δράκος» (10 υποψηφιότητες, 2 από αυτές για τον ίδιο τον Λι) που είχε κερδίσει τελικά 4 Οσκαρ το 2001. Τότε όμως δεν είχε κερδίσει στην κατηγορία Σκηνοθεσίας. Το Οσκαρ Σκηνοθεσίας θα ερχόταν 5 χρόνια αργότερα με το «Μυστικό του Brokeback Mountain», το οποίο το 2006 είχε χάσει σκανδαλωδώς και το Οσκαρ Καλύτερης Ταινίας από το «Crash». Φέτος, ο Λι επιστρέφει δυναμικά με έναν πραγματικό σκηνοθετικό άθλο - σκηνοθετικής αφήγησης, ρυθμού, ονειρικών κάδρων, δημιουργικής μίξης των CGI εφέ στην αποτύπωση μιας ιστορίας μαγικού ρεαλισμού. «Η Ζωή του Πι» δικαιώνει το ταλέντο, την γενναιότητα στις επιλογές, και την απύθμενη ανθρωπιά, λογική και ευαισθησία του Λι στα μάτια του κοινού και των κριτικών. Στο δικό μας βιβλίο, έχει πιθανότητες να φύγει νικητής την Κυριακή.
ΣΤΙΒΕΝ ΣΠΙΛΜΠΕΡΓΚ - «LINCOLN»
Αν έπρεπε να στοιχηματίσουμε την περιουσία μας, εδώ θα βάζαμε τα λεφτά μας. Οχι, η μπάλα στην οσκαρική ρουλέτα δεν έχει κάτσει στην σκηνοθετική κατηγορία, καθώς όλα τα βραβεία που συνήθως στρώνουν το χαλί προς τα Οσκαρ (Χρυσή Σφαίρα, DGA κλπ) τα έχει κερδίσει ο απόντας Μπεν Αφλεκ, για αυτό όλα είναι δυνατά όταν θα ανοίγει ο φάκελος την Κυριακή. Ομως πόσο ανακουφισμένος πρέπει να είναι ο Στίβεν Σπίλμπεργκ που η φόρα του Αφλεκ σταμάτησε στο νήμα των οσκαρικών υποψηφιοτήτων; Μετά από αυτό, το πιθανότερο είναι ότι το Οσκαρ του ανήκει. Ο «Lincoln» του βέβαια έχει ξαφνιάσει το αμερικανικό κοινό. Από την μία το παραδέχονται ως ένα στιβαρό ιστορικό δράμα, με εξαιρετικά δυνατό ερμηνευτικό καστ και τον Σπίλμπεργκ να κρατά την κάμερα με σταθερό χέρι στον πραγματικό πρωταγωνιστή του: την πολιτική. Αυτό το τελευταίο όμως μοιάζει να φέρνει και τις αντιρρήσεις: υπάρχει μεγάλο κομμάτι της Αμερικής που θέλει πίσω τον Σπίλμπεργκ του μεγαλόπνοου, επικού, CGI οράματος. Πάντως, ο 7 φορές υποψήφιος και 2 φορές νικητής στην κατηγορία σκηνοθεσίας, αν κερδίσει φέτος θα σπάσει ένα μεγάλο ρεκόρ: θα ισοφαρίσει τους Φρανκ Κάπρα και Γουίλιαμ Γάιλερ (που έχουν κερδίσει από 3 Οσκαρ Σκηνοθεσίας) στη δεύτερη θέση κάτω από τον μεγάλο Τζον Φορντ που κρατάει το απόλυτο ρεκόρ με τέσσερα. Μόνο και μόνο για αυτό το Oscar moment, η Ακαδημία πιστεύουμε ότι θα τον ψηφίσει.
Περισσότερες οσκαρικές προβλέψεις:
- Δείτε τα Οσκαρ με τον τρόπο του Flix!
- Oscars 2013: Οι υποψηφιότητες!
- Το Flix προβλέπει τα 85α Οσκαρ: Α' & Β' Γυναικείος ρόλος
- Το Flix προβλέπει τα 85α Οσκαρ: Α' και Β' Ανδρικός Ρόλος
- Το Flix προβλέπει τα 85α Οσκαρ: Πρωτότυπο και Διασκευασμένο Σενάριο
- Το Flix προβλέπει τα 85α Οσκαρ: Καλύτερη Σκηνοθεσία!
- To Flix προβλέπει τα 85α Οσκαρ: Καλύτερη Ταινία Κινουμένων Σχεδίων
- To Flix προβλέπει τα 85α Οσκαρ: Καλύτερη Ταινία
- Το Flix προβλέπει τα 85α Οσκαρ: Μικρού Μήκους animation και live action
Tags: Oscars 2013