Σημαντικές ερμηνείες, ξεχωριστές ηρωίδες, ρόλοι που διαψεύδουν ότι οι γυναίκες στο σινεμά έχουν ημερομηνία λήξης. Υποψηφιότητες που αναμιγνύουν καθιερωμένες, βραβευμένες βετεράνους με φρέσκα ταλέντα που ξεπήδησαν τα τελευταία χρόνια στα κινηματογραφικά πράγματα και απαιτούν την προσοχή μας.
Οι φετινές Οσκαρικές κυρίες είναι έτοιμες να σπάσουν όλα τα ρεκόρ: ανάμεσά τους η μικρότερη υποψήφια για Οσκαρ Α' Γυναικείου ρόλου (η Κουαβενζανέι Γουόλις των «Μυθικών Πλασμάτων του Νότου», η οποία ήταν 6 χρονών όταν γύρισε την ταινία) και η γηραιότερη επίσης της κατηγορίας (η Εμανουέλ Ριβά πρωταγωνίστρια της «Αγάπης» του Μίκαελ Χάνεκε, τη βραδιά της απονομής θα κλείσει τα 86 της χρόνια).
Κι αν στη κατηγορία του Β' Γυναικείου ρόλου παίζεται ένα από τα πιο σίγουρα στοιχήματα της βραδιάς, ο Α' ρόλος μπορεί να έχει ανατροπές. Πάμε να δούμε αναλυτικά τις γυναικείες υποψηφιότητες.
ΟΣΚΑΡ Α' ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΥ ΡΟΛΟΥ
ΝΑΟΜΙ ΓΟΥΟΤΣ - «THE IMPOSSIBLE»
H 45χρονη Αυστραλέζα βρίσκεται φέτος δεύτερη φορά υποψήφια στην καριέρα της για Οσκαρ Α' Γυναικείου ρόλου. Το 2003 είχε διεκδικήσει ξανά το βραβείο για την ερμηνεία της στα «21 Γραμμάρια» του Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιαρίτου. Φέτος στάθηκε άτυχη. Βρέθηκε σε μία φουρνιά ταινιών και γυναικών που έχουν χτίσει το momentum τους εδώ και μήνες, οπότε όταν το «Τhe Impossible» του Χουάν Αντόνιο Μπαγιόνα βγήκε στις αίθουσες, η συγκλονιστική Ναόμι Γουότς κατάφερε απλά να επιβάλει την παρουσία της στην πεντάδα. Αν η ταινία είχε πάρει μία άλλη φόρα στα αμερικανικά φεστιβάλ ή στην προβολή της στα media, η Γουότς θα είχε σίγουρο το Οσκαρ. Γιατί όποιος δει την ταινία είναι... αδύνατον να ξεχάσει αυτή την μητέρα, με το εύθραυστο κουράγιο που την ερμηνεύει η εξαιρετική πρωταγωνίστρια. Κρίμα...
ΕΜΑΝΟΥΕΛ ΡΙΒΑ - «AMOUR»
Γεννημένη το 1927 στη ορεινή επαρχιακή Γαλλία, η Πολέτ Ζερμέιν Ριβά, μετράει πάνω από 70 ταινίες στην καριέρα της. Και μία επιτυχία που την έκανε διάσημη παγκοσμίως με τη δεύτερή της εμφάνιση στο σινεμά: το «Χιροσίμα Αγάπη μου» του Αλέν Ρενέ το 1959. Κι όμως στην 60χρονη καριέρα της δεν είχε κερδίσει βραβεία ούτε στη χώρα της, ούτε έξω από αυτή. Και μπορούμε να πούμε πολλά για τις υποψήφιες αυτής της κατηγορίας, αλλά το ρόλο της Σταχτοπούτας στον οσκαρικό χορό τον κερδίζει σίγουρα η 86χρονη υποψήφια. Γιατί ποιος θα της έλεγε όταν δέχτηκε να παίξει την υπερήλικη σύζυγο, χτυπημένη από εγκεφαλικό και άνοια, στο «Amour» του Μίκαελ Χάνεκε, ότι θα αποσπάσει τον Φοίνικα γυναικείας ερμηνείας στις Κάννες, κι από αυτό το σημείο και μετά την περίμενε μία καταιγιστική διεθνής αναγνώριση (βραβεία BAFTA, κριτικών της Βοστώνης, Λος Αντζελες, Σαν Φρανσίσκο, Ευρωπαϊκά Βραβεία Κινηματογράφου) που θα την φέρει μέχρι την οσκαρική πεντάδα; Ολοι όσοι είδαμε την σπαραχτική της ερμηνεία. Ηδη έχει σπάσει το ρεκόρ της μεγαλύτερης ηλικιακά υποψήφιας Α' Γυναικείου ρόλου και αν, ανήμερα στα γενέθλιά της την Κυριακή, γίνει η ανατροπή, θα γράψει ιστορία. Και μην αποκλείσετε αυτή την περίπτωση ανατροπής: θυμηθείτε τον ηλικιακό μέσο όρο των μελών της Ακαδημίας και πόσο αυτή η θεματολογία θνησιμότητας της ταινίας τους αγγίζει....
ΚΟΥΑΒΕΝΖΑΝΕΪ ΓΟΥΟΛΙΣ - «ΤΑ ΜΥΘΙΚΑ ΠΛΑΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΝΟΤΟΥ»
Kι αν η Ναόμι Γουότς είχε ήδη μία οσκαρική υποψηφιότητα από τον Φεβρουάριο του 2003, η Κουαβανζανέι Γουόλις δεν είχε ακόμα γεννηθεί - θα ερχόταν στον κόσμο λίγους μήνες μετά, τον Αύγουστο του 2003. Εξι χρονών όταν ο Μπεν Ζάιτλιν γύρισε «Τα Μυθικά Πλάσματα του Νότου», 8 1/2 στην απονομή, η πιτσιρίκα από την Λουιζιάνα αποτελεί φέτος το πρόσωπο που μας κάνει αυτόματα να χαμογελάμε. Κανείς όμως δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι βρίσκεται στην πεντάδα λόγω χαριτωμένης ηλικιακής προτίμησης. Οποιος έχει δει την ωμή της ενέργεια, την αυθάδικη αθωότητα και την old soul στοχαστική της ερμηνεία δεν μπορεί παρά να υποκλιθεί στην πιτσιρίκα: η Γουόλις ερμηνεύει το ρόλο της «Χασπάπι», δεν περιφέρει την παιδικότητά της στην ταινία. Από την στιγμή που η ταινία έκανε πρεμιέρα στο φεστιβάλ του Sundance το 2012, μέχρι σήμερα η Κουαβενζανέι έχει κερδίσει μία δεκάδα βραβεία πρωτοεμφανιζόμενης ηθοποιού (Ενώσεις Κριτικών των Οστιν, Σικάγο, Φλόριντα, Φίνιξ, Σικάγο). Δεν έχει πολλές ελπίδες να κερδίσει και το Οσκαρ, αλλά σίγουρα θα θυμάται τα 2012-2013 για πάντα.
ΤΖΕΣΙΚΑ ΤΣΑΣΤΕΪΝ - «ZERO DARK THIRTY»
Πριν δύο χρόνια δεν ξέραμε το όνομά της. Από την περσινή σεζόν έχουμε βομβαρδιστεί με ταινίες στις οποίες δίνει αριστουργηματικές ερμηνείες - σε πρώτους και δεύτερους ρόλους. Θέλετε να μετρήσουμε; «To Δέντρο της Ζωής», πρωταγωνίστρια και προσωποποίηση 'θεϊκής χάρης' στο Χρυσό Φοίνικα του Τέρενς Μάλικ. «Take Shelter» του Τζεφ Νίκολς και σκέτη αποκάλυψη στο πλευρό του Μάικλ Σάνον. «Το Χρέος» με... χρέος να ερμηνεύσει τον νεαρό εαυτό της Ντέιμ Ελεν Μίρεν. «Texas Killing Fields» σε σκηνοθεσία της κόρης του Μάικλ Μαν, Εϊμι. «Κοριολανός» ως σικάτη σύζυγος του στρατηλάτη Ρέι Φάινς. «Σαλώμη» ως κοκκινομάλλα θανάσιμη μούσα του αυτοκράτορα Αλ Πατσίνο. Πριγκίπισσα Νταϊάνα στο επερχόμενο «Caught in Flight». Και φυσικά ο ρόλος της white-trash νότιας νοικοκυράς με την μεγάλη καρδιά, στις «Υπηρέτριες» του Τέιτ Τέιλορ που την έφερε και πέρσι στα Οσκαρ - στην πεντάδα του Β' γυναικείου ρόλου (έχασε από την συμπρωταγωνίστριά της Οκτάβια Σπένσερ). Φέτος, μάλλον θα χάσει ξανά. Η ερμηνεία της ως πράκτορας του FBI που ηγείται της έρευνας για τον εντοπισμό και την αποστολή εκτέλεσης του Οσάμα Μπιν Λάντεν είναι αψεγάδιαστος: η Τσαστέιν τον ερμηνεύει με τον δυναμισμό, την απόγνωση, τα ηθικά διλήμματα, την ικανοποίηση και την ντροπή της ηρωίδας της. Ομως το «Zero Dark Thirty» της Κάθριν Μπίγκελοου δέχτηκε τόσα πυρά από την κριτική και το κοινό για την θεματολογία του που (στην τελική ευθεία κυριολεκτικά) έχασε momentum και παρέσυρε στη δύνη της απαξίωσης και την πρωταγωνίστριά του. H 36χρονη πρωταγωνίστρια θα μείνει με την ικανοποίηση της Χρυσής Σφαίρας και 4-5 ακόμα βραβεία κριτικών ενώσεων.
ΤΖΕΝΙΦΕΡ ΛΟΡΕΝΣ - «ΟΔΗΓΟΣ ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑΣ»
Κι αυτή είναι κατά πάσα πιθανότητα η φετινή νικήτρια. Η 22χρονη Τζένιφερ Λόρενς μ' έναν εκρηκτικό ρόλο στον «Οδηγό Αισιοδοξίας» του Ντέιβιντ Ο. Ράσελ δεν πιάστηκε από τις ακρότητες τις νευρασθενικής ηρωΐδας, όσο από την εύθραυστη ανθρωπιά της. Κι έπεσε διάνα. Μπορεί να τις λείπουν χρόνια εμπειρίας ακόμα, αλλά η Λόρενς έχει ήδη αποδείξει την υποκριτική της στόφα. Ούτε εκείνη την ξέραμε, αλλά μας συστήθηκε με αυτοπεποίθηση και τσαμπουκά: η εξαιρετική της ερμηνεία στην ανατριχιαστική ιστορία ενηλικίωσης της Ντέμπρα Γκράνικ («Στην Καρδιά του Χειμώνα») είναι κάτι που δε θα ξεχάσουμε ποτέ. Στα 19 της τότε είχε ξανά βρεθεί υποψήφια στην κατηγορία, κάτι που έδωσε απίστευτη φόρα στην καριέρα της («X Men: Πρώτη Γενιά», «Αγώνες Πείνας»). Κερδίζοντας φέτος τη Χρυσή Σφαίρα, το βραβεία SAG και τις καρδιές όλης της Αμερικής που έχουν ξετρελαθεί με την ταινία, έχει το προβάδισμα για το Οσκαρ. Κι αν το κρατήσει στα χέρια της θα είναι η δεύτερη νεότερη νικήτρια της κατηγορίας (μετά την 21χρονη Μάρλι Μάτλιν το 1989 για τα «Παιδιά Ενός Κατώτερου Θεού»).
ΟΣΚΑΡ B' ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΥ ΡΟΛΟΥ
ΕΛΕΝ ΧΑΝΤ - «ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΝΗΛΙΚΙΩΣΗΣ»
Η 50χρονη πλέον πρωταγωνίστρια που μεσουρανούσε στη δεκαετία του 90, έχει κερδίσει ήδη ένα Οσκαρ Α' Γυναικείου ρόλου δίπλα στον Τζακ Νίκολσον με το «Καλύτερα Δε Γίνεται» το 1998. Εξαφανισμένη για αρκετό χρονικό διάστημα, φέτος κάνει την μεγάλη της επιστροφή με τα «Μαθήματα Ενηλικίωσης» του Μπεν Λιούιν και σε μία άλλη πεντάδα, μία άλλη χρονιά μπορεί και να κέρδιζε: η σεξολόγος ηρωΐδα της που μαθαίνει το σεξ σε τετραπληγικός λόγω πολιομυελίτιδας 38χρονο είχε όλα τα συστατικά για την οσκαρική επιβράβευση: η ταινία βασίζεται σε αληθινή παράξενη ιστορία και η ερμηνεία της Χαντ είναι ωμή, γενναία και κυριολεκτικά «απογυμνωμένη». Θα μείνει όμως με τη χαρά της υποψηφιότητας και μία δεύτερη ευκαιρία να ξαναρχίσει στα 50 της χρόνια τους ενδιαφέροντες κινηματογραφικούς ρόλους.
ΣΑΛΙ ΦΙΛΝΤ - «LINCOLN»
Τρίτη φορά υποψήφια για Οσκαρ. Οι δύο πρώτες ήταν στην κατηγορία του Α' Γυναικείου και κέρδισε πανηγυρικά: «Νόρμα Ρέι» (1979) του Μάρτιν Ριτ και «Μια Θέση στην Καρδιά» (1984) του Ρόμπερτ Μπέντον. Φέτος, ερμηνεύοντας τη γυναίκα του «Λίνκολν» στην ομώνυμη ταινία του Στίβεν Σπίλμπεργκ που κατεβαίνει δυναμικά στην οσκαρική κούρσα με τις περισσότερες υποψηφιότητες, διεκδικεί να φέρει την ανατροπή από θέση ισχύος. Στα 67 της χρόνια η Σάλι Φιλντ κουβαλάει το κύρος της βετεράνου και τα βραβεία των BAFTA και των κριτικών της Νέας Υόρκης. Δεν νομίζουμε ότι θα ακούσουμε το όνομά της όταν ανοίξει ο φάκελος του Β' Γυναικείου φέτος. Mάλλον θα περιοριστεί να χειροκροτήσει με την καρδιά της από τη θέση της τον συμπρωταγωνιστή της Ντάνιελ Ντέι Λούις. Είναι όμως υπέροχο να βλέπουμε μία αριστοτεχνική ηθοποιό πίσω στο σινεμά, μετά από ένα μεγάλο τηλεοπτικό διάλειμμα.
ΕΪΜΙ ΑΝΤΑΜΣ - «THE MASTER»
Η ίδια η Μέριλ Στρίπ την έχει ονομάσει ως διάδοχό της. Κι εμείς την αγαπάμε, την πιστεύουμε, θα είμαστε εδώ να την καμαρώσουμε όταν επιτέλους πάρει το χρυσό αγαλματάκι. Δε θα είναι όμως φέτος. Η 39χρονη πρωταγωνίστρια έχει αποσπάσει 4 οσκαρικές υποψηφιότητες σε λιγότερο από μία δεκαετία - κάτι που αποδεικνύει την ερμηνευτική της στόφα και το ιδιοσυγκρασιακό της ταλέντο («Μια Ξένη Ανάμεσά μας» το 2005, «Αμφιβολία» το 2008, «The Fighter» το 2010 και φέτος με το «The Master»). Η σιωπηλή της, υποβλητική, παγερή και σε στιγμές ανατριχιαστική ερμηνεία στην απαιτητική ταινία του Πολ Τόμας Αντερσον δεν πέρασε απαρατήρητη. Η νίκη της είναι ότι μ' έναν δεύτερο ρόλο στάθηκε αξιομνημόνευτα ανάμεσα στα θωρηκτά των Χοακίν Φίνιξ και Φίλιπ Σίμουρ Χόφμαν. Δε θα κερδίσει, αλλά θα κερδίσει το δυνατό χειροκρότημά μας.
ΤΖΑΚΙ ΓΟΥΪΒΕΡ - «ΟΔΗΓΟΣ ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑΣ»
Δεύτερη Αυστραλέζα που φέτος βρίσκεται στις οσκαρικές πεντάδες γυναικείας ερμηνείας. Η Τζάκι Γουίβερ, μία τηλεοπτική ηθοποιός που ξεχώρισε μετά τα 50 της χρόνια σε κινηματογραφικές ερμηνείες βλέπει το όνομά της για δεύτερη φορά υποψήφιο για Οσκαρ Β' Γυναικείου ρόλου. Το 2011 το είχε διεκδικήσει ξανά για «Το Χρίσμα» του Ντέιβιντ Μίσοντ με το ρόλο μίας μαφιόζας, αδίστακτης μητέρας του αυστραλέζικου γκέτο. Φέτος, ερμηνεύει μία πολύ διαφορετική μάνα στον «Οδηγό Αισιοδοξίας» του Ντέιβιντ Ο. Ράσελ: την καταπιεσμένη από τις ψυχώσεις του άντρα και του γιου της γυναίκα που λειτουργεί πάντα παρασκηνιακά ως πυροσβεστήρας. Η αθόρυβη ερμηνεία της και η φόρα της ταινίας την έφερε στην πεντάδα (αποτέλεσε έκπληξη η υποψηφιότητά της) συμπληρώνοντας το καρέ οσκαρικών υποψηφιοτήτων των πρωταγωνιστών του Ράσελ. Αυτή είναι η επιτυχία της για φέτος. Δεν πρόκειται να το πάρει.
ΑΝ ΧΑΘΑΓΟΥΕΪ - «ΟΙ ΑΘΛΙΟΙ»
Κι αυτό είναι το αδιαφιλονίκητο φαβορί. Τέσσερα λεπτά χρειάστηκε η Αν Χάθαγουεϊ και μία σπαραχτική live ερμηνεία του διάσημου «I dreamed a dream» από το «Les Miserables» σε άβολο κοντινό για να εξασφαλίσει το προβάδισμα στην οσκαρική κούρσα. Η 31χρονη πρωταγωνίστρια υπήρξε ξανά υποψήφια στην κατηγορία του Α' Γυναικείου το 2009 για το «Rachel Getting Married» του Τζόναθαν Ντέμι, ενώ το 2011 έμεινε στα χρονικά ως μία από τις πιο διαβόητες οικοδέσποινες των οσκαρικών απονομών (η ίδια ήταν εξαιρετικά πρόθυμη και animated, δίπλα σ' έναν μαστουρωμένο Τζέιμς Φράνκο που σαμποτάρισε την εμφάνισή τους). Φέτος όμως, η Χάθαγουεϊ θα ανέβει στην σκηνή του (πρώην Kodak) Dolby Theater θριαμβεύτρια. Στο ρόλο της Φαντίν στους «Αθλιους» του Τομ Χούπερ, η Χάθαγουεϊ τραγούδησε, έκλαψε, λύγισε, έσπασε, συγκίνησε, έκανε δικό της για πάντα το ρόλο και κέρδισε Χρυσή Σφαίρα, SAG, BAFTA κι ακόμα 9 βραβεία κριτικών ενώσεων. Την Κυριακή θα έχει και το Οσκαρ της. Απολαύστε την στο «I dreamed a dream» εδώ.
Περισσότερες οσκαρικές προβλέψεις:
- Δείτε τα Οσκαρ με τον τρόπο του Flix!
- Oscars 2013: Οι υποψηφιότητες!
- Το Flix προβλέπει τα 85α Οσκαρ: Α' & Β' Γυναικείος ρόλος
- Το Flix προβλέπει τα 85α Οσκαρ: Α' και Β' Ανδρικός Ρόλος
- Το Flix προβλέπει τα 85α Οσκαρ: Πρωτότυπο και Διασκευασμένο Σενάριο
- Το Flix προβλέπει τα 85α Οσκαρ: Καλύτερη Σκηνοθεσία!
- To Flix προβλέπει τα 85α Οσκαρ: Καλύτερη Ταινία Κινουμένων Σχεδίων
- To Flix προβλέπει τα 85α Οσκαρ: Καλύτερη Ταινία
- Το Flix προβλέπει τα 85α Οσκαρ: Μικρού Μήκους animation και live action
Tags: Oscars 2013