Κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί ότι υπάρχει μια ενδιαφέρουσα ποικιλομορφία στην φετινή 9άδα, των υποψηφιοτήτων για την καλύτερη ταινία της χρονιάς. Τόσο ενδιαφέρουσα όσο το γεγονός ότι οι υποψήφιες ταινίες είναι 9 κι όχι 10, αφού η δέκατη ταινία (που θα είχε μεγάλο ενδιαφέρον να μάθουμε ποια ήταν) δεν συγκέντρωσε το 5% των ψήφων που απαιτείται σύμφωνα με τους κανόνες της Ακαδημίας, για να μπει στη λίστα.
Ακόμη κι έτσι όμως, οι φετινές υποψηφιότητες έχουν απ όλα, από μιούζικαλ μέχρι ξενόγλωσσα arthouse δράματα κι από ρομαντικές κομεντί, ως μικρές ανεξάρτητες, χειροποίητες ταινίες. Κυρίως όμως έχουν μια ενδιαφέρουσα κόντρα ανάμεσα στο «Επιχείρηση: Argo» του Μπεν Αφλεκ και το «Λίνκολν» του Στίβεν Σπίλμπεργκ που παίζουν ακόμη στα ίσια το βραβείο.
Το ποιος θα το κερδίσει, θα το μάθουμε πολύ σύντομα, ξημερώματα Δευτέρας, μέχρι τότε όμως, ας δούμε αναλυτικά την κάθε ταινία της κατηγορίας και τις πιθανότητες της να φύγει με το μεγάλο Οσκαρ της βραδιάς.
H αγάπη για την «Αγάπη» την έφερε απολύτως δίκαια μέχρι την λίστα των υποψηφίων της καλύτερης ταινίας, αλλά οι πιθανότητες να κερδίσει είναι πολύ απλά μηδαμινές. Ομως το γεγονός ότι το φιλμ του Μίκαελ Χάνεκε έφτασε ως εδώ και κέρδισε υποψηφιότητες που υπό άλλες συνθήκες θα ήταν εκτός των πλαισίων μιας ξενόγλωσσης ταινίας, είναι η σημαντικότερη του νίκη. Η ακαδημία δείχνει να αντιλαμβάνεται πως υπάρχει σινεμά που αξίζει της προσοχής της και πέρα από τα χωρικά ύδατα του Χόλιγουντ κάτι που, όχι, δεν μοιάζει απαραίτητα προφανές. Και συν τοις άλλοις θα κερδίσει στην κατηγορία της ξενόγλωσσης ταινίας, οπότε λίγο πολύ, όλα καλά!
Επιχείρηση: Argo του Μπεν Αφλεκ
Αν θα έπρεπε να στοιχηματίσετε κάπου, δοκιμάστε εδώ. Δεν είναι μόνο ότι το φιλμ του Μπεν Αφλεκ έχει κερδίσει σχεδόν όλα τα βραβεία για τα οποία υπήρξε υποψήφιο, αλλά κερδίζει έξτρα πόντους εξ αιτίας μιας υποψηφιότητας που... δεν έχει. Το Χόλιγουντ, ο Τύπος, το internet, μιλούν εδώ και πολλές εβδομάδες για την απουσία του Αφλεκ από την κατηγορία της καλύτερης σκηνοθεσίας με λέξεις όπως «σκανδαλώδης», ή «κλοπή». Ακόμη κι αν το buzz υπέρ του φιλμ δεν ήταν όσο μεγάλο είναι, αυτό το ρεύμα συμπάθειας για τον σκηνοθέτη, που δεν ανήκει στη «βασιλική» γενιά του Χόλιγουντ, όπως για παράδειγμα ο Σπίλμπεργκ, αλλά έρχεται από ένα πιο «εργατικό» (διάβαζε εμπορικό) background, ίσως αρκούσε κι από μόνη της να κάνει τη διαφορά. Από την άλλη, στην ιστορία των Οσκαρ, μόνο τρεις φορές ταινία της οποίας ο σκηνοθέτης δεν ήταν υποψήφιος στην κατηγορία του κέρδισε το Οσκαρ καλύτερης ταινίας, οπότε δεν είναι όλα 100% σίγουρα...
Τα Μυθικά Πλάσματα του Νότου του Μπεν Ζάιτλιν
Οπως και η «Αγάπη» το γεγονός ότι το φιλμ του Μπεν Ζάιτλιν βρέθηκε στις υποψηφιότητες δεν θα μπορούσε παρά να θεωρηθεί νίκη από μόνο του. Ξεκινώντας από το Sundance πέρυσι, αυτή η τρυφερή, γεμάτη μαγεία ιστορία σε έναν κόσμο ανάμεσα στον μύθο και την πραγματικότητα, στα ανοιχτά της Νέας Ορλεάνης, κινήθηκε με την δύναμη των κριτικών και της ιδιόμορφης γοητείας του. Είναι με διαφορά η πιο φρέσκια πρόταση στη φετινή λίστα, ένα από εκείνα τα φιλμ που ορίζουν καινούριους κανόνες, αψηφώντας όλους όσους θα έπρεπε να ακολουθήσουν, αλλά δεν μοιάζει να έχει οποιαδήποτε σοβαρή πιθανότητα να κερδίσει την Κυριακή.
Django: O Τιμωρός του Κουέντιν Ταραντίνο
Αν το φιλμ του Ταραντίνο δεν είχε την υποστήριξη των αδελφών Γουάινστάιν, οι οποίοι ξέρουν να κερδίζουν υποψηφιότητες, δεν θα υπήρχε σχεδόν καμιά πιθανότητα να βρεθεί στη φετινή λίστα των υποψηφίων. Οχι γιατί δεν είναι καλή ταινία, αλλά γιατί, είναι περισσότερο φιλμ «είδους» απ όσο συνήθως τολμά να επιβραβεύσει η Ακαδημία και γιατί, υπάρχει μια πολύ πιο σοβαρή και «Οσκαρική» ταινία για το θέμα της δουλείας φέτος. Το «Django», ο σκηνοθέτης του, το καστ του πάντως θα δώσει χρώμα στο κόκκινο χαλί (και ίσως στα πλάνα από την αίθουσα αν κρίνουμε από την συμπεριφορά του Ταραντίνο στις Χρυσές Σφαίρες) αλλά δεν νομίζουμε ότι ακόμη κι ο Κουέντιν ελπίζει σε κάτι περισσότερο από ένα καλό μεθύσι τη βραδιά των Οσκαρ.
Ο θρίαμβος του Τομ Χούπερ με τον «Λόγο του Βασιλιά», δεν θα επαναληφθεί φέτος. Το φιλόδοξο πείραμα της μεταφοράς του διάσημου μιούζικαλ στην οθόνη κρίθηκε μεν πετυχημένο, αλλά ο μεγαλύτερος θόρυβος έγινε για την ερμηνεία της Αν Χάθαγουεϊ και για το γεγονός ότι οι ηθοποιοί τραγουδούσαν οι ίδιοι τα τραγούδια τους. Οχι ακριβώς υλικά από τα οποία φτιάχνονται οι ταινίες που κερδίζουν το μεγάλο Οσκαρ της βραδιάς. Και «οι Αθλιοι» ακόμη κι αν είναι μια ταινία βασισμένη σε ένα κλασσικό βιβλίο με σημαντικά μηνύματα, δεν παύει να είναι μιούζικαλ. Και τα μιούζικαλ δεν έχουν ακριβώς θριαμβευτική ιστορία στην κατηγορία της καλύτερης ταινίας. Η τελευταία φορά που ένα μιούζικαλ κέρδισε ήταν το «Chicago» το 2002. Και η προηγούμενη κάμποσες δεκαετίες πίσω...
Ο Ανγκ Λι θα μπορούσε πιθανώς να κλέψει το Οσκαρ από τον Στίβεν Σπίλμπεργκ κι από τον Μπεν Αφλεκ, αλλά ο τίγρης του δεν πρόκειται να δαγκώσει αγαλματάκι φέτος. Είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα κερδίσει επίσης κάθε τεχνικό βραβείο στο οποίο το φιλμ είναι υποψήφιο, αλλά μια νίκη στην κατηγορία της καλύτερης ταινίας δεν θα μπορούσε παρά να θεωρηθεί έκπληξη. Κι όχι απαραίτητα ευχάριστη.
Τα προγνωστικά λένε «Argo», αλλά η κούρσα εξακολουθεί να είναι αμφίβολη. Ο Σπίλμπερκ κέρδισε το τελευταίο του Οσκαρ για το «Η Διάσωση του Στρατιώτη Ράιαν» κι από τότε δεν έχουν περάσει απλά δεκαπέντε ολόκληρα χρόνια, αλλά ο ίδιος έχει μεταμορφωθεί ακόμη περισσότερο σε θρύλο και το σινεμά του, έχει γίνει ακόμη πιο στιβαρό. Το «Λίνκολν» συν τοις άλλοις, έχει όλα τα στοιχεία που η ακαδημία αρέσκεται να επιβραβεύει, ένα σημαντικό θέμα, μια εντυπωσιακή παραγωγή, ηχηρά ονόματα, αξιοπρόσεκτα μηνύματα. Αποτελεί τον πιο πετυχημένο και άξιο θαυμασμού καρπό του Χολιγουντιανού συστήματος και αναμφίβολα μια σίγουρη επιλογή. Το γεγονός ότι είναι ταυτόχρονα και μια εξαιρετική ταινία, ασφαλώς δεν βλάπτει.
Οδηγός Αισιοδοξίας του Ντέιβιντ Ο. Ράσελ
Παρά τις 8 υποψηφιότητες του στις πιο σημαντικές κατηγορίες, παρά τον φρέσκο αέρα του, παρά τη θετική του διάθεση και την κωμική χροιά του, που δεν είναι κάτι που συναντάμε πολύ συχνά στις επιλογές της Ακαδημίας, το φιλμ του Ντέιβιντ Ο. Ράσελ δεν υπήρξε ποτέ στην λίστα των δυνατών φαβορί για το μεγάλο βραβείο. Κανείς δεν θα παραπονεθεί όμως. Μοιάζει να έχει σίγουρο το όσκαρ Δεύτερου Ανδρικού ρόλου για τον Ντε Νίρο και γιατί όχι και ένα ή δύο ακόμη για τους βασικούς πρωταγωνιστές του. Δεν το λες κι άσχημα. Μην ξεχνάτε, ότι ακόμη κι αν με ένα twist, το φιλμ είναι ουσιαστικά ρομαντική κομεντί και όπως και τα μιούζικαλ, ούτε αυτές έχουν ιδιαίτερα καλές σχέσεις με το Οσκαρ καλύτερης ταινίας.
Zero Dark Thirty της Κάθριν Μπίγκελοου
Ο τρόπος με τον οποίο ξεφούσκωσε το hype και η φόρα του «Zero Dark Thirty» μέσα σε λίγες μόνο εβδομάδες, είναι κάτι που αξίζει να γίνει αντικείμενο εκτεταμένης μελέτης. Κυρίως γιατί δεν έχει καθόλου να κάνει με τις κινηματογραφικές αρετές του φιλμ, αλλά με μια μάλλον παράλογη κουβέντα για την «ηθική» της ταινίας και την στάση της απέναντι στα βασανιστήρια που απεικονίζει. Ηταν αυτές ακριβώς οι «ακανθώδεις» λεπτομέρειες που στέρησαν από την Κάθριν Μπίγκελοου την υποψηφιότητα στην κατηγορία της σκηνοθεσίας, όταν με διαφορά κάνει την καλύτερη δουλειά από οποιονδήποτε άλλο συνάδελφό της φέτος και θα είναι αυτή ακριβώς η κουβέντα που δεν αφήνει κανένα περιθώριο στην ταινία να κερδίσει το μεγάλο βραβείο. Ακόμη κι αν το αξίζει με το παραπάνω.
Θα κερδίσει το Οσκαρ: Το «Lincoln» ή το «Argo».
Θα θέλαμε να κερδίσει το Οσκαρ: H «Αγάπη» τα «Μυθικά Πλάσματα του Νότου» ή το «Zero Dark Thirty»
Περισσότερες οσκαρικές προβλέψεις:
- Δείτε τα Οσκαρ με τον τρόπο του Flix!
- Oscars 2013: Οι υποψηφιότητες!
- Το Flix προβλέπει τα 85α Οσκαρ: Α' & Β' Γυναικείος ρόλος
- Το Flix προβλέπει τα 85α Οσκαρ: Α' και Β' Ανδρικός Ρόλος
- Το Flix προβλέπει τα 85α Οσκαρ: Πρωτότυπο και Διασκευασμένο Σενάριο
- Το Flix προβλέπει τα 85α Οσκαρ: Καλύτερη Σκηνοθεσία!
- To Flix προβλέπει τα 85α Οσκαρ: Καλύτερη Ταινία Κινουμένων Σχεδίων
- To Flix προβλέπει τα 85α Οσκαρ: Καλύτερη Ταινία
- Το Flix προβλέπει τα 85α Οσκαρ: Μικρού Μήκους animation και live action
Tags: Oscars 2013, oscar 2013