Συνέντευξη

Κάρλο Βόγελε: Από την Pixar μέχρι το τέλος του ουρανού

στα 10

Ο σκηνοθέτης του «Ικαρου και Δαίδαλου» μιλάει στο Flix για το animation που προκαλεί τις αισθήσεις, που προκρίνει την απλότητα του σχεδιασμού και χρησιμοποιεί την τεχνολογία μόνο για να μπορεί να στείλει πιο δυνατό το μήνυμά του - σε μικρούς και μεγάλους.

Κάρλο Βόγελε: Από την Pixar μέχρι το τέλος του ουρανού

Γεννημένος στο Λουξεμβούργο, ο Κάρλο Βόγελε μεγάλωσε στη Γαλλία και σπούδαζε στη σχολή Gobelins στο Παρίσι, πριν η Pixar τον «τσιμπήσει» μετά τη σπουδαστική του ταινία και τον κρατήσει ως έναν από τους πιο ταλαντούχους animators της. Επτά χρόνια μετά ο Κάρλο Βόγελε θα έφευγε από το στούντιο των ονείρων για να βγάλει τα δικά του φτερά και να γυρίσει την πρώτη του ανεξάρτητη μεγάλου μήκους ταινία, εμπνευσμένη από τον ελληνικό μύθο του Ικαρου.

Το «Ικαρος και Δαίδαλος» του Κάρλο Βόγελε θα βγει στις ελληνικές αίθουσες, μεταγλωττισμένο στα ελληνικά, την Πέμπτη 26 Μαΐου σε διανομή της Neo Films.

icarus

Ξεκίνησες να εργάζεσαι στην Pixar; Πώς έφτασες εκεί; Πώς ήταν η εμπειρία;

Το στούντιο επικοινώνησε μαζί μου όταν είδαν τη σπουδαστική μου ταινία «For Sock's Sake», μια stop motion ταινία κινουμένων σχεδίων για την ιστορία μιας κάλτσας που πάει για clubbing μέσα στην ντουλάπα με τα άλλα ρούχα. Μια παράξενη ταινία, στην οποία βρήκαν ότι τους άρεσε πολύ το χιούμορ και το κωμικό timing. H εμπερία μου στην Pixar ήταν μια απίστευτη περιπέτεια και μια τεράστια ευκαιρία να μάθω τις τεχνικές της αφήγησης, στο όριο του καλλιτεχνικού οράματος και των εμπορικών απαιτήσεων.

Στη συνέχεια, έφυγες από την Pixar για να εργαστείς ως ανεξάρτητος animator; Ενιωσες ότι είχες ανάγκη αυτού του είδους την καλλιτεχνική ελευθερία;

Είχα σιχαθεί να φτιάχνω αυτοκίνητα και παιχνίδια. Χε χε! Σοβαρά τώρα, μετά από επτά χρόνια στην Pixar ένιωσα την ανάγκη να πω μια δική μου ιστορια με απόλυτη καλλιτεχνική ελευθερία. Οπως ανακάλυψα μπαίνοντας στον κόσμο του ανεξάρτητου σινεμά, η καλλιτεχνική ελευθερία έρχεται με ένα τίμημα, ένα μικρό budget δηλαδή που με ανάγκασε να γίνω πολύ «δημιουργικός» σιτς σκηνοθετικές μου επιλογές.

Τι είναι αυτό που σε γοητεύει στο animation;

Κάθε φορά που είμαι σε μια πτήση που διαρκεί ώρες, παρατηρώ τους ανθρώπους να βλέπουν ταινίες animation. Ενήλικες που βλέπουν τα «Minions», χωρίς τα παιδιά τους, για δική τους ευχαρίστηση. Υπάρχει κάτι το γοηευτικά μυστηριωδες στις ζωγραφίες που ζωντανεύουν.

Κάποιος κάποτε είπε αυτά τα υπέροχα λόγια: «Η ζωή μας ξεφεύγει, αλλά η Τέχνη μας τη δίνει πίσω». Ο κόσμος στον οποίο ζούμε είναι περίπλοκος και παράλογος, αλλά οι εικόνες, οι ιστορίες και η μουσική μπορεί να αποκαλύψει τα μυστήρια, την ομορφιά και και τις ατέλειωτες πιθανότητες που βρίσκονται μπροστά μας.»

icarus

Η τεχνολογική εξέλιξη βοηθάει το animation να γίνει πιο «αληθινό»; Τι μπορούμε να περιμένουν στο μέλλον;

Ο ψηφιακός υπερρεαλισμός, το VR, 4D, αυτά είναι υπέροχα πειράματα που δεν με ενδιαφέρουν καθόλου. Δεν αλλάζουν τον τρόπο που αφηγούμαστε τις ιστορίες. Από την άλλη, αν είμαι σε ένα δωμάτιο κατά τη διάρκεια π.χ. της πανδημίας ή σε αναπνευστήρα σε ένα κρεβάτι νοσοκομείου, θα ήθελα να αποδράσω σε έναν ψηφιακό κόσμο που μοιάζει με τον αληθινό. Το «Black Mirror» είχε μερικά πολύ ωραία επεισόδια πάνω σε αυτό το θέμα.

Ποιες είναι κατά τη γνώμη σου οι διαφορές ανάμεσα στο ευρωπαϊκό και το αμερικανικό animation;

Τα αμερικάνικα στούντιο παράγουν entertainment υψηλού επιπέδου τέχνης και τεχνολογίας, αλλά κινούνται μέσα σε ένα κύκλο ασφαλείας σε επίπεδο αφήγησης και προσφέρουν στο κοινό αυτό που ήδη τους αρέσει και περιμένουν (παιχνίδια που μιλάνε στην καλύτερη, αστεία με πορδές στη χειρότερη). Αυτές οι ταινίες κοστίζουν 200 εκατομμύρια δολάρια για να γίνουν και να διαφημιστούν. Στην Ευρώπη, μια ταινία animation κοστίζει λιγότερο από 10 εκατομμύρια ευρώ και είναι στο μεγαλύτερο της μέρος χρηματοδοτούμενη από το κράτος που σημαίνει ότι δεν υπάρχει πίεση για κέρδος. Που στην τελική στρέφει την προσοχή σε αυθεντικό και πολιτιστικό περιεχόμενο.

Ποια είναι η σχέση σου με την ελληνική μυθολογία;

Μου άρεσαν πάντα οι ελληνικοί μύθοι από τότε που ήμουν παιδί. Αυτές οι άγριες ιστορίες με έκαναν να αμφισβητήσω όλα όσα πίστευα για τους ήρωες, τους Θεούς και το θάνατο. Αανακάλυψα προς έκπληξη μου, ότι έχουν γυριστεί πολύ λίγες ταινίες κινουμένων σχεδίων με έμπνευση από την ελληνική μυθολογία. Ο μύθος του Ικαρου είναι ο πιο αγαπημένος μου, γιατί ο Ικαρος είναι ένας ονειροπόλος, ένας ιδεαλιστής που ακολουθεί την καρδιά του με κάθε κόστος.

Πιστεύεις στο μύθο του Ικαρου και στο μήνυμα που στέλνει - ειδικά στη σημερινή εποχή;

Το μήνυμα εξαρατάται πάντα από την ερμηνεία που θα του δώσεις. Ο Ικαρος παραβλέπει τις συμβουλές του πατέρα του και τιμωρείται από τους θεούς για την ύβρη που διαπράττει. Αυτό είναι και το ηθικό μήνυμα του μύθου. Ο Ικαρος που κυνηγάει το αδύνατο και τελικά «καίγεται» θα μπορούσε να είναι η ιστορία ενός ανθρώπου σήμερα. Ο Ικαρος που επιλέγει το φως και την ομορφιά του ήλιου από το χάος και το σκοτάδι του λαβύρινθου είναι η εκδοχή που με ενέπνευσε να κάνω την ταινία.

Μου άρεσαν πάντα οι ελληνικοί μύθοι από τότε που ήμουν παιδί. Αυτές οι άγριες ιστορίες με έκαναν να αμφισβητήσω όλα όσα πίστευα για τους ήρωες, τους Θεούς και το θάνατο. Αανακάλυψα προς έκπληξη μου, ότι έχουν γυριστεί πολύ λίγες ταινίες κινουμένων σχεδίων με έμπνευση από την ελληνική μυθολογία. Ο μύθος του Ικαρου είναι ο πιο αγαπημένος μου, γιατί ο Ικαρος είναι ένας ονειροπόλος, ένας ιδεαλιστής που ακολουθεί την καρδιά του με κάθε κόστος.»

icarus

Ολοι θέλουμε να πετάξουμε. Πόσο σημαντικό είναι να γνωρίζουμε πριν προσπαθήσουμε;

Δεν είμαι σίγουρος πως όλοι θέλουν να πετάξουν... πολλοί άνθρωποι φοβούνται τα όρια, είναι ευχαριστημένοι με το να περπατούν με ασφάλεια στη Γη και αυτό είναι απόλυτα φυσιολογικό. Αν, ωστόσο, κάποιος θέλει να πετάξει, θα ήταν έγκλημα να του πεις ότι είναι αδύνατον. Δεν χρειάζεται να γνωρίζεις κάτι, μαθαίνεις περισσότερα πάνω στην προστπάθεια.

Πώς αποφάσισες τι είδους animation θα χρησιμοποιούσες για την ιστορία του Ικαρου;

Ηθελα μια αισθητική που να πλησιάζει τη ζωγραφική στο χέρι. Ολα τα σχέδια έγιναν από τον καλλιτεχνικό μας διευθυντή, τον κομίστα Εντουάρ Κουρ. Για τους χαρακτήρες, χρησιμοποιήσαμε τρισδιάστατα μοντέλα. Ζωγραφίσαμε τα backgrounds στο Photoshop και το υπόλοιπο, όπως και μεγάλες σκηνές όπως η μάχη στο λαβύρινθο, είναι όλη ζωγραφισμένη στο χέρι.

Τα απλά πραγματα μπορούν να είναι όμορφα και με πραγματικό νόημα. Πιστεύεις σε αυτή την αρχή;

Χμ... ναι, αλλά και και με λίγο budget παραπάνω θα ήταν ακόμη πιο όμορφα. Γνωρίζω καλά τον περίεργο ρόλο που μπορεί να παίξουν τα χρήματα στην τέχνη. Οσα περισσότερα χρήματα έχεις, τόσο πιο περίπλοκα κάνεις τα πράγματα... απλά επειδή μπορείς.

Πιστεύεις στη δύναμη του σινεμά και της τέχνης γενικότερα; Μπορει η τέχνη να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο σκέφτονται οι άνθρωποι;

Κάποιος κάποτε είπε αυτά τα υπέροχα λόγια: «Η ζωή μας ξεφεύγει, αλλά η Τέχνη μας τη δίνει πίσω». Ο κόσμος στον οποίο ζούμε είναι περίπλοκος και παράλογος, αλλά οι εικόνες, οι ιστορίες και η μουσική μπορεί να αποκαλύψει τα μυστήρια, την ομορφιά και και τις ατέλειωτες πιθανότητες που βρίσκονται μπροστά μας.

Το «Ικαρος και Δαίδαλος» του Κάρλο Βόγελε θα βγει στις ελληνικές αίθουσες, μεταγλωττισμένο στα ελληνικά, την Πέμπτη 26 Μαΐου σε διανομή της Neo Films.